Geen jacht op ritwinst of groen: “Wout van Aert honderd procent knecht in Tour”

dinsdag 4 augustus 2020 om 09:11
Geen jacht op ritwinst of groen: “Wout van Aert honderd procent knecht in Tour”

© Cor Vos

Wout van Aert moet in de massasprints in de Tour de kopmannen van Jumbo-Visma uit de schermutselingen houden. Ook in de overgangsritten telt alleen het eindklassement van Roglic, Dumoulin of Kruijswijk. De kans op ritwinst voor de Kempenaar wordt zo quasi nihil. Volgens Merijn Zeeman heeft Van Aert daar helemaal vrede mee.

Dat hij snel is aan de streep, bewees Van Aert vorig jaar zowel in de Dauphiné als de Tour de France. Zijn sterke sprint leverde hem in beide rittenkoersen ritwinst op. Door de afwezigheid van Dylan Groenewegen in de Tourselectie van Jumbo-Visma leek voor Van Aert ook dit jaar de weg open te liggen om zijn snelle benen te demonstreren. Hij werd zelfs naar voor geschoven als uitdager om Peter Sagan van een achtste groene trui te houden.

Niet dus! Van Aert heeft in september maar één taak in de Tour: knechten voor kopmannen Tom Dumoulin, Primoz Roglic en Steven Kruijswijk. “Geel in Parijs is ons enige doel”, vertelt sportief manager Merijn Zeeman aan Het Nieuwsblad. “Daarom hebben we een team samengesteld met drie kopmannen en vijf dienende renners. Wout hoort bij die vijf. In de sprints is het zijn taak om de kopmannen zonder kleerscheuren en tijdverlies naar de streep te loodsen.”

“Niet van moeten maar van willen”
In de bergritten rijdt Van Aert logischerwijze sowieso in dienst, maar ook in de overgangsritten zal hij aan de ketting worden gehouden. “Onze jongens mogen enkel meeglippen in een ontsnapping als dat een tactisch voordeel oplevert”, klinkt het ferm. “Persoonlijk succes maakt daar geen deel van uit.” Rest Van Aert dus één kans: de klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles op de voorlaatste dag. Maar dat lijkt dan weer iets te hoog gegrepen.

Niet onbelangrijk: Volgens Zeeman staat Wout van Aert honderd procent achter de beslissing. “Al sinds november, toen we de plannen bespraken. Dit is voor hem geen keuze van moeten, maar van willen. Hij ziet het helemaal zitten om een belangrijke rol te spelen in onze poging in Parijs de gele trui te pakken en zal daarvoor zijn eigen kansen helemaal opofferen. Zoals Kwiatkowski zich bij Ineos al jaren wegcijfert voor Froome, Thomas en Bernal. Om de Tour te winnen, heb je nu eenmaal grote motoren nodig. Bij ons zijn dat Tony Martin en Wout.”

Teamplayer
“We begrijpen dat dit voor hem een opoffering betekent en we waarderen enorm dat hij dit wil doen”, vertelt Zeeman er nog bij. “Het zegt veel over zijn persoonlijkheid en het bewijst dat Wout een teamspeler is. Hij weet ook dat in de koersen waarin hij de kopman is, andere renners zich opofferen voor hem.”  Is er dan geen kleine opening? “Stel dat onze drie kopmannen in de finale van een etappe gediend zijn en er biedt zich een buitenkans aan waarmee hij ons algemeen belang niet schaadt, mag hij proberen. Maar dat is voor alle duidelijkheid niet opgenomen in het plan en zal afhangen van het toeval”, besluit Zeeman.

Dit artikel delen:

238 Reacties

Yeez 4 augustus 2020 om 09:19

Als er een kans ligt in een mooie overgangsrit gaat die echt wel meesprinten. Die gaat wel zijn kansen krijgen

Groningen 4 augustus 2020 om 11:24

Uiteraard

Panache 4 augustus 2020 om 11:29

Dan moet het risico op valpartijen nihil zijn, dus een héél klein groepje richting finish. Zoals Zeeman zegt: toeval, geen beleid of iets waar je op moet rekenen.

mus van de maasstad 4 augustus 2020 om 09:23

Die 2 van sporza zullen wel storing krijgen als ze dit lezen.

Gestoorden 4 augustus 2020 om 10:23

Hahaha!

Samlambeej 4 augustus 2020 om 14:07

en met hen nog veel liefhebbers.

vanSpringel 4 augustus 2020 om 16:33

Knarsetandend ;-)

Imbatido 4 augustus 2020 om 09:23

Wout pakt gewoon het eerste geel.

S. Morgenstern 4 augustus 2020 om 09:24

Zelfde als vorige jaar dus, met Kruijswijk en Groenewegen als kopmannen. Dit jaar met Roglic en Dumoulin in plaats van Groenewegen bestaat er uiteraard niet opeens meer ruimte.

Matxin 4 augustus 2020 om 09:25

Dat wordt geweldige tv op Sporza met een schuimbekkende José, Michel en Karl.

harryjohan71 4 augustus 2020 om 10:27

Dat valt wel mee. Zij zijn ook blij met een overwinning van Ewan of Bennett in de sprint.

Samlambeej 4 augustus 2020 om 14:07

en met hen nog een pak liefhebbers…

Michiel De Rooij 4 augustus 2020 om 09:27

Hoe kan van Aert hier al sinds november achter staan als het verhaal eerst was dat hij ook afentoe zelf voor ritwinst mocht gaan?

S. Morgenstern 4 augustus 2020 om 09:32

Was dat het verhaal? Volgens mij was het altijd duidelijk dat hij in de sprints moest knechten en het voor eigen kansen moest hebben van uitgedunde pelotons (zoals in de waaierrit vorig jaar) en overgangsritten waarom hij mee zit met een grote kopgroep. Dat is hier weer het verhaal.

S. Morgenstern 4 augustus 2020 om 10:57

Daar vertelt hij hetzelfde als Zeeman hier; als de kans zich voordoet kan hij in lastigere ritten sprinten en hij kan meezitten in een kopgroep. Zelfde verhaal, waarbij de ene het halfvolle glas belicht en de ander de andere helft.

Michiel De Rooij 4 augustus 2020 om 11:45

Ik lees toch echt wat anders. Meesprinten is er sowieso niet bij

S. Morgenstern 4 augustus 2020 om 11:50

Volgens Zeeman kan dat wel wanneer de kopmannen in de finale goed zitten. Volgens Van Aert ook. Wat dat betreft is de situatie volgens mij hetzelfde als vorig jaar, waar Van Aert ook mee kon sprinten toen Kruijswijk door hem daarvoor veilig in de eerste waaier was gehouden.

De toon is het enige verschil, inhoudelijk vertellen ze hetzelfde. Wat mij betreft heel slim van Zeeman om nu vooral deze kant te benadrukken, zeker tegenover een Vlaamse krant.

Wheely 4 augustus 2020 om 09:33

Een Nijdammetje dan nog in Parijs als de buit al binnen is?

Mille 4 augustus 2020 om 09:35

Geloof er niks van dat WVA hier achter staat. Jumbo en Van Aert was tot hiertoe een perfecte match, maar de valkuil wordt nu om hem niet af te stompen zoals Sky deed met oa Boasson Hagen en Kwiatkowski. Welke kopmannen offeren zich trouwens voor Van Aert op? Roglic, Dumoulin en Kruijswijk in elk geval niet en een Teunissen rijdt meer voor zichzelf (en in de weg); zie Omloop van dit jaar of Roubaix vorig jaar.

nilske08 4 augustus 2020 om 09:51

Hoezo rijdt Teunissen meer in de weg in Omloop van dit jaar of Roubaix vorig jaar?

Chasse_patate 4 augustus 2020 om 10:04

Hoezo rijdt teunissen in de weg?

Mille 4 augustus 2020 om 10:25

In de Omloop was Van Aert de sterkste man in koers, maar moest hij de vlucht beschermen van Teunissen die in de kopgroep zat. Maar Teunissen moest de kopgroep wel al laten gaan op de Muur. Veel te vroeg en weg kansen voor Van Aert.

In Roubaix ’19 werd Van Aert na het Bos aan zijn lot overgelaten. Als Zeeman zegt dat Van Aert ‘in ruil’ ook sterke renners in dienst krijgt, was dat het moment om Teunissen te laten wachten en Van Aert terug te brengen. Met Van Aert rij je Roubaix om te winnen; met Teunissen voor een ereplaats.

S. Morgenstern 4 augustus 2020 om 10:32

Omloop is een goed punt, al zal zo’n kans laten voor Teunissen op dat moment in het seizoen Van Aert (die normaal die koers niet op zijn programma had staan) ook juist wat opleveren.

Wanneer Van Aert Roubaix wil winnen, dan moet Teunissen niet op 80km opgebruikt worden.

Mille 4 augustus 2020 om 10:45

Als de beteren op 60km van de meet wegrijden, lijkt 80km voor de finish me ideaal. En de Omloop lijkt me een te dikke vis om te laten liggen.

S. Morgenstern 4 augustus 2020 om 10:53

Omloop was in de winter nog niet belangrijk genoeg om op zijn programma te zetten, dus dan lijkt het me een prima koers om je tweede man een kans te geven.

De laatste 60km van Roubaix alleen zitten lijkt me ook niet de bedoeling. Teunissen sparen voor die fase lijkt me dus legitiem. Situatie daar was gewoon verre van ideaal en daarmee niet echt geschikt om je punt mee te ondersteunen.

Lalsacien 4 augustus 2020 om 10:55

Dan geloof je het niet…
Ik denk persoonlijk dat het van Aert veel waard is om deel uit te maken van een ploeg die voor Tourwinst gaat. En dit jaar maakt JV meer kans dan de voorgaande jaren.

Mille 4 augustus 2020 om 10:57

Als het gaat over kopmannen in dienst zetten van een andere kopmannen, waar heel deze topic om draait, dan was die situatie perfect om mijn punt te staven.

S. Morgenstern 4 augustus 2020 om 10:59

Teunissen moest daar in het laatste anderhalf uur Van Aert van dienst zijn. Dat het anders uitpakt door de pech van Van Aert verandert niets aan die verhouding.

Panache 4 augustus 2020 om 11:36

Ik neem aan dat Van Aert de kopman is in San Remo zaterdag. Buiten dat riekt het er naar dat Van Aert mede door TJV ferme stappen vooruit heeft gemaakt. Hij is nu een gevestigde naam, niet ondanks maar dankzij TJV.

harryjohan71 4 augustus 2020 om 11:54

Van Aert is absolute kopman in MSR bij JV. Dat is toch wel duidelijk.

Mille 4 augustus 2020 om 17:02

Teunissen heeft in PR ’19 het laatste 1,5u ook niks gedaan voor Van Aert, dus waar heb je het dan over? Hij had er wel voor kunnen zorgen dat Van Aert frisser had meegekunnen met het elitegroepje dat streed om de overwinning. Maar dan had hij Van Aert wel moeten terug brengen na het Bos. Nu heeft hij enkel voor zichzelf gereden.

S. Morgenstern 4 augustus 2020 om 18:27

Door de pech van Van Aert heeft hij niet hoeven knechten in de laatste anderhalf uur. Zonder die pech hadden we de stelling over Teunissen wel kunnen testen, nu kozen ze ervoor niet het risico te nemen dat ze op tachtig kilometer helemaal kansloos werden voor een uitslag en had Van Aert na die keuze de benen niet meer.

Mille 4 augustus 2020 om 20:45

Daar ben je fout Morgenstern. De reden waarom Teunissen het laatste half uur niet heeft moeten knechten is niet door de pech van Van Aert. Maar wel omdat toen de beslissende vlucht, mét Van Aert, vertrok. In die vlucht had Van Aert de benen niet meer. Die had hij wel nog gehad als Teunissen voor hem gewerkt had vlak na het bos. Op dat lange rechte stuk ben je heel veel met een helper voor je. Jammer genoeg mocht Teunissen voor zichzelf rijden, buiten beeld dan wel, naar een ereplaats.

S. Morgenstern 4 augustus 2020 om 21:05

Maar dus nergens in de koers een moment waar Teunissen voor zichzelf of in de weg reed, terwijl het eigenlijk zijn taak was om voor de kopman te werken. Dat was je stelling en die wordt niet onderbouwd door Roubaix, waar de ploegleiding Teunissen voor later in de koers wilde bewaren. Dat hij daar geen nut meer had voor Van Aert is niet hetzelfde als voor zichzelf of in de weg rijden, maar gewoon een gevolg van het koersverloop na de pech en de keuze om het met Wynants op te lossen.

chiller87 4 augustus 2020 om 09:36

In een overgansrit kan hij toch perfect meesprinten? Ik zie het probleem niet? Dat hij niet mee gaat in ontsnappingen is begrijpelijk. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat hij niet gaat meesprinten na een zware rit?

Panache 4 augustus 2020 om 11:40

Hier is jouw antwoord: https://www.youtube.com/watch?v=YtAGlmeGFlM
Dumoulin (uiteindelijk 2e) verloor de belangrijke pion Matthews.

Samlambeej 4 augustus 2020 om 21:25

Een valpartij kan overal gebeuren toch? Zat Matthews nog meer voorin (voorste 10) dan was hij niet meegetrokken in de val.
Trouwens, de gele trui lag er ook bij.

Dirty Derrick 4 augustus 2020 om 09:36

Goed voor ene keer en dan nog hopen dat de gele trui gewonnen word. Alles met Wout op groen zetten is realistischer dan alles op geel zetten.

tendam 4 augustus 2020 om 09:42

Is dat zo? Waarin is Van Aert beter dan Peter Sagan? In een pure massasprint wordt het voor hem wel moeilijk, en daarin zal hij zich dan ook moeten gooien.

Le poursuivant 4 augustus 2020 om 10:22

@tendam. Ik zal niet zeggen dat hij een betere sprinter is, maar kansen heeft hij zeker. Zie etappe 10 van vorig jaar.

Dirty Derrick 4 augustus 2020 om 14:42

Op dit moment is hij een betere sprinter en klimmer dan Sagan.

tendam 4 augustus 2020 om 09:37

Van Aert als een soort Cancellara voor de Schleckjes. Dat lijkt me een prima rol, maar ongetwijfeld neemt men daar in Vlaanderen geen genoegen mee. Hoe durven die Hollanders de grote Van Aert te laten knechten? Dat gaat het voorspelbare verhaal worden.

djerkson 4 augustus 2020 om 09:47

Het voorspelbare verhaal dat wellicht eindigt in een scheiding, helemaal georkestreerd door de media.

Mille 4 augustus 2020 om 10:03

Zo lijkt het verhaal idd te gaan, met die nuance dat je een renner als Van Aert niet misbruikt als knecht en je er ook weer geen nationalistisch verhaal van moet maken. Het is aan Jumbo om Van Aert op de juiste manier in te zetten. Als dat niet meer kan, is het tijd om te verhuizen.

tendam 4 augustus 2020 om 10:31

@mille
Internationaal is men vooral benieuwd wat de 3 kopmannen van Jumbo kunnen tegen die van Sky. Wie heeft het nou over de strijd om het groen? Of hoeveel ritten Van Aert gaat winnen? Jumbo heeft als grote doel dit jaar om de Tour te winnen, dan moet je daar ook echt voor gaan. Groenewegen nemen ze niet eens mee, een van de snelste sprinters ter wereld.

harryjohan71 4 augustus 2020 om 13:11

@Mille Waar haal jij vandaan dat JV Van Aert niet goed inzet?

Mille 4 augustus 2020 om 17:06

Tot nu toe heeft Jumbo Van Aert perfect ingezet volgens mij. Jumbo maakt Van Aert beter en omgekeerd maakt Van Aert Jumbo sterker. Deze uitspraken van Zeeman boezemen echter angst in. Ze moeten zorgen dat Van Aert in ideale conditie aan de klassiekers kan beginnen en niet als een uitgewrongen Boasson. Als het enkel om te knechten is, neem Van Emden dan mee naar de Tour.

Johnny7 4 augustus 2020 om 09:40

Evenepoel wint de Giro en de Tour en alle etappes dus er was sowieso geen kans voor Van Aert op een zege.

Mischa 4 augustus 2020 om 09:49

Ze hadden natuurlijk af en toe stuivertje kunnen wisselen, als Evenepoel heel even zijn hand over het hart kon strijken.

Vincent Lacressonniere 4 augustus 2020 om 11:34

Of over zijn schouder

Kannibaal van Schepdaal 4 augustus 2020 om 11:46

De haat zit diep, precies, om zonder aanleiding over Evenepoel te beginnen onder een artikel over Van Aert.

Best alvast een psycholoog boeken, want Evenepoel zal nog veel winnen.

Man met de hamer 4 augustus 2020 om 12:52

Humor voor haat aanzien, dat is ook een gave.

Chris Van Uden 4 augustus 2020 om 13:26

Dat gebeurt tegenwoordig erg veel helaas..

AWestie 4 augustus 2020 om 09:56

Volgens mij is berichtgeving hier over of van Wuyts of anderen gekomen, dus mensen die hier zeggen dat Van Aert het hier niet mee eens is zitten ongefundeerd te roepen. Het enige dat WvA over de groene trui heeft gezegd is ‘ooit’, maar ook (ander bericht) dat hij veel voldoening haalt uit een gezamenlijk doel. Zie bijv: https://www.wielerflits.nl/nieuws/wout-van-aert-ooit-zal-ik-van-groene-trui-een-doel-maken/

bartp25 4 augustus 2020 om 10:00

Het is simpel, is dit leuk om te horen voor de fans van van Aert en het wielrennen in het algemeen? Nee dat is het niet. Maar Ineos/Sky toont al jaren dat dit de manier is om de tour te winnen, alles voor het algemeen klassement en iedereen schikt zich daar in. Als TJV een kans wil maken op het geel in Parijs, en die kans is er, dan is dit de uitkomst hiervan. En een jaartje een wat mindere rol in de tour is natuurlijk ook geen ramp. Ik denk dat van Aert slim genoeg is om te weten dat hij bij TJV perfect op zijn plaats zit voor de komende jaren.

Dirty Derrick 4 augustus 2020 om 14:47

Inderdaad, als ik in het verleden Kwiatkowski zijn wiel zag afgeven aan de kopman deed dat pijn aan de ogen. Dit zijn renners die persoonlijke ambities moeten najagen i.p.v. hun weg te cijferen voor een kopman. Ik neem aan dat het wel prestige is om deel uit te maken van een winnende tourploeg, maar dit hoeft voor Van Aert toch geen jaarlijks terugkomend fenomeen te zijn.

Lalsacien 4 augustus 2020 om 16:03

Het hoogst haalbare voor een wielrenner is de Tour winnen. Tijdens de Tour zal WVA zich met liefde wegcijferen als dat Tourwinst oplevert. Zolang hij in andere wedstrijden uitgespeeld kan worden!

Romāns Vainšteins 4 augustus 2020 om 10:02

Met straks daadwerkelijk 1 of meer renners op koers voor podium tot aan geel een logische keuze waar van Aert ook een betere, completere renner van wordt. Zijn klassieke jaar hoeft het ook niet per se in de weg te zitten want er zijn genoeg ritten waar hij in de bus meepeddelen kan en veelal zal het Ineos zijn die de kop en het initiatief neemt. Geel winnen met de ploeg en daar een waardevolle rol in vervullen is minimaal zo gelukzalig als een rit winnen en/of groen pakken.

fringale 4 augustus 2020 om 10:51

Ik bedenk me inderdaad met het oog op wat er nog na de tour volgt (fingers crossed), dat het af en toe meepeddelen in de bus heilzamer is dan strijden om groen, maar we mogen er toch van uitgaan dat voor etappewinst gaan op een punch-aankomst in een select groepje, hem toch wel gegund zal worden.

Arie den Blanken 4 augustus 2020 om 13:36

Wat een geromantiseer over gelukzalig zijn. Waar het omgaat in dit soort gevallen is hoe het financiëel is/wordt geregeld.

Samlambeej 4 augustus 2020 om 14:04

Verbaasd dit van u te horen. Instemmen met een Skyniaanse muilkorving. Al helemaal een dag na de goedkeuring Van Aert uit te mageren.

Zoals Arie zegt, aan ritwinst hangt een bonus vast, dus daar komt een compen$atie voor.

Dirty Derrick 4 augustus 2020 om 14:49

Complete onzin. Gaat een renner binnen 10 jaar eraan herinnerd worden dat hij deel uitmaakte van een winnende Tourploeg? Of eerder aan ritwinst of een groene trui?

Romāns Vainšteins 4 augustus 2020 om 16:02

@ Sam , er zit nogal een verschil tussen wat ik zelf mooi vind en wat mooi is voor Jumbo met van Aert op de loonlijst. Met betrekking tot het uitmageren was ik Merckx meer een beetje aan het pesten aangezien die MvdP al de tour zag winnen.

Wat onderdeel uitmaken van een geelwinnende ploeg betreft > voor de buitenwacht wellicht wat minder memorabel maar voor een renner zelf fantastisch lijkt me > in het specifieke geval van van Aert helpt het natuurlijk dat die rit, en dan ook nog een vrij beklijvende, reeds op zak is.

Samlambeej 4 augustus 2020 om 16:20

Maarja wat Merckx vertelt na het 3de glas Bordeaux zou ik 'm toch nog eens vragen voor de middagstond.

josi 4 augustus 2020 om 10:02

Als zich toevallig de gelegenheid voordoet om mee te sprinten in een uitgedund peloton zal hij dat best wel doen. En het zal natuurlijk ook van de ontwikkelingen in het AK afhangen. Als er nog maar 1 echte kopman over is, is het natuurlijk anders fietsen dan als je 3 kopmannen voorin moet zien te houden in de finale.

Voorgeborchte 4 augustus 2020 om 10:03

Waarom krijg ik hier in de reacties een “haha, net goed, stomme Belgen”-gevoel?

S. Morgenstern 4 augustus 2020 om 10:10

Onzekerheid?

Mille 4 augustus 2020 om 10:27

Zieligheid?

Chris Van Uden 4 augustus 2020 om 10:39

Geen idee waarom je dat gevoel krijgt. Uit de reacties blijkt dat in elk geval niet. Jammer dat het hier zo vaak nationalistisch wordt gemaakt.

Even on-topic: Ik schat Van Aert in als een echte professional die weet wat nodig is om dit jaar een gooi naar de winst in de Tour te doen met de ploeg. Zeker weten dat hij in de klassiekers het vertrouwen en de steun van de ploeg gaat krijgen om daar te winnen.

Man met de hamer 4 augustus 2020 om 11:17

Calimero-complex

Veloburto 4 augustus 2020 om 11:18

@Voorgeborchte, doet niet zo triest man. Of noem man en paard, of zeg niks. Ga niet op deze halfslachtige manier insinueren dat er hier anti-Belgische Nederlanders op het forum zitten. Ik denk dat 99% van de Nederlands wielerfans juist pro-Belgisch zijn, aangezien dat toch de bakermat van het wielrennen is

fringale 4 augustus 2020 om 10:04

Dit is een heel ander geluid dan enkele weken geleden, waarin verteld werd dat Wout kansen zou krijgen en die wetenschap (,vertrouwen en wederdienst) bij hem zijn dienstbaarheid alleen maar zou vergroten. Wout is een brave jongen, maar ook brave jongens hebben ambitie, en die is niet gestild na de Strade, alleen maar groter geworden, me dunkt. Bovendien ben ik er zeker van dat hij de openstaande rekening met de Tour wil vereffenen, om het mentaal allemaal te kunnen afsluiten. Grote fout van de de ploegleiding…als het ook effectief zou zijn afgesproken. Dat hij de massasprints aan zich voorbij laat gaan, lijkt me aanvaardbaar, maar er zijn heel wat puncher-etappes, waar Roglic en Dumoulin geen bodyguards nodig hebben om in de finale rechtop te blijven.

Panache 4 augustus 2020 om 11:51

“Bovendien ben ik er zeker van dat hij de openstaande rekening met de Tour wil vereffenen, om het mentaal allemaal te kunnen afsluiten.”

Welke openstaande rekening? Die etappe is toch gewonnen in Albi. En mocht er echt zo’n drang zijn om die tijdrit recht te zetten dan zal Van Aert daar op de voorlaatste dag alle gelegenheid toe krijgen.

kleomantre 4 augustus 2020 om 16:38

Grote kwats inderdaad. Die tijdrit was hij niet eens in buurt van podium gekomen, meer een respectabele plaats ergens eind top 10.

Sowieso lijkt het er nu op dat de gekozen trainingsvorm met bepaalde trainingsmaten hem een sprong voorwaarts hebben doen maken. Je zou kunnen zeggen dat iemand of meerderen binnen LJV goed hebben gedaan. Iets wat misschien niet gelukt was bij een keuze voor een ander team.

Als je dan ook nog eens mag starten als kopman in koersen als Strade Bianchi etc en de trainingsaanpak goed werkt, cq de match met het team goed is, dan ga je toch niet zaniken over aan paar misgelopen kansjes in de Tour. Kan me niet voorstellen dat Van Aert hier een punt van gaat maken.

Indien hij wel voortreffelijk blijft presteren en het een terugkerend jaarlijks fenomeen wordt, is het een ander verhaal. Maar zelfs dan nog kan hij er wellicht zelf vrede mee hebben. De in de reacties hierboven geuite kritiek is eerder persoonlijke frustratie of van mensen die Van Aert gelijk als een vedette zien waarvoor alles opzij gezet moet worden.

Panache 4 augustus 2020 om 19:50

Juiste analyse Kleomantre. In grote mate projectie van een eigen teleurstelling.

Wheely 4 augustus 2020 om 10:09

Ze gaan Van Aert heus niet omtoveren tot een soort Hagen, Kwiatkowski of Van Baarle. Daar is ie véél te kostbaar voor en de klassiekers zijn ook veel belangrijker voor de ploeg dan dat ze voor Ineos zijn.

Ik denk ook dat Van Aert minder gretig zal zijn op ritwinst na zijn tot nu toe behaalde successen en dat zijn focus vooral op de klassiekers zal zijn.

jvh93 4 augustus 2020 om 10:09

Ik denk dat Wout gewoon mee zal sprinten als ze in een kleine groep naar de streep rijden na een zware etappe. Werkt ook goed voor de moreel in de ploeg om een etappe te winnen (kijk maar hoe blij Kruijswijk vorig jaar was toen van Aert de etappe won)

Melkzuur 4 augustus 2020 om 10:17

Als ze geel pakken in Parijs is dat helemaal oké. Als dat niet zo zou zijn, is het erg jammer. Ik acht hem immers in staat om Sagan te kloppen voor groen dit jaar.

Panache 4 augustus 2020 om 11:54

Intrinsiek misschien wel, maar toch niet zonder ondersteuning vanuit de ploeg? Je moet alle tussensprints en eindsprints er bij zitten en dat is voor een eenling vrijwel onmogelijk in een zware wedstrijd als de Tour.

Dirty Derrick 4 augustus 2020 om 14:52

Heeft Sagan dan wel ondersteuning? Die moet het ook alleen oplossen. Als Van Aert zij vorm in de topklassiekers na de Tour minder is, dan heeft hij en ploegleiding duidelijk de verkeerde keuze gemaakt.

Lalsacien 4 augustus 2020 om 16:06

@DirtyDerrick niet als de Tourwinst door JV is gepakt….

harryjohan71 4 augustus 2020 om 10:20

Zoals ik het tot op heden begrepen heb. JV gaat niet rijden voor een sprint. Mocht er een kleinere groep naar de finish rijden, kan Wout uitgespeeld worden. De echte sprints in de Tour zijn ook risicovol. De kans dat hij die wint van de echte sprinters met hun sprinttrein is klein. Dan kun je soms beter op save spelen. Ook met het oog op de wedstrijden die nog in het najaar komen. Hier is Wout veel kansrijker dan in een sprint in de Tour. Mijns inziens telt voor Wout alleen winst in een Touretappe. Voor top 5 – top 10 hoeft hij niet meer te sprinten, tenzij hij voor de groene trui gaat. Dit is dit jaar niet het geval.

Marik 4 augustus 2020 om 10:27

Om het geel in Parijs te dragen is een hecht collectief nodig. Ik kan me zo voorstellen dat het voor iedere renner fantastisch is om met de ploeg het geel binnen te halen. Ook voor Van Aert. En Wout krijgt in andere wedstrijden echt wel zijn kansen, dat heet wisselgeld. Stel je eens voor wat het betekent voor TJV als een renner als Van Aert zich opoffert in het teambelang. Dat is een groot voordeel, een heel groot voordeel.

Mille 4 augustus 2020 om 17:11

Van Aert heeft niets aan kansen in andere wedstrijden als hij er uitgewrongen aan moet beginnen en de steun voor zichzelf rijdt.

Scibby 4 augustus 2020 om 10:35

En toch lijkt het me zwaar om Henin te houden als al je kopmannen niet zo goed doen als gehoopt.

harryjohan71 4 augustus 2020 om 10:43

Als de kopmannen teleurstellen, krijgt Van Aert heus wel kansen in de 2e en 3e week. Hier gaan ze terecht niet vanuit bij JV. Van Aert richt zich op de 2e en 3e week van de Tour volgens zijn trainer. Oftewel als in de 1e week de kopmannen tegenvallen, komen zijn kansen wel in de 2e en 3e week.

Glorious 4 augustus 2020 om 10:40

Wout krijgt verder overal knechten mee en dit jaar is de Tour 1 groot doel en daar zetten ze alles op. Wout en Jumbo is een prachtcombinatie en dit bewijst het maar weer eens.

boenk 4 augustus 2020 om 12:43

Waar krijgt Wout dan knechten mee? Op 70km van de meet in Strade zat er niemand nog bij hem, terwijl zelfs van der Poel met zijn veldritploegje nog 2 man bij had. De enige koers waar hij effectief nog knechten had die hem van dienst hadden kunnen zijn toen hij ze echt nodig had, Roubaix vorig jaar, laten ze hem allemaal stikken en moet hij 3x solo het gat dichtrijden en verpest hij zo zijn kansen. Was toen duidelijk de sterkste man in koers, maar ik ben blij dat de geniale ploegleiding bij TJV toch een ereplaats uit de brand kon slepen met Teunissen in plaats van te winnen met van Aert.

Panache 4 augustus 2020 om 13:09

Teunissen won die periode in Duinkerken, won in ZLM en won zelfs een massasprint in de Tour (en droeg het geel), je doet hem te kort. Teunissen was toen ook heel erg sterk.
Van Aert heeft de afgelopen 14 maanden een ongelofelijke ontwikkeling doorgemaakt. De Van Aert van april 2019 is een andere renner dan de Van Aert nu. Dit jaar zou de ploeg waarschijnlijk anders beslissen, dat is in de tussentijd afgedwongen.

harryjohan71 4 augustus 2020 om 13:24

@Boenk Welke ploeg had dan wel knechten in Strade? Strade was echt geen wedstrijd waar de laatste 80 km nog frisse knechten waren. Volgens mij was bij de lekke band van Van der Poel, Grondahl Jansen nog bij Van Aert ter ondersteuning. Het is volledig onduidelijk wanneer welke knechten bij de kopmannen verdwenen zijn en door welke oorzaak.

bartp25 4 augustus 2020 om 13:25

@boenk nog altijd die discussie over roubaix, dat is allang uitgelegd door het team, door van Aert alleen terug te laten rijden verloor hij minder energie en had hij nog 2 knechten in het peleton. Van Aert rijdt sneller over de kasseien dan zijn knechten en had hij veel meer moeten corrigeren alsdus meer energie verspild. Doel bewuste keuze waar van Aert het mee eens was.

Glorious 4 augustus 2020 om 14:11

Dat er niemand bij zat in Strade betekend niet dat iedereen er is voor Wout, het team had niet de renners die hij volgend jaar in bv de Ronde zal hebben. Wout zal overal nu de absolute kopman zijn en de ploeg zal hem uit de wind houden totdat het losbarst. Het team rondom Wout gaat alleen maar beter worden, Affini, Wynants, Teunissen, Eenkhoorn, Roosen plus nog wat aankopen en eventueel van Emden, Martin.
En de jongere renners worden steeds beter.

Headlines

Materiaalzone

Populair