Tour 2021: Wedstrijdjury past 3-kilometerregel aan voor finish in Carcassonne
Update De wedstrijdjury van de Tour de France heeft besloten om vandaag de 3-kilometerregel aan te passen voor de finale van de dertiende etappe naar Carcassonne. Normaal worden de tijden bij een valpartij of pech opgenomen op drie kilometer van de finish, maar nu is besloten om dit al te doen op 4,5 kilometer van de streep.
Na aanbevelingen van de renners en ploegen is besloten om de 3-kilometerregel wat op te rekken, gezien de lastigheidsgraad van de finale van de dertiende etappe. Organisator ASO wil vandaag ook de proef op de som nemen of een verruiming van de 3-kilometerregel een goed idee is met het oog op de toekomst.
Er is deze Tour de France veel te doen over de zogeheten 3-kilometerregel, zeker na de chaotische derde etappe naar Pontivy, op een dag dat het peloton werd opgeschrikt door twee zware valpartijen. De coureurs willen zo snel mogelijk de dialoog aangaan met de UCI en de organisaties van wielerwedstrijden om de zogeheten 3-kilometerregel te herbekijken.
“Dit kan taferelen voorkomen zoals in de etappe naar Pontivy. De renners zijn voor een constructieve dialoog. Ze zijn er niet op uit om problemen te creëren voor de wielersport en zijn fans. Er is echter wel een noodzaak om veranderingen door te voeren”, liet rennersvakbond CPA eerder deze Tour weten.
‘Uitzondering vanwege de technische aard van de finale’
De UCI heeft in een statement laten weten dat zij voor de dertiende etappe van de Tour de France een uitzondering heeft toegestaan op artikel 2.6.027, de zogenoemde 3-kilometerregel. “Bij wijze van proef geldt de 3-kilometerregel al op 4,5 kilometer van de finish, vanwege de technische aard van de finale naar Carcassonne. Renners die in de laatste 4,5 kilometer betrokken zijn bij een val of kampen met mechanische pech, krijgen de tijd van de groep waarin zij reden.”
UCI statement concerning the 13th stage of the Tour de France https://t.co/EfYKrE2dX4 pic.twitter.com/MU6tYyqVeG
— UCI_media (@UCI_media) July 9, 2021
Als het net ná een bocht is, hebben ze het niet goed begrepen....
Ben benieuwd of de sprintersploegen het op kunnen brengen om te wachten tot ná die 4,5 km met vooraan rijden, en of de klassementsrenners het aandurven om rustig (met de nadruk op rustig) terug te zakken tussen km 4,5 en 3,5....
Ik denk het in een uitgedund peloton zoals momenteel wel goed zou kunnen komen, maar verder is het verplaatsing van het probleem.
Klassementsrenners zitten in het gedrang voorin om tijdsverlies bij scheuren in het peloton te voorkomen, zolang dat niet verandert zullen ze daar wel moeten blijven...
Beter is eindtijd opnemen op 3 of 4,5km zodat alle niet sprinters uit kunnen zakken.
De 3km is gebaseerd op de constatering dat je dan ongeveer vanuit het ommeland een stad binnenrijdt om daar te finishen. Maar de ene keer is dat anderhalve kilometer en de andere keer is dat zes kilometer.
Het zou beter zijn als ze stelselmatig de gedachte achter de 3km-regel laten prevaleren boven het autistisch vasthouden aan precies die 3km.
Hoewel ik het wel met @Arensman eens ben om dan (op x km voor de finish) de tijd op te nemen, en niet deze door te laten lopen tot aan de finish. Veiligheid gaat voor (bijna) alles.
De sleutel tot meer veiligheid in de finale ligt echt bij de ploegen zelf. Het zenuwachtige gedoe komt niet door de sprintersploegen; die houden namelijk allemaal het liefst hun kruit droog tot de laatste 2 km. Nee, het zenuwachtige gedoe begint wanneer de treintjes van de klassementsmannen menen dat ze allemaal vooraan moeten zitten. En dat begint op 15 km van de streep al.
Voor de veiligheid zou het veel beter zijn als de klassementsmannen tot een "gentlemen's agreement" zouden komen. De sprintersploegen lekker laten doen op kop van het peloton in de laatste pakweg 20 km van een etappe om vluchters terug te pakken en ontsnappingen te voorkomen. En daarachter pas de kopmannen met 1 helper. En dan de rest van het peloton. Geen gedoe met klassementstreintjes, waanzinnig hoge snelheden, achteromkijkende knechten, duwen, ellebogen, inhalen en gepasseerd worden, niet de beruchte "wasmachine".
Dit vraagt een mate van solidariteit. En laat daar nu net het probleem zitten. Solidariteit in het wielrennen bestaat niet!! Afzonderlijke ploegen nemen liever het risico dat hun eigen kopman valt, dan dat ze met anderen hierover afspraken maken. Gebrek aan vertrouwen, 1 ploeg die stiekem toch de kopman voorop zet in een treintje, en dan moeten de anderen ook!
Kortom, het zou mij niks verbazen als het vandaag net zo zenuwachtig is als anders. Met een crash op 5,2 km van de meet en vervolgens het gehuil van de klassementsploegen dat de grens van de 3 km moet worden verplaatst naar 6 km. Zolang ze maar niet naar hun eigen koersgedrag moeten kijken....
EDIT: ik vind overigens het spel met de treintjes wel heel boeiend om te zien. Het geeft snelheid en spektakel. Maar het maakt de koers niet veiliger...
Sprinters en hun ploegen zitten in basis voorin om te winnen. Klassementsrenners en hun ploegen gaan er zitten om niets te verliezen. In mijn ogen is hetgeen gebeurt in de finales 90% gedrag en 10% parcours. Maar de focus is 10% gedrag en 90% parcours...
Vervelende is dat ploegen blijkbaar wel in staat zijn tot gentlemen's agreements over pispauzes, maar niet over dit soort dingen. Overigens zou ik het ook supermooi vinden als er een keer een ploeg is die vol door gaat vlammen tijdens een massale pispauze...
Al leg je de denkbeeldige streep op 10 kilometer voor de finish, je gaat dezelfde taferelen krijgen: sprintersploegen die hun sprinters in stelling brengen en GC-mannen die voorin gehouden moeten worden vanwege evt. secondeverlies. 90 man die vechten voor plek voor 10.
Ik snap wel waarom iedereen voorin wilt zitten maar ze nemen daarbij zelf het risico op valpartijen. Dat doet de organisatie niet. Zij zijn wel verantwoordelijk voor een veilig parcours maar dit gedrag van de renners zorgt juist voor het gevaar.
Drie kilometer is gewoon veel te kort dus dan krijg je de botsende belangen.
Als je ervoor zorgt dat de belangen niet of minder botsen door de virtuele finish eerder te leggen dan is dat het proberen waard.
De ploegen wilden dit graag dus nu mogen ze laten zien of het werkt.
Maar als ploegen klagen over veiligheid voor in het peloton, en niet het risico willen lopen om renners letterlijk weg te zien vallen, dan moet je minder risico nemen. Ga dan lekker bij Thomas de Gendt in het laatste wiel zitten. Je verliest misschien ergens wat tijd, maar de kans dat je na dag 2 als een mummie tot Parijs moet fietsen is gewoon een stuk kleiner.
Ploegen kiezen er bewust voor om dit risico te nemen. Ik heb nog werkelijk geen enkele ploegleider gehoord die zei "zometeen komt een gevaarlijk punt, ga lekker achterin zitten zodat je niet valt". Dan moeten ze ook niet huilen dat er iemand van hun ploeg tegen de grond smakt..
Ik denk dus Romans dat we het op dit punt echt wel eens zijn. Geen kunstmatige regulering. Alleen hoop ik dat er ooit een andere mindset komt zodat de toppers wat langer in koers blijven, en jij dat de "wasmachine" voor eeuwig mensen tegen de grond spuugt.
Dus gewoon de tijd opnemen op 3 of desnoods zelfs 5 km voor de meet zodat enkel degenen die denken te kunnen winnen en hun lokomotieven risico's moeten nemen.
moet de renner zorgen dat hij van voren zit .
Bij 4,5 km van de meet moeten de renners zorgen dat ze van voor
zitten dus wordt er van te voeren ook gedrumd .
Wat is het verschil ?
Andersom geldt hetzelfde voor B.