Toon Aerts vreest voor ribbreuk na val in Namen: “Voelt niet goed”

zondag 22 december 2019 om 17:10
Toon Aerts vreest voor ribbreuk na val in Namen: “Voelt niet goed”

Toon Aerts - foto: Cor Vos

Toon Aerts hield de witte wereldbekertrui over aan een episch gevecht op de flanken van de Citadel van Namen, maar dat is niet meer dan een doekje voor het bloeden voor de Belgische kampioen. Hij kwam tijdens een fraai duel met Mathieu van der Poel in de laatste ronde hard ten val en hij liep daardoor een mogelijk nieuwe overwinning mis. Erger nog, de crosser van Telenet-Baloise vreest voor een ribbreuk, zo stelt hij in het flashinterview.

“Het voelt momenteel niet goed, maar ik kan het moeilijk inschatten”, spreekt Aerts over zijn kwetsuren. “Bij mijn eerste val belandde ik in een plas waardoor ik het zeer koud kreeg. Ik denk dat ik mede door de kou foutjes heb gemaakt en zo tegen dat paaltje terecht kwam. Wanneer ik mijn lichaam in tegenovergestelde richting probeer te buigen doet dat wel echt pijn. Ik heb nu tot donderdag om te herstellen…”

“Het was een koers waarin constant andere dingen gebeurden. Maar momenteel kan ik niet voldoende nadenken om te herhalen wat er allemaal gebeurde. Ooit gaan we hier met plezier op terug kunnen kijken, dat hoop ik althans. Het zijn wel zulke wedstrijden waar je crosser voor wordt. Achteraf, na mijn carrière, ga ik daar mooie verhalen over kunnen vertellen.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

leegloper 22 december 2019 om 17:32

Die andere val moet dan zijn geweest vlak voordat VDP terugkeerde in de op een na laatste ronde? Zonde voor Aerts zo kort voor de kerstperiode met een sloot crossen, punten en geld. Hij maakte het echt spannend en koerste met lef.

boenk 23 december 2019 om 04:18

Hij is denk ik 3 keer gevallen. Hij lag de hele schuine kant voor op Mathieu, vlak na de schuine kant, aan de haarspeldbocht, zit Mathieu plots veel korter, en zie je Aerts in beeld een eerste keer vallen (maar mogelijk was hij toen dus al even uitgeschoven ofzo, gezien hij plots veel minder voorsprong had). En dan de laatste ronde uiteraard.

Walacra 22 december 2019 om 17:38

Respect, respect en niks anders dan respect. Deze man ging echt strijdend ten onder tegen een kwijlende VdP die met het snot voor de ogen zo ontzettend diep moest gaan. Beiden hadden hier de overwinning verdiend. Heroïsch !

wielrenner 22 december 2019 om 17:49

Mooi gezegd!

Emergo 22 december 2019 om 18:47

Vind ik niet, er is nogal een verschil tussen mechanische pech en stuurfouten.

Chippen 22 december 2019 om 22:33

want een lekke band kan geen gevolg zijn van een stuurfout

Erik J 23 december 2019 om 01:18

Heroïsch gevecht, zeker! Er was echter maar 1 leeuw. Zelden (of nooit?) zo’n getergde Mathieu gezien. Laten we hopen dat het mee valt met Aerts zijn ribben.

boenk 23 december 2019 om 04:22

Aerts zou ook eens lek zijn gereden. En lek rijden “kan” trouwens ook een gevolg zijn van persoonlijke fouten. Slechte lijn kiezen, bandenkeuze, bandendruk, te veel risico (snelheid) op een bepaald stuk… kan allemaal een verklaring zijn voor een lekke band. Het kan ook dom toeval zijn waar je niks aan kan doen. Punt is dat je het niet kan weten.

KnightBiker 22 december 2019 om 17:50

Fantastische race gereden! Complimenten voor de man, Vanderpoel zo onder druk kunnen zetten dat kunnen er niet veel!
Wel een nadeel van zo weinig laagjes aan trekken, het stelt allemaal niet zoveel voor en al helemaal niet als het nat wordt. (Het was niet eens echt koud, en dan toch al dit soort taferelen, beter een paar thermo’s extra aan en maar wat meer zweten…)

yo-eddy 22 december 2019 om 18:29

Zeiknat is zeiknat, dan maken die extra thermo’s niet uit. Wellicht een hele lichte Gore Shakedry mouwloos vestje zou kunnen helpen …..

yo-eddy 22 december 2019 om 18:28

Pracht race inderdaad, VdP niet in topvorm (na gisteren?) …..maar hij blijft ook al zit hij kapot technisch goed rijden en risico’s nemen waar (hij denkt) dat kan.
Als je Schurter kan bijhouden naar beneden op de MTB dan ben je een hele grote qua skills. Aerts met een leeuwenhart gereden, maar helaas teveel schuivers in de laatste twee ronden.
VdP ook twee keer zeer ongunstig lek maar wel blijven geven, deze wilde hij toch graag winnen blijkbaar.

jeanpaul 22 december 2019 om 20:16

Ik heb genoten van de wedstrijd. Beide hebben ze gevochten voor wat ze waard waren. Aerts heeft MvdP na de lekke banden flink onder druk gezet, maar op dat moment bleef MvdP technisch goed rijden. Aerts daarentegen begon onder de druk van MvdP meteen technische fouten te maken, waardoor hij hard onderuit ging. Laten we met z’n allen hopen dat Aerts geen breuken heeft, want ik hoop op meer van deze wedstrijden.

Thijs E 22 december 2019 om 20:29

Goede cross van Toon, hopen dat er niks gebroken is, anders gaat dat hem zijn klassementen kosten.

boenk 23 december 2019 om 04:23

Ja, Iserbyt kan zijn klassement ook vergeten. Straks wint Mathieu alsnog.

salb 23 december 2019 om 10:21

Mathieu kan dat klassement nooit winnen. Hij staat 160 punten achter wat 2 volle crossen zijn en hij rijdt er nog maar 2. Toon Aerts heeft aan 1 50ste(!) plaats genoeg om Mathieu voor te blijven.

Bikeage 22 december 2019 om 21:12

Zowel Aerts als Van der Poel leken op het eind echt als twee dooien rond te rijden. Prachtig gevecht. Helaas liep het zo af voor Aerts. Sympathieke crosser en mens gok ik. Hopelijk vallen de blessures mee, want hij is de enige die de spanning terugbrengt in de cross dit seizoen!

Barry Batsbak 22 december 2019 om 21:46

Ik moest gelijk aan Fiuggi 2017 denken. Ook zo de doeken in, weet alleen niet meer of hij toen een paaltje of een boom raakte. Wel balen als hij weer zo een seizoen moet eindigen, laten we hopen dat de schade beperkt blijft. Het is momenteel wel de enige die het Van der Poel echt moeilijk kan maken. Iserbyt is ruimschoots over zijn piek heen en Pidcock mist nog net dat laatste beetje inhoud om dat uur vol te maken. Ben benieuwd op wat voor een niveau Van Aert instroomt.

boenk 23 december 2019 om 04:15

Die gaat ook vaak achteraan moeten beginnen. Dus al zou die zijn niveau beter zijn dan gedacht, gaat die nog maar zelden vooraan meespelen vrees ik. Als die al top 15 rijdt de eerste maand zal het misschien nog niet zo slecht zijn.

salb 23 december 2019 om 10:31

Wout moet enkel in de wereldbeker op rij 3 of 4 starten. In de andere crossen staat hij gewoon op rij 1 of 2 afhankelijk van zijn uitslagen.

Headlines

Materiaalzone

Populair