Tom Stamsnijder beëindigt carrière

donderdag 22 november 2018 om 08:33

foto: Marcel Koch

Tom Stamsnijder zal in 2019 niet meer in het peloton te bewonderen zijn. De 33-jarige coureur van Sunweb heeft na een seizoen met darmklachten besloten om het wielerleven vaarwel te zeggen, dat meldt TC Tubantia.  “Op een gegeven moment ben je er klaar mee. Ik stop als beroepswielrenner omdat het lichaam mij in de steek laat”, laat de knecht van Tom Dumoulin weten.


Stamsnijder maakte in 2017 deel uit van de Sunweb-ploeg die Dumoulin aan de eindzege in de Giro d’Italia hielp. Daarna ging het bergafwaarts voor de Bornebroeker; een oorzaak voor de darmklachten die hem het afgelopen anderhalf jaar parten speelde werd niet gevonden, waarna het voor de Nederlander genoeg was.

In het twaalfjarige profbestaan van Stamsnijder startte de coureur twaalf keer in een grote ronde. Vijfmaal was het de Vuelta, zevenmaal de Giro. Daarin reed hij vooral in dienst van de ploeg bij teams als Sunweb (zeven jaar), Leopard-Trek (één jaar), Rabobank (twee jaar) en Gerolsteiner (twee jaar).

Dit artikel delen:

13 Reacties

Javier 22 november 2018 om 08:44

Altijd een goede knecht geweest voor het vlakke. Jammer maar begrijpelijk dat hij nu stopt.

Sunweb nu met 25/26 renners volgend jaar?

jvh93 22 november 2018 om 08:50

25 volgens mij. Tenzij er nog iemand bij komt maar dat lijkt me sterk

rahimns 22 november 2018 om 08:58

Denk dat het hierbij blijft. Erg jong team toch. Meer dan de helft van de ploeg is 25 jaar of jonger.

vlaamse ardennen 22 november 2018 om 08:59

Tijd om bondscoach te worden!

Kiuchi 22 november 2018 om 09:16

Jammer dat hij stopt. De verwachtingen die ik van hem had heeft hij niet kunnen waarmaken maar goede knecht. Waarschijnlijk had ik te hoge verwachtingen.

nikolaivinovitsj 22 november 2018 om 09:28

Jammer ja! Ik weet nog die Vuelta etappe uit 2007 waar hij eigenlijk had kunnen/moeten winnen maar waar Klier slimmer was. Wellicht had zijn loopbaan heel anders gelopen met een Vuelta-etappe + het vertrouwen om te kunnen winnen.

Japiejo 22 november 2018 om 13:48

Inderdaad! Weet verder helemaal niks van deze gozer, maar die etappe staat mij nog helder voor de geest. Alweer 11 jaar geleden blijkbaar… Als 16 jarig pikkie zat ik in ieder geval flink te balen toen hij die sprint-a-deux verloor. Eeuwig zonde. Vond ook M. Wuyts, die overigens opmerkte dat het nog wel eens wat kon worden met deze Ollander.
Hoewel hij uiteraard een mooie carrière heeft gehad, heeft hij die belofte helaas nooit kunnen inlossen.

Chasse_patate 22 november 2018 om 10:19

Gerolsteiner, over het oude wielrennen gesproken :D

JaBo 22 november 2018 om 11:45

Dat jij dit nog weet zegt ook iets over jouw leeftijd ;-)

HoofdIsVrij 22 november 2018 om 13:45

Kohl en Schumacher die de bergen/Ardense heuvelen opknallen -_-‘

Mwielerfan 22 november 2018 om 17:35

En dat ze dat bij sunweb wilden? Buitenlandse renners uit zo’n ploeg worden standaard afgewezen schijnt

Amsterdam2028 22 november 2018 om 16:16

Het ga je goed Tom! Deze man heeft een hoop werk gedaan in de Giro van 2017 voor ‘de andere Tom’ wat geen TV-camera heeft gehaald.. mooi om onderdeel te zijn van dat succes.

hessers 22 november 2018 om 23:33

Floris Gerts als vervanger!