Tour 2021: Wedstrijdjury past 3-kilometerregel aan voor finish in Carcassonne

vrijdag 9 juli 2021 om 14:25
Tour 2021: Wedstrijdjury past 3-kilometerregel aan voor finish in Carcassonne

foto: Cor Vos

Update

De wedstrijdjury van de Tour de France heeft besloten om vandaag de 3-kilometerregel aan te passen voor de finale van de dertiende etappe naar Carcassonne. Normaal worden de tijden bij een valpartij of pech opgenomen op drie kilometer van de finish, maar nu is besloten om dit al te doen op 4,5 kilometer van de streep.

Na aanbevelingen van de renners en ploegen is besloten om de 3-kilometerregel wat op te rekken, gezien de lastigheidsgraad van de finale van de dertiende etappe. Organisator ASO wil vandaag ook de proef op de som nemen of een verruiming van de 3-kilometerregel een goed idee is met het oog op de toekomst.

Er is deze Tour de France veel te doen over de zogeheten 3-kilometerregel, zeker na de chaotische derde etappe naar Pontivy, op een dag dat het peloton werd opgeschrikt door twee zware valpartijen. De coureurs willen zo snel mogelijk de dialoog aangaan met de UCI en de organisaties van wielerwedstrijden om de zogeheten 3-kilometerregel te herbekijken.

“Dit kan taferelen voorkomen zoals in de etappe naar Pontivy. De renners zijn voor een constructieve dialoog. Ze zijn er niet op uit om problemen te creëren voor de wielersport en zijn fans. Er is echter wel een noodzaak om veranderingen door te voeren”, liet rennersvakbond CPA eerder deze Tour weten.


‘Uitzondering vanwege de technische aard van de finale’
De UCI heeft in een statement laten weten dat zij voor de dertiende etappe van de Tour de France een uitzondering heeft toegestaan op artikel 2.6.027, de zogenoemde 3-kilometerregel. “Bij wijze van proef geldt de 3-kilometerregel al op 4,5 kilometer van de finish, vanwege de technische aard van de finale naar Carcassonne. Renners die in de laatste 4,5 kilometer betrokken zijn bij een val of kampen met mechanische pech, krijgen de tijd van de groep waarin zij reden.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

Pingu007 9 juli 2021 om 09:25

4,5…wat is dat nou weer voor onzin…doe dan gewoon 5!

zacht 9 juli 2021 om 09:35

Ik heb geen zicht op het parcours, maar het zo bijvoorbeeld zo maar kunnen zijn dat het 5km-punt in een (haakse) bocht ligt, of op een andere bijzondere locatie waar je niet wil dat men gaat dringen.

Pingu007 9 juli 2021 om 09:42

@zacht Dan had het logisch geweest, maar 4,5km punt ligt vlak na een bocht…

Natte spons 9 juli 2021 om 09:48

Mogelijk gaan ze daar de bebouwde kom in.

Turtlehead 9 juli 2021 om 13:24

Vreemd, maar zal te maken hebben met het regelen van een waarneming ter plekke?
Als het net ná een bocht is, hebben ze het niet goed begrepen….

Ben benieuwd of de sprintersploegen het op kunnen brengen om te wachten tot ná die 4,5 km met vooraan rijden, en of de klassementsrenners het aandurven om rustig (met de nadruk op rustig) terug te zakken tussen km 4,5 en 3,5….

Ik denk het in een uitgedund peloton zoals momenteel wel goed zou kunnen komen, maar verder is het verplaatsing van het probleem.

Mad 9 juli 2021 om 09:25

De tijden op 3 km (nu 4,5 km) van de finish worden toch juist alleen gebruikt in het geval van een valpartij of pech? Als er niemand valt wordt er toch gewoon gekeken naar de tijden bij de finish? Is dit dan niet een soort van selffulfilling prophecy? Iets met een kalf en een put…

Klassementsrenners zitten in het gedrang voorin om tijdsverlies bij scheuren in het peloton te voorkomen, zolang dat niet verandert zullen ze daar wel moeten blijven…

pedro 9 juli 2021 om 10:24

Nou het heeft wel effect denk ik want die scheuren ontstaan 9 vd 10 keer door een valpartij. Maar het zou idd nog beter zijn om de tijden sowieso op te nemen op 4,5km

Elvs 9 juli 2021 om 10:32

Klopt, maar klassementsmannen willen graag vooraan zitten zodat ze niet achter een val terecht komen en daardoor tijd verliezen. Door de grens op te rekken zijn klassementsmannen eerder weg voorin het peloton en komt er ruimte voor de sprinters.

SprintMaster 9 juli 2021 om 09:42

Het is me niet duidelijk wat de reden hiervan is. Ik zie geen afdaling in de laatste 5 km. Wel zitten er op 4 km een flink aantal bochten vlak na elkaar.

zacht 9 juli 2021 om 11:42

Daar heb je je reden.

Martijn Arensman 9 juli 2021 om 09:55

Verruimen van 3km regel heeft pas zin als ook de voorwaarden worden aangepast. Zoals het nu gepresenteerd wordt zal je als klassementsrenner alsnog aansluiting moeten houden met de groep. Dit betekent dat iedere klassementsrenner zich voorin wil handhaven.

Beter is eindtijd opnemen op 3 of 4,5km zodat alle niet sprinters uit kunnen zakken.

Baukema Tomoulin 9 juli 2021 om 09:55

Voor de bühne. Dit is eigenlijk een verkapte verontschuldigen voor etappe 3. Fijn voor ze dat nu niemand echt de schuld op zich hoeft te nemen bij de ASO en de UCI en voor zijn baan moet vrezen.

xistnc 9 juli 2021 om 09:58

Dit is wat mij betreft geen aanpassing van de 3km-regel, maar juist een correcte toepassing ervan.

De 3km is gebaseerd op de constatering dat je dan ongeveer vanuit het ommeland een stad binnenrijdt om daar te finishen. Maar de ene keer is dat anderhalve kilometer en de andere keer is dat zes kilometer.

Het zou beter zijn als ze stelselmatig de gedachte achter de 3km-regel laten prevaleren boven het autistisch vasthouden aan precies die 3km.

nobrakes 9 juli 2021 om 10:01

Goed besluit, vanaf 4 km veel bochten in het parcours. Mooi dat er naar kritiek toch geluisterd wordt

Al Phila 9 juli 2021 om 10:24

Ik hoor de UCI-preses nog zeggen: “valpartijen horen er nu eenmaal bij”. Dus eigenlijk een rare beslissing.

Hoewel ik het wel met @Arensman eens ben om dan (op x km voor de finish) de tijd op te nemen, en niet deze door te laten lopen tot aan de finish. Veiligheid gaat voor (bijna) alles.

Michelangelo 9 juli 2021 om 10:36

Of je nu het meetmoment op 3, 5 of 10 km legt: ik denk dat er weinig gaat veranderen. Het gedrang om de kopmannen vooraan te houden gaat toch blijven. Ze willen namelijk niet alleen voorkomen dat ze achter een valpartij zitten: ze willen ook voorkomen dat ze op een gaatje komen en daardoor 3 seconden verliezen ten opzichte van een concurrent.

De sleutel tot meer veiligheid in de finale ligt echt bij de ploegen zelf. Het zenuwachtige gedoe komt niet door de sprintersploegen; die houden namelijk allemaal het liefst hun kruit droog tot de laatste 2 km. Nee, het zenuwachtige gedoe begint wanneer de treintjes van de klassementsmannen menen dat ze allemaal vooraan moeten zitten. En dat begint op 15 km van de streep al.

Voor de veiligheid zou het veel beter zijn als de klassementsmannen tot een "gentlemen's agreement" zouden komen. De sprintersploegen lekker laten doen op kop van het peloton in de laatste pakweg 20 km van een etappe om vluchters terug te pakken en ontsnappingen te voorkomen. En daarachter pas de kopmannen met 1 helper. En dan de rest van het peloton. Geen gedoe met klassementstreintjes, waanzinnig hoge snelheden, achteromkijkende knechten, duwen, ellebogen, inhalen en gepasseerd worden, niet de beruchte "wasmachine".

Dit vraagt een mate van solidariteit. En laat daar nu net het probleem zitten. Solidariteit in het wielrennen bestaat niet!! Afzonderlijke ploegen nemen liever het risico dat hun eigen kopman valt, dan dat ze met anderen hierover afspraken maken. Gebrek aan vertrouwen, 1 ploeg die stiekem toch de kopman voorop zet in een treintje, en dan moeten de anderen ook!

Kortom, het zou mij niks verbazen als het vandaag net zo zenuwachtig is als anders. Met een crash op 5,2 km van de meet en vervolgens het gehuil van de klassementsploegen dat de grens van de 3 km moet worden verplaatst naar 6 km. Zolang ze maar niet naar hun eigen koersgedrag moeten kijken….

EDIT: ik vind overigens het spel met de treintjes wel heel boeiend om te zien. Het geeft snelheid en spektakel. Maar het maakt de koers niet veiliger…

chasse patat 9 juli 2021 om 11:26

Wie reed Roglic ook al weer de berm in? Een sprinter die al aan het wringen was op 10km voor de finish of een klassementstreintje?

Romāns Vainšteins 9 juli 2021 om 11:40

Doe dan maar gewoon de wasmachine, dit idee is niet te haggelen.

Peet Gute 9 juli 2021 om 11:57

tja Roglic had daar vooraan dus niks te zoeken, eigen schuld dikke bult

Michelangelo 9 juli 2021 om 12:00

@Chasse: waarom is een sprinter op 10 km voor de streep aan het wringen met een klassementsrenner? Simpel, omdat er 90 man bij de eerste 20 moeten rijden van hun ploegleiders. Klassementsrijders en 4 knechten van voren, sprinters met hun leadout treinen van voren.

Sprinters en hun ploegen zitten in basis voorin om te winnen. Klassementsrenners en hun ploegen gaan er zitten om niets te verliezen. In mijn ogen is hetgeen gebeurt in de finales 90% gedrag en 10% parcours. Maar de focus is 10% gedrag en 90% parcours…

Vervelende is dat ploegen blijkbaar wel in staat zijn tot gentlemen’s agreements over pispauzes, maar niet over dit soort dingen. Overigens zou ik het ook supermooi vinden als er een keer een ploeg is die vol door gaat vlammen tijdens een massale pispauze…

salem 9 juli 2021 om 12:41

@Michelangelo ik ben het helemaal met je eens. Deze regel gaat helemaal niets veranderen.

Al leg je de denkbeeldige streep op 10 kilometer voor de finish, je gaat dezelfde taferelen krijgen: sprintersploegen die hun sprinters in stelling brengen en GC-mannen die voorin gehouden moeten worden vanwege evt. secondeverlies. 90 man die vechten voor plek voor 10.

Ik snap wel waarom iedereen voorin wilt zitten maar ze nemen daarbij zelf het risico op valpartijen. Dat doet de organisatie niet. Zij zijn wel verantwoordelijk voor een veilig parcours maar dit gedrag van de renners zorgt juist voor het gevaar.

Handige Harry 9 juli 2021 om 12:42

Als de virtuele finish eerder is dan hebben de sprinttreinen nog tijd om te organiseren.
Drie kilometer is gewoon veel te kort dus dan krijg je de botsende belangen.
Als je ervoor zorgt dat de belangen niet of minder botsen door de virtuele finish eerder te leggen dan is dat het proberen waard.

De ploegen wilden dit graag dus nu mogen ze laten zien of het werkt.

joep b 9 juli 2021 om 11:00

edit wf: niet doen

joep b 9 juli 2021 om 11:02

Gentlemen’s agreement. Tussen de kopmannen..haha…dit is wielrennen he

Groetjesaandevoetjes 9 juli 2021 om 15:01

Echt bizar inderdaad dat mensen denken dat de renners het onderling kunnen oplossen. Net als in de formule 1 tientallen jaren geleden moet er echt een ommeslag komen in het wielrennen. Beschermendere kleding, betere veiligheid op de weg, betere controle van parcours, hekwerken, andere tijdscontroles in gevaarlijke sprint etappes, etc.

Anders kijken 9 juli 2021 om 11:13

Los van de plek goed dat hier daadwerkelijk invulling aan wordt gegeven. 3 km kan dan de standaard zijn en eventueel meer als het parcours er naar is. Benieuwd wat het oplevert.

LeBlaireau 9 juli 2021 om 11:16

Gewoon de tijd van de top 20 klokken op 4,5km vd meet. Nr 21 Alaphillipe staat op ruim 45 min, dus voorin handhaven is echt niet meer nodig.

Romāns Vainšteins 9 juli 2021 om 11:38

Ik ben er op tegen dergelijke maatregelen al voor de koers te nemen. Elke meter moet mogelijkheden bieden om tijd te winnen, voor hetzelfde geld steekt er een waaierwind op. Ga dan naar een model waarbij je in het geval van een onvermijdbare massaspurt tijdens de koers communiceert, desnoods met de rode wagen voor het peloton en Lappartient die een bord omhooghoudt.

Edwin Jansen 9 juli 2021 om 11:55

+1 Voor Lappartient en een bord. Das makkelijker mikken met je tomaten! :P

Michelangelo 9 juli 2021 om 12:09

Ook ik ben tegen al dit soort kunstmatige maatregelen. In basis duurt voor mij de koers ook gewoon van de start tot aan de finish, en dat is de periode om elkaar de duvel aan te doen.

Maar als ploegen klagen over veiligheid voor in het peloton, en niet het risico willen lopen om renners letterlijk weg te zien vallen, dan moet je minder risico nemen. Ga dan lekker bij Thomas de Gendt in het laatste wiel zitten. Je verliest misschien ergens wat tijd, maar de kans dat je na dag 2 als een mummie tot Parijs moet fietsen is gewoon een stuk kleiner.
Ploegen kiezen er bewust voor om dit risico te nemen. Ik heb nog werkelijk geen enkele ploegleider gehoord die zei “zometeen komt een gevaarlijk punt, ga lekker achterin zitten zodat je niet valt”. Dan moeten ze ook niet huilen dat er iemand van hun ploeg tegen de grond smakt..

Ik denk dus Romans dat we het op dit punt echt wel eens zijn. Geen kunstmatige regulering. Alleen hoop ik dat er ooit een andere mindset komt zodat de toppers wat langer in koers blijven, en jij dat de “wasmachine” voor eeuwig mensen tegen de grond spuugt.

Peet Gute 9 juli 2021 om 11:55

Haalt weinig uit zolang het enkel van toepassing is bij pech of valpartijen. Klassementsrenners willen tout court vooraan zitten om geen tijdverlies te lijden en een gaatje kan ook ontstaan door gewone breuken in het peleton moet niet altijd een gevolg zijn van een valpartij.
Dus gewoon de tijd opnemen op 3 of desnoods zelfs 5 km voor de meet zodat enkel degenen die denken te kunnen winnen en hun lokomotieven risico’s moeten nemen.

martini151 9 juli 2021 om 12:03

Fijn dat ze dat nu doen, alleen ik verwacht geen massasprint…

limburgia 9 juli 2021 om 12:55

Een wedstrijd begint bij A en stopt aan de meet bij B dus dan
moet de renner zorgen dat hij van voren zit .
Bij 4,5 km van de meet moeten de renners zorgen dat ze van voor
zitten dus wordt er van te voeren ook gedrumd .
Wat is het verschil ?

xistnc 9 juli 2021 om 12:59

Een wedstrijd begint bij A maar eigenlijk bij A plus een paar km – vanwege de neutralisatie. Die neutralisatie zit ‘m in het feit dat A gekozen wordt vanwege de mooie plaatjes.

Andersom geldt hetzelfde voor B.

Rufusvb 9 juli 2021 om 16:38

Goh wat een azijnzeikers hier… houden ze er een keer rekening mee en luisteren ze naar de wensen van de renners… is het weer niet goed of voldoende!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair