Fabio Jakobsen zeker nog tot vrijdag in kunstmatige coma
donderdag 6 augustus 2020 om 15:00

Fabio Jakobsen zeker nog tot vrijdag in kunstmatige coma

Update Fabio Jakobsen verkeert niet meer in levensgevaar na het heftige incident met Dylan Groenewegen in de Ronde van Polen. De Nederlands kampioen is afgelopen nacht maar liefst vijf uur lang geopereerd. Dat heeft het Poolse ziekenhuis, waar Jakobsen wordt behandeld, donderdagochtend laten weten.

Jakobsen raakte ernstig gewond door een heftig incident in de slotfase van eerste etappe. Hij liep onder meer een verbrijzeld gehemelte en een verbrijzelde luchtpijp op. Volgens de Poolse artsen lijkt er geen schade te zijn aan de hersenen en wervelkolom.

De schade aan het hoofd (craniofaciale trauma) is het ergst. Door een borstwond heeft de 23-jarige Nederlander ook problemen met ademhalen. De renner van Deceuninck-Quick-Step wordt sinds het ongeval in een kunstmatige coma gehouden. Vandaag wordt mogelijk geprobeerd hem daaruit te laten ontwaken. Rond 14.00 uur volgt een nieuwe update over zijn situatie.

Update 10:10: Poging tot ontwaken uit coma

Deceunick-Quick-Step bevestigt in een tweet dat de artsen later vandaag een poging gaan wagen om Jakobsen te laten ontwaken uit zijn kunstmatige coma.

Update 12:12: Familie onderweg naar Polen

Teammanager Patrick Lefevere heeft tegenover Het Laatste Nieuws bevestigd dat de familie van Jakobsen onderweg is naar Polen. “Ik was bezig met zijn familie en hoe hen zo snel mogelijk in Polen krijgen. Gisteren heb ik gebeld met de vader van Fabio. Ze waren al van plan om in de auto te stappen en halsoverkop meer dan 1.000 kilometer te rijden, maar ik heb meteen een privévlucht geregeld voor zijn ouders en zijn vriendin. Zij zijn vanmorgen opstegen in Rotterdam en vliegen naar Polen. Ook onze teampsycholoog vliegt mee. Hij zal onze renners daar bijstaan.”

Update 15.00: Jakobsen tot vrijdag in coma

Fabio Jakobsen wordt zeker tot morgen in coma gehouden, meldt Sporza. Het ziekenhuis in Sosnowiec heeft daarmee besloten om het ontwakingsproces met een dag uit te stellen. Pas als Jakobsen volledig uit zijn coma is ontwaakt, kunnen de doktoren meer zeggen over zijn gezondheid.

“We willen niks overhaasten”, meldt Pawel Gruenpeter, arts van dienst. “We zullen vermoedelijk morgenochtend een poging ondernemen om de renner uit zijn kunstmatige coma te halen. “Ik hoop dat er geen schade is aan zijn zenuwstelsel. We mogen niet vergeten dat de patiënt gisteren ongeveer een uur lang gereanimeerd werd.”

RIDE Magazine
178 Reacties
Sorteer op:
6 augustus 2020 08:36
Ze gaan hem vandaag proberen uit de kunstmatige coma te halen.
En om 14:00 komt het ziekenhuis met een nieuwe update
    6 augustus 2020 09:02
    Als dat echt is wat ze gaan doen dan is dat best goed nieuws te noemen.
6 augustus 2020 08:46
Duimen dat de 'positieve' ontwikkelingen zich voortzetten en hij uit coma ontwaakt.
6 augustus 2020 08:48
Klinkt erg heftig allemaal, hopelijk is alle schade te herstellen. En hoe ernstig het ook is, net als velen vreesde ik voor een zwart-witte foto. In die context zie ik dit als een positief bericht. Waar leven is, is hoop.
    6 augustus 2020 09:07
    'craniofaciale trauma' klinkt een beetje als 'gebroken aangezicht'.

    Ik hoop van harte dat ze alles zo goed mogelijk kunnen herstellen, maar ik ben bang dat hij er toch in meer of mindere mate verminkt uit gaat komen. En dan is het nog te hopen dat de rest allemaal naar behoren hersteld, zodat er minimaal een goede kwaliteit van leven overblijft.
6 augustus 2020 08:48
Ik hoop echt dat hij volledig kan herstellen en weer kan fietsen, en ik ben blij dat het relatief goed gaat zonder hersen- en hartletsel. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat hij het er levend vanaf zou brengen na het zien van die crash.. Ben er nog steeds niet goed van.
6 augustus 2020 08:49
Geen schade aan de hersenen.. een godswonder, maar wat een opluchting!
6 augustus 2020 08:49
Lijkt het er levend van af te brengen. Nu afwachten of het ook goede kwaliteit van leven is en met alle respect uiteraard, niet zoals Stig
    6 augustus 2020 11:13
    Hij heeft geen hersenschade, deze angst in ongegrond.
    De schade aan de keel, gehemelte etc. doen wel vermoeden dat er de komende periode problemen zijn met spreken, eten en drinken (misschien zelfs blijvend).
    Laten we blijven hopen op het best mogelijke herstel!
6 augustus 2020 09:06
Wat een relatief goed nieuws! Blijven strijden Fabio!

Er moet me toch ook wat van het hart, the day after, alle emoties die iets zijn gezakt.
Wij zijn met zijn allen onderdeel van een circus, het wielercircus wel te verstaan. De renners en (sommige) ploegleiders zijn de gladiatoren, de artiesten. En van die artiesten worden prestaties verwacht. De sprinters zijn de alfamannetjes van al die artiesten en die staan onder grote druk. Wanneer een sprinter een tijdje niet wint, dan komt er kritiek vanuit het wielercircus en de artiesten houden niet van kritiek. En dus zullen ze alles doen om de kritiek voor te zijn en juist een jubelstemming te creëren. Om de beste te willen zijn moet je offers brengen. Daarnaast vraagt dat een bepaalde mate van egoïsme. De ethische grens is soms flinterdun. Parcoursbouwers willen het beste en snelste parcours bouwen (o ja en het mag niet te veel kosten)
De ploegleiders willen hun renners vol op scherp hebben, want alleen dan kun je resultaten behalen.
Al dit bovenstaande heeft er toe geleid dat dit ongeluk gisteren plaatsvond. Er vallen heel vaak renners in de sprint, er zijn heel vaak nog wel ergere manoeuvres dan wat Dylan gisteren deed, alleen de afloop is nu veel ernstiger.
En nee, Groenwegen deed niets bewust gisteren in de spint, alles ging op intuïtie. Als je gaat nadenken in een sprint dan verlies je altijd. Voor de mensen die in discussie willen gaan over het feit dat Dylan wel degelijk zijn elleboog bewust uitstak wil ik adviseren: lees het boek "Thinking fast and slow" ( Ons feilbare denken) van Daniel Kahneman eens en je bent iets meer op de hoogte van de onbewuste acties van ons brein.
We kunnen dit soort zaken alleen voorkomen in de toekomst als het gehele wielercircus zich aanpast. Maar zolang journalisten, publiek en iedereen die in dit wereldje zit uitspraken als "podium of Jodium" fantastisch vindt, gaat er niets veranderen....totdat er weer een ongeluk plaatsvindt....
    6 augustus 2020 09:10
    Mee eens. Daar wil ik wel aan toevoegen dat de UCI wel de macht heeft om te zorgen dat de risico's minder worden; simpelweg altijd ingrijpen als een sprinter te veel van zijn lijn af wijkt, ongeacht de afloop.

    PS: weet iemand hoe het met Dylan is? Op een foto na afloop grijpt hij naar z'n sleutelbeen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat hij een mentaal wrak is op dit moment, ik hoop dat er ook voor hem goede (mentale) zorg is.
    6 augustus 2020 09:10
    De meest zinnige reactie van de afgelopen 24 uur.
    6 augustus 2020 09:13
    Dat "podium of jodium" zal hij nu hopelijk schrappen. Tijdens zijn carrière althans. Als titel van zijn biografie komt 'ie natuurlijk nog een keer in de rebound.
    6 augustus 2020 09:14
    Ik denk dat de komende dagen er vele na jou zullen volgen Marik. Ik begrijp best dat, in alle emoties, velen Groenewegen gisteren aan de hoogste boom wilden ophangen. Maar het beeld dat je hier schetst is mijn inziens de echte waarheid.

    Het 'wielercircus' heeft deze horrorcrash veroorzaakt, niet 1 individu.
    6 augustus 2020 09:14
    mooie nuance op dit drama
    6 augustus 2020 09:18
    Bedankt voor deze nuance, Marik. Volledig mee eens. Vind persoonlijk wel dat er straffen mogen komen te staan op ongeoorloofde acties, zoals die van Groenewegen gisteren. Uit koers nemen, een week of twee langs de zijlijn staan.. zo iets. Maar dan niet alleen nu, maar gewoon altijd als een sprinter van zijn lijn afwijkt of een elleboog uitdeelt.
    6 augustus 2020 09:25
    De UCI is deels verantwoordelijk. Vorig jaar regende het al klachten van de renners over deze aankomst. Zoals zo vaak luisterde de UCI niet naar de renners. De UCI lijkt voor zichzelf te bestaan en niet voor de renners.
    6 augustus 2020 09:34
    Deels eens..
    Het zit ergens tussen doelbewust en 'per ongeluk' in.. In mijn optiek is hij dan nog steeds (mede)verantwoordelijk voor de valpartij.
    6 augustus 2020 09:37
    @verstand, tuurlijk is hij debet aan de valpartij. Echter, Dylan beweegt op dat moment puur vanuit automatisme. De winnaarsmentaliteit voert de boventoon en hij is enkel bezig met winnen en de eindstreep. Hij is absoluut niet bezig met concurrenten of het saboteren van anderen. Wel doet hij alles, zonder na te denken, om te winnen. Nogmaals dat is een onbewust patroon wat er jarenlang is ingesleten.
    6 augustus 2020 09:42
    hier kan ik mij volledig in vinden
    6 augustus 2020 09:43
    @ marik hier kan ik mij volledig in vinden
    6 augustus 2020 09:46
    Ik vind dan overigens onbewust en onderbewust ook weer 2 verschillende dingen..

    En wat betreft ingesleten patronen: ik ben nog steeds voorstander van een paar maanden schorsing (eigenlijk standaard voor onreglementair sprinten, ongeacht de gevolgen), wellicht dat hem dat helpt om die patronen te doorbreken.
    6 augustus 2020 09:55
    Mooie genuanceerde reactie. En helemaal mee eens.
    6 augustus 2020 09:57
    "Hij is absoluut niet bezig met concurrenten of het saboteren van anderen."
    Ondanks dat ik jouw nuance waardeer begrijp ik werkelijk waar niet hoe je dit nu kunt zeggen.
    Tuurlijk is hij bezig met zijn concurrenten te saboteren, dat is de hele reden dat hij zo opschuift. Het risico van iemand de hekken inrijden neemt hij daarmee voor lief.
    6 augustus 2020 10:07
    @ Marik mee eens beste Kerel. Dat ongenuanceerde aan de schandpaal nagelen vind ik veel te ver gaan. Dylan wil echt geen Jakobsen het ziekenhuis in hebben. In dat opzicht vond ik de elleboog van Sagan op Cavendish in de Tour opzichtiger (en wellicht bewuster) ogen.

    Echter is zoals eerder aangehaald nu het resultaat vele malen erger. Ik hoop dat Fabio snel hersteld en hopelijk weer kan fietsen en een straf/schorsing voor Dylan is op zijn plek. Verguizen echter gaat mij veel te ver....
    6 augustus 2020 10:19
    @marik, totaal mee oneens.
    Ik snap dat alle DG fanboys hier gelijk bovenop springen, maar doe alsjeblieft normaal man.

    Een jongen is hier bijna doodgereden. Je noemt intuïtie, alfamannetjes, parcours... Uiteindelijk gebeurt dit door Groenewegen en is hij gewoon schuldig. Als je dat niet veroordeeld en wegrelativeert is dat gevaarlijk. Je hebt je gewoon aan regels te houden. Ook als je een alfamannetje bent, ook als het parcours lastig is en ook als je op intuïtie rijdt. En anders bouw je die regels maar in, in je intuïtie. Dat is ook niet onmogelijk. Kijk maar naar de rest van het peloton. Ik heb namelijk geen een andere renner, iemand zo in de borden zien rijden als Groenewegen hier. Schandalig.

    Voor iedereen die hier de parcoursbouwers maar al te graag aanwijst als schuldig: het is al jaren een schandalig parcours. De parcoursbouwers mogen zich ook verantwoordelijk voelen voor deze crash, dat klopt. Neemt niet weg dat DG uiteindelijk degene is die hier iemand in coma rijdt.
    6 augustus 2020 10:41
    @detourwinjeinbed
    Op een 'normaal' parcours halen ze ook al dik 60, staat de wind toevallig mee gaat het richting de 70.
    Vraag me af of dat relatief kleine verschil in snelheid uberhaupt een groot verschil zou maken voor de toestand van Jakobsen.
    6 augustus 2020 10:41
    Absoluut mee eens. De races / aankomsten worden met het jaar gekker en gevaarlijker.
    Dit in combinatie met de “overwinningsdrang” van een spurter zorgt voor huiveringwekkende situaties. Maar ook de aankomsten bergop worden met het jaar gekker / gevaarlijker. Het is kapotmakerij. Het is wachten op de eerste renner die letterlijk van zijn fiets tuimelt op een klim van 24%. Het is een godswonder als Fabio hier (al is het voor 80%) zal herstellen.

    Wanneer steekt de UCI in eigen boezem? Dit is een raceincident dat plaatsvindt door bovenstaande. Renners veranderen niet, die blijven alles op alles zetten om victorie te kraaien.
    6 augustus 2020 10:49
    @detourwinjeinbed als je zo een actie nog nooit hebt gezien dan was dit de eerste keer dat je wielrennen hebt gekeken. Mario verwoord het allemaal goed.
    6 augustus 2020 10:49
    Marik bedankt voor je nuance. Een goed en helder verhaal. En ik deel de zorg van Merlinappa ook. Hoop dat ook Groenewegen met name mentale ondersteuning krijgt. Ik snap dat men vanuit de emotie van alles roept. En ben ook van mening dat Groenewegen hier een zeer grote fout maakt. Opzettelijk de deur dicht doet op een onverantwoorde wijze maar ben er van overtuigd dat hij hier ook echt ziek van is. Het is een alfa mannetje met veel branie maar ik denk ook iemand met een goed hart. En ik kreeg de indruk dat hij zelf ook wat uit balans raakte (door snelheid?) waardoor het misschien ook lijkt of hij zijn elleboog ook nog gebruikt. Maar dat weet ik niet zeker. Het is een verschrikkelijke gebeurtenis en laten we vooral hopen dat Jakobsen hier weer goed uit komt. Deze sport is prachtig maar soms ook echt verschrikkelijk klote en meedogenloos...
    6 augustus 2020 11:01
    Mark;
    Oneens
    Het is een mooi betoog om iets te verbloemen.
    Bij elke actie die je onderneemt ben je zelf bij ook als het een snelle actie is. Om de actie van DG minder ernstig aan te rekenen omdat het snel ging is volgens mij te makkelijk. Het is niet de eerste keer dat hij een dergelijke situatie meemaakt. Hij zal er best weleens over hebben nagedacht; wat zijn de risico's van mijn gedrag? Past het bij mij?
    Als hij de risico's van zijn gedrag accepteert en als dit gedrag bij hem past, dan kan hij tot een dergelijke actie van gisteren komen en is dus verantwoordelijk voor zijn actie.
    Hij is onderdeel van een circus, maar het is zijn keuze om een collega de hekken in te sturen met alle gevolgen van dien.
    6 augustus 2020 11:06
    Dus als je uw redenering volgt dan mogen vanaf nu alle sprinters hun concurrenten in de hekken rijden.

    "Groenwegen deed niets bewust gisteren in de spint, alles ging op intuïtie. Als je gaat nadenken in een sprint dan verlies je altijd. Voor de mensen die in discussie willen gaan over het feit dat Dylan wel degelijk zijn elleboog bewust uitstak wil ik adviseren: lees het boek “Thinking fast and slow” ( Ons feilbare denken) van Daniel Kahneman eens en je bent iets meer op de hoogte van de onbewuste acties van ons brein."

    Ik denk dat het wel bewust was alleen heeft Dylan pech dat dit de uitkomst was: Fabio in levensgevaar. Dat heeft Dylan nooit gewild natuurlijk. Maar die sprinters voelen best wel wanneer ze ingehaald worden en zelf aan het stilvallen zijn hoor. En ja ook de Ronde van Polen zelf is in fout door dit onveilige formule 1 parcours.
    6 augustus 2020 11:10
    @JayJay, dat is precies wat er NIET staat. Begrijpend lezen is blijkbaar wat lastig. En iets ombuigen naar een vorm zoals je het zelf graag ziet is volledig voor jouw eigen rekening.
    6 augustus 2020 11:11
    @Saulgoodman
    Jij hebt het over crashes in zijn algemeenheid zeker? Noem mij anders maar een voorbeeld van een soortgelijke in de afgelopen 2 jaar.

    Niet te vinden, omdat niemand zo achterlijk rijdt als Groenewegen.
    6 augustus 2020 11:15
    Duimpje!
    6 augustus 2020 11:17
    @jayjay Spijker op zijn kop. Renners weten/voelen dondersgoed wanneer er iemand onderdoor komt.
    6 augustus 2020 11:20
    @detourwinjeinbed: in social media hebben sommigen het over de sprint met Naesen van een paar jaar terug. Als Groenewegen structureel gekke dingen deed, hoefden ze niet zo ver terug te gaan om een voorbeeld te noemen. Ik herinner me Bouhanni die een tijdje terug overal over de schreef ging. En toch: hij heeft het 'geluk' gehad dat ernstige gevolgen uitbleven. Nu zorgen de slechte hekken voor de extreme consequenties én voor onze verhitte discussies. In die zin is Dylan, ook al is hij wel degelijk heel erg fout geweest gisteren, net zo goed een slachtoffer van deze situatie.
    6 augustus 2020 11:36
    r525, Wat uitmaakt voor de controle over hun fiets etc van beide renners is de snelheid.

    Wat uitmaakt voor de schade bij Fabio zijn de ondermaatste kwaliteit van de hekken. Als die gewoon waren blijven staan zoals hoort had Fabio nog steeds lelijke wonden gehad maar niks van dit formaat. Even los van mogelijke schijfremmen/sturen etc die misschien in m waren geknald van andere renners.

    De actie van Dylan was verkeerd, de aanloop was verkeerd maar de grootste schade komt door hoe de hekken waren geplaatst. Die staan bij de tour etc. veel steviger, en nee dat komt niet door de toeschouwers de er tegenaanleunen! Waren de hekken blijven staan had je een schuiver met evt. achteroprijdende renners gehad. Doordat de hekken te slap gemonteerd waren vlogen die in het rond en kreeg je a) meer vallende renners en b) ergere verwondingen door de snelle stop en uitstekende objecten (zie van aert in de tour)

    Wbt het vaker zien: ga sprints terugkijken en zoek de renner die 2 meter opschuift over 100m afstand, je zal er genoeg vinden. Echter meestal zonder erg.
    6 augustus 2020 11:39
    Klinkklare onzin, ook als de emoties geluwd zijn. Ik heb de afgelopen jaren niet zulke manoeuvres gezien. Hij ziet hem tot 2 keer komen en de rest is geschiedenis. Tuurlijk heeft Groenewegen dit niet gewild, het zou er nog aan moeten mankeren. Maar sprinters (moeten) beseffen dat zulk idioot gedrag desastreuze gevolgen kan hebben. De hoofdverantwoordelijkheid ligt bij Groenewegen en dit zal het hem voor de rest van zijn dagen bijblijven. Hiernaast ligt er ook een mindere verantwoordelijkheid bij de parcoursbouwers.
    6 augustus 2020 11:47
    Ik waardeer de nuance gezien de geheel tegenovergestelde reacties gisteren, maar uiteindelijk is dit natuurlijk ook niet per se "de enige waarheid" zoals die wel wordt gepresenteerd. De enige die wel of niet weet of het bewust of onbewust ging is, of de mate waarin het bewust ging, is Groenewegen zelf. Laten we hem niet geheel vrijpleiten door te beweren dat het met zekerheid allemaal op intuïtie ging.
    6 augustus 2020 12:09
    @Sepiroth
    Er is natuurlijk een groot verschil met 2 meter opschuiven, maar er is nog steeds ruimte, en 2 meter opschuiven en iemand bewust de hekken in rijden. Jakobsen zit er al naast en Groenewegen douwt gewoon door, ik vind het ronduit walgelijk.

    Als ik iemand een zomaar een duwtje geef, is er inderdaad weinig risico. Als ik iemand een duwtje geef die aan de rand van de afgrond staat, ben ik belachelijk bezig.

    Wat betreft de hekken, daar wacht ik de analyse wel voor af, of die de schade verergerd hebben.
    6 augustus 2020 12:23
    Ja, laten we de hekken de schuld geven en vooral niet Groenewegen. Hou toch op man.
    6 augustus 2020 12:37
    @dtwjib: als je niet aanvoelt dat de omvang van deze discussie mede wordt bepaald door de ernstige uitkomst van dit ongeluk, en dat een aantal factoren rondom deze sprint - dalende lijn, slechte hekken, inconsequent jureren - van grote invloed zijn geweest op die ernst, dan is die discussie inderdaad klaar en hou ik op. Niet omdat je het zegt, maar vanwege je gebrek aan oog voor nuance.
    6 augustus 2020 12:43
    Er wordt in sprint s heel vaak gespeeld met de marges. De deur professioneel dicht doen heet dat dan.
    Groenewegen deed de deur te laat dicht, toen Jakobsen al aan het komen is. Dat voel je als renner (meestal) Ik heb dit zo expliciet maar 1 x eerder gezien van Groenewegen: het is in het geheel genomen geen kamikaze.
    De consequentie is niet wat Groenewegen wilde, maar de regels voor het afwijken van zijn lijn zijn duidelijk: Groenewegen verdient een Flinke schorsing, maar de reactie is nu zo groot doordat het effect zo ernstig is, niet doordat dit soort sprints nu eenmaal gebeuren. Het is aan de UCI om actie te ondernemen, de sprint regels aan te scherpen en bijvoorbeeld kussens in de laatste 50 meter verplicht te maken.

    Alleen Groenewegen straffen is misschien heel bevredigend nu, maar alleen dat en dan geen verdere actie ondernemen zal er namelijk niet voor zorgen dat het niet meer gebeurt: Sprints zijn lastige en gevaarlijke ondernemingen en zelfs als alles volgens de regels gaat kan het goed misgaan.
    6 augustus 2020 12:52
    @erikvoncken
    Tuurlijk heeft de ernst van de uitkomst invloed. Ik zie echter niet in waarom dat nuance moet aanbrengen?
    Groenewegen weet toch ook dat hij daarmee speelt. Er altijd vanuit gaan dat een crash zal meevallen en daarom maar wat aankloten met de risico's... Is dat dan wat we in de toekomst willen? Dat is wat hij doet en daarvoor moet hij gewoon geschorst worden.

    Dat het in dalende lijn gaat, dat de hekken slecht zijn, dat de jury inconsequent jureert... is allemaal geen excuus om iemand zo in de hekken te rijden.
    6 augustus 2020 12:59
    Beste en meest zinnige reactie die ik hier sinds gisteren gelezen heb.
    Ik hoop dat de UCI nu eindelijk verantwoordelijkheid neemt zodat dit soort parcoursen en dit soort gedrag verdwijnt.

    Boven alles hoop ik dat Fabio volledig kan herstellen.
    6 augustus 2020 13:03
    Mooi betoog en volledig met jou eens. Hiewel ik wel vind dat er een zware straf moet komen voor Groenewegen. Kahneman geeft in zijn boek aan dat het onderbewuste wel beïnvloed kan worden. Zware straffen zal leiden tot minder risico's in mijn ogen. Je verkormt niet alles, maar het is een begin.

    Verder lijkt het mij goed om eindelijk entree te gaan vragen voor wielersupporters op bepaalde plekken. Mensen blijven toch wel komen, maar je hebt meer geld beschikbaar voor veiligheid.
    6 augustus 2020 13:19
    "er zijn heel vaak nog wel ergere manoeuvres dan wat Dylan gisteren deed"

    Ik denk nu niet dat zo'n actie 5x per jaar gebeurt.
    6 augustus 2020 13:39
    @Marik
    Een lang betoog met maar één motief: het gedrag van Groenewegen relativeren. Je voert aan dat alles op intuïtie gebeurde, dat er wel meer gevaarlijke sprints zijn geweest en dat zelfs het "circus" schuldig is aan wat hier is gebeurd. Prachtige volzinnen, maar ja gaat volledig voorbij aan het discutabele gedrag van Groenewegen. Op de beelden is duidelijk te zien dat hij twee keer over zijn schouder kijkt en natuurlijk ziet dat Jakobsen meer snelheid heeft dan hij. "Op intuïtie" . volgens jou, wijkt hij fors van zijn lijn af en drukt Jakobsen in de hekken. Niks intuïtie, maar berekend en bewust. Niks goedpraterij en verbloemen, gewoon naar de beelden kijken en je conclusies trekken. Al het andere wat jij er bij sleept is nonsens.
    Groenewegen verdient een forse straf en ik hoop voor hem dat hij hier mentaal overheen komt en in de toekomst gewoon netjes sprint, zoals andere collega's dat doen. En natuurlijk weet ik dat er geduwd en getrokken wordt, natuurlijk heb je de overwinningsroes en je adrenaline, maar dat is heel wat anders dan "intuïtie" . Een bewuste manoeuvre van Groenewegen. Voor mij hoeft hij niet de gevangenis in, maar ik laat de strafmaat liever bepalen door de UCI en zeker door zijn eigen ploeg, die niet blij zal zijn met dit gedrag van een werknemer.
    Gisteren vermeed ik al te snelle reacties vanwege de grote emoties die speelden. Maar jouw bijdrage vraagt om een weerwoord. Bij deze dus !
    6 augustus 2020 14:03
    Ik vind het ergens nogal vreemd dat er nu zo word gezeken op het parcours. Ja hoge snelheid doordat het wat bergaf loopt maar verder is het imo geen bijzonder gevaarlijke aankomst. Heb veel gekkere dingen gezien met bochten in de laatste meters etc. Dit was gewoon een lange rechte weg. En wat dan met afdalingen? Dát is pas krankzinnig als je er bij nadenkt, met 80km/h+ een berg af op je bandjes van een paar cm dik met haarspeldbochten en honderden meters diepe ravijnen naast de weg die ook vaak nog eens geen vangrail heeft of van die betonnen muurtjes. Wielrennen is nu eenmaal gevaarlijk, maar iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid. Je hoeft niet volle bak naar beneden, net zo min als dat je je niet een massasprint hoeft te mengen. Doe je dit wel? Prima, maar hou dan je verstand erbij en houd je aan de regels.
    Enige schuldige is gewoon Groenewegen, wat die doet is gewoon schandalig. Het is ook niet dat hij een beetje van zijn lijn afwijkt maar meters! En dan duwt hij ook nog gewoon door met zijn ellebogen, walgelijk. Snap werkelijk niet wat het parcours hier mee van doen heeft.

    Tot slot vraag ik me dan ook af hoe iedereen die naar organisatoren en UCI wijzen het dan voor zich zien? Alleen sprints bergop? (Dag koersen in NL buiten Limburg) Maximum snelheid? Hoe dan? Of misschien renners in motorpakken laten rijden oid? Marik zegt dan wel mooi dat we in een wielercircus zitten. Ik zeg dat het net als het echte leven is. Als ik als een idioot over een bochtig weggetje race in mijn auto en vervolgens een fietser omver kegel is er echt geen rechter die mee zal gaan in mijn verweer; “ja maar, de weg was zo bochtig en gevaarlijk”.
    6 augustus 2020 16:17
    @Kosmonaut: Jij wordt dan ook niet afgerekend op of je wel of niet aan het einde van dat bochtige weggetje als eerste aankomt.
    6 augustus 2020 17:39
    Kostmonaut:
    * Gedegen hekken zoals in de tour
    * consequente DSQ voor meer dan 1m van je lijn afwijken, ongeacht afloop
    * Krijt (oid) strepen ter analyse van wat rechtdoor is cq. je lijn houden, vanaf 500-300m voor de streep
    * Uitloop baan aan de zijkant waar je niet mag sprinten (/trappen?) --> wel is DSQ
    * Uitrollen zonder trappen/remmen door het midden mag niet. Lead outs moeten dus of naar de zijkant of iig blijven trappen zodat het snelheids verschil kleiner is. Zie acties van Richeze en Morkov bijv in enige sprints die daar remmen door het peleton heen.
    * Consequente DSQ voor headbut/ handmatige duwtjes etc.? in de laatste 3 km.

    denk dat je daarmee al een aardig begin hebt. De schade is nu gewoon veel groter door rondvliegende hekken, wat helemaal niet had gehoeven met een degelijk hekwerk (zie Tour Cav/Sagan, motorsport, schaatsen etc. etc.)
6 augustus 2020 09:14
Hopelijk is dit een eerste stap naar volledig herstel en kunnen we snel weer van hem genieten.
6 augustus 2020 09:31
Hope dat alles goedkomt met hem, te beginnen met op zijn minst weer normaal te kunnen functioneren als mens op een relatief korte termijn. Te vaak hebben overlevers van zulke crashes geen leven meer daarna door blijvende schade. Hopen dat dat hier uitblijft.

Verder zal het allemaal wel, maar Groenewegen dient natuurlijk gewoon voor een x periode geschorst te worden van minimaal in de maanden. Alles daarboven gaat niet eens gebeuren door de positie van sportrecht in het gewone recht. Dat laatste is mijns inziens bezopen, maar goed. Een verdiende schorsing op zich staat ook verder los van een eventuele geschiedenis: deze actie is zelf dermate smerig dat zelfs iemand zonder wielerstrafblad voor een substantiële periode geschorst dient te worden.

Een concurrent uitschakelen door middel van extreem uitwijken van de ene kant van de weg naar de andere kant, alsof de dader ladderzat is, en het oneigenlijk uitsteken van lichaamsdelen is ook NIET
- de schuld van de UCI en haar gebrekkige toezicht op het gebied van dramatische parcoursen/finales
- de schuld van de organisatie in relatie tot bovenstaande
- de schuld van de UCI door het inconsequent handhaven van de sprintregels
- een normale foute wijken van je lijn actie in een sprint. Check voor de gein de overtredingen waarbij declassering genoeg is ipv diskwalificatie
    6 augustus 2020 10:12
    Zolang de UCI aankomsten als deze of die van de Scheldeprijs goedkeurt, is regelgeving moeilijk vooraf te synchroniseren. Het blijft een juryzaak.
    6 augustus 2020 11:34
    Jean, heel concrete regels zouden daarbij heel veel kunnen helpen. Dat maakt de taak van iedereen een stuk makkelijker en weten de ploegen/renners waar ze aan toe zijn.
6 augustus 2020 09:45
Erg voorbarig van mij, maar klinkt alsof Jakobsen volledig kan herstellen. Geen hersenletsel, geen ruggemerg schade, wel gezicht en luchtpijp in puin. Klaplong kan ik me ook voorstellen. Maar vandaag uit coma zou een positief signaal zijn. Ik geloof in volledig herstel. Fabio zal zich er niks van kunnen herinneren, dus ook angst in de toekomst kan meevallen.
    6 augustus 2020 11:36
    Praten, eten, drinken, slikken...?
    7 augustus 2020 02:03
    Man,Man,man,... wat een onzin. Fabio zal nooit meer de oude worden.
6 augustus 2020 09:46
- 200 meter voor de meet een dikke rode lijn; vanaf daar is afwijken van je lijn een DISQ?
Zou dat kunnen? Mogelijk dat je daarvoor dan wat gekloot krijgt.
- In de laatste km alleen 3-tallen per ploeg laten sprinten? (Hoe is dat te reguleren?) Rest krijgt zelfde tijd. Zal alleen kunnen in etappe koersen natuurlijk.

Kan de beelden niet zien. :-(
6 augustus 2020 09:58
Ik hoop wel dat ze gaan onderzoeken waarom zijn helm afgevlogen is. Niet goed vast of fout in het ontwerp van de helm?
6 augustus 2020 10:02
Sterkte aan de familie!
6 augustus 2020 10:10
https://mobile.twitter.com/alexfalkeman/status/1291128716727324672

Hierin goed te zien wat het allemaal heeft verergert
    6 augustus 2020 11:08
    Dit is werkelijk absurd, precies hetzelfde waar in de tour hard wordt gevallen maar alles binnen de perken blijft en Jakobsen gekatapulteerd wordt. Neemt de schuld niet weg bij Groenewegen maar hier mag de UCI toch zeker rekening mee houden.
    6 augustus 2020 11:15
    Sowieso dat de UCI ook bij zichzelf te raden moet gaan. Dit moet een wake-up call zijn. Dat een legertje roeptoeter het genoeg vindt om Groenewegen aan de hoogste boom te hangen, oké. Maar ik mag hopen dat de mensen die er iets aan kunnen doen, gaan kijken naar alle factoren die dit soort situaties veroorzaken. Volgens mij is dat de enige manier om echt recht te doen aan de verschrikkelijke gevolgen.
    6 augustus 2020 11:24
    Wat een verschil in boarding en vallen tussen Cav en Fabio.
    6 augustus 2020 11:36
    Kan het feit dat er nu geen publiek bij de hekken staat/op de hekken leunt nog een rol spelen hier?
    6 augustus 2020 13:06
    Goed punt VerstandOpNul. Neemt niet weg dat dit gewoon veilig moet kunnen. Opblaasbare boarding? Hogere boarding? Geen idee..
6 augustus 2020 10:19
Uit zeer betrouwbare bron:

„..geen hersenbeschadiging niets aan z’n ruggenwervels alleen bijna alles in zijn hoofd gebroken dat is op het moment het kritische punt ze gaan afwachten wat de zwellingen doen als dit te erg wordt en te veel druk veroorzaakt moeten ze de schedel lichten maar voor de rest blijkt het enigszins mee te vallen nog wel in een kunstmatige coma vanwege de pijn.”
6 augustus 2020 10:29
Als de jury van de wedstrijden bij een sprintwedstrijd en consequent het afwijken van de lijn bestraft had Jakobsen vermoedelijk eieren voor zijn geld gekozen (en genoegen genomen met de tweede plaats en disqualificatie van Groenewegen) maar de jury gedoogd het afwijken dus blijft het gevaarlijk en bedenken sprinters zich niet om in de remmen te knijpen.
    6 augustus 2020 11:15
    Eens. En daar hoort ook een briefing vooraf bij. Er zijn soms aankomsten in een flauwe bocht. Daar moet je dan vooraf duidelijkheid verschaffen over wat onder een rechte lijn wordt verstaan.
    6 augustus 2020 11:39
    +1
    Helaas is dit typisch voor het wielrennen. Er zijn regels, maar er wordt niet consequent mee om gegaan (sprinten, maar ook stayeren en plakbidonnen bijvoorbeeld).
6 augustus 2020 10:55
Fabio Jakobsen buiten levensgevaar na operatie van vijf uur.
UPDATE
Fabio Jakobsen is buiten levensgevaar. De renner van Deceuninck-Quick-Step onderging afgelopen nacht een operatie van vijf uur aan zijn gezicht na zijn zware crash van gisteren in Polen. Van een levensbedreigende situatie, waarvan gisteren werd gerept, is geen sprake meer nadat de operatie zonder complicaties is verlopen.

Sportredactie 06-08-20, 08:51 Laatste update: 10:51

Fantastisch nieuws lijkt me.
    6 augustus 2020 11:04
    Goed nieuws, al hoop ik vooral om 14.00 goed nieuws te horen, dan pas kun je echt zien of er hersenbeschadiging is.
6 augustus 2020 11:03
Ik vindt het van de UCI schandalig dat ze alle schuld meteen bij Groenwegen leggen. Dat er gevallen wordt is de schuld van Groenwegen, De ernst van de valpartij is de schuld van de UCI.
    6 augustus 2020 11:14
    Honderd procent mee eens. Trouwens, een probleem in het wielrennen blijft ook de volgzaamheid van de renners. Elk jaar wordt er geklaagd over deze aankomst. Wanneer nemen de renners eens het recht in eigen hand en weigeren ze collectief?
    6 augustus 2020 11:22
    Niet alleen UCI, ook de organisatie.
    6 augustus 2020 11:22
    Inderdaad zeer kwalijk. UCI in de verantwoordelijkheden afschuifstand. Er is 1 belang dat er toe doet en dat is dat Jakobsen overleeft, herstelt en voor Groenewegen geldt evengoed dat hij steun kan gebruiken. Niemand wil dit.
    6 augustus 2020 11:31
    Ik neem aan dat deze aankomst nooit meer wordt opgenomen door de organisatie van de ronde van Polen.
    6 augustus 2020 11:48
    ik vrees dat het volgend jaar dezelfde aankomst gaat zijn :(
6 augustus 2020 11:12
Als er niet zulke amateuristische hekken hadden gestaan, had dit incident niet de omvang gekregen die het nu heeft. Dan had Dylan kritiek gekregen zoals Sagan dat toentertijd kreeg, zoals Theo Bos ooit met Impey, zoals Bouhanni die vaker heeft gehad. Maar dan had men hem niet een levenslange schorsing gewenst. Wanneer gaat er eens een team van een technische universiteit aan de slag met de ontwikkeling van een deugdelijke finishinfra? En die dan verplicht stellen voor elke officiële wedstrijd op de kalender. Hoeveel rust zou dat de families van sprinters geven?
    6 augustus 2020 11:27
    Het probleem zit hem daarbij ook in de enorme snelheden die op deze aflopende straat behaald worden. Mezgec ging vorig jaar 82 km per uur over de meet. Ik vond dat destijds spectaculair maar het is natuurlijk van de zotte om renners aan deze risico's bloot te stellen. Ook een belachelijk hectische aanloop vol rotondes etc. En dan jaag je renners zonder koersritme er in deze tijden van een gezondheidscrisis overheen. Dit was voor deze mannen notabene hun eerste finale sinds maanden. De wielerwereld moet echt even in bezinning.
    6 augustus 2020 11:31
    @wheely: eens. Zie ook mijn opmerking over het feit dat de renners niet zelf weigeren hier te finishen. Al zullen de pure sprinters hierop kicken en tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden.
    Deze crash moet een wake-upcall zijn op veel vlakken: veiligere parcoursen, veiligere infra, geen sprints in dalende lijn meer en structurelere (en wat mij betreft zwaardere) straffen uitdelen voor het afwijken van de rechte lijn. Zo voorkom je dat we de volgende keer weer met z'n allen met holle ogen voor de tv zitten na de zoveelste levensbedreigende crash.
6 augustus 2020 11:16
Dat medisch bulletin is ronduit huiveringwekkend. T.a.v. Groenewegen past geen enkele nuance, ontslag is wel het minste.

Hopelijk komt het goed met Jakobsen.
    6 augustus 2020 11:20
    Groenewegen heeft hier natuurlijk schuld, maar dit heeft hij nooit gewild. Het is een enorme ongelukkige samenloop van omstandigheden: finish bergaf, slechte hekken, finishboog niet breed genoeg, Jakobsen's helm die ook nog eens af vloog..
    6 augustus 2020 11:23
    Ontslag moet je dan ook toepassen bij elke renner die een levengevaarlijke situatie creeert (Valpartij veroorzaken, van lijn afwijken, kwakjes geven in de sprint waardoor iemand ten val kan komen). Dan houdt je geen renner meer over.
    6 augustus 2020 11:25
    Mensen die schreeuwen om ontslag weten niks van ontslagrecht af, zoek dat eerst eens op, vergaar kennis alvorens je uit emotie begint te typen. Ontslaan gaat niet zomaar, iedereen maakt fouten ook op zijn werk en ook met grote gevolgen, betekent niet dat je zomaar ontslagen kunt worden. Daarbij zou ik ontslag als straf veel te ver vinden. Schorsen voor het lopende seizoen zonder salaris, meer dan genoeg als straf
    6 augustus 2020 11:43
    Natuurlijk kan je iemand gewoon ontslaan of niet meer opstellen Bart. De vraag is niet of het kan, maar wat het je als werkgever zal gaan kosten.
    6 augustus 2020 11:52
    Ontslag is wel het minste... Lol droeftoeter
6 augustus 2020 11:24
Voorzichtig goed nieuws. Maar dat aangezicht zal wel een enorme ellende zijn..
6 augustus 2020 11:25
Nooit fan geweest van massasprints.
Als het dan toch moet, maak een sprintzone tussen 2 witte strepen, en aan weerszijden 2 meter 'pechstrook' waarover niet gereden mag worden. Verbied treintjes in de laatste km en laat elke ploeg 1 sprinter meedingen voor de overwinning (met 15 man ipv 60 naar de finish). Voldoende brede aankomsten die niet in dalende lijn mogen zijn.
Gedachten zijn bij Fabio.
    6 augustus 2020 12:24
    Dat vind ik wel een bijzonder goed idee eigenlijk van die pechstrook. Ook meteen verplichten dat de helpers zich daar laten terugzakken en niet midden op de weg dwars door het peleton
    6 augustus 2020 13:29
    Een zeer goed idee! Kom je in die pechstrook door eigen schuld? DSQ
    6 augustus 2020 16:33
    Is inderdaad misschien wel de beste oplossing tot nu toe, dan moet de straat wel zo'n 10m breed zijn, want de sprinters hebben toch wel 6m nodig, maar dat moet te regelen zijn. Anders misschien maar 1 man per ploeg in de laatste 3 km, heb je meteen twee soorten sprints.
6 augustus 2020 11:25
Helemaal eens dat Groenewegen handelde vanuit het niet-bewuste. Echter vormt het niet-bewuste zich op verschillende manieren. Training en gewoonte is er eentje van (zoals je ook niet nadenkt bij opschakelen na een stoplicht in de auto). Maar vergeet niet dat het niet-bewust handelen ook volgt uit vooraf bedachte strategieën. Groenewegen heeft natuurlijk duizenden keren nagedacht hoe hij zou moeten handelen in geval van slechte positionering, een haakse bocht, te vroeg op kop, etc. Het sluiten van het gat is een vooraf bedachte strategie (met als hoop dat de tegenpartij in de remmen knijpt). Op die wijze verlies je hoogstens de sprint door protest (achter de jurytafel). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het succes op Dylan Groenewegen negatief uitpakte. Zie ook zijn soms patserige social media posts en laatst dat interview waarin hij zichzelf tientallen keren een winnaar noemde.
Juist gisteren was er de situatie dat je het verlies moest nemen, Jakobsen ging er op en er over. Maar een winnaar verliest niet, ten koste van alles.
    6 augustus 2020 16:40
    Niet bewust?
    Door zijn strategie vooraf bewust te overdenken kun je niet meer spreken van onbewust.
    In de wedstrijd kijkt hij zeer bewust verschillende keren onder zijn arm en ziet een tegenstander dichterbij komen. Daarna heeft hij zeer bewust zijn tegenstander in de dranghekken gestuurd met nog een zeer bewuste elleboog erbij.
6 augustus 2020 11:27
Goed dat groenewegen DQ heeft voor ronde van Polen maar daar moet het ook bij blijven.

Fijn dat jakobsen buiten levensgevaar is.
6 augustus 2020 11:28
Ik heb een iets andere kijk op de schuldvraag bij Groenewegen. Ben het er helemaal mee eens dat Groenewegen handelde vanuit het niet-bewuste (visie Marik). Echter vormt het niet-bewuste zich op verschillende manieren. Training en gewoonte is er eentje van (zoals je ook niet nadenkt bij opschakelen na een stoplicht in de auto). Maar vergeet niet dat het niet-bewust handelen ook volgt uit vooraf bedachte strategieën. Groenewegen heeft natuurlijk duizenden keren nagedacht hoe hij zou moeten handelen in geval van slechte positionering, een haakse bocht, te vroeg op kop, etc. Het sluiten van het gat is een vooraf bedachte strategie (met als hoop dat de tegenpartij in de remmen knijpt). Op die wijze verlies je hoogstens de sprint door protest (achter de jurytafel). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het succes op Dylan Groenewegen negatief uitpakte. Zie ook zijn soms patserige social media posts en laatst dat interview waarin hij zichzelf tientallen keren een winnaar noemde.
Juist gisteren was er de situatie dat je het verlies moest nemen, Jakobsen ging er op en er over. Maar een winnaar verliest niet, ten koste van alles.
    6 augustus 2020 12:57
    Marik vergeet gemakshalve dat het onbewuste gedrag wat hij impliceert komt vanuit het limbisch centrum. Dit wordt gevormd door onze natuurlijke aanleg.
    Dit betekent dat Groenwegen in de genen dit gedrag zal vertonen. Het zit in zijn genen om er alles voor te doen om iemand het onmogelijk te maken van hem te winnen.
    6 augustus 2020 13:13
    SnellePelle;
    Wat is onbewust gedrag dan eigenlijk?
    Toch niet het podium of jodium gedrag. Want dit is goed ingestudeerd en niet onbewust.
    6 augustus 2020 13:27
    SnellePelle, het is niet helemaal waar wat jij zegt. Onbewust gedrag kan zeker wel aangeleerd gedrag zijn. Denk bijvoorbeeld aan lopen. Iets waar niemand nu over na hoeft te denken, maar waar iedereen toch zeker een jaar over heeft moeten doen om te leren. Heeft u het genoemde boek gelezen toevallig?
    6 augustus 2020 16:41
    @jan jansen: Dit keer vertoonde niet DG het "podium, of jodium" gedrag, maar juist FJ, hij zag dat het gat dicht gegooid werd en had moeten remmen en protest aanteken. Dit gedrag zit echter niet in een sprinter en ze zullen nooit remmen met de finish streep in zicht, dat is "podium, of jodium".
    DG vertoonde het Alfa mannetjes "Ik ben de baas" gedrag en dulde geen concurrentie voor de winst. Bewust, of onbewust, dat laat ik in het midden.

    Ik hoop voor beiden dat FJ (en alle andere betrokkenen) goed herstelt.

Reacties zijn gesloten.