Tom Pidcock gaat voor hattrick: “Ik wil in één jaar wereldkampioen worden in drie disciplines”

woensdag 8 december 2021 om 11:23
Tom Pidcock gaat voor hattrick: “Ik wil in één jaar wereldkampioen worden in drie disciplines”

Pidcock klopt Van Aert in de Brabantse Pijl - foto: Cor Vos

Tom Pidcock heeft er een sterk 2021 opzitten, maar kijkt alweer vol ambitie uit naar 2022. Ook voor de rest van zijn carrière heeft de 22-jarige renner grote plannen, zo laat hij in een gesprek met VeloNews weten. De Engelsman wil in de toekomst wereldkampioen worden op de mountainbike, crosser en wegfiets – in een en hetzelfde jaar.

Afgelopen jaar werd Pidcock olympisch kampioen op de mountainbike, pakte hij een vierde plaats bij het wereldkampioenschap veldrijden en eindigde hij als zesde tijdens de wegrit in Leuven. Dat kan nog beter, denkt hij zelf. “Ik wil in één jaar wereldkampioen worden in alle drie de disciplines. Het is alleen wachten tot er een jaar is dat alle parcoursen op mijn maat gesneden zijn. Voor dit jaar is het profiel van de wegwedstrijd nog niet bekend, dus dat is afwachten”, blikt de renner van INEOS Grenadiers vooruit op de WK in het Australische Wollongong.

Wat wel al zeker is met betrekking tot 2022, is Pidcock’s eerste doel: het wereldkampioenschap veldrijden in het Amerikaanse Fayetteville, eind januari. “Ik wil pieken op het wereldkampioenschap. Het parcours is niet perfect voor me, maar het ligt me goed genoeg”, geeft het multitalent aan. “Ik ga er naartoe om te winnen.”

Na dit wereldkampioenschap, wordt de focus verlegd naar de kasseien- en heuvelklassiekers, waar Pidcock ook al indruk maakte. Of hij ook zijn debuut maakt in Parijs-Roubaix, is nog niet bekend. “Er moeten ergens concessies gedaan worden, omdat ik ook de Giro rijd”, legt Pidcock uit. In de Ronde van Italië krijgt de jongeling een vrije rol.

Het voorjaar staat dus in het teken van veldrijden en wegwielrennen, maar in de zomer springt Pidcock op de mountainbike. Na zijn olympische titel wil hij graag ook de regenboogtrui bemachtigen. In het najaar staat hij voor zijn land ook nog aan de start van het wereldkampioenschap op de weg.

Dit artikel delen:

54 Reacties

josi 8 december 2021 om 11:31
Quote:
Afgelopen jaar werd Pidcock olympisch kampioen op de mountainbike, won hij zilver bij het wereldkampioenschap veldrijden en eindigde hij als zesde tijdens de wegrit in Leuven.

Dat klopt natuurlijk niet echt, dat gaat zowel over 2020 (veldrijden) als 2021 (mountainbike, weg).

Het is wel een mooie ambitie natuurlijk, maar voorlopig is hij nog in geen enkele van de drie disciplines wereldkampioen geweest. Misschien eerst eens beginnen met een wereldtitel op 1 onderdeel.

0
wimvl 8 december 2021 om 16:54

Jodium. Maar hij heeft wel al een Olympische titel. Hij zou wel eens kunnen verbazen. Ik ben er niet zo zeker van dat hij geen kans maakt tegen Mathieu en Wout.

0
girardengo 8 december 2021 om 11:35

Van der Poel is al een stap verder, nu hij het WK gravel erbij wil doen. Dat worden er dus vier, al dan niet in één jaar tijd.

0
Alfons Haavers 8 december 2021 om 11:43

Het harde werk zit erop, nu enkel nog ze winnen.

0
blix 8 december 2021 om 11:46

Waarom niet ambitieuzer? ‘Ik wil naast Olympisch Zomerkampioen ook Olympisch Winterkampioen worden!’

0
Arie den Blanken 8 december 2021 om 16:37

Dan zal hij zich moeten toeleggen op zo ongeveer de kleinste mondiale sport op de Winterspelen : schaatsen.

0
5211 8 december 2021 om 18:21

Of downhill skiën, veel mooier. Curling kan ook en wel zo veilig.

0
Jean Dumas 9 december 2021 om 18:13

Ik ken een wielrenner die vroeger schansspringer was.

0
Romāns Vainšteins 8 december 2021 om 11:51

Even allemaal mee aan boord aub, wat zou er met dit topic gebeuren mocht ene REVKET een dergelijke ambitie uitspreken?

0
thorsen 8 december 2021 om 11:56

Dan zouden we nu al op 128 reacties zitten, het meerendeel pseudo-psychologische uiteenzettingen over wat er wel niet mis is met die jongen die ze nog nooit in hun leven ontmoet hebben.

0
Alfons Haavers 8 december 2021 om 12:04

Is die niet stilaan een beetje te oud om nog ambities te hebben? Het kán he dat dit ventje nog een beetje verbetert, maar hé hallo hij is wel al 21?! Een klassiek ‘Te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken, koning van de B-koers, enkel tegen Janneke en Mieke…’-verhaal?

En wereldtitels… Daarvoor moet hij eerst wel nog eens opgeroepen worden door de bondscoach? Want euh there is no I in team he…

0
lo squalo dello Stretto 8 december 2021 om 12:54

Zou raar zijn als Evenepoel wereldkampioen veldrijden wilt worden, niet?

Daarnaast heeft Pidcock al de wereld- en olympische titel in het mountainbiken behaald; in het veldrijden reeds het zilver en op de weg werd ie in Leuven 6e maar toonde hij met winst in de Brabantse Pijl en op een millimeter na de Amstel dat hij het eendagswerk aankan als hij een parcours op zijn maat vind.

0
Alfons Haavers 8 december 2021 om 13:00

Wereldkampioen op de weg en in het tijdrijden uitspreken zou genoeg zijn hoor voor een zelden gezien hoonconcert.

0
Barry Batsbak 8 december 2021 om 13:15

Dan moet Evenepoel kalm aan wel een keer een crossje of mtb-wedstrijd gaan rijden om even te proberen of dat echt wel zijn stiel is. Dat graveltochtje van onlangs is niet echt een graadmeter voor zulke uitspraken. Voor de kijkcijfers zou dat al wel een leuke actie zijn trouwens. Ik zou hem best een keer willen zien rondpruttelen in de bagger. Op een niet heel technisch baggerparcours zoals dat ongelopen weiland in Dendermonde waar het aankomt op lang hoge vermogens blijven rondstampen zou hij nog wel eens verrassend goed voor de dag kunnen komen vanwege goede tijdrijder.

0
Panache 8 december 2021 om 14:44

Bij 99% van het peloton, inclusief de ‘waffle uit opschepdaal’ zouden we grote vraagtekens bij de verstandelijke vermogens plaatsen bij de coureur die deze ambitie uitspreekt. Wereldkampioen worden in één discipline is al weinigen gegeven, laat staan in drie. Evenepoel zie ik best het wk tijdrijden winnen, maar welke andere twee disciplines komen nog in aanmerking? Veldrijden, mountainbiken, gravel rijden allemaal niet. Misschien zou je een baanwedstrijd erbij kunnen verzinnen als de man zich daar eens op richt. Dus ja er zou lacherig en vol ongeloof gereageerd worden als Evenepoel deze uitspraak zou doen. Gelukkig heeft hij op dat vlak voldoende zelfkennis en is de opmerking van Romans slechts hypothetisch.

0
Romāns Vainšteins 8 december 2021 om 14:55

Ik bemerk hier een onvermogen tot omdenken bij sommigen dan wel starre interpretatie van ‘dergelijke ambitie’. Waarschijnlijk braken die vroeger ook de tanden wanneer moeder ‘eet je bord op’ zei.

0
Bankzitter 8 december 2021 om 17:42

Dan zou ik hetzelfde zeggen als ik nu zeg: Misschien eerst eens één ding consequent goed doen.

0
5211 8 december 2021 om 18:25

LOL. Een Panache zie er serieus op in gaat.
En dan tot conclusie komen dat maar een hypothetische voorstelling is.

0
Sjonge Jonge 8 december 2021 om 18:43

Ik bemerk hier vooral een groot Calimero gehalte

0
Panache 8 december 2021 om 19:46

LOL. Een 5211 die denkt dat een laatste zin van een alinea duidt op een chronologische gedachtegang. We weten allebei toch wel beter (mag ik hopen)? Reken er maar op dat de ergernis van Vainstains gemeend is, zeker vandaag.

0
5211 8 december 2021 om 20:05

Toch moeilijk, begrijpend lezen P.

0
Fast Freddy 8 december 2021 om 12:08

Dit menneke vindt zichzelf behoorlijk geweldig. Zal wel compensatie gedrag zijn. Tot zover de pseudo psychoanalyse ;)
Z’n truitje bleef zondag wel mooi wit. Ben er nog niet achter hoe hij dat deed. Tot hij in de blub ging liggen spartelen dan…

0
OllieBollie 8 december 2021 om 12:23

Ineos rijdt vanaf volgend jaar met het Belgische kledingmerk Bioracer en Pidcock heeft er blijkbaar al eentje kunnen bemachtigen

0
Michelangelo 8 december 2021 om 12:10

Ik zit vol spanning te wachten op de afrekening van Youri komend jaar… daar gaat geen hoog cijfer uitkomen ben ik bang, zelfs als hij 1 van de titels zou pakken. Met zulke doelstellingen kun je alleen maar falen.

Laat hem gewoon eens beginnen met 1 titel, dat is al moeilijk genoeg. Laat staan als je alles in 1 seizoen wilt doen. Jeugdige overmoed. En dan klagen als ze hard aangepakt worden als het niet lukt, en beginnen te roepen over ongezonde mentale druk in de topsport…

0
WernerFranke 8 december 2021 om 12:56

Youri mag enkel afrekenen op het einde van Pidcocks carrière, want het hoeft niet per se in 2022 gebeuren.

0
Cochise 8 december 2021 om 13:01

Dit soort reacties vat het allemaal samen ja. Wachten op jongens die ambitieus durven zijn, die zichzelf een doel durven stellen in het leven, die durven zeggen waar ze voor gaan en wat er allemaal voor moet wijken. En dan hopen dat ze het niét waarmaken zodat wij ze vanuit onze zetel lekker kunnen afbreken. Dat zal ze leren! Een beetje stoer willen doen en sportman willen worden ipv gewoon naar school te gaan, een kantoorjob te zoeken en een prius te kopen.

0
Michelangelo 8 december 2021 om 13:47

Er is een verschil tussen ambitieus zijn en de lat dusdanig hoog leggen dat je eigenlijk bij voorbaat al weet dat eroverheen springen kansloos is.

Je kunt de lat op 2,40 laten leggen, maar als je nog nooit over 2 meter hebt gesprongen dan is het realistischer en slimmer om niet te praten over 2.40. Maar gewoon eens beginnen met een sprong over de 2 meter, en dan weer verder zien.

Ja, natuurlijk, dromen mag. Iedereen droomt dat hij kan vliegen als Sotomayor. Maar ook jonge knaapjes moeten inmiddels weten hoe het werkt in de wereld, en dat trieste figuren als Youri en ik genadeloos zijn in de afrekening ;-))

0
TheBFG 8 december 2021 om 12:20

Phh, je hoort die luilak niet eens over gravelen, echt gebrek aan ambitie.

0
LaDoyenne 8 december 2021 om 12:36

Jezus Chistus! Moet dit nu echt? Zo'n uitspraken. En dan nog wel van iemand die -wat stilaan lijkt- chronische kniepijn heeft.

Waarom niet gewoon de Waalse Pijl OF Luik-Bastenaken-Luik OF de Amstel Gold Race als hoofddoel stellen? Dat zou al meer dan voldoende ambitieus zijn.

0
Romāns Vainšteins 8 december 2021 om 12:41

Even echt OT : MTB is hij bewezen een freak in en ook blubbyhakkuh is iets wat hij zou moeten kunnen. Aankomend WK op de weg is echter iets dat ik meer de Sagan/Pedersen/van Aert/Colbrelli – hoek plaats en niet als iets geschikts voor Pidcock zie die hier en passant even het kopmanschap in september opeist trouwens

0
Alfons Haavers 8 december 2021 om 12:56

Benieuwd hoe Hayter presteert aankomend seizoen. Zou wel eens een parcours kunnen zijn dat hem beter past, gezien ze wellicht bouwen op maat van Ewan.

0
Japiejo 8 december 2021 om 14:01

Zelf met een geschikt parcours lijkt me de WK op de weg hoe dan ook de grootste uitdaging. Bij die andere disciplines komt voor mijn gevoel toch eerder de 'sterkste' boven drijven (onder voorbehoud van ontbrekende plankjes of verkeerde tubes).

0
Veloburto 8 december 2021 om 21:55

Hij zegt toch ook: in de toekomst. Als hij 27 is zijn MVDP en WVA 33. Kan ie ze vast wel eens verslaan met de cross

0
lo squalo dello Stretto 8 december 2021 om 12:51

Beginnen met de Strade (5 maart), Tirreno, San Remo, E3, Dwars door Vlaanderen, Ronde van Vlaanderen en eindigen met de Amstel (10 april) lijkt me genoeg. Roubaix en Luik zou ik skippen en me daar richten op rust en terug opbouwen richting de Giro. Hij is nog zo jong en sowieso zijn alle klassiekers niet te combineren met de Giro of je rijdt de Giro uitgeperst zoals Jungels 2 jaar geleden.

0
Alfons Haavers 8 december 2021 om 12:58

En dat met een knieblessure…

0
lescargot 8 december 2021 om 12:58

Dan moet hij maar vast gaan trainen voor ’23. Parcoursen in Australië lijken niet voor hem

0
ThorHushovd 8 december 2021 om 13:31

Edit redactie: Graag on-topic reageren.

0
Oblomov 8 december 2021 om 14:34

Een nieuw doel, na de jongste wereldkampioen veldrijden ooit te willen worden…

Wellicht pakt dit beter uit.

0
A.M.M. Jonkers 8 december 2021 om 15:34

Praatjes meer dan genoeg van Britse Tommy nu nog prestaties!

0
Michelangelo 8 december 2021 om 16:06

Wat is dat trouwens toch met al die kleine mennekes die zulke grote woorden in hun mond nemen?

Het komt op mij altijd een beetje over als de keffertjes van de buren. Die gigantisch tekeer gaan als er een grote rotweiler langs loopt. Heel veel lucht verplaatsend, alsof ze een een pack wilde honden zijn die niets of niemand ontziet. Hopend dat ze daarmee ontzag oogsten. Maar eigenlijk niet meer zijn dan wannabe-pitbulls met grootheidswaanzin.

Terwijl de rotweiler er hoofdschuddend langsloopt met de gedachte van “1 hap van mij en het is meteen klaar…”

0
Romāns Vainšteins 8 december 2021 om 16:12

Edit redactie: Niet doen.

0
Michelangelo 8 december 2021 om 16:32

Edit redactie: Reactie is aangepast.

0
Romāns Vainšteins 8 december 2021 om 18:36

Belachelijk gedoe, ik plaats alleen M’s ode aan het opdondertje even in het lompe perspectief waar het omvangrijke heerschap zich in plaatst.

Trouwens, Brad Pitt, 1,48 hè.

0
girardengo 8 december 2021 om 19:56

Wie bedoel je dan met de rotweiler? Anderzijds, Van der Poel had het ook over acht wereldtitels in het veld, en over WK's in vier disciplines. En die is langer…
@RV het schijnt dat BP 1.80 is.

0
Beer 8 december 2021 om 20:06

+1 5211, mooi dat we het ook ergens eens over kunnen zijn.

0
Michelangelo 8 december 2021 om 20:11

@Romans,
je plaatst niks in perspectief (want daar heb je een zekere mate van vernuft voor nodig), maar het was gewoon je gebruikelijke op-de-man-reactie omdat je je diarree van onbegrijpelijke woorden niet kon inhouden.

En als je de huisregels een beetje kent, dan weet je ook gewoon dat je reactie niet passend was binnen de huisregels, en ook niet heel sympathiek. En al zeker niks in perspectief plaatste.

@5211, de reactie was niet fraai en is daarom geedit. Als iemands post enkel gericht is op het beledigen van een poster zonder veder enige inhoud toe te voegen, dan wordt ie er terecht weggehaald. ik heb geen probleem met een verhandeling over keffertjes en hoe dapper ze zijn, maar wel met een ordinaire scheldpartij verpakt in de gebruikelijke diarree van woorden.

0
Romāns Vainšteins 8 december 2021 om 20:31

Pff, qua onvernuftige op-de-man diarree is ‘grote man met kleine kereltjes trauma’ zoals je op de prairie bekent staat, onbedreigd koploper.

Onbegrijpelijk dat zo’n kabouterhater nog vrijelijk zijn gang kan gaan in bijna 2022!!!

0
Michiel 8 december 2021 om 20:32

MC Michelangelo is nu eenmaal een man van metaforen. Kan niet iedereen bekoren. Een stijlmiddel waar ik erg van houd, al heeft dat ook te maken met mijn liefde voor hiphop. Onze schilder is nu eenmaal geen Herman Brood, dist Remco helemaal de moeder, dat lelluke loeder, tot er niks meer overblijft tot na de dood. Niet alleen lood in de schoenen kan verbloemen…

Etc enz

0
Beer 8 december 2021 om 20:42

Speciaal voor Michiel ;-)

“Nowadays Michel wanna talk like he gots something to say
But nothing comes out when he moves the lips
Just a bunch of gibberish
And mother******s act like they forgot about Beer”

(Uit ‘Forgot About Beer’ van Eminem en Dr. Beer)

Anyway, die openingspost van Michelangelo is waar het misgaat op deze site. Elke dag opnieuw provoceren en anti-supporteren waarna er logischer wijze wordt gereageerd door mensen als mezelf en de sfeer verziekt geraakt. Hopelijk wordt de echte bron eens aangepakt.

Peace!

0
Michiel 8 december 2021 om 21:16

Haha Beer amai man. Zoals Sticks als eens mompelde, zoek je beef, dan serveer ik het je op een pistooletje..

Ik lees Michelangelo het liefste ongecensureerd. Pro beer anders gewoon te genieten van zijn woordenschat, in plaats van steeds te brullen LET OP JE WOORDEN, schat. Misschien moet je het eens op rijm doen Michelangelo, colab met D’Angelo. Op zoetigheid kan je prima spugen. Werk ik je teksten af. Valt er niemand meer over, behalve misschien die blinde zonder begeleidingshond. Om een kort verhaal langer te maken.

“Wat is dat trouwens toch met al die kleine mennekes die zulke grote woorden in hun mond nemen. Claimen bij voorbaat al de overwinning als de keffertjes van de buren. Die gigantisch tekeer gaan als er een grote rotweiler langs loopt. Zie ze gluren. Heel veel lucht verplaatsend, alsof ze een een pack wilde honden zijn die niets of niemand ontziet. Repeat. Hopend dat ze daarmee ontzag oogsten. Maar eigenlijk niet meer zijn dan wannabe-pitbulls met grootheidswaanzin, you see”

0
5211 8 december 2021 om 22:20

Michelangelo: de reactie was niet fraai en is daarom geedit..

Wanneer iemand meent alhier de meest eloquente erudiete reaguurder te zijn. In het verleden aanspraak makende op een plekje in de redactie omdat hij meende beter te kunnen schrijven dan menig redactielid, wanneer die continue rabiaat en beledigend reageert op sporters en dan klagen omdat een RV je erop aanspreekt dan moet de plaat wel erg dik zijn.

De splinter in andermans oog zien maar de balk in eigen oog totaal niet. Veelzeggend.

0
A.M.M. Jonkers 8 december 2021 om 17:25

Olympisch Winterkampioen?

Hij kan in de leer gaan bij Primoz Roglic om schansspringen te leren!

Hoewel;
Curling is wellicht een nog betere keuze en dan uiteraard driftig de bezem hanteren……

0
VdB-Avila 9 december 2021 om 06:53

Altijd erg grappig om alle reacties te lezen, al zou WF er goed aan doen om wat kamers beschikbaar te stellen. Wat een hoop verliefde stelletjes hier, met hier en daar een ware ‘love triangle’.

Ik hoor uit betrouwbare bron dat een groot deel van het peloton zich eraan ergert dat REV zichzelf onder een pseudoniem altijd weer de discussie in wurmt.

Ik zie Tom ook nog wel wereldkampioen veldlopen worden, net voor TD.

0
Jean Dumas 9 december 2021 om 18:12

Hij kan het.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone