Tom Dumoulin start seizoen met hoogtestage in Colombia
foto: Jumbo-Visma
zondag 16 januari 2022 om 10:30

Tom Dumoulin start seizoen met hoogtestage in Colombia

Tom Dumoulin zal in de aanloop naar het nieuwe seizoen op hoogtestage gaan naar Colombia. In de omgeving van Medellín zal de Limburger zich samen met ploegmaat Koen Bouwman voorbereiden op de eerste wedstrijd van 2022, de UAE Tour. Taco van der Hoorn is inmiddels al met huisgenoot Jan-Willem van Schip en ploeggenoot Jan Hirt naar Colombia afgereisd voor een hoogtestage op dezelfde plek.

Alle renners zijn enthousiast gemaakt voor een trainingskamp in Colombia door Annemiek van Vleuten en zij heeft hen alle informatie over een verblijf in het Zuid-Amerikaanse land doorgestuurd. De olympisch kampioene tijdrijden is inmiddels al twee keer naar Colombia geweest voor een trainingskamp op hoogte.

Steeds meer renners vinden Colombia een alternatief voor de hoogtestages aan het begin van het seizoen wanneer in Europa eigenlijk alleen Tenerife vanwege de weersomstandigheden geschikt is voor een trainingskamp.

foto: Bram Berkien / Jumbo-Visma

Het vliegveld van Medellín ligt op 2.142 meter hoogte, waar zich ook het hele dagelijkse leven ruim boven de 2.000 meter afspeelt. In het voorjaar van 2019 vond de Tour of Colombia plaats nabij de metropool met 2,6 miljoen inwoners en verbleven voor en na deze ronde ook diverse toppers zoals Chris Froome, Julian Alaphilippe en Bob Jungels in de omgeving van Rio Negro op hoogtestage.

“Colombia is een ideale plaats om het seizoen te beginnen”, vertelde Froome destijds aan De Telegraaf. “De sfeer, het klimaat, de goede wegen en de aangename temperatuur op grote hoogte. Wanneer je in januari of februari in Europa een hoogtestage op Tenerife of Sierra Nevada belegt, loop je het risico in de sneeuw terecht te komen.”

Dumoulin rijdt na de hoogtestage in Colombia eerst de UAE Tour, vervolgens de Strade Bianche, de Ronde van Catalonië en de Amstel Gold Race, waarna hij zich via een hoogtestage op Tenerife voorbereidt op zijn hoofddoel van 2022: de Giro d’Italia.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
56 Reacties
16-01-2022 10:45
Benieuwd wie trendsetter Campenaerts volgt met hoogtestages in Rwanda waar de wegen beter zijn dan hier of toch minstens zo goed.
Of wie als eerste naar Ethiopië gaat wat al in trek is bij de triathleten.
    16-01-2022 10:47
    PS belangrijk voor de renners, allemaal landen waar ze koffie produceren.
    16-01-2022 10:52
    De wegen in Rwanda zijn sowieso beter dan die in België. ;-)
    16-01-2022 10:57
    Ja, Ethiopië. Je weet wel, van die afschuwelijke burgeroorlog en dreigende hongersnood.
    16-01-2022 12:08
    Campenaerts is in Namibië geweest om zich voor te bereiden vorig jaar, maar heeft zijn Rwanda-plan voor dit jaar laten varen
    https://sporza.be/nl/2021/12/25/victor-campenaerts-vindt-alternatief-voor-rwanda-4-hoogtekamers-voor-3-mannen~1640430188317/

    Wie wel in Rwanda zit nu, is Rein Taaramae
    16-01-2022 12:59
    Ethiopië is nogal groot hé. Als in de ene helft gedoe is, hoef je dat niet altijd in de andere helft te merken
    16-01-2022 12:59
    Of ook wel het Ethiopië met een hele rijke cultuur en historie. Niet dat je daar op moet teren, maar het is wel iets dat je niet zomaar zou moeten negeren.
    16-01-2022 14:46
    ‘ De kleurcode voor Ethiopië is rood behalve voor de hoofdstad Addis Abeba. Reis niet naar Ethiopië en reis alleen naar de hoofdstad Addis Abeba als het noodzakelijk is, dit geldt ook voor transitvluchten via het vliegveld in Addis Abeba. Door het conflict in het noorden van Ethiopië is de veiligheidssituatie in het hele land verslechterd.’ [url= https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/ethiopie/reizen/reisadvies]Bron Min BuZa [/url]geraadpleegd 16-01-2022
    16-01-2022 15:11
    Tja zoals met corona info en veel andere zaken is website overheid ook in Nederland niet altijd op to date.
    Dat blijkt ook wel daar er hardlopers en triathleten er gewoon op stage gaan. Zoals hier aangegeven, tis een groot land.
16-01-2022 11:21
Hopelijk werpt het zijn vruchten af, Taco die een semiklassieker pakt en Tom de Giro, ik teken ervoor.
16-01-2022 11:27
Alles moet tegenwoordig op hoogtestage. Terwijl ik nou niet kan zeggen dat prestaties daardoor nou zoveel beter zijn.
Zodra ze weer terug zijn is er weer het probleem: Ja, we zijn net op hoogtestage geweest. M.a.w. dat duurt ook weer even. De ander heeft het weer over wedstrijdritme.
Wat is nou eigenlijk wijsheid.
In de praktijk zie ik het niet zo.
    16-01-2022 11:51
    Op hoogte trainen = meer rode bloedlichamen = meer zuurstofopname = harder fietsen
    16-01-2022 13:01
    @rondje de piek na een hoogtestage verschilt per renner tussen 2 en4, soms 6 weken. En hoeveel last je hebt on 0 tot 2 weken verschilt ook nogal. Bijna alle berichten kun je hier perfect mee verklaren.
    16-01-2022 16:15
    Hoe kom je tot de conclusie dat hoogtestages niet tot betere prestaties leiden?
    16-01-2022 16:53
    Welke bronnen gebruik je om te concluderen dat het niet werkt?
16-01-2022 11:27
Leuk die laatste alinea, maar dat wisten we al. Interessanter is om het schema van Bouwman toe te voegen.
16-01-2022 11:34
Het halve wielerpeloton traint tegenwoordig in Verweggistan. En de controleurs zich maar afvragen welke berg ze eigenlijk bedoelen op hun whereabout.
    16-01-2022 16:24
    Ze slapen niet langs de kant van de weg hoor... misschien gewoon eens uitzoeken hoe whereabouts werken, dan hoeven dit soort onzinnige opmerkingen ook niet meer.
16-01-2022 11:49
Zullen ze graag horen bij Movistar, Van Vleuten die concurrenten helpt.
    16-01-2022 13:02
    Van Vleuten die kwaliteits trainings genoten heeft bedoel je? Bijna iedereen traint met andere renners buiten eigen team
16-01-2022 11:54
Oei, om zo'n bericht nu met vette letters als nieuws te brengen. Leuk weetje hoor, daar niet van, maar ook geen wereldnieuws toch?
    16-01-2022 12:20
    Als wereldnieuws het criterium zou zijn stond hier nooit iets.
16-01-2022 11:57
Op het moment dat Tom eindelijk over de eerste bergen rijdt in de Giro, is zijn lichaam die ijle lucht op de Teide allang vergeten. Alleen zo’n cabine met laag zuurstofgehalte tot vlak voor de start lijkt me enigszins zinvol, maar om eerlijk te zijn kan ik dan niet meer uitleggen waarom dat mag en EPO uit den boze is.
    16-01-2022 13:10
    Dat is onzin.
    16-01-2022 14:49
    Het één is veilig voor je gezondheid (voor zover topsport dat kan zijn), het ander gevaarlijk. Zoiets?
16-01-2022 11:59
Als je dan toch wilt "bergzitten", dan is het misschien wel leuk om dat steeds op een andere plek te doen. Iets met nuttige en aangename....

Als je iedere korrel asfalt op Tenerife 1000 keer gezien hebt, dan is het een verademing om eens naar plekken te gaan waar je nog niet bent geweest.
16-01-2022 12:04
Ik ben benieuwd of Dumoulin gevolgd zal worden door de rest van de teamgenoten later en zou hij (+Bouwman) ten eerst de situatie voor de stage daar testen, of is dit weer een uitzondering voor Tom. Iemand zou denken, dat het verstandig zou zijn om wat dichter bij zijn collega's te komen, nadat hij de ploeg in Vuelta 2020 in zijn eentje verliet, en toen hij vervolgens de ploeg bijna het hele seizoen 2021 "in de steek liet". Het lijkt me dat soms in een grote ronde de chemie tussen de renners in het team ook belangrijk is, dat ze echt hun best kunnen doen ... Maar misschien heb ik daar ook niet gelijk.... Het is natuurlijk ook belangrijk, dat wielrenner van fietsen houden en er enorm van genieten. En waarom niet onderweg nog de andere helft van de wereld om te verkennen ;-)
    16-01-2022 19:53
    Juist, VA stopt de veldritcompetitie om met de ploegmaats op stage te kunnen gaan, Dumoulin peutert Bouwman los om mee naar een drugsland te trekken, om wat te doen dat ge in Spanje of Italië niet kan doen?.
    Tot ze daar in de problemen komen en dan kan de overheid ze naar huis halen.
    Meer en meer de indruk dat Tom alleen op de wereld leeft en al zeker niet met de ploeg
    16-01-2022 20:36
    Niet echt een teamplayer die Tom. Vorig jaar een eensmansploegje gevormd binnen Jumbo-Visma toen hij terug in competitie kwam. Benieuwd wat het dit seizoen wordt.
    16-01-2022 21:20
    Lol! Jullie denken zeker dat Roglic en Van Aert nooit solo op trainingskamp trekken..
    16-01-2022 21:38
    Vrees dat Stafke niet helemaal op de hoogte is. Niet mbt Colombia en ook niet mbt de afspraken bij TJV.
16-01-2022 12:07
Anyway, alvast niet echt een plek om een trainer naar toe te sturen en dan zelf halverwege om te keren.
    16-01-2022 14:50
    Beter ten hele gekeerd, dan ten halve gedraaid… ;)
16-01-2022 12:53
Lamberts gaat niet ernaartoe. Ik denk dat Lamberts erg kwaad was. Het was afgesproken dat hij eerst 2 weken de kans zou krijgen om naar Tom te kijken en met hem in ploegauto rijden voordat ze een individueel plan opstellen.
16-01-2022 13:10
Dumoulin start seizoen. Welke wedstrijd rijdt hij dan?
16-01-2022 13:23
Als je verdiende sporen in de schaduwen van de tijd geraken, kun je altijd nog wat ecologische voetafdrukken zetten.

En de tijden dat renners daar gecamoufleerd over straat moesten om niet gekneveld in een of ander FARC-dorpje te verzeilen zijn definitief voorbij?

In elk geval wel fijn om bij terugkomst 10 dagen op te warmen aan de kachel.
    17-01-2022 01:26
    Sinds 2017 heeft de FARC (met Tanja Nijmeijer als vertaalster) vrede getekend met de regering. Er lopen nog wel enkele idioten rond, maar het is niet meer zo georganiseerd als vroeger
16-01-2022 13:32
Ik schrok allereerst van de hoogte (2.142 mtr) want die is fors. Ik ben enkele keren in Quito geweest (2.850 mtr) en daar zou ik totaal niet in staat zijn geweest tot enige serieuze inspanning. Maar Medellin blijkt op ‘slechts’ 1.450 mtr hoogte te liggen en dat maakt al een groot verschil. Je kan dan wat lager trainen, voldoende klimmen en desnoods weer wat hoger gaan slapen. Dumoulin 2016-2017-2018 kwam als een raket uit de trainingsperiode en heeft weinig wedstrijdritme nodig. Laat het de voorbode zijn van een mooie Giro.
    16-01-2022 13:33
    Na een paar dagen wennen, vond ik het wel meevallen in Addis Abeba.
    16-01-2022 15:57
    Ik woon zelf op 2700m in Peru en inderdaad na een paar dagen wennen kan je echt wel inspanningen leveren, zeker als beroepswielrenner zijnde
    16-01-2022 18:16
    Spirit, dan ben jij bij deze de Condor van Wielerflits. Gesink doet afstand van de eretitel.
    16-01-2022 21:44
    Spirit heeft gelijk. Zelf meerdere keren aantal weken op hoogte gezeten. Na x dgn acclimatiseren kun je steeds meer. Doe aan alpinisme. Oa Elbrus gedaan. Vaak na op hoogte gesport te hebben na paar dagen thuis en herstel is blijven aanzetten ineens stukken gemakkelijker.
16-01-2022 14:08
is dit een grap? Na "start seizoen" komt meestal een WEDSTRIJD
HOOG-te-sta-GEUUHHH, is dan beetje slechte grap.

UAE tour dus. (als die doorgaat)
16-01-2022 15:54
Ik vraag me al of Demoulin serieus meent met de UAE-Tour. UAE-Tour begint op 20 februari en renners moeten er enige tijd eerder zijn. Degenen uit Zuid-Amerika krijgen een jetlag. Wanneer is Jumbo van plan om samen te trainen voor de wedstrijd? Ze moeten als een team functioneren. Trainen met z'n tweeen in Zuid-Amerika heeft voor dit reden geen zin. gaat Bouwman überhaupt naar UAE-Tour?
    16-01-2022 17:15
    Samen trainen voor een wedstrijd is in een individuele sport als het wielrennen natuurlijk niet zo nodig (als bijv. bij voetbal). Ik denk ze gewoon twee of drie dagen tevoren naar UAE vliegen, misschien eerst nog twee dagen thuis. En dan neem je het risico dat je daar in de woestijn een dag ff wat minder bent. Dat zal niet zo zwaar wegen denk ik.
    16-01-2022 17:20
    Straks spelen Dumoulin en Bouwman de bal alleen maar naar elkaar in UAE, dat moet je niet hebben
    16-01-2022 18:57
    Als ik het goed heb gelezen, moeten ze 2 dagen van tevoren naar de UAE vliegen en bij aankomst in het hotel wachten op het resultaat van de PCR-test (tenminste afkomstig uit landen met een hoge incidentie).

    Ik kan me niet voorstellen dat trainen in Zuid-Amerika met maar z'n tweeen in lijn is met de Jumbo-filosofie. Ik bedoel foodcoach and foeding en real-time prestatie feedback. Wie gaat nog mee (staff, fysiotherapeut)?
    16-01-2022 21:47
    Wel eens van internet gehoord?
    17-01-2022 09:33
    grootste gedeelde van jaar jaar trainene ze alleen (of met bevriende wielrenners uit andere ploegen, kijk eens op insta van geesink). Paar keer per jaar komen ze samen om te trainen
16-01-2022 16:02
Deze hoogtestages rond de wereld hebben vooral als doel om de aanmaak van rode bloedlichaampjes te stimuleren.

Jammer dat de wetenschap daar geen effectievere en meer klimaatneutrale methode voor heeft uitgevonden...
    16-01-2022 21:50
    Hoogtekamers, druk tentjes en zoiets als Aranesp.
    16-01-2022 22:36
    Kolobnev z'n hotel in Denia natuurlijk. Hotelkamers waar je tot 4000m hoogte kan simuleren terwijl je geen last hebt van het geluid dat zo'n druktent anders met zich meebrengt.
    Vino z'n centen slim geïnvesteerd zou ik zeggen
16-01-2022 17:18
Prachtige stad! Ontzettend veel te zien, ook het berichte verleden. Daarnaast goede wegen, ontzettend veel liefde voor de fiets (zondagen bijna alles vrij om te fietsen etc.). En klimmen kan je als de beste daar. Dumoulin heeft dit ook al eens in Zuid Afrika gedaan, dus ik snap hem wel.
17-01-2022 09:43
Corona tiert welig in Colombia, dus daar zit wel een risico aan vast. Medellin is een mooie stad met een aangename temperatuur en een (race)fietsgekke bevolking. Heb destijds erg genoten van al het moois wat de stad te bieden had.
    17-01-2022 09:53
    Jij bedoelt de plaatselijke mamacita’s en sloten Aguardiente?

    Als Tom de door Bruyneel geschetste Eganito maar niet achterna gaat.
17-01-2022 13:59
Mijn eigen mamacita heb ik daar naar toe meegenomen en die sloten Aguardiente vielen wel mee. Was meer van de brandy.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine