Tour 2020: Voorbeschouwing bergetappe naar Laruns

zondag 6 september 2020 om 08:00
Tour 2020: Voorbeschouwing bergetappe naar Laruns

foto: Cor Vos

Zondag staat de tweede en meteen laatste etappe door de Pyreneeën op het programma. Vanuit Pau trekken de renners over twee serieuze bergen naar de finish in Laruns, al is het maar de vraag of de klassementsrenners uit hun hok komen. WielerFlits kijkt naar het parcours en de favorieten voor de ritzege.

Parcours

De tweede zondag van de Tour de France 2020 wordt gevuld met een tweede Pyreneeënrit. Tussen Pau en Laruns krijgt het peloton vijf beklimmingen voor de kiezen, waarvan twee van eerste categorie.

Het startschot wordt gegeven in Pau, een vaste waarde in de Tour. Pau mocht al 72 keer La Grande Boucle ontvangen, wat het na Parijs en Bordeaux de vaakst bezochte etappeplaats maakt. Vorig jaar won Julian Alaphillipe hier nog de tijdrit.

Tijdens de openingsfase – waarin de renners zuidwaarts richting het hooggebergte rijden – wordt nog weinig geklommen. Na 9,5 kilometer zijn op de Côte d’Artiguelouve (2,3 km aan 4,5%) weliswaar bergpunten te verdienen, maar deze klim is de enige hindernis in de eerste vijftig kilometer.

Het wegdek gaat serieus omhoog na 58 kilometer, wanneer de beklimming van de Col de la Hourcère (11,1 km aan 8,8%) op het programma staat. De bergpas is een voormalige trainingsberg van parcoursbouwer Thierry Gouvenou en maakt zijn debuut in de Tour. De percentages van deze klim zijn volgens Gouvenou vergelijkbaar met die van Alpe d’Huez.

Kort na de top volgt met de beklimming van de Col de Soudet (3,8 km aan 8,5%) een toetje. Hierna begint de afdaling naar de Barétous-vallei. Na een lange afzink komen de renners door Arette, waar bij de tussensprint punten voor de groene trui te verdienen zijn. Met de Col d’Ichère (4,2 km aan 7%) krijgt het peloton een beklimming van derde categorie voorgeschoteld, die als opwarmertje dient voor de laatste klim van de dag.

Op de Col de Marie Blanque (7,7 km aan 8,6%) lopen de stijgingspercentages steeds verder op. Wanneer de renners Le Moulin de Barescou passeren, stijgt het wegdek met dubbele cijfers. In de laatste vier kilometer is het stijgingspercentage bijna 12 procent gemiddeld. Renners die hier het verschil kunnen maken, mogen met voorsprong aan de afdaling richting de aankomstplaats Laruns beginnen. De bonusseconden (8,5 en 2) op de top vormen wellicht een extra stimulans.

Vanaf de top volgt er een afdaling richting de Ossau-vallei, waar in de finish wacht. De laatste winnaar in Laruns is Primož Roglič. In 2018 zegevierde de Sloveen hier, nadat hij in de afdaling van de Col d’Aubisque wegreed bij de favorietengroep.

Start: 12.35 uur in Pau
Finish: 16.15-16.40 uur in Laruns


Favorieten

Ook voor de etappe van zondag is de hamvraag: krijgen de vroege vluchters de ruimte om voor de ritzege te strijden? Of zijn de klassementsrenners tuk op dagsucces en besluiten ze pal voor de eerste rustdag de boel te controleren? We gaan uit van het eerste scenario, aangezien de finale wellicht nét niet lastig genoeg is voor de Nairo Quintana’s en Tadej Pogačars van deze wereld.

De Col de Marie Blanque is, om in wielertermen te blijven, een echte smeerlap, maar eenmaal op de top moeten de coureurs nog bijna twintig kilometer afleggen naar de finish. De laatste zes kilometer zijn bovendien relatief vlak, wat niet ideaal is voor de Colombiaanse vlieggewichten of Franse klimmers. We verwachten zeker enkele speldenprikken van de klassementsmannen, maar een hele dag controleren voor een (mogelijke) ritzege? Dat is een ander verhaal.

Julian Alaphilippe – foto: Cor Vos

En dus moeten we voor de ritzege kijken naar vluchters die een potje kunnen klimmen. Naar berggeiten die al wat verder staan in het klassement, door een valpartij, teambelangen of een slechte dag. Julian Alaphilippe won al een etappe, droeg enkele dagen de gele trui maar verloor in de eerste Pyreneeënrit naar Loudenvielle meer dan tien minuten op de klassementsrenners. De renner van Deceuninck-Quick-Step is dan ook geen gevaar meer voor het klassement.

De Fransman versnelde zaterdag nog op de Peyresourde, maar moest niet veel later lossen uit de groep der favorieten en liet het vervolgens helemaal lopen. Het voordeel is wel dat Alaphilippe nu frank en vrij kan koersen en op jacht kan gaan naar een tweede en misschien wel derde ritzege. Ook de bolletjestrui behoort nog tot de mogelijkheden en zondag zijn er flink wat punten te verdienen op weg naar Laruns. Zien we Alaphilippe straks in de aanval?

Zien we Lennard Kämna nog eens in de aanval? – foto: Cor Vos

In het paspoort van Marc Hirschi staat allrounder, maar de jonge Zwitser heeft ook al laten zien uitstekend te kunnen klimmen. De renner van Team Sunweb wist in het Critérium du Dauphiné in het spoor te blijven van de betere renners, wat zeker iets zegt over zijn klimcapaciteiten.

Een voordeel voor Hirschi is dat de Col de la Hourcère en de Col de Marie Blanque niet boven de 1.500 meter gaan (voor het echte hooggebergte moeten we wachten tot de Alpen) en de laatste klim ook niet bijzonder lang is. De nummer twee van de zondagetappe naar Nice moet in een vluchtgroepje in staat zijn om de Marie Blanque te overleven, om vervolgens zijn daalkunsten te etaleren. En als het moet, beschikt hij over een uitmuntend eindschot.

De 22-jarige Hirschi staat inmiddels ver genoeg in het klassement en is geen gevaar meer voor de Tourfavorieten. Net als Lennard Kämna, overigens. De jonge Duitser maakte indruk in de Dauphiné met een ritzege en een achtste plaats in de eindstand. De toekomstige klassementskopman van BORA-hansgrohe was ook mee in de tweede etappe naar Nice, maar kwam op knullige wijze ten val op de Col d’Éze. Sindsdien hebben we Kämna niet meer gezien, maar de goede vorm kan niet opeens verdwenen zijn.

Tiesj Benoot – foto: Cor Vos

Het kan vriezen of dooien, als Warren Barguil begint aan een wielerwedstrijd. De Fransman heeft van die dagen dat hij de bergen opvliegt (denk aan zijn twee ritzeges in de Tour van 2017), maar het komt vaker voor dat hij niet op de afspraak is. De vraag is welke Barguil we zondag te zien zullen krijgen. En of hij de ruimte krijgt van zijn ploeg Arkéa-Samsic en kopman Nairo Quintana, die er nog altijd bijzonder goed voorstaat in het klassement.

In de voorbije Dauphiné eindigde Barguil nog keurig negende, terwijl hij op Orcières-Merlette vrij lang bij Quintana wist te blijven. De aanvalslustige Fransman is een gevaarlijke klant voor de etappe naar Laruns, maar krijgt hij de vrijheid om op jacht te gaan naar de ritzege? Dat weet alleen de ploegleiding van Arkéa-Samsic, maar Barguil durft nog weleens zijn kont tegen de krib te gooien en niet te luisteren naar consignes vanuit de ploegwagen.

Toch geven we Barguil slechts één sterretje. Iemand die wel de ruimte zal krijgen, is Tiesj Benoot. Voor de Belg is een ritzege het ultieme doel, maar de coureur van Team Sunweb begon niet al te best aan deze Tour. In de tweede rit naar Nice zei het lichaam ‘nee’ en in de etappe naar Orcìeres-Merlette kwam hij ten val in een afdaling. Gelukkig valt de schade mee en Benoot is nog altijd even gemotiveerd om er nog wat van te maken in deze ronde.

Gorka Izagirre was al succesvol na de coronabreak – foto: Cor Vos

Benoot was afgelopen dinsdag (op weg naar Orcières-Merlette) op pad met onder meer Krists Neilands. De Let van Israel Start-Up Nation maakte een sterke indruk in de kopgroep en wist zijn medevluchters zelf te lossen richting de slotklim. Neilands wilde als eerste beginnen aan de finaleklim, maar werd net voor de voet ingerekend door een op hol geslagen peloton. Geen ritzege dus voor Neilands, die als Tourdebutant wel meteen zijn visitekaartje wist af te geven.

Misschien heeft de winnaar van de GP Wallonie 2019 zondag wel meer geluk. Neilands is zeker niet de beste klimmer in deze Tour, maar met deze benen én in een goed vluchtgroepje is alles mogelijk. Gorka Izagirre is een andere renner om in de gaten te houden, net als zijn Astana-ploegmaat Alexey Lutsenko. Goede klimmers, explosieve benen en snel aan de meet… Izagirre en Lutsenko beschikken over de kwaliteiten om te zegevieren in Laruns. Vooral Lutsenko is een gevaarlijke klant, aangezien hij al een ritzege op zak heeft.

Izagirre is bovendien een fantastische daler, wat altijd handig is eenmaal de renners beginnen aan de afzink van de Marie Blanque. Het probleem is alleen dat er ook nog ene Miguel Ángel López rondrijdt bij Astana. En die zal als kopman voor het klassement toch wel enkele renners bij zich willen hebben in de finale, om zo veilig over de streep te komen. De kans is klein dat twee ploeggenoten de ruimte krijgen, maar één Astana-renner in de aanval is een realistisch scenario.

Lutsenko maakte indruk op weg naar de Mont Aigoual. Is het zondag weer raak? – foto: Cor Vos

Het is en blijft moeilijk, het voorspellen van de samenstelling van de juiste vlucht. Daniel Martin is een mogelijke winnaar in Laruns. De Ier kende een moeilijke voorbereiding (breukje aan het heiligbeen) richting de Tour, staat inmiddels al op ruime achterstand maar zal toch nog wel iets willen laten zien voor Israel Start-Up Nation. Hetzelfde geldt voor Maximilian Schachmann, de winnaar van Parijs-Nice. Het is eigenlijk een wonder dat Schachmann meedoet aan de Tour.

De Duitser brak namelijk zijn sleutelbeen na een aanrijding in de Ronde van Lombardije, amper twee weken voor de start van de Ronde van Frankrijk. Schachmann herstelde echter wonderbaarlijk snel en werd zondag zelfs negende in Nice. Kan hij nu al meedoen voor een ritzege? We hebben ook nog Alexis Vuillermoz, die al in de aanval was in de etappe naar Orcières-Merlette. Toen smeet hij met zijn krachten, koerst de Fransman zondag economischer?

Normaal zouden we ook blind kiezen voor Mikel Nieve, maar je moet in een drieweekse rittenkoers ook altijd kijken naar de belangen van de verschillende ploegen. Nieve rijdt voor Mitchelton-Scott en daar ligt de focus vooral op Adam Yates en Esteban Chaves. Beide renners (zeker Yates) staan nog goed in het klassement en Nieve is in de bergen toch een beetje de beschermheilige van Yates en Chaves.

Jesús Herrada zal waarschijnlijk wel de ruimte krijgen van zijn ploeg Cofidis, denk maar even terug aan de etappe naar de Mont Aigoual. Toen eindigde de Spanjaard als tweede achter Lutsenko. Heeft hij in de etappe naar Laruns meer geluk?

Formolo is geen gevaar meer voor het klassement, maar des te meer voor de ritzege – foto: Cor Vos

Andere mannen om in de gaten te houden zijn Jan Polanc, Dario Cataldo, Nicolas Roche, Ilnur Zakarin (een van de hoofdrolspelers op weg naar Loudenvielle), Davide Formolo, ritwinnaar Nans Peters en Ion Izagirre. Verder is het de vraag wat renners als Daniel Felipe Martínez en Pierre Latour gaan doen. Ze begonnen met klassementsambities aan de Ronde van Frankrijk, maar hebben hun Tourstart volledig gemist en zullen nu op jacht moeten naar ritzeges.

We gaan er vanuit dat de winnaar komt uit een grote kopgroep. Maar het is natuurlijk ook niet uitgesloten dat de klassementsrenners voor de ritzege gaan strijden. Dan is het uitkijken naar de usual suspects: Primož Roglič, Tadej Pogačar, Guillaume Martin, Nairo Quintana, Adam Yates, Egan Bernal en Mikel Landa. En wat kunnen de Nederlanders Tom Dumoulin en Bauke Mollema na een mindere dag?


Favorieten volgens WielerFlits
**** Julian Alaphilippe
*** Alexey Lutsenko, Marc Hirschi
** Lennard Kämna, Gorka Izagirre, Jesús Herrada
* Davide Formolo, Maximilian Schachmann, Daniel Felipe Martínez, Tiesj Benoot

Tour 2020: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

Het belooft met twee serieuze Pyreneeënklimmen al een lastige etappe te worden, maar de renners moeten ook rekening houden met buien aan de aankomst. Volgens de laatste weersvoorspellingen is de kans groot dat het rond 16.00 uur gaat regenen. In startplaats Pau is het waarschijnlijk wel droog.

De gemiddelde temperatuur schommelt rond de 22 graden, al is het op de bergtoppen natuurlijk wel wat frisser. De etappe wordt ook zondag weer vanaf de start live uitgezonden door Eurosport 1. Sporza (op Eén) en de NOS (NPO1) zijn er live bij vanaf 13.30 uur.


Dit artikel delen:

59 Reacties

vevie 5 september 2020 om 19:03

Met de afdaling is dit wel wat voor Ala, idd.

nobrakes 5 september 2020 om 19:08

Jammer dat er nog een vlak stuk achter zit, nu gaan de favorieten niets doen

Maglia Rosa 6 september 2020 om 09:07

De favorietengroep wordt vandaag helemaal uit elkaar gereden op de laatste klim.

Jowinho 5 september 2020 om 19:12

Lijkt me niet echt zo’n zware etappe. Lijkt me niet dat er voor de Marie Blanque zal gekoerst worden.

Jungle Man 5 september 2020 om 19:19

Iets voor een type madouas.

gasopdelollie 5 september 2020 om 19:20

Een erg vreemde voorbeschouwing dit, met een lijst van 'favorieten' die lukraak gekozen lijkt te zijn en ervan uitgaat dat er weer een groep 10 minuten krijgt.

Als het veld bij elkaar blijft zijn er drie klimgeiten het sterkste: Roglic, Quintana en Pogocar. Helaas wederom geen finish bergop… Tour spreekt ieder jaar van zwaarste Tour ooit, maar vergeet een finish boven de berg te leggen waardoor de koers veel minder spectaculair is dan dat hij kan zijn.

cyclingkamp 5 september 2020 om 21:26

Voorbeschouwing en favorieten is een aanname hoe het zal lopen. Zij denken vluchters die het gaan halen. Dan kan je er 30/40 kiezen. WF kiest deze 10. Niet heel gek toch?

WernerFranke 6 september 2020 om 03:12

Ja want de rit naar Orcières die Roglic won was een echt spektakelstuk.

Maglia Rosa 6 september 2020 om 09:15

Het is een misvatting dat aankomsten bergop zorgen voor de mooiste koersen. Tot de laatste 3km gebeurt er dan doorgaans niets. Geregeld worden de grootste verschillen gemaakt in ritten met aankomst beneden na een zware col. Vaak wordt er dan eerder aangevallen waarna de voorsprong in de afdaling kan worden vergroot.

De Marie Blanque is zo steil dat er wel gekoerst moet gaan worden. Een verschil van 30” op de top kan zomaar 1’ of meer aan de streep worden.

Tegelijkertijd is dit een typische rit voor aanvallers. Wie wil dit gaan controleren? Hooguit UAE zie ik dat doen. De sterren geven aan aanvallers is daarom logischer dan een standaard lijstje klassementsrenners opdreunen.

Jean Dumas 5 september 2020 om 19:22

Tactisch ingewikkelde etappe. Zwaarste col ligt op de helft. Als het strijd is wint een klassementsrenner, als het rust is voor de Hourcere zien ze de vluchters niet meer terug.

TheTimmy 5 september 2020 om 19:25

De Marchi!

Lennimator 5 september 2020 om 19:31

Zou als Jumbo Visma zijnde dit keer een mannetje mee in de vlucht sturen. Misschien wel twee.

RemyM 5 september 2020 om 19:34

Want dat laten de andere teams wel toe.

theogaarenstroom 5 september 2020 om 19:34

Gaat niets gebeuren of Yates moet door de mand vallen zat er dicht tegen aan vandaag maar kreeg alle gelegenheid om terug te komen.

koos1 5 september 2020 om 19:49

Typische etappe voor de vluchters, typische tourrit en weer geen aankomst bergop. Lange vlakke aanloop, lang tussenstuk. Vluchtersgroep zal net als vandaag wel 10-15minuten krijgen. De favorieten zullen waarschijnlijk pas gaan rijden op de laatste klim, grote kans dat Yates in de gele trui de tweede week in gaat.

peterwint 5 september 2020 om 20:29

Dit wordt net als vandaag weer een etappe van niets tussen de ak mannen

kiekske 5 september 2020 om 20:31

wel een rit waar men een coupe kunnen plegen. op den zwaarste berg zwaar uithalen terwijl al ploegmaten in de kopgroep zitte,n. Wie durft er een contadortje doen?

Het zal teveel bij dromen blijven, ze rijden daar te laf voor. De toekomst zal wel veel mooier zijn met pogacar en hopelijk evenepoel. Zij durven wel aanvallen. Ik mis ook de oude nibali hier, zou zeker ook kans gemaakt hebben.

Rafał Kišerlovski 5 september 2020 om 20:39

Mühlberger of Grossschartner.

GroenewegenDylan 5 september 2020 om 21:24

Hier gaat niks gebeuren.

Lennimator 5 september 2020 om 21:35

Wel weer een relatief korte etappe in vergelijking met vroeger.

Dus zeker wel kansen.

Blijf me verbazen over de categorisering.

Bales circa 11,8 km a 7,7 % HC vandaag en morgen 11,1 km a 8,8 % 1e categorie.

Leg mij het maar uit…

coolietje 5 september 2020 om 22:24

Plaats in de etappe is ook van belang, Hourcere morgen in het midden, Bales vandaag aan het einde…

biazzi13 5 september 2020 om 21:37

Ik denk sowieso iemand van Groupama-FDJ!! Vraag is alleen wie e!! Molard- gaudu- reihenbach of madouas! Help

vincenzo 5 september 2020 om 21:40

Jij doet zeker mee aan een pooltje?

Tinus1984 5 september 2020 om 22:13

Nairo gaat morgen wat proberen gok ik

Turtlehead 5 september 2020 om 22:25

Misschien eentje die erdoor zakt, verder een saaie vlucht en Yates in het geel de rustdag in, t is niet te geloven….

Jose Maria 5 september 2020 om 22:49

Lijkt mij wel wat voor Barguil. Die staat inmiddels ver genoeg in het AK. Of misschien is Jumbo zo slim om een pion mee te laten schuiven, Kuss of Bennett bijvoorbeeld.

Veloburto 5 september 2020 om 23:36

Na 2 dagen actie verwacht ik weer een status quo. Hopelijk is er 1 ak man die daar anders over denkt

lurtz 5 september 2020 om 23:44

grote kans op slecht weer op het eind dus gevaarlijk met die afdalingen.

Murcia 5 september 2020 om 23:53

Doordat het nog 18 km afdaling+ vallei is na de Marie-Blanque niet erg aanlokkelijk voor de AK-renners. Lange aanloop van meer dan 50 kilometer naar de eerste klim betekend nogmaals een vluchtgroep en het slome rijden van Mitchelton er achter. Slagen deze vluchters er in om een kwartier te pakken? Wat doen de rest van de ploegen nu er barstjes lijken te zitten in de suprematie van TJV? Roglic wil het geel (nog) niet dan hoef je ook niet met de ploeg te gaan rijden. Jammer, want Bernal en INEOS zijn ook niet bepaald in hun beste doen. Dus vooruit, ik noem een naam die Frankrijk in vuur en vlam zal zetten: Barguil vanuit de kopgroep. Als Pogacar weer oorlog gaat maken in de achtergrond zullen hopelijk Roglic en Quintana nu wel meerijden. Maar ja dan heeft Primoz alsnog geel, dus Yates mag ook mee LOL

Jean Dumas 6 september 2020 om 07:32

Zoals het er nu uitziet zal Poga wel weer gaan aanvallen op de slotklim. Yates in tweede groepje met de Fransen, Roglic, Quintana en Bernal kunnen wellicht de schade beperken.

Romāns Vainšteins 6 september 2020 om 07:49

Ook ik acht een poging tot coup / aanval op Jumbo zeer mogelijk nu ze een beetje op de rug liggen. Dit is DE dag dat ze verantwoordelijkheid moeten nemen en er moet er ook 1 goeie mee in de vlucht.

Glorious 6 september 2020 om 07:57

Van Aert meesturen, etappe kansen, morgen rustdag.
Nu Tom knecht is, zou dit makkelijker kunnen.

Headlines

Materiaalzone

Populair