Toon Aerts breekt rib in Namen, deelname Heusden-Zolder op de tocht

maandag 23 december 2019 om 15:15
Toon Aerts breekt rib in Namen, deelname Heusden-Zolder op de tocht

foto: Cor Vos

De vrees van Toon Aerts is bewaarheid geworden: bij zijn harde crash in de slotronde van de wereldbekerveldrit van Namen heeft hij een rib gebroken. Het gaat om een niet-verplaatste fractuur van een linkse rib, zo meldt Telenet-Baloise.

De nieuwe wereldbekerleider zal verdere onderzoeken ondergaan om te kijken of koersen met deze fractuur mogelijk is. Woensdag zal worden gecommuniceerd over deelname aan de wereldbeker in Heusden-Zolder, die aanstaande donderdag plaatsvindt.

In de slotronde van de wereldbekermanche in Namen maakte een onderkoelde Toon Aerts een lelijke schuiver in een afdaling. Daarbij kwam de Belgisch kampioen met zijn linkerkant onzacht in aanraking met een paaltje. Aerts beëindigde de loodzware wedstrijd nog als tweede, maar kampte wel met pijn aan zijn linkerzijde. “Bij mijn eerste val belandde ik in een plas waardoor ik het zeer koud kreeg. Ik denk dat ik mede door de kou foutjes heb gemaakt en zo tegen dat paaltje terecht kwam”, zei hij na de finish van de cross.

Na de wedstrijd ging Aerts meteen langs bij teamdokter Jan Mathieu en kinesist Tim Aerts voor een medische check. In het AZ Turnhout werden vanochtend vervolgens röntgenfoto’s gemaakt. Hierna werd de ribbreuk vastgesteld.

Dit artikel delen:

18 Reacties

-Stijn- 23 december 2019 om 15:23

In de Tour kan je doorrijden met een gebroken rib, maar of dit bij het crossen mogelijk is?

salb 23 december 2019 om 15:23

Spijtig. De enige die het VDP echt moeilijk kan maken is geblesseerd. En met 3 klassementscrossen in 4 dagen kan hij de mogelijke eindzeges in alle klassementen op zijn buik schrijven.

Thijs E 23 december 2019 om 15:37

Idd het zure van een blessure in deze fase van het seizoen. Kan Iserbyt misschien toch voor het WB-klassement gaan.

Maikel Vennix 23 december 2019 om 16:03

Inderdaad zeer jammer. Ik vind Toon een sympathieke renner, soms misschien iets te bescheiden. Maar daarnaast ook de enige die het VDP lastig kan maken op dit moment.

Als Aerts daadwerkelijk moet passen voor Zolder, dan ligt de wereldbeker weer helemaal open. Want ik heb het idee dat Iserbyt kwetsbaar is op dit moment, en de nummers 2, 3 en 4 liggen echt nog wel dicht bij elkaar.

Benieuwd wat ze met wat stukken tape op de juiste plekken nog voor elkaar kunnen krijgen. Zou sneu zijn om hierdoor alle klassementen om zeep te helpen.

koos verrek 23 december 2019 om 16:25

Een tramedolletje derin en gaan

Jasper11 23 december 2019 om 16:28

Mijns inziens onmogelijk. Bij crossen moet je zoveel power leveren, die pijn in je ribben ga je niet trekken.

boenk 24 december 2019 om 03:03

Niet alleen power leveren, maar kort draaien en keren, optrekken, afspringen, lopen, opspringen, schokken absorberen, links en rechts een tik opvangen…

KnightBiker 23 december 2019 om 17:01

Wat jammer toch! Wereldbeker rijden als het maar even kan, de rest laten vallen. Hopen dat zoiets lukt, paar pijnstillers erin… klaar.

Covadonga 23 december 2019 om 17:14

Wat zonde. Ik hoop dat hij snel herstelt.

assen 23 december 2019 om 17:15

Hoop dat Toon overal nog mee kan doen voor de klassementen. Het zou wat zijn als een Sweeck of zo nog een klassement zou winnen, of een Van Kessel!

-Stijn- 23 december 2019 om 17:40

Sweeck gun ik de Superprestige wel, is ook heel constant geweest in die wedstrijden.

Spinergy 23 december 2019 om 18:08

Jan Mathieu…… Amai…..

Barry Batsbak 23 december 2019 om 18:17

Dus toch Fiuggi 2.0 … waardeloos. Dus mogelijk niet alleen krankzinnige wedstrijdverlopen maar nu ook krankzinnige klassementsverlopen. Bijzonder seizoen, voorspelbaar kun je het amper nog noemen.

yo-eddy 23 december 2019 om 19:28

Hangt ervan af welke rib(ben) zijn gebroken, je kunt veel met tape en pijnstilling

nine_inch_nerd 23 december 2019 om 20:14

dit is echt jammer. sympathieke renner en eindelijk was dit weer eens een echt duel zoals vdp en van aert in het verleden vaak bestreden.

Polleke 23 december 2019 om 20:32

Een mirakel dat er niet meer gewonden zijn gevallen…

Wradley Biggins 23 december 2019 om 20:37

Voorspelling dat we woensdag lezen “Aerts start toch in Zolder”. Donderdag start hij dan “zonder verwachtingen” om dan toch 2de te worden!

Lalsacien 24 december 2019 om 08:05

Gelukkig gebroken en niet gekneusd. Bij een gekneusde rib kan ik uit eigen ervaring melden dat je er nog lang last van kan houden.

Headlines

Materiaalzone

Populair