Mark Cavendish heeft in de dertiende rit van de Tour de France geschiedenis geschreven. In Carcassonne was de Britse renner van Deceuninck-Quick-Step de sterkste in de massasprint en daarmee evenaarde hij het 46 jaar oude record van Eddy Merckx van 34 dagzeges in de Tour.

Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar
Op de 93ste verjaardag van de Adelaar van Toledo Federico Bahamontes koerste het peloton van Nîmes naar vestingstad Carcassonne. Het was een rit zonder noemenswaardige hindernissen, dus hadden de sprinters een nieuwe kans om te strijden voor de zege – al eindigde nog nooit een etappe naar Carcassonne in een massasprint. Een renner verscheen niet meer aan de start; Michael Gogl reed al een aantal dagen met een knieblessure rond en omdat de pijn maar niet minder werd, keerde de Oostenrijkse renner van Qhubeka-NextHash terug naar huis.

foto: Cor Vos
Naesen bij de eerste aanvallers
Nadat wedstrijddirecteur Christian Prudhomme bij het buiten rijden van Nîmes de etappe op gang had gebracht, was het koers. Oliver Naesen zorgde voor de eerste van een hele serie aanvallen. Ook DSM, Lotto Soudal en Qhubeka-NextHash hadden wel zin in de lange vlucht en het peloton veranderde al snel in een langgerekt lint. Even leken Mads Pedersen, Max Walscheid en Lorenzo Rota weg te rijden, maar toch werd het gat weer dichtgereden. Na 26 kilometer kwam dan toch de ontsnapping van de dag tot stand.
Omer Goldstein van Israel Start-Up Nation, Sean Bennett (Qhubeka-NextHash) en Pierre Latour (TotalEnergies) sloegen de handen ineen en pakten al snel een minuut. Georg Zimmermann van Intermarché-Wanty-Gobert wilde nog naar de kopgroep toespringen en ook Trek-Segafredo en DSM waren nog niet tevreden met de situatie, maar Deceuninck-Quick-Step en Alpecin-Fenix riepen de tegenaanvallers tot de orde en gingen vervolgens breeduit over de weg rijden. Het blok ging erop en de drie koplopers kregen de zegen.
Goldstein, Bennett en Latour hadden al vier minuten te pakken toen zij na 46 kilometer aan de Côte du Pic Saint-Loup, de enige klim van de dag, begonnen. Bennett probeerde met een lange sprint als eerste over de top te komen, maar het was Latour die het enige bergpuntje afsnoepte. Daarachter zette Deceuninck-Quick-Step Tim Declercq op kop om de voorsprong van de aanvallers te controleren en kreeg daar later hulp bij van Alpecin-Fenix. De ploegen van Mark Cavendish en Jasper Philipsen hadden hun zinnen op een massasprint gezet.

foto: Cor Vos
Bennett weer in het pak gestoken
Na 115,7 kilometer doemde de tussensprint in Fontès op voor de koplopers. Bennett wilde daar wederom een lange spurt van maken, maar Goldstein sprong mee en wéér werd de Amerikaan in het pak gestoken. Goldstein streek twintig punten op, Bennett zeventien. Latour, die zich niet met de sprint bemoeide, pakte er vijftien. Daarachter troefde Sonny Colbrelli Michael Matthews en Michael Mørkøv af om de derde plaats. Zo liepen Colbrelli en Matthews in de strijd om het groen weer een paar punten in op Cavendish, die zelf achtste werd.
Via Magalas, Murviel-lès-Béziers en Cazedarnes ging de koers geruisloos naar de Aude. Maar in een klap was het spel op de wagen. Philippe Gilbert versnelde uit het peloton en Pierre Rolland ging mee in zijn wiel. Het zorgde voor een reactie van de ploegen van Mark Cavendish en Jasper Philipsen, Deceuninck-Quick-Step en Alpecin-Fenix. Meer renners probeerden een massasprint te voorkomen, want ook Alex Aranburu wilde wegrijden. Maar ook de Spaanse renner van Astana-Premier Tech kreeg een waakhond van Deceuninck-Quick-Step mee.
Met nog 65 kilometer te gaan werd het peloton opgeschrikt door een grote val, waarbij Declercq, Rafał Majka, Simon Yates, Nacer Bouhanni, Wout Poels en Sergio Higuita waren betrokken. Ook belandden renners in de struiken. Uiteindelijk kon vrijwel iedereen zijn weg weer vervolgen; alleen Roger Kluge en even later ook Simon Yates en Lucas Hamilton moesten de strijd staken. Intussen waren de koplopers het niet meer eens; Bennett werd door Goldstein en Latour geflikt en moest al lossen. Maar Goldstein en Latour werden op 52 kilometer van de streep al ingelopen.

foto: Cor Vos
Pacher begint aan solo-aanval
Lang zat de koers niet zonder vluchters, want met nog 45 kilometer te gaan viel Quentin Pacher aan. De gekende aanvaller reed in zijn eentje een halve minuut bij elkaar, terwijl het peloton wat temporiseerde zodat de achteropgeraakte renners konden terugkeren. De renner van B&B Hotels liet zich vorig jaar in het Critérium du Dauphiné opmerken door in de openingsetappe in zijn eentje naar koploper Michael Schär toe te springen. Maar in een rechterbocht verloor hij de controle over zijn fiets en schoof hij onderuit. Hij had zijn visitekaartje echter afgegeven.
Ook in deze dertiende Tourrit toonde Pacher zich, maar ook nu zou zijn aanval niet tot het einde duren. Met nog negentien kilometer te gaan werd hij bijgehaald. Vervolgens probeerde de ploeg van Richard Carapaz, INEOS Grenadiers, het op de kant te trekken, maar het peloton brak niet. Op tien kilometer van de finish werd het nog eens geprobeerd, maar weer bleef alles bij elkaar. De omstandigheden waren echter niet voldoende om het daadwerkelijk te laten scheuren, waarna de ploegen van de klassementsrenners hun kopmannen naar de veilige laatste kilometers brachten.
Daarna was het aan de leadout-treintjes van de sprinters. In de slotkilometer trok Davide Ballerini hard door, waarmee hij de concurrentie opdrong het gat dicht te rijden. Het was allemaal in het voordeel van Mark Cavendish, die voor zijn 34e etappezege mocht sprinten. De Britse spurtbom rondde het voorbereidende werk van zijn ploeg perfect af en bleef aan de streep zijn ploeggenoot Michael Mørkøv en Jasper Philipsen voor. Iván García werd vierde, Danny van Poppel vijfde. Cav evenaarde met zijn overwinning het recordaantal etappezeges in de Tour van Eddy Merckx.
128 Reacties
Weer Cav. Wat een man. Ongelooflijk eigenlijk na zoveel jaar weer terug en zo uitpakken.
Amai als je ziet wat voor stoten hij geeft aan de andere renners
Ehm.,.. je bedoelt mentaal neem ik aan?
Nee de andere renners aan de kant duwen
Cav was Saganiaans beuken aan het uitdelen in de laatste kilometers. Desalniettemin, het schijnt er bij te horen, dus proficiat Cav!
@RV bij de Belg hadden ze het er zelfs over dat het maar goed is dat er geen VAR is naar aanleiding van een duw van Cavendish
Nou maar stoppen met winnen. Samen recordhouder is veel mooier!
Neuh, Eddy treetje naar beneden kan geen kwaad, op hoeveel staat Pogacar inmiddels? Telt geel ook als een zege?
Hij gaat de Champs ook nog pakken hoor!
De vrijdag rit lijkt me ook een prooi, daar kan het al.
Klopt 36 kan zomaar en hij moet volgend jaar gewoon doorgaan met z’n reeks. Zonde van die verspilde jaren bij die prustploegjes
Zeker nog 1 erbij doen. Binnen een jaar of 2 a 3 zal Evenepoel wel 36 touretappes gewonnen hebben als je de Belgische wielerjournalisten moet geloven.
Hoppa in het guinness book of records, nog eentje en dan die flauwe Merckx eruit. Niet REV is de nieuwe M maar CAV!
Waar is carapaz in het klassement heb ik wat gemist
Niks aan de hand, foutje waarschijnlijk
Fietswissel, geen transponder.
Fietswissel, geen transponder.
De trainers van Bahrein en data dimension zijn waardeloos zoveel is duidelijk
Cavendish doet het heel goed. Maar kijk ook wat Morkov doet, Cavendish hoeft hem alleen maar in te koppen…
Kuitfluisteraars ‘Wordt dikker! Wordt beter!’ Sowieso overschat.
Ook lang ziek met Pfeiffer en vaak gevallen. Dit jaar gewoon trapsgewijs opgebouwd. En dan de DQS trein he..
Bij Dimension Data won Cav ook 4 etappes in één Tour…
…en tijdens zijn vorige passage bij QQ won hij ‘slechts’ drie Tour-etappes in drie seizoenen. Het kan verkeren.
Met speels gemak! Van poppel sterk gepositioneerd
Ik benoemde het laatst al eens, maar dit is toch wel speciaal hoor. Hiervoor de laatste rit gewonnen in 2016, vervolgens leek het er vorig jaar echt op dat het niks mee zou worden, wordt dan alsnog opgepakt en wordt op het laatste moment toegevoegd aan de selectie. Als je dan 1 etappe mag winnen is dat natuurlijk al enorm speciaal (je eerste in 5 jaar). 4 is helemaal een prachtige prestatie, maar daarmee ook het record pakken en je daarmee vereeuwigen (althans voor een hele lange tijd) is een enorme prestatie. Ik denk dat vrijwel niemand had verwacht dat cav er uberhaupt nog 1tje zou pakken (of uberhaupt mee zou doen aan de tour). Nooit opgeven!
Bij DSM hadden ze de GPS al eerder verkeerd staan. Nog een wonder dat Cees bij de eerste 20 was.
Patrick Lefevere is een hele grote meneer
En Morkov en de trainers van quickstep
Een heel naar mannetje. Volgens mik was de aanloop van dit avontuur iets anders dan Pat graag zou willen vertellen en dan wat jij suggereert. Cav, dat is een grote meneer
edit wf: niet doen
Leuk dat hij het record evenaart. Maar deze uitslag had net zo goed uit de ronde van Turkije kunnen zijn. Wat een middelmaat zeg..
Rechtop blijven is één ding, maar deze top 10 is niet best. Zeker nu Bouhanni ook niet fit is.
Vooral opvallend dat ploegen dan niet meer focussen op de ontsnapping.
Tja, wie er niet bij is kan ook niet winnen. Zo zijn er ook genoeg die etappes hebben kunnen winnen omdat Cav er niet bij was.. doet dus niks af zijn zeges.
Helemaal met je eens. Alle concurentie is tegen het asfalt gesmakt of doet niet mee. Ik denk dat Eddy’s etappezeges iets meer opzien baren dan deze kadootjes.
Eddy heeft dan weer niet alles clean gewonnen. Zo is er altijd wat. Ik gun Cav nr 35. Is (d)opa Eddy recordhouder af.
Ja het zit Cav 100% mee met alles. Maar toch, diepe buiging.
OK, nou in flash ff vragen naar die beuk tegen Philipsen.
Saaie etappe. Brevet van onvermogen van alles wat niet DQS is. Enige ploeg die vandaag verdiende te winnen was de blauwe formatie.
Cavendish geeft onderweg een flinke beuk. Doet ie dat in de eindsprint, dan wordt ie gedeklasseerd volgens mij. Van mij mag de jury ballen tonen (maar dat doen ze vast niet).
Ondanks het belabberde niveau van de sprinters die nog aanwezig zijn blijf ik het verbazingwekkend vinden. Van geen deuk in een bakje boter fietsen naar sprints winnen in de TdF en ruim binnen de tijdslimiet binnen komen in bergetappes. Past voor mij in het rijtje van de twee ritzeges van Padun en de overmacht van Pogacar. Zeg maar het rijtje recente opzienbarende prestaties…
Hij rijdt 9m in de wind… met zo’n lead out had ‘iedereen’ gewonnen
Als je Cav een gore pakhaas wil noemen kan dat ook een stuk dapperder dan op zijn Alberts Verlindes.
Doe het eens voor, Vainsteins….
Zijn natuurlijk wel wat uitvallen geweest, maar als je steeds Flipje of Asgreen in je wiel hebt… dus onvermogen bwah
@Thebigshow,
Ze zouden op 40 km van de meet eigenlijk net zo moeten koersen als in het begin bij een overgangsetappe. Gewoon met veel meer proberen om weg te geraken. Nu zie je wat enkelingen die het proberen en die laten ze gerust rijden, maar als je net zo oorlog zou maken als in sommige andere etappes dan is er ook voor Quickstep geen houden aan.
En ja, dan gaat Asgreen of Alahilllipe mee. Maar als je dan met een man of 10-15 weggeraakt, is het ook voor hen lastig om de rit te winnen. Zelfs al hangen ze zich in het laatste wiel.
Maar alle ploegen laten zich naar de slachtbank leiden. Waarschijnlijk gewoon ploegleiders in de auto die niet verder komen dan “C’mon guys, good job. Don’t forget to eat and drink…” Tactische onbenullen als je het mij vraagt.
Dan moeten ze al afspraken maken
Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn: volgens mij hebben er heel veel ploegen niet gewonnen, en hebben ook heel veel ploegen geen belang bij een sprint met Cavendish.
Jammer om cav ze prestatie op deze manier naar beneden te praten! Maar ieder heeft ze eigen kijk erop! Ik vind het schitterend om de beste sprinter aller tijden geschiedenis te zien schrijven!
Helemaal eens Michelangelo. Deze koers lijkt gewoon op de ronde van Kazbekistan op deze manier. Er lijkt echt helemaal niemand belang te hebben bij een ritzege, behalve de DQS-ers dan. Ik kijk al niet meer. Lees het later hier wel dat Cavendish weer heeft gewonnen.
De belg is niet blij
De Belg is zeer blij, dat de naam Merckx nog eens vernoemd wordt. De grootste aller tijden dus met meer dan 100 dagen in het geel, meer dan 500 overwinningen waaronder een dozijn grote rondes, 7x MSR, enzoverder.
Deze Belg is alvast zeer blij en hoopt vurig op nr 35 zodat we van dat doperecord van Merckx af zijn !
34 sprintetappes. Hoe knap en hoe slaapverwekkend. Cav is een top renner mag maar nooit in één adem met Merckx genoemd worden. Wel rete knappe comeback natuurlijk op zijn 112e
Cav is geen echte wielrenner, meer een kunstenaar, een afmaker, oftewel een sprinter. Om dit aantal te halen moet hij alleen wel bij het juiste team zitten. Dat leert het verleden.
De ene 34 zijn de andere niet. Bergetappe is sprintetappe maal ongeveer 5 qua waarde. Dus hij zal richting de 100 moeten om voor mij het record te hebben. Toch knap maar in het land der blinden…
Aan de andere kant vermoed ik dat Cav een stuk schoner gereden heeft dan Merckx.
Helemaal waar. Ik vind het gewoon een waardeloze statistiek.
edit wf: niet doen
Anderzijds reden ze in de tijd van Merckx vaak 2 ritten op één dag. Je kreeg toen veel meer kansen om etappes te pakken.
Los van de vergelijking zijn het wel 34 (!) Tour-etappes. Voor veel renners is één zo’n etappe het hoogste goed.
@koers ga korfballen
ze zouden bij de etappewinsten het aantal meter/kilometer op kop eens moeten berekenen. Bij CAV kom je uit op meters, bij Merckx op het aantal honderden kilometers
Op zich heb je een punt. Maar toen Merckx reed deden er hoofdzakelijk 4 landen mee aan het mondiale wielrennen. En de specialisatie die inmiddels opgetreden heeft is ook een enorm verschil met de tijd van Merckx. Dit is, op een andere manier, minimaal net zo knap als de 34 van Merckx.
Fantastische comeback. Heeft hier geen concurrentie met deze trein. Jammer van het uitvallen van Ewan en Merlier
Als Ewan niet was uitgevallen had Cav er geen 4 gewonnen, dat mag duidelijk zijn.
Merlier dat zou ik niet uitvallen noemen, dat is gewoon stoppen en geen karakter tonen.
Ook leuk weer dat niemand bij INEOS Richard had verteld over die tijdsopname. Wat een gekluns.
Pogacar zat in de laatste kilometer ook gewoon nog bij de eerste 40.
Als ze Ballerini op kop zetten en Morkov en Cav laten sprinten wint Morkov volgens mij.
Lijkt me marketingwise minder verstandig.
Volgens jou wel. Maar ja, wie ben jij?
Gaap. Lefevere zal wel weer een positief woordje voor Alpecin-Fenix overhebben (niet zo vreemd na de RvV deal eerder dit jaar).
Zo goed als elke sprinter zou hier meerdere ritten winnen met de hulp van Morkov. Morkov zou zelf ook gewoon kunnen winnen. Benieuwd of dat geduw van Cav nog een staartje krijgt.
Treurig dat de andere ploegen nog altijd niets proberen om de Morkov trein te verstoren. Je zou toch tenminste een aanval kunnen proberen opzetten, zodat DQS vroeger moet komen.
Niet elke sprinter zou over Morkov heen kunnen gaan.
Cav is echt wel een specialist hoor, die kan zich in het treintje plaatsen als geen ander, dat zie ik weinigen hem nadoen.
@Wheely,
Op pakweg 300 meter van de streep was er een hele goede kans op het wiel van Morkov te pakken; Cavendish was dat wiel daar volledig kwijt. Maar de sprinters die er nu zijn, zijn blijkbaar van een dusdanig niveau dat ze dat buitenkansje lieten liggen. Cavendish kruipt terug in het wiel, en 3 meter voor de meet komt ie daar uit.
Maar ook eerder waren er mogelijkheden om de trein te ontregelen. Maar ik heb het idee dat ze vooral allemaal hun sprint AFSTEMMEN op de blauwe trein, in plaats van proberen de trein van de rails te halen.
Iemand laten vechten voor het wiel van Ballerini (daar waar Morkov wil zitten), iemand laten vechten voor het wiel van Morkov. Maar ik krijg de indruk dat ze veel meer bezig zijn met het wiel van Cavendish.
ik heb nooit een sprint gereden, maar ik heb er wel honderden gezien. En met mijn blik van buiten kom ik iedere keer tot de conclusie dat het ontregelen van de sprinttrein veel meer kans op succes oplevert dan proberen uit het wiel van de DQS sprinter te komen.
Verdienste van de DQS trein Michelangelo, die dwingen dat af en weten het perfect te timen.
haha effe bij 60, buitenom, 4 wielen sneller rijden om voorbij Mark te komen, dan weer gaan zitten in het wiel van Morkov…
zeker, ja waarom niet?
@Wheely,
wij zijn het denk ik volledig eens over de kracht van de trein van DQS: op dit moment absoluut de sterkste.
Maar als je alle sprints afgaat zie je dat er veel meer gevochten wordt voor het wiel van Cavendish dan voor het wiel van Morkov of van Ballerini. En daarmee blijft de trein op de rails. En ik vraag me af of dat enkel de kracht is van DQS zelf, of uiteindelijk ook de zwakte van de andere ploegen / sprinters door vast te blijven houden aan een eigen trein.
Ergens doet me dit denken aan de Cipollini tijd, waarbij de Saeco-trein eigenlijk de enige echte trein was, en de rest van de sprinters eromheen maar wat aan het aanklooien was.
Laten we blij wezen dat ze de trein ‘respecteren’ en dat ze teamgenoten bij elkaar in het wiel laten zitten.
Als je denkt dat een sprint nu al gevaarlijk is, dan moet je renners zeker niet laten vechten om in het wiel te kruipen van de leadout mannen van andere teams…
Het probleem nu is dat Lotto en Alpecin hun sprinttrein weg zijn en dat de enige andere sprinttrein (DSM) geen afwerker heeft (Bol is niet 100%).
Met 1 leadout man (bv Rickaert) kan je niet opboksen tegen de DQS trein met Alaphil, Asgreen, Ballerini, Morkov en Cav…
Hebben we al een reactie van sprinter Cees Bol?
Ja hij vertrekt volgend seizoen bjj DSM.
Rijdt Bol hier de slechtste sprint ooit? Zit op 500m in 4e positie naast Cav, finisht als 19e
Vandaag toont ook weer perfect aan hoe zinloos z’n 3km-regel is, ongeacht op hoeveel kilometer je hem legt. Alle klassementsmannen finishen vandaag ongeveer bij de beste 30 en zaten gewoon lekker mee te wringen in de slotfase.
Renners die in de laatste 4,5 kilometer betrokken zijn bij een val of kampen met mechanische pech, krijgen de tijd van de groep waarin zij reden. Moet je lossen dan krijg je die tijd aangesmeerd.
Precies wat Xevar zegt. Afschaffen die regel, helpt voor geen meter. Kijk Ineos op kop boren en al die anderen wringen om geen seconde te verliezen. Tot aan de allerlaaste rechte lijn.
De volgende sprint moet Morkov remmen.
Lefevere vroeg aan Morkov tijdens een interview of hij had geremd? – “I had to!”