Tom Dumoulin zet Amstel Gold Race op programma richting Giro d’Italia

dinsdag 11 januari 2022 om 15:48
Tom Dumoulin zet Amstel Gold Race op programma richting Giro d’Italia

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin kent zijn programma in aanloop naar de Giro d’Italia. De Limburgse kopman van Jumbo-Visma heeft onder meer ‘zijn’ Amstel Gold Race op de kalender staan in het voorjaar. De laatste keer dat hij de Gold Race reed, was in 2016.

Dumoulin begint zijn seizoen in februari in de UAE Tour. Die rittenkoers in de Verenigde Arabische Emiraten staat van 20-26 februari op de kalender. Het wordt voor de klassementsrenner zijn tweede deelname aan de UAE Tour; in 2019 eindigde hij er als zesde in het eindklassement.

In aanloop naar het klassieke voorjaar betwist Dumoulin nog een andere rittenkoers in de WorldTour, namelijk de Ronde van Catalonië (21-27 maart). Zes jaar geleden reed hij die ronde ook, maar toen moest hij opgeven. Van de Ardennenklassiekers rijdt de Maastrichtenaar alleen de Amstel Gold Race. Na de Nederlandse heuvelkoers vertrekt hij voor twee en een halve week op hoogtestage, waarschijnlijk naar Teide, op het Spaanse Canarische eiland Tenerife.

Dit alles rijdt Dumoulin in aanloop naar de Giro d’Italia, wat zijn hoofddoel is van dit seizoen. WielerFlits kon dat nieuws eerder dit jaar al bekendmaken.

‘Keuze voor de Giro was niet zo heel moeilijk’
“De keuze was niet zo heel moeilijk”, zegt Dumoulin over de Giro d’Italia. “We hebben een super goede Tourploeg al staan, met Primož, Jonas en Steven als vooruitgeschoven mannen. Met mijn deelname aan de Amstel Gold Race ben ik zelf heel erg blij. Door de verplaatsing, een week eerder, kwam het net uit. Ik ga de Amstel rijden en meteen op hoogtestage. Dan kan ik drie weken op stage voor de Giro. Ik wist het al een tijdje. En als de Amstel in dezelfde week was gevallen als altijd, was het niet gebeurd.”

Vijftien koersdagen voor de Giro, dat vindt Dumoulin niet te weinig. “Ik reageer heel goed op een hoogtestage, beter dan op veel koersen. Maar ik heb ook de combinatie nodig. Die zit dus ook in het programma. Niet te veel, maar zeker ook niet te weinig.”

In Italië is Tobias Foss de medekopman van Dumoulin. “Dat vind ik wel heel leuk. Ik kan het goed vinden met Tobias. We kunnen veel van elkaar opsteken. En ik kijk er wel naar uit om samen die finales in te gaan.”

Programma Tom Dumoulin voor 2022
flag-ae UAE Tour (20-26 februari)
flag-it Strade Bianche (5 maart)
flag-es Ronde van Catalonië (21-27 maart)
flag-nl Amstel Gold Race (10 april)
flag-it Giro d’Italia (6-29 mei)

Dit artikel delen:

20 Reacties

Shinzawai 11 januari 2022 om 16:05

Jammer dat hij geen Tirreno-Adriatico rijdt, is Vingegaard daar kopman?

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:22

Slechts 15 koersdagen voor de Giro. Triest. Is dat dan het hervonden plezier van Dumoulin; hele weken op een berg zitten en af en toe een koers rijden?

Franco Ballerini 11 januari 2022 om 16:47

Als hij zich daar beter bij voelt (zoals hij aangaf), prima toch. Ik zie hem wel vlammen in de Giro.

S. Morgenstern 11 januari 2022 om 16:55

Hoeveel koersdagen had hij toen hij de Giro won?

Dangeroe 11 januari 2022 om 18:24

14 koersdagen in 2017

stoopjoeri 11 januari 2022 om 18:51

Wout heeft zelfde aantal. En daarbij, minder koersdagen is meer kans om met je maten lekker te fietsen.

Julien Van der Aert 11 januari 2022 om 19:41

Leven en laten leven. Dit is Tom’s feestje, niet het jouwe. Ieder zijn ding toch?

Fabiaru 11 januari 2022 om 23:17

Wat een onzin. 2017: 14 dagen koers voor de Giro. 2018: 12. 2019: 16. Het is dus gewoon een heel normaal rooster, zoals alle jaren.

Staf V 16 januari 2022 om 19:59

@Stoopjoeri, alleen op een berg in Colombia?

Michelangelo 11 januari 2022 om 16:49

Je zag duidelijk dat hij het leuk vond dat hij de AGR kon combineren. Is ook wel tof, fietsen over je eigen trainingswegen en door je eigen streek. Hij had afgelopen jaar veel plezier om er bij te zijn als toeschouwer, hopelijk dit jaar op de fiets.

Blackcanyon 11 januari 2022 om 20:26

als winnaar.

Thom Bijzitter 11 januari 2022 om 17:21

Voor een renner met zijn kwaliteiten en palmares vallen zijn uitslagen in “zijn” Amstel behoorlijk tegen. 20e plek als beste prestatie. Rijd hem meer als veredeld trainingsrondje met oog op grote rondes heb ik het idee. Zou mooi zijn als daar verandering in kwam maar paar kopbeurten voor Wout en uitbollen tot de finish zie ik eerder gebeuren.

Romāns Vainšteins 11 januari 2022 om 17:23

Absoluut dat hij dat zo gaat doen. De jaren voorheen was Luik daarvoor het slachtoffer.

Staf V 16 januari 2022 om 20:01

Heeft hij dat dan al ooit gedaan?

Merlinappa 11 januari 2022 om 18:17

Vind het ook leuk dat ie de Strade rijdt, ook een koers waar hij in goede doen ver kan komen!

Ward 11 januari 2022 om 19:12

5 artikels over één ploeg op één dag, in de nasleep van de ploegvoorstelling die hier ook al live te volgen was. Dat doet bij mij toch een beetje de wenkbrauwen fronsen over de objectiviteit van de berichtgeving voor het komende seizoen…

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 20:27

Dat is al langer dan vandaag zo hé. Zal wel een soort wederdienst zijn; WielerFlits krijgt als eerste bepaalde info en bericht niet (te) negatief over de ploeg.

Castor 11 januari 2022 om 19:55

Leuk programma. Niet zoveel wedstrijddagen, maar als hij er dan in die 15 dagen voor de giro wel vol voor gaat, dan belooft dat veel kijkplezier.

horsm 11 januari 2022 om 23:38

Omen dus ook naar de Giro.

Romāns Vainšteins 12 januari 2022 om 10:55

Zal het noodlot daar eindelijk eens toeslaan?