Tour 2020: Amund Grøndahl Jansen vervangt Kruijswijk bij Jumbo-Visma

donderdag 20 augustus 2020 om 09:18
Tour 2020: Amund Grøndahl Jansen vervangt Kruijswijk bij Jumbo-Visma

foto: Cor Vos (archief)

De Tour de France-selectie van Jumbo-Visma wordt op het laatste moment aangevuld met Amund Grøndahl Jansen. De Noorse kampioen is de vervanger van Steven Kruijswijk, die de Tour moet missen vanwege een breukje in de schouder.

Amund Grøndahl Jansen stond aanvankelijk op de planning voor de Giro d’Italia, waar hij kopman Dylan Groenewegen zou ondersteunen in de sprintetappes. De situatie rond Groenewegen, die een sleutelbeenbreuk opliep bij de veelbesproken valpartij in de Ronde van Polen, is bekend.

“Amund heeft zich goed voorbereid en zal zich volledig inzetten voor de team en de kopmannen”, legt ploegleider Merijn Zeeman uit. Op het vlakke kan de Noor (die vertrekt bij Jumbo-Visma) zijn rol spelen, zoals ook Tony Martin dat doet. Wout van Aert, die de afgelopen Dauphiné een uitstekende vorm liet zien in de bergen, kan dan een plekje opschuiven in de klimtrein van Jumbo-Visma.

Tom Dumoulin en Primoz Roglic, die uit voorzorg de Dauphiné verliet met een heupblessure en de nodige schaafwonden, zijn nog altijd de beoogde kopmannen. De ploegleiding reageerde de laatste dagen optimistisch over het herstel van de Sloveen richting de Tour de France.

Selectie Jumbo-Visma voor de Tour de France 2020 (29 augustus-20 september)
flag-be Wout van Aert
flag-nz George Bennett
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Robert Gesink
flag-no Amund Grøndahl Jansen
flag-us Sepp Kuss
flag-de Tony Martin
flag-si Primoz Roglic

Dit artikel delen:

106 Reacties

dumoman 20 augustus 2020 om 09:22

Is krapjes met de Nederlanders, maar goed al TD ‘m wint is het goed toch ?

Poeksel 20 augustus 2020 om 09:27

Hij heet Jansen en praat Nederlands.

Niklas 20 augustus 2020 om 11:00

En in z’n trui zit rood-wit-blauw…

Krul 20 augustus 2020 om 11:05

Baal je ook van dat er bij Barcelona nauwelijks Spanjaarden spelen? Het is nou eenmaal evident dat topploegen de beste renners aan willen trekken ongeacht land van afkomst. En voor de nationalisten onder ons, wees blij dat Gesink en Dumoulin nog meedoen. Bij Ineos is de enige brit Rowe en bij Bahrein-McLaren rijdt er geen één uit Bahrein.

Dr op en dr over 20 augustus 2020 om 11:51

Mee eens Krul. Dat gezeur om Nederlanders iedere keer. Als je enkel NL’ers wilt ga dan lekker één van die continentale ploegen supporteren of zo.

Een World Tour ploeg met enkel Nederlanders pakt nu eenmaal geen prijzen, en dat is toch wat ze bij Jumbo willen ?

Alle ballen op Roglic die ondertussen wel bewezen heeft de sterkste man in de ploeg te zijn. TD kan je achter de hand houden, maar als het er echt op aan komt zal ook hij zich in een dienende rol moeten schikken.

ON-Topic …> Erg jammer voor Kruijsraketje die ik graag nog eens zien had zien schitteren in de Tour. Hopelijk komt hij terug tot het niveau wat we van hem kennen en hoeven we hem nog niet toe te voegen aan het rijtje Valverde, Porte, Aru, Froome, Nibali, Thomas, van wie ik eigenlijk nog maar bar weinig verwacht in de grote rondes.

Maarten_85 20 augustus 2020 om 12:46

Ah bon.

Ik moet zeggen dat ik het best grappig vind hoe veel Nederlanders hun discours aanpassen naargelang het op chauvinistisch vlak beter in hun kraam past. Tot begin dit jaar moest ik tot vervelens toe van landgenoten van jullie horen, tot Eurosport toe, dat DQS niet echt een Belgische ploeg is. Nee nee, met al die buitenlanders in de ploeg zouden we het, correcter, een internationale ploeg moeten noemen. Internationaal, jawel. Er waren nochtans genoeg Belgen die overwinningen behaalden voor de blauwe formatie.

Hoe zit dat met TJV? Is dat nu ook plots een internationale i.p.v. een Nederlandse ploeg? Zoveel Nederlanders heb ik de laatste tijd niet zien winnen voor de gele equipe…

platteprijs 20 augustus 2020 om 13:11

Beetje kortzichtige reacties hier. Het zou immers kunnen zijn dat Dumoman het belang van het Nederlandse wielrennen op het oog heeft. Om allerlei redenen heeft dat belang veel baat bij de deelname van veel Nederlanders. Dan heeft Dumoman een sterk punt.

alvaro mejia 20 augustus 2020 om 13:15

Haha wat een reacties allemaal. Volgens mij geeft iemand gewoon aan het jammer te vinden dat er zo weinig Nederlanders in de selectie voor de tour zitten. Wat is daar mis mee? Volgens mij zit er wat opgekropte frustratie bij sommige mensen hier hahaha. Jullie maken er iets totaal anders van.

Maenhout 20 augustus 2020 om 13:34

Als Roglic wint, even blij. Het gaat TJV om de gele trui in Parijs. Een winnaar met een Nederlandse nationaliteit zou commercieel wellicht iets interessanter zijn voor Jumbo en Hema, maar met Primoz kunnen ze ook prima op pad.

Spurter 20 augustus 2020 om 14:25

Als je ziet wat World Tour ploegen tegenwoordig kosten, is een volledig Nederlandse ploeg amper nog te doen. Zeker omdat er ook gepresteerd moet worden.

Er is nu eenmaal maar ’n beperkt aantal Nederlandse renners van niveau. Als je Gesink als kopman uit gaat spelen in de Tour, heeft iedereen het er ook weer over dat dat helemaal geen zin heeft voor een 12e plek.

platteprijs 20 augustus 2020 om 15:21

@Maenhout, ik vraag me af of Jumbo en Hema iets met de figuur Roglic aankunnen. Ik twijfel sterk of Roglic bekend is bij de gemiddelde klant van Jumbo en Hema. Misschien moet de redactie die vraag eens aan de marketeers van beide bedrijven voorleggen.

Wopperr 20 augustus 2020 om 09:23

Jansen/Martin voor het vlakke gedeelte.
Gesink/Aert voor eerste bergen en heuvels
Kuss/Bennett voor slotklim
Roglic/Dumoulin voor slotkilometer.

Hiermee win je de tour.

Natte spons 20 augustus 2020 om 09:31

Als je van Aert inderdaad zijn krachten langer kunt laten sparen komt hij de eerste echte berg ook wel over. Ik zie een coupe in etappe 9, met dat langere tussenstuk.

Erik33 20 augustus 2020 om 16:45

Dit lijkt mij de beste ploeg met twee volwaardige kopmannen. Ben er klaar voor.

Lendilonus 20 augustus 2020 om 09:25

Had zelf voor Tolhoek gekozen en dan Bennett in zijn huidige vorm als een soort halve beschermde renner(beetje zoals vorig jaar, dus niet bewust tijd laten verliezen) doorgeschoven. Zeker omdat je daarmee een klimmer voor een klimmer vervangt waar je nu een man voor het vlakke erbij haalt, maar misschien zijn Kuss en Bennett op dit moment bergop wel zo goed dat er geen 3de man nodig is.

AWestie 20 augustus 2020 om 09:29

Dan maak je het weer onnodig moeilijk. Drie kopmannen ondersteunen is eigenlijk al onmogelijk en een hele Tour onwenselijk. Overstappen naar twee wanneer je concurrent zelfs van 3 naar 1 kopman gaat is helemaal geen gek idee.

Lendilonus 20 augustus 2020 om 09:33

Bennett zou je ook niet actief moeten ondersteunen, maar vooral niet bewust tijd laten verliezen zodat je hem eventueel een keer in de aanval mee kan sturen en daarmee andere ploegen onder druk kan zetten. Hetzelfde wat ik van Sivakov/Carapaz verwacht bij Ineos.

Massimo Bataille 20 augustus 2020 om 10:54

Goh men moet ook beseffen dat knechten bergop ook maar relatief is hoor.
Bergop is het toch ieder voor zich en zijn het de benen die spreken.
Je hebt geen nood aan een ‘mindere’ klimknecht als die toch direct gelost gaat worden of geen schade kan doen aan de rest.
Het is niet omdat Tolhoek de eerste 3km op kop rijdt bergop, dat Kuss en Bennett daardoor 3km langer gaan trekken hoor.

Wheely 20 augustus 2020 om 11:00

Het gaat vooral over kunnen reageren op aanvallen van andere renners, daarin spelen Kuss en Bennett een belangrijke rol. Als ze dat doen gaan ze op een gegeven moment wel tijd verliezen maar dat is nou eenmaal hun rol. Bennett als extra troef voor het AK is daarom geen optie lijkt me.

toiletduck 20 augustus 2020 om 11:33

@Lendilonus Je stelt het nu alsof het zo eenvoudig en vanzelfsprekend is om geen tijd te verliezen in de Tour, maar dat is een kunst op zich. De gemiddelde klassementsrenner heeft daar wel wat hulp bij nodig van een type Wout en/of een type Amund.

Turtlehead 20 augustus 2020 om 09:25

Da’s erg jammer. Hopen op TD2 dan maar wat d Nederlanders betreft bij JV.
Op zich zie ik het voor WvA wel beter zitten in de sprints, met Jansen als aantrekker ;)

mooiman 20 augustus 2020 om 09:27

M.i. de beste keuze. Ook vanwege de wijzigingen bij INEOS

Lance Beenstrong 20 augustus 2020 om 09:28

Mooie lead-out voor Van Aert in de sprintetappes :p #Geel&Groen

T80JZ 20 augustus 2020 om 09:29

Ik ben tevreden met Jansen als vervanger van Kruiswijk. Beste oplossing, Van Aert wordt vrijgemaakt voor de bergen en Tony Martin krijgt steun van Jansen.

Wheely 20 augustus 2020 om 10:54

Tony zal blij zijn!

tendam 20 augustus 2020 om 09:30

Met Jansen erbij komt de ploeg wat meer in balans. Martin moest wel heel veel in z’n eentje opknappen. En Jansen is een pure knecht, dat is ook een voordeel.

Wel zijn ze nu in de bergen natuurlijk wat kwetsbaarder, en mogen ze hopen dat Bennett en Kuss fit blijven, want anders moet Dumoulin gaan knechten.

Prima Facie 20 augustus 2020 om 09:31

Had Tolhoek moeten zijn. Niet te begrijpen dit.

Glorious 20 augustus 2020 om 09:35

Klimmers genoeg, nu kan Wout meer doen en etappes sneller pakken. Tevens is Jansen een topper op het vlakke en kan iedereen meer ontlasten en een heuvel kan hij goed aan.

Spake Breekerd 20 augustus 2020 om 09:42

Lijkt me wel te begrijpen als je Kruijswijk in de Giro een klimknecht mee wilt sturen.

Max01 20 augustus 2020 om 09:45

Dit zegt meer over jou @prima facie dan over het beleid van de ploeg.
Er zouden zomaar eens heel veel etappes gewonnen kunnen worden met deze selectie!

josi 20 augustus 2020 om 09:31

Wat mij betreft is Jansen de juiste vervanger. De ploeg leek toch wat kwetsbaar op het vlakke. Martin en Van Aert zijn natuurlijk beesten, maar als eentje daarvan onverhoopt zou wegvallen zou je wel met een probleem zitten. Bovendien kun je zo Van Aert langer sparen en heb je zelfs nog een eventuele lead-out voor hem erbij.

Speedy Mark 20 augustus 2020 om 09:43

Exact, van Aert en Gesink moesten te snel aan het werk in de Dauphine. Met Jansen lossen ze dit probleem op en kunnen van Aert en Gesink langer uit de wind blijven.

Arie den Blanken 20 augustus 2020 om 09:32

Aan die trui te oordelen is dat geen NL-er maar een Noor

Dario Koelkast 20 augustus 2020 om 09:35

Ik weet niet of die dan nog die trui mag dragen, ken de planning van het Noors kampioenschap niet. Maar dan kunnen de verslaggevers weer elke etappe verkeerd tellen als het om het aantal ploegmaats gaat die Dumoulin/Roglic overhebben

Johnny7 20 augustus 2020 om 09:34

Dit snap ik echt niet. Een podiumkandidaat vervangen met een renner die geen drempel over komt? Beter hadden ze een klimmer gestuurd. Gesink leek niet al te best in de bergen in de Dauphine dus ik vind het vreemd. Als hij in de Tour ook niet goed is hebben ze maar 2 klimknechten.

Cochise 20 augustus 2020 om 09:50

Inderdaad. Ze moesten gewoon een andere podiumkandidaat selecteren als vervanger!

appiett 20 augustus 2020 om 09:57

Helaas had Jos andere plannen, maar anders had hij graag het podium even meegepakt…

attickfan 20 augustus 2020 om 09:59

Jansen op de Poggio gezien ? Sleurde daar aan kop.

chartwatch 20 augustus 2020 om 10:23

Maar Janssen heeft toch al eerder de Tour gewonnen?

Glorious 20 augustus 2020 om 09:35

Ploeg lijkt nu meer in balans. Topteam.

deluxe 20 augustus 2020 om 09:56

Helemaal mee eens. Uitstekende zet, best mogelijke vervanger. Balans in het team is nu echt perfect.

T80JZ 20 augustus 2020 om 09:39

Tolhoek heeft geen hoogtestage gedaan en als klimmer heb je dat nodig in de Tour, dus het is maar de vraag wat hij had kunnen doen. Dat hij goed rijdt in Lombardije wil nog niet zeggen dat hij klaar is voor Tourgeweld in de bergen.

Van Aert was veel beter dan gehoopt in de bergen in de Dauphiné, hij wordt daar nu voor vrijgemaakt. Een winnende Tourploeg heeft een renner nodig die lang tempo kan maken op de eerste beklimmingen in de bergen, zoals Kiryienka, Voigt en Cancellara dat konden. Van Aert kan dat veel beter dan Tolhoek.

Krul 20 augustus 2020 om 11:44

Van Aert is beter dan verwacht, maar het neemt je mogelijkheden om mannetjes vooruit te sturen af. Kuss, Bennett, Tolhoek kan je prima vooruitsturen en dan de andere 2 gebruiken in het peloton. Jansen is toch wel echt een stapje minder bergop dan Tolhoek. In de 7 vlakkere etappes controleren de sprintersploegen wel en dan zijn er nog 13 heuvel/berg etappes en 1 tijdrit. Maar ze zullen Tolhoek dan wel nodig hebben voor Steven in de Giro. Wel een eerlijkere verdeling van de knechten onder de kopmannen.

S. Morgenstern 20 augustus 2020 om 11:52

Van Aert vooruit sturen heeft de meeste toegevoegde waarde. Die kom je dan als kopman aanzienlijk verderop tegen, dan vanuit het peloton zou lukken, bij die klimmers is dat verschil er veel minder. Met Jansen erbij is de kans dat hij daar regelmatig in slaagt een stuk groter, aangezien die nu zijn overige werk voor een groot deel over kan nemen.

Natte spons 20 augustus 2020 om 14:52

Als er in een vlakke rit iets recht gezet moet worden door bijvoorbeeld waaiers, een valpartij in de laatste 10km enz. Kun je heel veel verliezen, dan is Jansen veel waardevoller.

Chris Van Uden 20 augustus 2020 om 09:39

Grøndahl Jansen kan mooi Roglic door de vlakke etappes loodsen. Zorgen dat hij wakker blijft en niet de Tour verliest op een recht stuk weg.

Murcia 20 augustus 2020 om 09:39

Snelle beslissing, had persoonlijk liever een pure klimmer gezien maar dit betekend dat Wout eigenlijk ook een onderdeel wordt van de wagonnetjes in bergetappes en zelfs een plekje opschuift. Jansen als renner is natuurlijk een man die vooral op het vlakke zijn werk moet doen maar die je misschien ook kunt inzetten voor een waaiertje hier en daar.

Witte Trui 20 augustus 2020 om 09:41

Wel beter in balans denk ik. In de vlakkere etappes kunnen Martin en Jansen nu de kopmannen uit de wind houden en Gesink en van Aert wat meer in bespaar- modus. Erg jammer van Kruijswijk, waarmee je in de bergen een heel ander spel had kunnen spelen, maar wellicht kan een type Kuss / Bennett gebruikt worden om ‘te pokeren’ in de eerste week.
Jansen is wel een (wereld)topper, maar dan op ander ‘vlak’ ;-) Daar kom je goed mee voor de dag.

KevinK1986 20 augustus 2020 om 09:41

Prima redenering met dito vervanger. WvA zal hierdoor inderdaad in ruimte worden beperkt. Jammer! Maar ze hebben één gezamenlijk doel uitgesproken

orlando dani 20 augustus 2020 om 09:42

Ze maken een grote fout…….. denken ze nu echt dat wout ook in de 3de week nog wel de eerste bergen voor zijn rekening neemt…

madeinstars 20 augustus 2020 om 10:02

Waarom niet? Dat deden Rowe en Van Baarle toch ook voor Sky altijd. Ik denk dta WvA beter tempo kan rijden op cols dan een fladderaar als Tolhoek. En in vlakke- of waaieretappes heb je er al helemaal niets aan. Met Tolhoek heb je eigenlijk gewoon een (veel) mindere versie van Kuss. Denk niet dat dat echt zoden aan de dijk zet.

japio 20 augustus 2020 om 09:47

Jammer voor Kruijswijk. Zuur dat je je maanden voorbereidt, en dan het doel moet missen. Dan maar knallen in de Giro.

Niet de meest logische vervanger vind ik, ik zou toch voor Tolhoek hebben gekozen.

UrbanSteel 20 augustus 2020 om 09:57

Als we nog even geduld hebben, hebben we straks geen Nederlanders in een Nederlandse wielerploeg, gaat lekker supporteren worden. ;) ;) ;)

Krul 20 augustus 2020 om 11:45

En er rijdt niemand uit Bahrein in Bahrein-Mclaren.

UrbanSteel 20 augustus 2020 om 12:10

@Krul

En niemand in Bahrein die daar één nacht wakker van licht.
Zal me benieuwen of jij ook nog fan bent van dit wielerteam als een of andere rijke Bahrein inwoner een nieuw speeltje wil en deze licentie van Jumbo overneemt voor een belachlijk hoog bedrag.

Banjer 20 augustus 2020 om 09:59

Waar gaat Amund eigenlijk heen? Naar welke ploeg?

Het is Koers 20 augustus 2020 om 10:07

Slechts 2 Nederlanders mee in een voluit Nederlandse ploeg. Slechte zaak.

chasse patat 20 augustus 2020 om 10:18

Een hele logische vervanger wat mij betreft. De r komt weer in de maand en dat betekent dat de kans op wind ook toeneemt. Jansen kan de kopmannen loodsen als er waaiers dreigen te ontstaan. Een zwak punt van Roglic wordt hiermee bewaakt.

Tinus1984 20 augustus 2020 om 10:26

Jammer voor steven.

Maar de balans is nu zeker veel beter. Tony amund voor de vlakke gedeelte. Jansen ook als loods voor roglic zeker in volle finales.

Gesink en van aert voor de eerste gedeelte van de beklimming. Kuss Bennett om en om als laatste wagon. Laat alsjeblieft die 2 en zelfs van aert rustig uitbollen in de makkelijkere/sprintetappes. Bedoel ronde van een week doen ze het goed. Nu moeten ze 3 weken fulll gass

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair