Tom Dumoulin was ziek door parasieten in darmen

maandag 17 februari 2020 om 19:55
Tom Dumoulin was ziek door parasieten in darmen

foto: Cor Vos (archief)

De oorzaak van de ziekteverschijnselen van Tom Dumoulin is bekend. De kopman van Jumbo-Visma had te kampen met parasieten in zijn darmen, schrijft hij op social media. Dumoulin heeft daarvoor medicatie ontvangen, en heeft inmiddels ook de training hervat.

“Zoals jullie allemaal weten, voelde ik mij de laatste tijd niet goed. Vorige week vonden we parasieten in mijn darmen en sindsdien heb ik daar medicatie voor”, aldus Dumoulin. “Ik voel mij nu veel beter, omdat ik vandaag en in het weekend goed heb kunnen trainen. Ik kijk ernaar uit om mijn seizoensstart te plannen.”

Dumoulin zou aanvankelijk zijn seizoen beginnen in de Ronde van Valencia, maar een dag voor de start werd hij ziek. Om goed onderzoek te kunnen doen naar de oorzaak en de Limburger te laten herstellen, werden onlangs ook de geplande hoogtestage, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo van zijn programma gehaald.

Nu is dus de oorzaak van zijn ziekte bekend. Waar en wanneer Dumoulin debuteert voor Jumbo-Visma, is nog niet bekend.

Dit artikel delen:

81 Reacties

Jungle Man 17 februari 2020 om 19:59

Wormenkuurtje.

vincenzo 17 februari 2020 om 20:05

Wat voor parasieten?

Merlinappa 17 februari 2020 om 20:06

Hoogstwaarschijnlijk wormen. Dat zijn de meest voorkomende parasieten in je darmen.

Wheely 17 februari 2020 om 20:16

Kleine gemene reaguurders, heel lastig van af te komen – zo is daar bv het snelle pelletje. Maar een kuurtje doet wonderen.

vincenzo 17 februari 2020 om 21:34

Lijkt me stug dat dit ordinaire aarswormen zijn zoals buitenspelende kinderen die kunnen oplopen. Daar raken je darmen niet bijzonder van overstuur en wordt je niet vermoeid van.

Merlinappa 18 februari 2020 om 06:53

Er zijn ook meerdere soorten wormen, dus het kunnen ook andere wormen zijn.

SnellePelle 18 februari 2020 om 19:31

@wheely

Heb je mij gemist? Kusje!

edit wf: houd het netjes

Edit versie:
Zou Dumoulin samenwerking hebben gehad met Froomy? Op bezoek in Kenia. Christopher draagt ook een parasiet die met speciale medicatie behandeld moet worden…

Verder geen toevoeging @wf

S. Morgenstern 18 februari 2020 om 19:38

Gewoon volhouden dat het mentaal is! Waarom zou je je tenslotte door dit soort berichten laten weerhouden.

SnellePelle 18 februari 2020 om 19:44

Dat mentale komt er nog bij. Dat zie jij nog niet in, maar dat komt nog wel..

S. Morgenstern 18 februari 2020 om 19:48

Dat is ook een optie natuurlijk, gewoon doen alsof het een extra oorzaak is.

Wheely 18 februari 2020 om 20:30

@snelle

Je bent er weer! Tom is niet zomaar van je af. Hartje terug.

mooiman 17 februari 2020 om 20:07

Ja zo simpel kan het zijn: kuurtje, klaar, knallen!!

roeleur 17 februari 2020 om 20:30

Brussel-Kuurtje-Brussel moet haalbaar zijn.

Lord Melchett 17 februari 2020 om 20:07

Gelukkkig niks ernstigs. Idd een kuurtje en dan kan hij er weer tegenaan. Forza Tom.

lander luypaert 17 februari 2020 om 20:08

Neveneffecten van de ketonen.

Monsieur vdS 17 februari 2020 om 20:13

Er moet inderdaad toch echt nog meer onderzoek naar worden gedaan voordat ze dit veilig kunnen gebruiken

koos verrek 17 februari 2020 om 20:26

Ook wormenvirus bij uae mss?

Explorer 17 februari 2020 om 23:10

Idd een bijwerking van ketonen.
Het ‘keto-griepje’ heeft dumoulin te pakken genomen.

vanSpringel 18 februari 2020 om 01:07

Bij Sunweb doen ze niet aan ketonen.

Rawolf 17 februari 2020 om 20:16

Zou hij nu toch niet Tirenno kunnen rijden? Die parasieten heb je in 4 weken wel verdreven.

Fassa Bortolo 17 februari 2020 om 20:21

Precies dit, ik zie het probleem ook niet

Wheely 17 februari 2020 om 20:24

Had te maken met de hoogtestage toch?

Merlinappa 17 februari 2020 om 20:29

Dan is de hoogtestage niet lang genoeg en heeft het geen effect.

koos verrek 17 februari 2020 om 20:25

Darmspoeling moet ie hebbe.
Kan nu toch gewoon tirreno starten denk ik

vanSpringel 18 februari 2020 om 01:18

Een Jumbo-Klisma ?

Wheely 18 februari 2020 om 07:42

:)

Barry Batsbak 18 februari 2020 om 09:20

Ja, en dan klaarstomen voor de Ronde van Fecalië.

Gilberto 17 februari 2020 om 20:26

Alweer zijn darmen? Koopt die jongen alles bij de Jumbo met een 30% korting sticker erop wat je eigenlijk dezelfde dag nog moet nuttigen?

Scibby 17 februari 2020 om 20:27

rofl

john 18 februari 2020 om 10:27

Gilberto ,misschien moet je eens naar een goede Jumbo gaan ,Ik heb nog nooit 30% stickers gezien op producten die nog maar een dag geldig zijn ,wel 50% of meer maar geen 30%

Pees 17 februari 2020 om 20:29

Ik hoop Bilharzia

Kelder is de Man 17 februari 2020 om 20:58

Dan hoop ik voor jou hetzelfde.. wat een reactie.

Pees 17 februari 2020 om 21:20

Bilharzia heeft Froome geen windeieren gelegd vandaar… zal er volgend keer een smiley bijzetten

Kelder is de Man 17 februari 2020 om 21:25

Dat zal niet helpen. Maar neem dus aan dat je het niet verkeerd bedoelde. Sorry dan.

vincenzo 17 februari 2020 om 21:36

Misschien Dientamoeba fragilis?

De Dientamoeba fragilis is de meest voorkomende schadelijke dikke darmparasiet. Toch krijgen de meeste mensen met deze parasiet, zo'n 70 procent, geen klachten. Waarom de een wel klachten krijgt en de anderen niet, is onduidelijk. Ook hoe besmetting met Dientamoeba fragilis ontstaat en hoe hij wordt overgedragen kunnen wetenschappers nog niet met zekerheid zeggen.

Kinderen die besmet zijn hebben vaak last van diarree of dunne ontlasting, buikpijn en soms huidklachten. Bij volwassenen ontstaat ook vaak verstopping. Ook worden vermoeidheidsklachten regelmatig genoemd bij Dientamoeba fragilis. Winderigheid komt ook veel voor. Er zijn aanwijzingen dat er een verband bestaat tussen deze dikke darmparasiet en aarsmaden.

Een infectie met Dientamoeba fragilis is lastig te behandelen, maar vaak is behandeling ook niet noodzakelijk. Bij ernstige klachten schrijven artsen soms het antibioticum metronidazol voor. In uitzonderingsgevallen wordt het parasietdodende middel clioquinol gebruikt.

koos verrek 17 februari 2020 om 20:35

Past wel bij m dit. Hebt ie eigenlijk een bijnaam, wat dachten jullie van de darm

Marik 17 februari 2020 om 20:36

Het is toch ongelofelijk dat Dumoulin zich gedwongen voelt om zijn medisch dossier met de hele wereld te delen. Er zijn zoveel indianenverhalen in de wereld gebracht door allerlei “fans”.
Nu snel beter worden en weer fietsen Tom!

VerstandOpNul 17 februari 2020 om 22:59

Prima toch om dit te delen met de wielervolgers..
Je moralisme is werkelijk volledig misplaatst..

Marik 18 februari 2020 om 06:15

@VerstandOpNul, jij brengt dat als een feit, echter het is slechts jouw bescheiden mening. Jij vindt dat misplaatst. Nou kerel…waarvan akte hoor…

Romāns Vainšteins 18 februari 2020 om 08:12

Lijkt mij idd dwang. Dezelfde dwang waarmee gecrashte renners tegenwoordig blij smilend vanuit het ziekenhuisbed met een duimpje omhoog hun status doortweeten.

Als belangrijke renner in belangrijk team heb je een koninklijke mini status te verdedigen, constant. Bijzonder irritant lijkt me.

VerstandOpNul 18 februari 2020 om 08:18

Wat knap dat jullie je zo goed in kunnen leven in Dumoulin!

Marik 18 februari 2020 om 08:23

@VerstandOpNul dank je wel voor het compliment! Empathie wordt inderdaad niet gratis uitgedeeld, zoals veelvuldig te zien hier op het forum.

VerstandOpNul 18 februari 2020 om 08:47

Ja het kan niet anders dat jij exact zijn gevoelens hebt verwoord, wat zal het hem deugd doen om te lezen dat er een zielsverwant op dit forum rondwaart!

Marik 18 februari 2020 om 09:02

Het doet mij in ieder geval deugd om te zien dat als jij je best doet, je best wel wat empathische trekjes vertoont. Halleluja!
Wat betreft Tom denk ik inderdaad dat hij verguld is met het feit dat er een paar lieden hier op het forum precies weten hoe hij zich voelt. Voel alsjeblieft geen jaloezie Nul Verstand, dat kost alleen maar energie.
Fijne dag vandaag :)

VerstandOpNul 18 februari 2020 om 09:35

Dank voor deze woorden! Ik heb zelf niet zo de behoefte om me als forum-schandknaap op te stellen, dus van jaloezie is gelukkig geen sprake.. Jij ook een fijne dag!

kelderfan 17 februari 2020 om 20:45

Het is goed om te horen, dat ’t probleem boven tafel is gekomen. Op naar een snelle terugkomst in het peloton.

Fred Postma 17 februari 2020 om 21:12

Liever dit probleem niet Op tafel aub.

Fred Postma 17 februari 2020 om 21:02

We weten langzamerhand teveel over die darmen dan goed voor ons is.

Fred Postma 17 februari 2020 om 21:05

Die darmen zijn stilaan beroemder dan Tom zelf. Ik kan straks nergens anders meer aan denken als Tom in beeld rijdt , vrees ik. Dan vragen ze straks nog aan de start : Nou Tom ga je nog aanvallen ? Wat denk je ? Beetje goede darmen vandaag ?
Vreselijk !

Romāns Vainšteins 17 februari 2020 om 21:19

Blagenaandoening, wie buitenkinderen heeft heeft ze standaard op voorraad.

klootje kriekeljon 17 februari 2020 om 23:25

Zou Antwan de bron zijn dan?

Romāns Vainšteins 17 februari 2020 om 23:52

Als er eentje nog duimt in die selectie….

Fred Postma 17 februari 2020 om 21:22

Ik weet inmiddels bijna meer over Tom zijn darmen dan over die van mezelf !

TijmenCamps 17 februari 2020 om 21:23

‘ZijN kNiE sPeElT sOwIeSo WeEr Op’
‘EeN gRoTe MiSkOoP vAn TjV’
‘HiEr EiNdIgT ZijN CaRrièRe’

boenk 17 februari 2020 om 21:43

Rustig ademen. Alles komt goed.

Chippen 17 februari 2020 om 21:24

van wormen word je beter, dat heeft froome al bewezen. daarnaast heeft dumoulin al een hoop eigen kwaliteiten en vul dat nog eens aan met ketoontjes…

die wint de tour met een vooroorlogs verschil

kittelkolb 17 februari 2020 om 21:34

Heeft Tom een Froome-kuurtje gehad?

Panache 17 februari 2020 om 21:46

Waarom is er geen poll waarop we kunnen stemmen op de darmparasiet die Dumoulin heeft?

Bikeage 17 februari 2020 om 23:50

:)

Deel Koeper 18 februari 2020 om 07:53

OK, maar alleen als er 37 foto’s van Mathieu van der Poel bij staan en hij ook een optie is bij die poll.

Limal 17 februari 2020 om 22:09

Volgens insiders is de titel van zijn biografie al vastgelegd: “De Darmen van Dumoulin”

BenderBeach 18 februari 2020 om 10:17

Tom Darmoulin

Erik33 17 februari 2020 om 22:12

Hij wint in ieder geval de bruine trui.

SterkHoor 17 februari 2020 om 22:24

Als die dit nog vier jaar kan vasthouden, doen ze het conform aanpak Ineos!

Goed bezig

FondriestTF3 17 februari 2020 om 22:50

Het lijkt me vooral mooi voor Tom als hij weer koerst. Niet om het koersen maar omdat het me vreselijk lijkt dat ieder bericht over hem gaat over ‘knie’, ‘de griep’, ‘de buikpijn’ en nu ‘de parasiet’.

Alsof het een of ander kneusje betreft terwijl het een van de grootste wielrenners is uit de Nederlandse geschiedenis en bovendien een – zo ervaar ik het tenminste – een prima gast met een behoorlijk goed stel hersenen.

Geit in mijn Kelderman 17 februari 2020 om 22:56

Liever in mijn darmen een parasiet dan ajacied, zeg ik altijd maar.

Zonder dollen, als hij nu al flink aan het trainen is, dan kan hij over 4 weken toch wel in T-A rijden? Of heeft hij eerst die hoogtestages nodig?

Limal 18 februari 2020 om 05:44

Tja, ze zullen wel overtuigd zijn van hun aanpak en weten wat ze doen, maar mij lijkt het ook alsof TD goed gebaat zou zijn met zo snel mogelijk weer een koersje te rijden om zichzelf weer renner te voelen.

Ricardo Otxoa 18 februari 2020 om 11:57

@Geit
Goh, een ajacied in je darmen lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling.