Tom Dumoulin stelt comeback weer uit: ook geen Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo

woensdag 12 februari 2020 om 09:35
Tom Dumoulin stelt comeback weer uit: ook geen Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin keert voorlopig niet terug in koers. De kopman van Jumbo-Visma moest al de Ronde van Valencia missen door ziekte, maar nu maakt hij bekend ook Tirreno-Adriatico (11-17 maart) en Milaan-San Remo (21 maart) over te slaan. “We moeten mijn rentree uitstellen tot ik mij honderd procent voel”, zegt Dumoulin.

Wat precies aan de hand is met de Limburger, is niet bekend. Wel zal Dumoulin voorlopig niet op trainingskamp gaan. “Komende donderdag zou ik naar mijn hoogtestage vliegen, maar we moeten dat uitstellen tot ik mij honderd procent voel. We wijzigen ook mijn wedstrijdprogramma, want ik sla Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo over. Dat geeft mij meer tijd om weer terug op sterkte te komen.”

“Dit is heel jammer, want ik voelde mij geweldig en kon niet wachten tot het seizoen ging beginnen. Helaas moet ik nu wat langer wachten”, aldus Dumoulin. Het is onbekend hoe lang hij nog aan de kant staat en of de opbouw naar zijn hoofddoel, de Tour de France, verder in gevaar komt.

Dumoulin miste ook al een groot deel van 2019 door een slepende knieblessure, die hij opliep in de Giro d’Italia van vorig jaar. Afgelopen week zou hij na acht maanden afwezigheid zijn rentree maken in de Ronde van Valencia.

Update – 09.35

Darmklachten zijn er de oorzaak van dat Dumoulin zich momenteel niet geheel fit voelt. “De feiten zijn zoals gecommuniceerd”, aldus Jumbo-Visma in een summiere reactie tijdens Langs de Lijn. “Meer nieuws is er momenteel niet. De oorzaak van zijn darmklachten worden nog onderzocht.”

Dit artikel delen:

141 Reacties

Paul4566 11 februari 2020 om 21:38

Pff.. Hoop dat dit niet in zn kop gaat spelen

Pietspeed 11 februari 2020 om 22:00

Zijn knie, zijn overgang naar TJV en nu dit. Reken maar dat dat niet in z'n koude kleren gaat zitten. Bovendien, dat mysterieuze gedoe wat er nu fysiek of mentaal aan de hand is, speelt ook in z'n nadeel. "ik ben vannacht ziek geworden.." citeert het vorige 'ziekte bericht ' van WF….tja, wat moet het wielerpubliek daarmee? Misschien kan TJV ff professioneel communiceren?!!

Robin Rose 11 februari 2020 om 21:41

Oh oh wat is er nou weer aan de hand Tirreno en Milan-San Remo zijn er pas over een dikke maand.

Yeez 11 februari 2020 om 21:41

Oei oei oei. Hoogte hoogte en baskenland?

TijmenCamps 11 februari 2020 om 21:42

Dit zit tussen de oren ben ik bang…

Matxin 11 februari 2020 om 22:01

Iets met een nachtkaars en uitgaan inderdaad…

lander luypaert 11 februari 2020 om 21:43

Hier gaat de ploeg niet veel meer aan hebben. Heeft al sinds mei niets meer gereden. In 2018 was zijn laatste grote ronde. Er zijn zoveel talenten en sterke renners bijgekomen dat hij zelf en niemand weet hoe hij tegen over de concurrentie staat en wat hij nog kan presteren. Ontzettend jammer dit maar vrees dat de ploeg er niet veel meer aan gaat hebben en dat hij nooit nog top zal terug keren. Ik hoop het van wel! Maar vrees ervoor. Lijkt me een verhaal Kittel, Cavendish te gaan worden ook al ander type renner.

Tinus 11 februari 2020 om 21:44

Geweldige renner, klasse presentaties geleverd, maar er is wel vaak gedoe vind ik. En doorgaans omgeven door een vleugje mystiek. Je komt er zelden achter wat er nu precies allemaal aan de hand is.

Een gedachte die ook bij me opkomt: kiest ie niet gewoon heel bewust nu z’n koersjes richting piekmoment?

Geit in mijn Kelderman 11 februari 2020 om 21:49

Daar zit toch wel wat meer mis dan alleen een ziekte. MSR is over 6 weken, waarom dat nu al laten schieten?

Natte spons 12 februari 2020 om 07:59

Omdat hij dan een hoogte stage gaat doen?

Samlambeej 11 februari 2020 om 21:51

Was het griep? Heeft hij nu nog griep? En zal hij ook griep hebben of 'ziek' zijn midden maart?

Of is het toch die knie?

Speel gewoon open kaart Tom en team. Anders wordt het een zelf-toegediende mentale gijzeling.

Pascal De Kooning 11 februari 2020 om 21:52

Dit is een flinke tegenvaller. Hij zal toch ook wat wedstrijddagen moeten maken om later een echte rol te spelen in de Tour. Heeft al sinds de Dauphine geen km meer gereden in competitie. Hopelijk toch snel terug in koers anders is dit jaar ook verloren.

limburgia 11 februari 2020 om 23:30

Exit Tom de wielrenner ???

Natte spons 12 februari 2020 om 08:01

Tom had in het verleden altijd weinig wedstrijd dagen nodig om op zijn top te komen.

KennyKlimmen 11 februari 2020 om 21:54

Augh!

Scotty 11 februari 2020 om 21:55

Vreemd verhaal. Iets klopt er in elk geval niet in dit artikel. Maar wat?

– Voelde zich helemaal geweldig.
– Ziekjes.
– Voelt zich toch iets minder geweldig en heeft nog minimaal anderhalve maand nodig om op niveau te komen.

Matxin 11 februari 2020 om 21:57

Ze zijn echt he-le-maal knettergek geworden bij Jumbo en volkomen doorgeslagen met hun hoogestages en trainingskampen.

Dus omdat Dumoulin begin februari een griepje oploopt, gaat hij nu koersen die anderhalve(!) maand later zijn afzeggen omdat hij anders niet op hoogte kan. Echt krankzinnig, je bent toch uiteindelijk topsporter om wedstrijden te rijden..? Op deze manier gooit hij weer een jaar uit zijn carriere weg.

Het begint nu echt pijnlijk duidelijk te worden dat het bij Jumbo maar om 1 ding draait dit seizoen: de Tour de France winnen. Alle andere wedstrijden kunnen ze blijkbaar gestolen worden. Met een beetje pech gaat deze instelling keihard backfiren

Tinus 11 februari 2020 om 22:01

Waarom zou dit puur bij de ploeg liggen? Heb eerder de indruk dat het Dumoulin is die telkens iets ongrijpbaars heeft

Matxin 11 februari 2020 om 22:05

Dat kan ook nog natuurlijk, in dat geval zou ik alvast even de papierversnipperaar gaan opzoeken als ik Jumbo was.

AWestie 12 februari 2020 om 10:29

Tja, de Tour. Ik parafraseer de door velen verguisde en geprezen Mart Smeets een beetje, maar daar kijkt Annette uit Roelofarendsveen ook gewoon naar. De halve wereld kijkt naar de Tour en uit ervaring van sommige teams *kuch* Ineos *kuch* is het bijna alleen mogelijk om die rotwedstrijd te winnen als je hele seizoen er aan hangt.

Dion 11 februari 2020 om 21:58

Miskoop?? Alle pijlen op Roglic dan maar.

Jan Blokland 11 februari 2020 om 22:05

Nou, nou, niet zo pessimistisch. Natuurlijk is het niet oké. Maar om nu te zeggen miskoop als je het over Dumoulin hebt gaat wel erg ver.
Het is hier in Nederland alles of niks. Laten we het nu eerst eens rustig afwachten. Straks dan wint hij weer een keer en dan is het weer fantastisch, waarbij ik dan juist zou zeggen. Laten we dat ook even afwachten.

Joachim Agostinho 11 februari 2020 om 22:18

Alle pijlen op Roglic leek gezien de diverse uitlatingen toch al de bedoeling. Maar deze ontwikkeling klinkt niet goed, hopelijk is het niet ernstiger dan slechts een darminfectie.

FFD 11 februari 2020 om 21:58

Poeh… enorm balen, vooral voor hemzelf. Hij gaat langzamerhand richting een jaar zonder koers.. Opzich wel goed dat hij alleen terug wil komen als hij weer zijn topniveau haalt. Tenminste, dat lijkt me de strekking toch. Een ziekte houdt je geen anderhalve maand uit de roulatie normaal gesproken.

vanSpringel 11 februari 2020 om 22:00

No worries. Wanneer de meeste renners eind seizoen leeglopen moet bij TD de kurk nog uit de fles.

jan jansen 12 februari 2020 om 16:20

+1

JaBo 11 februari 2020 om 22:00

Dit gaat niet goed ben ik bang. De weg terug naar de top is lang en ben benieuwd hoe hij met al deze tegenslagen om zal gaan. We kunnen alleen maar het beste er van hopen.

Romāns Vainšteins 11 februari 2020 om 22:04

Ik ben minder negatief.

Dumoulin is een precies figuur die zich niet (meer) laat forceren qua planning en zelf bepaalt wat wel en niet kan zonder afleiding van derden of vierden. Mentale zwakheid of gelieg om de knie sluit ik uit omdat ik hem juist bijzonder snugger en gebalanceerd vind resp. dat toch uitlekt.

Wat hier staat is volgens mij dat het nazieken de hoogte stage en daarmee voorziene conditie om ta te rijden in de weg staat. Kennelijk is voorzien te koersen met bergtopbloed en dat belangrijker voor de doelen dan meerijden in Italie aankomende maand.

Samlambeej 11 februari 2020 om 23:04

Maar nu lijkt hij toch niets van details over ziekte uit te lekken en lijkt het alsof hij bang is zonder hoogtestage niet meer op een respectabel niveau te komen.

Open kaart is de redding. Blessure? Eetstoornis? Geen ronderenner meer willen zijn?

Romāns Vainšteins 11 februari 2020 om 23:10

Die ‘angst’ kan ik me levendig voorstellen tot op de hoogte dat het zelfs een feit is.

En dan is de afweging halfslachtig in de Tirreno zonder bergbloed rijden en MSR waar je geen zoekmoer hebt dan wel nieuwe stage plannen, nieuw begin maken. Lijkt me billijk.

Samlambeej 11 februari 2020 om 23:16

Hoeveel toppers rijden resultaat zonder bergbloed?
Iemand een spreadsheet?

VerstandOpNul 11 februari 2020 om 22:05

Waarom zou hij willen wachten tot hij 100% is? Gewoon wat koersen meepeddelen om op niveau to komen, dat is toch wat de meeste renners doen na een zware blessure..

Heel raar dit..

koos verrek 11 februari 2020 om 22:05

Ze n knie speelt weer op! Ik zei het toch!

Jan Blokland 11 februari 2020 om 22:07

Waar haal jij die wijsheid vandaan, terwijl niemand iets over de knie zegt.

koos verrek 11 februari 2020 om 22:09

Niemand zegt hier iets en ie stelt ze comeback niet zomaar 6 weke en meer uit. Voor degene die nadenken is ’t wel duidelijk

vanSpringel 12 februari 2020 om 00:51

Holy s..t ! Zou het werkelijk zo zijn ?
Da’s dan ’n bout.

Siep De Vries 11 februari 2020 om 22:06

Hoe kan je nu al een koers die pas over zes weken is al afblazen. Een griepje ben je binnen een weekje vanaf klopt van dit verhaal helemaal niets.

SnellePelle 11 februari 2020 om 22:07

Een half jaar wordt mijn beeld richting Dumo al bekritiseerd door de fanboys hier.

Ik zeg het nog 1 keer:
Faalangst.

En historie. Ondanks alle protocollen van Sunweb zijn er weinig tot geen Sunweb renners die buiten deze formatie nog representatieve prestaties neergezet hebben.

Kittel heeft nooit meer kunnen shinen, Barquil nie en veel anderen zijn schimmen van zichzelf geworden.

Moraal van het verhaal:
De begeleiding is zo goed daar dat ze met mindere talenten topprestaties kunnen creëren.
#creatingmemories

ChefSpijker 11 februari 2020 om 22:13

Kittel deed ’t zo slecht toch niet bij Quick-Step? Was nog net zo dominant in de Toursprints als bij Sunweb. Misschien nog wel dominanter omdat ie bij Quick-Step niet zo’n goede trein had en vaak van ver moest komen.

tvm 11 februari 2020 om 22:15

@Snelle,

Voor een groot deel eens met je gedachten met betrekking tot de prestaties van renners onder de vlag van Sunweb (Giant). Ze presteren over het algemeen prima bij Sunweb.

Echter er zijn renners die juist nadien ook goed (of misschien wel beter) zijn gaan rijden. Want what about Mike Teunissen nu bij Jumbo? Bauhaus nu bij Bahrein?
Devenyns bij QS? Ze zijn niet bepaald minder gaan rijden.
En Barguil reed vorig jaar overigens top 10 Tour de France in dienst van Arkea, wat prima is,

tvm 11 februari 2020 om 22:08

Het zou niet fijn zijn voor de renner en TJV, maar komt Sunweb hier als winnaar uit de bus?

Barry Batsbak 12 februari 2020 om 12:52

Heel eerlijk gezegd moest ik daar ook aan denken. Volgens mij hebben ze bij Sunweb al hoofdpijndossiers genoeg gehad, dit potentiële hoofdpijndossier zijn ze misschien wel liever kwijt dan rijk.

koos verrek 11 februari 2020 om 22:10

1 ding is zeker: ‘tis geen griepje …

assen 11 februari 2020 om 22:13

Hoe je het ook wendt of keert, dit is bijzonder opmerkelijk. Dit kan geen griep/verkoudheid zijn. Wat het wel is, is speculeren.

Erg vervelend voor (in deze volgorde):
– Dumoulin
– TJV
– De TJV/NL wielerfan

Persoonlijk had ik gehoopt dat TJV de beste WT ploeg zou worden dit jaar. Zonder een goede Dumoulin is die hoop bijkans vervlogen.

Abraham Olano 11 februari 2020 om 22:18

Vervelend voor Tom maar de speculaties gaan nu komen inderdaad……