Tour 2020: Romain Bardet staakt de strijd, nota bene in eigen regio

vrijdag 11 september 2020 om 22:59
Tour 2020: Romain Bardet staakt de strijd, nota bene in eigen regio

foto: Cor Vos

Romain Bardet verschijnt niet aan de start van de veertiende etappe in de Tour de France. De 29-jarige Franse kopman van AG2R La Mondiale reed vrijdag door zijn thuisregio, maar kwam in de afdaling van Montée de la Stèle – de derde klim van de dag – ten val. Daarbij liep hij een hersenschudding op.

Aan het einde van de etappe vertoonde de Fransman al tekenen van een hersenschudding. De medische staf van AG2R La Mondiale drongen hem erop aan dat hij een hersenscan zou ondergaan in het Clermont Ferrand University Hospital. De CT-scan vertoonde geen hersenschade, maar wel moet Bardet zijn sportactiviteiten de komende periode stopzetten. Een opgave is een logisch gevolg. AG2R La Mondiale’s hoofdarts Eric Bouvat kan nog geen datum bepalen waarop de kopman van de ploeg terugkeert in competitie.

Bardet teleurgesteld
Dat de Fransman – voor vandaag de nummer vier in het klassement – juist vrijdag moet opgeven, is een hard gelag. De Tour deed namelijk de regio aan waar Bardet opgroeide. “Deze etappe over mijn thuiswegen was het tegenovergestelde van wat ik had gehoopt. De valpartij was zwaar, bergafwaarts aan een hoge snelheid. Ik worstelde de rest van de dag met de gevolgen daarvan. De medische onderzoeken bevestigden wat ik al vermoedde; helaas kan ik niet verder.” Bardet verloor vrijdag twee en een halve minuut op de andere favorieten op de slotklim.

Teammanager Vincent Lavenu heeft het te doen met zijn kopman, ondanks dat ze zonder klassementsambities waren vertrokken. “We zijn allemaal verdrietig om Romain ons te zien verlaten, vlakbij zijn huis, op zijn wegen en in een etappe waarin hij droomde om te schitteren. Hij toonde opnieuw bewonderenswaardige moed en vocht als een leeuw tot het einde van de rit. We zullen nog harder vechten om hem te eren, met een bolletjestrui om te verdedigen (met Benoît Cosnefroy; Bardet won dat klassement vorig jaar, red.) en hopelijk nog een ritzege.”

Lavenu hoopt Bardet snel weer terug te zien op de weg, sterker dan ooit. De vraag is alleen of Bardet binnen nu en twee maanden nog op de fiets zit. Zo niet, dan is hij niet meer in het shirt van AG2R La Mondiale te bewonderen. Komende winter stapt de Fransman namelijk over naar Team Sunweb.

Mollema
Bij de valpartij waren ook Nairo Quintana én Bauke Mollema betrokken. De Colombiaan kon net als de Fransman door, maar de Nederlander moest meteen al opgeven. Mollema heeft een meervoudige en complexe breuk in zijn polsgewricht en ligt er naar alle waarschijnlijkheid voor het grootste deel van het restant van het seizoen uit.

Dit artikel delen:

31 Reacties

NCK17 11 september 2020 om 23:04

Hij reed eindelijk weer een goede tour, om dan te moeten afstappen moet heel zuur zijn. Ik hoop dat hij snel hersteld.

CechRepublic 11 september 2020 om 23:38

Eindelijk weer… In 2018 werd hij gewoon nog 6e.

NCK17 11 september 2020 om 23:55

Bardet was voor mijn gevoel wel een stuk beter dit jaar dan in 2018. Voelt misschien ook wat langer aan dan 2 jaar.

fietsvriend 11 september 2020 om 23:04

Bitter zeg, wat een schade deze totaal onnodige valpartij.

Dumoulin voor de Zubeldia Award!

NCK17 11 september 2020 om 23:08

Die gaat op dit moment zonder twijfel naar Mas.

Pizzi 11 september 2020 om 23:08

Daarvoor is Dumoulin natuurlijk veel te veel in beeld.

Abdoe 11 september 2020 om 23:17

Dé Zubeldia van dit moment is m.i. Uran. Nog nauwelijks gezien, maar 4e in het AK. Beste resultaat in een etappe: 10e.

Veloburto 12 september 2020 om 00:14

Eens met NCK7! Uran heb ik nog wel eens in beeld gezien

Wheely 12 september 2020 om 10:11

Ja Mas opvallend onopvallend, Lopez heb ik gisteren ook niet gezien trouwens.

Fred Postma 11 september 2020 om 23:06

Blijkt maar weer eens dat de valpartijploeg de grootste tegenstander is in grote rondes.
Er zullen nog meer volgen de komende week , dus het blijft sowieso spannend.

FritsvanHoefelen 11 september 2020 om 23:08

“nota bene in eigen regio”

Daar kan hij niets aan doen toch? Mollema en Bardet kunnen toch geen rekening houden met het slingerende etenzakje van Arkea?

Fred Postma 11 september 2020 om 23:12

Waarom niet , met alle scenario’s wordt toch rekening gehouden in de minutieuze voorbereiding.

FritsvanHoefelen 11 september 2020 om 23:17

Vooral in eigen regio, Fred

Maillot à Pois 11 september 2020 om 23:34

Volgens mij wil de auteur gewoon benadrukken dat het extra zuur is voor Bardet om uitgerekend in eigen regio te moeten opgeven, en wil hij helemaal niet zeggen dat hij er iets aan zou kunnen doen.

Fred Postma 11 september 2020 om 23:26

Ok, maar ik neem aan dat het scenario van het slingerende eetzakje van Arkea ook is doorgesproken van te voren.
Waarom dan toch zo verrast zijn, met noodlottige gevolgen ? Misschien dat de verantwoordelijken hierop kunnen worden aangesproken tijdens het functioneringsgesprek.

Turtlehead 11 september 2020 om 23:33

@Fred: hij rijdt pas volgend jaar bij Sunweb… ;)

Fred Postma 11 september 2020 om 23:38

Ik heb het ook over Trek

FritsvanHoefelen 11 september 2020 om 23:40

Fred, niet meer posten na het drinken aub

Fred Postma 11 september 2020 om 23:47

Het grote drinken moet vanavond nog beginnen!

Magician 11 september 2020 om 23:29

Hij vertoonde tekenen van een hersenschudding ná de etappe, maar hij had wel de rest van de rit last van die val. Zou als dokter dan geen enkel risico willen nemen, maar gelukkig is er geen hersenschade.

iLLan 12 september 2020 om 00:10

Hij kon niet op zijn benen staan na de val, het was daar al duidelijk dat er iets niet goed zat in het koppie. Zeker met deze informatie is het eigenlijk bizar dat ze hem weer op de fiets hebben gezet. Voor hetzelfde geld was hij er bij de eerstvolgende weer bij gaan liggen.

Turtlehead 11 september 2020 om 23:31

Wat erg en dan zo’n typisch-lullige-Tour valpartij, out of the blue. En dan twee kopmannen eruit.

@redactie: laatste zin omdraaien: ‘grootste deel van de rest ….’

Veloburto 12 september 2020 om 00:15

Wout Poels was gewoon doorgereden met een hersenschudding.

CechRepublic 12 september 2020 om 07:27

Niks om trots op te zijn. Gevaar voor zijn collega’s door met een hersenschudding ron dat rijden. Typisch gevalletje misplaats martelaarschap waar niemand wat mee opschiet.

Sephiroth 12 september 2020 om 07:31

Ik mag hopen dat Poels dan afstapt. Eigenlijk was het doorrijden met zijn huidige blessure al een risico voor de rest.

R.G. 12 september 2020 om 06:56

Verbaas me iedere keer over het doorzettingsvermogen en de hoge pijngrens van wielrenners. De koers ook nog eens uitrijden. Met een hersenschudding!!!??

Sephiroth 12 september 2020 om 07:30

Balen, maar het was te verwachten na die crash waar hij weer neer plofte

AWestie 12 september 2020 om 07:49

Er is gewoon een protocol wanneer je verschijnselen vertoont van hersenschudding. Belachelijk dat hij toch door fietst.

Cyclinglife 12 september 2020 om 10:24

De ploeg had hem nooit op de fiets mogen zetten nadat hij onderuit ging toen hij opstond. Ze hadden toen eerst de standaard testjes moeten doen. Als er dan uitkomt dat hij waarschijnlijk niets heeft is het de keuze aan de renner. Je zag nu dat er niets gedaan werd door de ploeg behalve hem zo snel mogelijk terug in koers te krijgen