Tom Dumoulin beste Nederlander: “Zo dicht bij een medaille!”

zondag 27 september 2015 om 22:55
Tom Dumoulin beste Nederlander: “Zo dicht bij een medaille!”

foto: Sirotti

Tom Dumoulin werd elfde op het WK in Richmond. De Giant-Alpecin-renner reed – buiten de camera’s om – in de laatste lijn weg uit de favorietengroep, samen met Philippe Gilbert. Vlak voor de finish kwamen de sprinters hem nog voorbij. “Ik had echt goede benen”, concludeert hij na afloop bij de NOS.

“Ik was ook even los van het peloton. Vlak voor de eindstreep poften echter nog veel renners over me heen. Ik ben persoonlijk echt teleurgesteld”, aldus de Limburger, die wel met een goed gevoel terugkijkt op het rijden van de Nederlandse ploeg.

“Als collectief hebben we een geweldige koers gereden. We hebben de koers hard gemaakt en dat was ook ons plan. Iedereen heeft zijn werk gedaan. Op het laatst zaten Niki Terpstra en ik er nog bij. Het was jammer dat ik op het laatste moment nog voorbij werd gesprint.”

Dit artikel delen:

43 Reacties

fietsvriend 27 september 2015 om 22:58

Zijn tijd komt – hopelijk – nog wel.

jochemajax 27 september 2015 om 22:59

Zonde van de waardeloze regie

Pédaleur de charme 27 september 2015 om 23:02

Jammer, maar verrassend dat hij na de tijdrit toch nog zo sterk voor de dag komt.

Reynaerde 27 september 2015 om 23:08

Had dit echt niet meer van hem verwacht, hij blijft verbazen.

Romāns Vainšteins 27 september 2015 om 23:11

Wat is die mens toch belachelijk sterk… Ik sta er steeds opnieuw weer oprecht van verbaasd.

schipperaar 27 september 2015 om 23:22

@rv
Bijna net zo sterk als sagan….

Wheely 27 september 2015 om 23:29

Dumoulin heeft op dit WK wel nog even een hoop WT punten binnengehaald. FWIW.

horsm 27 september 2015 om 23:32

250+k kan hij dus ook aan!

Michel Pollentier 27 september 2015 om 23:44

Idd hij blijft verbazen! Wat een inhoud! Dat gaat een grote worden, no doubt.

woodybronquito 27 september 2015 om 23:46

Toen sagan bijna over de streep kwam zag ik idd die zwarte helm van m op medaillekoers in de achtergrond en werd ik nog even fanatiek. Voor mij trouwens wel een bevestiging dat deze jongen niet zou misstaan in de vlaamse klassiekers.

aoyen 28 september 2015 om 00:01

Tja in Spanje was hij ook dichtbij, goed voor nu, maar teken dat hij nog geen topper is

Michael_ 28 september 2015 om 00:05

@wheely: je krijgt enkel world tour punten voor de TTT op een WK.

Wheely 28 september 2015 om 00:26

@Michael
Ok, vraag me af wat die UCI puntenreeks dan wel is die ik op PCS zie dan bij de uitslag.
http://www.procyclingstats.com/race/World_Championships_Road_Race_2015

SteVwonder 28 september 2015 om 00:30

volgende keer als bondscoach Dumoulin en Gesink beschermde renners maken ipv Terpstra, Boom en Langeveld. Die laatsten maken het nooit waar en Gesink en Dumoulin waren zo sterk.

Koel 28 september 2015 om 00:37

@SteVwonder – 28 september 2015 om 00:30
Boom gewoon thuis laten, veel geschreeuw en weinig wol..
In plaats daarvan een loyale hardrijder a la van Emden extra meenemen!

Romāns Vainšteins 28 september 2015 om 07:27

Volgende x wordt het spintie sprintie in de zandbak , alle balluh op de Poppel en misschien nog Hofland.

FondriestTF3 28 september 2015 om 07:38

Deed Lars Boom ook mee????! Heb m niet op kop gezien.. In de finale ook niet.

tendam 28 september 2015 om 08:02
Quote:
volgende keer als bondscoach Dumoulin en Gesink beschermde renners maken ipv Terpstra, Boom en Langeveld.

Inderdaad. Onbegrijpelijke keuze van de bondscoach om Terpstra kopman te maken, vond ik voor de koers al en werd ook bevestigd. Hij mag zich best sparen, maar om iedereen zich leeg te laten rijden voor hem, zo goed is hij gewoon niet. Langeveld en Boom werden minder expliciet als kopman uitgespeeld, Langeveld zag je nog knechten, Boom deed niks.

Je hebt vier man die hebben bewezen op zo'n oplopende aankomst na een pittige koers iets te kunnen klaarspelen: Dumoulin, Gesink, Mollema en Slagter. Daarvan laat je er twee zich leegrijden en neem je er eentje niet eens mee. Dan faal je als bondscoach.

jan jansen 28 september 2015 om 08:21

Dumoulin is niet alleen nederlands beste tijdrijder en ronderenner, maar ook eendagswedstrijden kan hij aan.

Wheely 28 september 2015 om 08:25

@tendam
Je hebt natuurlijk gelijk maar het is ook wel een koe in zijn kont kijken omdat je van te voren niet kan zeggen hoe zwaar de koers weegt na 260 km. Die hellingen stellen de eerste rondes zo weinig voor dat het gewoon moeilijk inschatten is, die koers is nog nooit gereden. Of Slagter hier wat had kunnen uithalen betwijfel ik, laat staan van Poppel. Denk dat die beiden net de inhoud missen na die afstand en dat zijn mannen die je constant moet omringen. Dan had de tactiek van hardmaken ook niet gewerkt. Dit team was goed, kopman achteraf niet.

Miller 28 september 2015 om 08:59

Langeveld heeft de gehele koers Terpstra en Dumoulin bijgestaan. Hij heeft steeds voor ze gereden in het treintje van drie

Michel Pollentier 28 september 2015 om 09:02

Ben t met tendam eens: ik begrijp deze keuzes van de bondscoach ook niet. De strategie van achtervolgen/sleuren a la Giant in laatste vuelta etappe is gewoon achter de feiten aanhollen. Er had iemand mee moeten zitten. En ja, Geesink leek mij eigenlijk de sterkste in de koers, zoals die sleurde! Tis net alsof Terpstra n beetje blokkeert als hij de pure kopman is. Hij deed een poging op n goed moment maar kwam duidelijk het laatste klimmetje niet goed genoeg over. Als ze frisser waren geweest hadden Dumoulin, Mollema en Geesink daar meer uit kunnen halen.

elrio 28 september 2015 om 09:04

@Wheely de UCI punten op PCS zijn de punten voor het landenklassement, dat door Nederland was gewonnen.

rosencrantz 28 september 2015 om 09:08

@tendam : goed dat die 4de dan nog achter de hand werd gehouden.

schipperaar 28 september 2015 om 09:13

Terpstra had nooit mee moeten doen, kwam al moe uit de vuelta waar ie naar eigen zeggen een keer de benen getest had en klimmers als de nieuwe mode bestempelde.
Opmerkelijke keuze vd bondscoach op een toch wel slopend parcours voor mannen met inhoud, zowel letterijk als figuurlijk. Robert en Tom waren vele malen beter. Begrijp dat de keuze voor next year al vaststaat, 6 uur uitsloven voor van Poppel.

Headlines

Materiaalzone

Populair