Tour 2020: Voorbeschouwing favorieten puntenklassement

Tour 2020: Voorbeschouwing favorieten puntenklassement

foto: Cor Vos

donderdag 27 augustus 2020 om 06:00

Wie houdt Peter Sagan van zijn achtste groene trui? Het is een van de vragen die boven de komende Tour de France hangt. Wout van Aert heeft al aangegeven wel oren te hebben naar het groen, maar mag hij er ook voor rijden van zijn ploeg Jumbo-Visma? WielerFlits blikt vooruit op het puntenklassement!

Historie

Onafscheidelijk verbonden met het puntenklassement van de Tour de France is de groene trui, le maillot vert. Al kunnen we eigenlijk ook wel spreken van le maillot Peter Sagan, want in de laatste acht edities van de Ronde van Frankrijk legde de Slowaak zeven keer beslag op het tricot, steeds met een ruime voorsprong op de tegenstand. Of die nu André Greipel, Mark Cavendish, Alexander Kristoff, Marcel Kittel of Caleb Ewan heette.

Alleen in 2017 zag Sagan het groen aan zich voorbijgaan. In de vierde etappe naar Vittel werd een onreglementaire sprint hem zwaar aangerekend: het jurycommissariaat zette de BORA-renner uit de Tour. Daardoor moest hij een jaar langer wachten op zijn zesde eindzege om het record van Erik Zabel te kunnen evenaren. Dat lukte in 2018. Vervolgens won hij vorig jaar voor de zevende keer en vestigde zo een absoluut record.

Sagan oogst bewondering bij het Tourpubliek – foto: Cor Vos

Net geen zestig jaar voor de hegemonie van Sagan begon, deed het groen zijn intrede in de Tour. In 1953 voerde Jacques Goddet, de toenmalige Christian Prudhomme, een reeks veranderingen door in de opzet van de ronde, die levendig moest worden gehouden en de belangstelling van het publiek moest blijven prikkelen. Eén daarvan was de introductie van een extra leiderstricot naast het iconische geel, ter ere van de cinquantenaire van het event.

Na elke Touretappe werd de Grand Prix Cinquantenaire opgemaakt, waarbij elke renner punten kreeg naar volgorde van aankomst. Anders dan tegenwoordig streek de winnaar één punt op, de tweede twee punten, de derde drie enzovoort. De renner met de minste punten was drager van de nieuwe groene trui. Voor deze kleur was gekozen omdat die overeenkwam met de bedrijfsuitingen van het warenhuis Belle Jardinière, dat de sponsoring verzorgde.

In de eerste twee etappes reed Fritz Schär naar de overwinning en werd zo de eerste leider in het puntenklassement. Maar omdat de Zwitserse klimmer ook het algemeen klassement aanvoerde, droeg hij het geel. Dat ging vijf dagen zo, tot Roger Hassenforder in de rit naar Caen de gele trui overnam. Schär mocht zich daardoor in de zesde etappe hullen in het groen en werd tweeënhalve week later ook de eindwinnaar van het nieuwe nevenklassement.

Boonen is de laatste Belgische winnaar van het groen – foto: Cor Vos

Met Ferdi Kübler ging het groen een jaar later wederom naar een Zwitserse renner, waarna in 1955 en 1956 de trui een prooi werd voor de Belg Stan Ockers. Met negentien zeges is België tot op heden recordhouder in het puntenklassement. Ook Eddy Merckx en Freddy Maertens (beiden drie keer eindwinnaar) namen de trui meermaals mee naar huis. De recentste Belgische eindwinst van le classement par points komt op naam van Tom Boonen in 2007.

In 1959 ging het klassement op de schop. De winnaar kreeg voortaan niet de minste punten, maar een vooraf vastgesteld aantal. De tweede kreeg wat minder punten, de derde nog minder. André Darrigade werd de eerste winnaar van de groene trui-nieuwe stijl. In de jaren zestig kwam ook de eerste Nederlander op de erelijst. Jan Janssen won in 1964, 1965 en 1969. Achttien jaar later was Jean-Paul van Poppel de tweede en vooralsnog laatste Nederlandse groenetruiwinnaar.

Janssen, Merckx en Maertens waren de eerste veelwinnaars van de groene trui, maar in de jaren tachtig deed Sean Kelly er een schepje bovenop met vier groene truien. De Ier hield tien jaar het record in handen, tot met Erik Zabel een nieuwe sprintsensatie opstond. De Duitser won van 1996 tot en met 2001 het puntenklassement liefst zesmaal op rij. Maar inmiddels weten we dat ook zijn record geen stand heeft gehouden.

Zabel moest vorig jaar zijn record afstaan aan Sagan – foto: Cor Vos

Laatste tien winnaars puntenklassement Tour de France
2019: flag-sk Peter Sagan
2018: flag-sk Peter Sagan
2017: flag-au Michael Matthews
2016: flag-sk Peter Sagan
2015: flag-sk Peter Sagan
2014: flag-sk Peter Sagan
2013: flag-sk Peter Sagan
2012: flag-sk Peter Sagan
2011: flag-gb Mark Cavendish
2010: flag-it Alessandro Petacchi


Vorig jaar

Al in de openingsetappe rond Brussel mengde Sagan zich in de strijd om de punten. Bij de eerste tussensprint kwam hij als eerste door en moest aan de finish enkel Mike Teunissen nipt voor zich dulden. In de derde rit naar Épernay trok de Slowaak dan de leiding naar zich toe om vervolgens, mede dankzij een overwinning in Colmar, met zevenmijlslaarzen weg te lopen bij de concurrentie. Op de eerste rustdag, na tien dagen, had hij al 229 punten behaald en bedroeg zijn voorsprong op nummer twee Michael Matthews 62 punten.

In de tweede week breidde Sagan zijn marge op de tegenstand, die wisselend uit Matthews, Elia Viviani en Sonny Colbrelli bestond, nog wat verder uit tot maximaal 93 punten na veertien ritten. Dit deed hij door in de Pyreneeënetappes naar Bagnères-de-Bigorre en de Tourmalet mee met de vroege vlucht te springen en zo aan les sprints intermédiaires punten op te strijken. In de slotweek door de Alpen was het voor de BORA-renner vooral zaak om het groen veilig naar Parijs te brengen. Daar werd hij dan voor de zevende keer in acht jaar gehuldigd.

Peter Sagan jaagt op punten via de vroege vlucht – foto: Cor Vos

Top-5 puntenklassement Tour de France 2019
1. flag-sk Peter Sagan (BORA-hansgrohe) – 316 punten
2. flag-au Caleb Ewan (Lotto Soudal) – 248 punten
3. flag-it Elia Viviani (Deceuninck-Quick Step) – 224 punten
4. flag-it Sonny Colbrelli (Bahrain-Merida) – 209 punten
5. flag-au Michael Matthews (Team Sunweb) – 201 punten


Puntentelling

Het puntenklassement wordt samengesteld aan de hand van de punten, die renners onderweg en aan de finish kunnen verdienen. Niet bij elke finish liggen evenveel punten klaar; dat is afhankelijk van het etappeprofiel. Zo worden in de vlakke ritten liefst vijftig punten uitgedeeld aan de winnaar, terwijl dat er in heuvelige (dertig) en bergetappes (twintig) minder zijn.

Als meerdere renners in punten gelijk staan in het puntenklassement, dan gaat het voordeel naar de coureur met de meeste etappezeges. Mocht ook dat gelijk zijn, wordt op dezelfde manier gekeken naar het aantal gewonnen tussensprints. Een laatste tiebreaker is de stand in het algemeen klassement.

Een laatste vereiste is ‘natuurlijk’ dat renners die het puntenklassement willen winnen, ook daadwerkelijk de finish in Parijs moeten halen. In het geval een renner buiten de tijdslimiet eindigt in een etappe maar wel door de jury in de wedstrijd gehouden wordt, verliest de betreffende renner al zijn punten in het puntenklassement.

flag-fr Etappes 1, 3, 5, 7, 10, 11, 14, 19 en 21 (eerste vijftien renners)
50 – 30 – 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 10 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2

flag-fr Etappes 2, 4, 6, 12 en 16 (eerste vijftien renners)
30 – 25 – 22 – 19 – 17 – 15 – 13 – 11 – 9 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2

flag-fr Etappes 8, 9, 13, 15, 17 en 18 (eerste vijftien renners)
20 – 17 – 15 – 13 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1

flag-fr Etappe 20 (tijdrit) (eerste vijftien renenrs)
20 – 17 – 15 – 13 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1

flag-fr Intermediate sprints (eerste vijftien renners)
20 – 17 – 15 – 13 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1


Favorieten

In het peloton rijden maar drie renners die het groen naar Parijs brachten. Naast recordwinnaar Peter Sagan zijn dat Mark Cavendish en Michael Matthews. Van beide renners heeft de Slowaak echter niets te duchten. Cavendish voelt zich niet klaar voor de Tour en Matthews wordt naar de Giro d’Italia gestuurd. Topsprinters als Pascal Ackermann, Dylan Groenewegen, Fabio Jakobsen, Fernando Gaviria en Arnaud Démare zijn om verschillende redenen ook niet van de partij.

Sagan is opnieuw de grote favoriet – foto: Cor Vos

Peter Sagan weet als geen ander hoe je de groene trui moet winnen in de Tour de France. Niet als snelste sprinter, maar wel als de meest complete renner. Naast zijn twaalf etappezeges in zijn acht deelnames sleepte de Slowaakse allrounder steeds een heleboel punten binnen door ereplaatsen (22 tweede plaatsen, elf derde plekken) en tussensprints in zwaardere ritten, waarin pure sprinters puntloos bleven.

Winnen deed de BORA-hansgrohe-renner nog niet dit seizoen, wel harkte hij al een handvol goede resultaten bij elkaar. Zo was hij vierde in Milaan-Turijn en Milaan-San Remo. Gezien zijn vorm en het gegeven dat hij zowat altijd naar een topvijfklassering rijdt in de massasprints en in staat is genoeg punten te pakken in de bergetappes, is de 30-jarige coureur uit Žilina dus opnieuw de huizenhoge favoriet voor het groen.

Mogelijk kan Sagan stevige concurrentie verwachten van een oud-ploeggenoot, Sam Bennett. De Ier van Deceuninck-Quick-Step keert na vier jaar terug in de Tour, de enige grote ronde waarin hij nog geen etappe wist te winnen. Daar wil hij nu verandering in brengen, maar ook droomt hij van het groen. Bennett is een van de betere klimmers onder de sprinters en zat in de Tour de Wallonie al dicht tegen zijn hoogvorm aan. Bezorgt hij 21 jaar na Sean Kelly Ierland weer het groen?

Van Aert won dit seizoen al Milaan-San Remo – foto: Cor Vos

Nadat Wout van Aert zich vorig seizoen ontdekte als sprinter, liet hij zich al eens ontvallen ooit een doel te maken van het puntenklassement. “Voor het type renner dat ik ben, is de groene trui een van de mooiste prijzen die je kan winnen.” Momenteel steekt de winnaar van Strade Bianche en Milaan-San Remo in hoogvorm, maar krijgt hij al de kans om die ambitie na te jagen? Bij Jumbo-Visma luidt namelijk zijn opdracht om te knechten voor Tom Dumoulin en Primož Roglič.

Italië heeft een pak snelle mannen voortgebracht, maar slechts twee wisten het puntenklassement te winnen. Alessandro Petacchi slaagde hierin in 2010 en in 1968 viel die eer te beurt aan Franco Bitossi. Die laatste won overigens niet een groene trui. Tijdens de Tour van 1968 kleurde het tricot voor de leider in het puntenklassement namelijk rood nadat de nieuwe sponsor, het frisdrankmerk SIC, daarom had gevraagd. Een jaar later had de trui weer zijn traditionele kleur terug.

Ook nu heeft Italië een aantal snelle mannen aan het vertrek, die als kanshebbers voor het groen kunnen worden aangemerkt. Denk bijvoorbeeld aan Sonny Colbrelli bij Bahrain McLaren. Net als Sagan is de Italiaan niet de snelste sprinter. Maar door zijn regelmatige uitslagen in de sprints en omdat hij eveneens aardig kan klimmen, eindigde hij in zijn drie vorige Tourdeelnames twee keer in de top vijf in de strijd om het groen.

Duimpje omhoog bij Nizzolo na zijn Italiaanse titel – foto: Cor Vos

Giacomo Nizzolo is een andere Italiaan die hoge ogen kan gooien in het puntenklassement. In de eerste plaats mikt de NTT-sprinter op zijn eerste etappeoverwinning in een grote ronde. Normaal gesproken een realistisch doel na een sterke seizoensstart en zijn nationale titel van zondag. Na een zware koers bleef hij Davide Ballerini en Colbrelli voor in de sprint van een kleine groep. Als hij zich regelmatig mengt in de massasprints, stijgt hij vanzelf in de strijd om de puntentrui.

In een pure sprint is Caleb Ewan (Lotto Soudal) maar moeilijk te kloppen, zo bewees hij vorig jaar. Met liefst drie ritzeges, waaronder een prestigieuze overwinning op de Champs-Élysées, was hij de succesvolste sprinter in de Tour. Mede daardoor eindigde hij tweede in het puntenklassement. Net als in 2019 zijn dagsuccessen het hoofddoel voor de Australiër. Maar de vele punten die hij daarmee verdient, maken hem toch tot een gevaarlijke klant voor het groen.

In het kransje kanshebbers voor het puntenklassement is ook ruimte voor Julian Alaphilippe. De Franse ploeggenoot van Sam Bennett is weliswaar snel, maar natuurlijk geen pure sprinter. Als rittenkaper is hij evenwel in staat om punten te behalen op terrein waar de snelle mannen vaak zonder punten blijven. Zo brachten twee ritzeges en een handvol ereplaatsen hem twee jaar terug al tot de vijfde plaats in de strijd om het groen.

Rijdt Trentin (m) wederom een succesvolle Tour? – foto: Cor Vos

Naast Colbrelli en Nizzolo reizen nog meer snelle Italianen af naar Frankrijk. Elia Viviani (Cofidis) won een jaar geleden zijn eerste Touretappe in Nancy en werd achter Sagan en Ewan uiteindelijk derde in het puntenklassement. Matteo Trentin (CCC) kwam twee weken later in Gap solo over de streep, maar eindigde ook telkens vooraan in de massasprints. Het leverde hem de zesde plek op in de strijd om de puntentrui.

Mitchelton-Scott trekt zonder ambities voor het eindklassement naar de Tour de France en dat biedt wellicht mogelijkheden voor Luka Mezgec. De Sloveen debuteert dit jaar in de Ronde van Frankrijk, maar heeft met acht deelnames aan de Giro en Vuelta al een schat aan ervaring in het groterondewerk. Hij won sinds de coronabreak al het puntenklassement van de Ronde van Polen en etaleerde zijn goede vorm met de tweede plek in de Bretagne Classic.

Als outsiders willen we nog rappe mannen meegeven als bijvoorbeeld Cees Bol (Team Sunweb), Niccolò Bonifazio (Total Direct Energie), Bryan Coquard (B&B Hotels-Vital Concept), Alexander Kristoff (UAE Emirates) en Jasper Stuyven (Trek-Segafredo). Met het bergachtige profiel van de Tour de France van 2020 kunnen ook de klassementsrenners wat hoger dan normaal eindigen door veel korte uitslagen in de bergetappes. Denk aan Primož Roglič en Nairo Quintana.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Peter Sagan
*** Sam Bennett, Wout van Aert
** Sonny Colbrelli, Caleb Ewan, Giacomo Nizzolo
* Julian Alaphilippe, Luka Mezgec, Matteo Trentin, Elia Viviani

Website organisatie
Deelnemerslijst


Dit artikel delen:

30 Reacties

zipp404 26 augustus 2020 om 07:51

Ik denk dat het dit jaar erg spannend zal worden, in de strijd om het puntenklassement. Ik vraag me vooral af of Sagan zijn beste vorm op tijd zal vinden.

Bolke de Beer 26 augustus 2020 om 08:07

Het zou mij enigszins verbazen als Sagan weer de vorm haalt die nodig is. Dus inderdaad is het m.i. onvoorspelbaar dit jaar. Ik hoop dat Wout van Aert de ruimte krijgt voor het puntenklassement.

Groningen 26 augustus 2020 om 08:35

Ik zou Coquard toch 1 of 2 sterretjes geven. Is toch een van de weinige waarvan ik verwacht dat hij bewust zal proberen punten te sprokkelen. Al verwacht ik ook dat Sagan er wel zal staan en dan wordt het voor iedereen moeilijk in de buurt te komen.

vincenzo 26 augustus 2020 om 08:44

Waarom scoort Van Aert in de odds zo hoog voor het groen als zijn ploeg duidelijke orders heeft dat hij moet werken voor zijn kopmannen.

Zeeman zegt: "In de sprints is het zijn taak om de kopmannen zonder kleerscheuren en tijdverlies naar de streep te loodsen."
Hij gaat dan toch niet meedoen in de massasprints? Of geldt die order tot 3 kilometer voor de meet?

Zeeman: "Stel dat onze drie kopmannen in de finale van een etappe gediend zijn en er biedt zich een buitenkans aan waarmee hij ons algemeen belang niet schaadt, mag hij proberen. Maar dat is voor alle duidelijkheid niet opgenomen in het plan en zal afhangen van het toeval.”
Hij zal zich er dus ook niet er tussen 'smijten' vanwege kans op een valpartij neem ik aan. Dan denk ik bij dat 'toeval' eerder aan een waaieretappe waarin hij met een klein groepje met zijn kopmannen aankomt.

Deel Koeper 26 augustus 2020 om 10:24

Dat zou ik vrij overbodig vinden. Uiteraard logisch dat hij in de bergritten/overgangsritten moet werken en ook niet al te veel moet gaan denken aan tussensprints of meegaan in de vlucht, maar in normale sprints moet hij óók nog eens tot aan de finish hun handje blijven vasthouden? Lijkt me overdreven paniekerig en ietwat contraproductief.

bartp25 26 augustus 2020 om 11:17

Als je niet meedoet aan de Tussensprints is het groen onhaalbaar.

vincenzo 26 augustus 2020 om 13:38

Wie zegt dat Van Aert niet gaat meedoen met de tussensprints?

tvm 27 augustus 2020 om 08:40

@vincenzo,

Meedoen aan de tussensprints lijkt me onmogelijk als hij ook moet knechten. Onnodig energie verspillen aangezien je dat heel veel etappes voor de resultaten moet gaan rijden. Een keer voor een ritzege gaan lijkt me wel mogelijk.

Luca Quasi 26 augustus 2020 om 09:01

Weinig stemmen voor Ewan zie ik? Vorig jaar tweede in de groene stand, de snelste van allemaal. Sagan lijkt minder snel aan de meet en pakt dus steeds minder punten in sprintetappes. Van Aert gaat niet mee doen in de tussensprints. Blijft over Ewan en Bennett en die laatste moet het eerst maar eens laten zien in de Tour. Ewan de grote favoriet wat mij betreft.

Andrew 26 augustus 2020 om 11:11

Ik acht zelf de kans zeer klein de Ewan de tour gaat uitrijden. Van de 5 grote rondes die hij is gestart heeft hij er eentje uitgereden. En hij staat ook op de startlijst voor de Giro.

Ab Normaal 26 augustus 2020 om 09:35

*** Sagan
** Niemand
* Bennett, Ewan, Colbrelli

Geloof 100% dat Sagan niet zo goed is als andere jaren. Maar zolang niemand anders er een doel van maakt krijgt hij het gewoon kado.

Eljorro 27 augustus 2020 om 01:18

Exact. Ook al is Sagan misschien iets minder, dan nog is hij sterk genoeg voor het groen. De enige die hem in potentie zou kunnen bedreigen zijn, zoals genoemd Van Aert, en Matthews, die niet meedoet.

Boasson en Hagen 26 augustus 2020 om 09:49

Voor groen moet je 3 weken lang meedoen in de sprints en vooraan eindigen, plus een aantal keer in de vlucht en tussensprints pakken. Van Aert gaat dit niet doen. Ik denk dat hij liever 1 of 2 etappes pakt, dit is nog wel mogelijk binnen de ploegorders.

Abdoe 26 augustus 2020 om 10:03

Matthews, Demare en Van Aert hadden een kans gemaakt, maar hun ploegen beslissen anders.

Deel Koeper 26 augustus 2020 om 10:43

Is dat groen nu echt zo belangrijk? Lijkt me wel leuk om als sprinter ooit eens gewonnen te hebben, maar voor de rest zou ik ritzeges toch prefereren.

Als we ’t over de Tour hebben, dan denk ik dat de meeste renners toch zouden kiezen voor 25 ritzeges en eens ergens 1 groene trui of zelfs geen groen dan voor 4 groene truien met 4 ritzeges erbij (bijvoorbeeld).

Panini 26 augustus 2020 om 11:38

Eentje is niet zo interessant. Voor Bennett of Ewan zou het uiteindelijk bijvangst zijn.
En voor een Nizzolo of Mezgec is het met alle respect natuurlijk wel veel meer een grote prijs dan voor Van Aert.

Maar als je zoals Sagan richting een recordaantal groene truien aan het werken bent, dan wordt het een ander verhaal. Met een record hoor je erbij.
Zelfde verhaal eigenlijk als met Gilbert en San Remo. Da’s voor iedereen een leuke zege, maar voor hem zou het zijn carrière dubbel en dwars bekronen.

tvm 27 augustus 2020 om 08:47

@panini,

Daarmee doe je Milan – San Remo toch echt te kort.

TrEb 26 augustus 2020 om 11:32

Niks vernomen over Kristoff; niet in vorm, ben benieuwd of hij er in de Tour weer staat.

Jose Maria 26 augustus 2020 om 13:20

Ik ben benieuwd hoeveel sprinters de eerste week gaan overleven. Want als we er dan al een handjevol kwijt zijn, dan is het maar de vraag of we überhaupt sprints gaan krijgen. Ik zie Bora eerlijk gezegd niet de hele dag op kop rijden voor Sagan, Jumbo is al helemaal uitgesloten.

Dit lijkt mij het jaar dat de vluchters het het vaakst gaan redden. Het zou zomaar kunnen dat renners zoals Van Avermaet of Gilbert voor het groen kunnen meespelen.

Crevaison 27 augustus 2020 om 09:43

Zo zwaar is de eerste week nou ook weer niet. Als er renners in de eerste week naar huis moeten is dat door valpartijen, ziekte of corona maatregelen.

Als er iemand buiten tijd gaat eindigen, dan is dat door de gevolgen van een valpartijen of ziekte (en heel misschien in etappe 8 omdat die echt niet goed genoeg is).

Burdincurutcheta 26 augustus 2020 om 22:54

Qua parcours en deelnemersveld krijgt Van Aert hier de kans van zijn leven. Hopelijk schiet hij goed uit de startblokken en kan hij zo binnen zijn team afdwingen om mee te mogen doen voor groen.

Julius de Wal 27 augustus 2020 om 00:35

van Aert moet vooral knechten wordt er gezegd. Nou dan geloof ik dat maar gewoon. is het niet zo dan zitten ze bij Jumbo te liegen.

Eljorro 27 augustus 2020 om 01:21

Het zou best kunnen dat Van Aert zich zo sterk voelt dat hij het toch probeert. En stel dat Roglic toch niet hersteld is en Dumoulin niet meekan dan is het leuk als iemand anders de kar gaat trekken. Beter iets dan niets.

ivo001 27 augustus 2020 om 10:45

Ik vind het wel een mooi doel voor Impey om na te streven.

Theovv 27 augustus 2020 om 11:02

En Van Aert blijft maar genoemd worden. Knechten in de bergen en de kopmannen in de vlakke etappes tot minstens de laatste 3km van voren houden betekent gewoon dat je nergens voor een etappezege kan gaan. Laat staan de groene trui.

Johanvanh 27 augustus 2020 om 11:14

Precies Theovv. Jumbo Visma met de grootste kans ooit op Tourwinst is knettergek als ze van V Aert accepteren dat hij actief gaat fietsen. Aert moet er staan als de sterkste knecht. Bij pech. Bij waaiers. Hij brengt iedereen terug. De ploeg moet worden weggecijferd voor het ene doel. Zo werd de Tour door Sky keer op keer gewonnen.

Keer meesprinten heuvelop, en dan pardoes winnen, dat lijkt me het maximale.

Romāns Vainšteins 27 augustus 2020 om 11:15

Ik zie een Colbrelli en Nizzolo zich wel mengen in deze strijd. Dat zijn ook renners die het wel aandurven om wat ritten mee te zitten- en -draaien om punten onderweg te pakken. Daarbij komt Sagan zelf mij dit seizoen niet goed over en heeft hij de giro verplicht opgenomen, ik voel aan dat hij degene is die geen eifeltoren gaat zien dit jaar.

Wheely 27 augustus 2020 om 11:25

Als Bennett, Alaphilippe en de rest van de wolfjes een beetje samenwerken kunnen ze het Sagan nog knap lastig maken. Probeer maar te zorgen dat hij niet bij elke tussensprint het volle pond krijgt door of iemand vooruit te hebben of mee te sprinten. Wie weet wordt het nog spannend!

thorsen 27 augustus 2020 om 11:30

**** Sagan
* Bennett

NCK17 29 augustus 2020 om 11:11

Van Aert krijgt echt veel te veel sterren. Jumbo heeft duidelijk aangegeven dat Van Aert de kopmannen moet beschermen en dus niet zal meedoen voor het groen. Zelfs als zowel Roglic als Dumoulin uitvallen voor de eindwinst zal hij waarschijnlijk niet winnen, want dan is het al te laat om helemaal te switchen en is zijn achterstand te groot.
Ondanks dat Sagan minder goed is dan voorgaande jaren verwacht ik dat hij vrij makkelijk omdat zijn grootsteconcurrenten niet mee doen (Matthews, Démare en Van der Poel) of niet om het groen mogen strijden (Van Aert).

Headlines

Materiaalzone

Populair