Fabio Jakobsen zeker nog tot vrijdag in kunstmatige coma
Update Fabio Jakobsen verkeert niet meer in levensgevaar na het heftige incident met Dylan Groenewegen in de Ronde van Polen. De Nederlands kampioen is afgelopen nacht maar liefst vijf uur lang geopereerd. Dat heeft het Poolse ziekenhuis, waar Jakobsen wordt behandeld, donderdagochtend laten weten.
Jakobsen raakte ernstig gewond door een heftig incident in de slotfase van eerste etappe. Hij liep onder meer een verbrijzeld gehemelte en een verbrijzelde luchtpijp op. Volgens de Poolse artsen lijkt er geen schade te zijn aan de hersenen en wervelkolom.
De schade aan het hoofd (craniofaciale trauma) is het ergst. Door een borstwond heeft de 23-jarige Nederlander ook problemen met ademhalen. De renner van Deceuninck-Quick-Step wordt sinds het ongeval in een kunstmatige coma gehouden. Vandaag wordt mogelijk geprobeerd hem daaruit te laten ontwaken. Rond 14.00 uur volgt een nieuwe update over zijn situatie.
Deceunick-Quick-Step bevestigt in een tweet dat de artsen later vandaag een poging gaan wagen om Jakobsen te laten ontwaken uit zijn kunstmatige coma.
Fabio Jakobsen had facial surgery during the night. His situation is stable at the moment and later today the doctors will try to wake Fabio up.
More information will be published when available.
Again, we want to thank you all for the huge support!
Photo: @GettySport pic.twitter.com/aVK6HakIwk
— Deceuninck-QuickStep (@deceuninck_qst) August 6, 2020
Update 12:12: Familie onderweg naar Polen
Teammanager Patrick Lefevere heeft tegenover Het Laatste Nieuws bevestigd dat de familie van Jakobsen onderweg is naar Polen. “Ik was bezig met zijn familie en hoe hen zo snel mogelijk in Polen krijgen. Gisteren heb ik gebeld met de vader van Fabio. Ze waren al van plan om in de auto te stappen en halsoverkop meer dan 1.000 kilometer te rijden, maar ik heb meteen een privévlucht geregeld voor zijn ouders en zijn vriendin. Zij zijn vanmorgen opstegen in Rotterdam en vliegen naar Polen. Ook onze teampsycholoog vliegt mee. Hij zal onze renners daar bijstaan.”
Update 15.00: Jakobsen tot vrijdag in coma
Fabio Jakobsen wordt zeker tot morgen in coma gehouden, meldt Sporza. Het ziekenhuis in Sosnowiec heeft daarmee besloten om het ontwakingsproces met een dag uit te stellen. Pas als Jakobsen volledig uit zijn coma is ontwaakt, kunnen de doktoren meer zeggen over zijn gezondheid.
“We willen niks overhaasten”, meldt Pawel Gruenpeter, arts van dienst. “We zullen vermoedelijk morgenochtend een poging ondernemen om de renner uit zijn kunstmatige coma te halen. “Ik hoop dat er geen schade is aan zijn zenuwstelsel. We mogen niet vergeten dat de patiënt gisteren ongeveer een uur lang gereanimeerd werd.”
En om 14:00 komt het ziekenhuis met een nieuwe update
Ik hoop van harte dat ze alles zo goed mogelijk kunnen herstellen, maar ik ben bang dat hij er toch in meer of mindere mate verminkt uit gaat komen. En dan is het nog te hopen dat de rest allemaal naar behoren hersteld, zodat er minimaal een goede kwaliteit van leven overblijft.
De schade aan de keel, gehemelte etc. doen wel vermoeden dat er de komende periode problemen zijn met spreken, eten en drinken (misschien zelfs blijvend).
Laten we blijven hopen op het best mogelijke herstel!
Er moet me toch ook wat van het hart, the day after, alle emoties die iets zijn gezakt.
Wij zijn met zijn allen onderdeel van een circus, het wielercircus wel te verstaan. De renners en (sommige) ploegleiders zijn de gladiatoren, de artiesten. En van die artiesten worden prestaties verwacht. De sprinters zijn de alfamannetjes van al die artiesten en die staan onder grote druk. Wanneer een sprinter een tijdje niet wint, dan komt er kritiek vanuit het wielercircus en de artiesten houden niet van kritiek. En dus zullen ze alles doen om de kritiek voor te zijn en juist een jubelstemming te creëren. Om de beste te willen zijn moet je offers brengen. Daarnaast vraagt dat een bepaalde mate van egoïsme. De ethische grens is soms flinterdun. Parcoursbouwers willen het beste en snelste parcours bouwen (o ja en het mag niet te veel kosten)
De ploegleiders willen hun renners vol op scherp hebben, want alleen dan kun je resultaten behalen.
Al dit bovenstaande heeft er toe geleid dat dit ongeluk gisteren plaatsvond. Er vallen heel vaak renners in de sprint, er zijn heel vaak nog wel ergere manoeuvres dan wat Dylan gisteren deed, alleen de afloop is nu veel ernstiger.
En nee, Groenwegen deed niets bewust gisteren in de spint, alles ging op intuïtie. Als je gaat nadenken in een sprint dan verlies je altijd. Voor de mensen die in discussie willen gaan over het feit dat Dylan wel degelijk zijn elleboog bewust uitstak wil ik adviseren: lees het boek "Thinking fast and slow" ( Ons feilbare denken) van Daniel Kahneman eens en je bent iets meer op de hoogte van de onbewuste acties van ons brein.
We kunnen dit soort zaken alleen voorkomen in de toekomst als het gehele wielercircus zich aanpast. Maar zolang journalisten, publiek en iedereen die in dit wereldje zit uitspraken als "podium of Jodium" fantastisch vindt, gaat er niets veranderen....totdat er weer een ongeluk plaatsvindt....
PS: weet iemand hoe het met Dylan is? Op een foto na afloop grijpt hij naar z'n sleutelbeen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat hij een mentaal wrak is op dit moment, ik hoop dat er ook voor hem goede (mentale) zorg is.
Het 'wielercircus' heeft deze horrorcrash veroorzaakt, niet 1 individu.
Het zit ergens tussen doelbewust en 'per ongeluk' in.. In mijn optiek is hij dan nog steeds (mede)verantwoordelijk voor de valpartij.
En wat betreft ingesleten patronen: ik ben nog steeds voorstander van een paar maanden schorsing (eigenlijk standaard voor onreglementair sprinten, ongeacht de gevolgen), wellicht dat hem dat helpt om die patronen te doorbreken.
Ondanks dat ik jouw nuance waardeer begrijp ik werkelijk waar niet hoe je dit nu kunt zeggen.
Tuurlijk is hij bezig met zijn concurrenten te saboteren, dat is de hele reden dat hij zo opschuift. Het risico van iemand de hekken inrijden neemt hij daarmee voor lief.
Echter is zoals eerder aangehaald nu het resultaat vele malen erger. Ik hoop dat Fabio snel hersteld en hopelijk weer kan fietsen en een straf/schorsing voor Dylan is op zijn plek. Verguizen echter gaat mij veel te ver....
Ik snap dat alle DG fanboys hier gelijk bovenop springen, maar doe alsjeblieft normaal man.
Een jongen is hier bijna doodgereden. Je noemt intuïtie, alfamannetjes, parcours... Uiteindelijk gebeurt dit door Groenewegen en is hij gewoon schuldig. Als je dat niet veroordeeld en wegrelativeert is dat gevaarlijk. Je hebt je gewoon aan regels te houden. Ook als je een alfamannetje bent, ook als het parcours lastig is en ook als je op intuïtie rijdt. En anders bouw je die regels maar in, in je intuïtie. Dat is ook niet onmogelijk. Kijk maar naar de rest van het peloton. Ik heb namelijk geen een andere renner, iemand zo in de borden zien rijden als Groenewegen hier. Schandalig.
Voor iedereen die hier de parcoursbouwers maar al te graag aanwijst als schuldig: het is al jaren een schandalig parcours. De parcoursbouwers mogen zich ook verantwoordelijk voelen voor deze crash, dat klopt. Neemt niet weg dat DG uiteindelijk degene is die hier iemand in coma rijdt.
Op een 'normaal' parcours halen ze ook al dik 60, staat de wind toevallig mee gaat het richting de 70.
Vraag me af of dat relatief kleine verschil in snelheid uberhaupt een groot verschil zou maken voor de toestand van Jakobsen.
Dit in combinatie met de “overwinningsdrang” van een spurter zorgt voor huiveringwekkende situaties. Maar ook de aankomsten bergop worden met het jaar gekker / gevaarlijker. Het is kapotmakerij. Het is wachten op de eerste renner die letterlijk van zijn fiets tuimelt op een klim van 24%. Het is een godswonder als Fabio hier (al is het voor 80%) zal herstellen.
Wanneer steekt de UCI in eigen boezem? Dit is een raceincident dat plaatsvindt door bovenstaande. Renners veranderen niet, die blijven alles op alles zetten om victorie te kraaien.
Oneens
Het is een mooi betoog om iets te verbloemen.
Bij elke actie die je onderneemt ben je zelf bij ook als het een snelle actie is. Om de actie van DG minder ernstig aan te rekenen omdat het snel ging is volgens mij te makkelijk. Het is niet de eerste keer dat hij een dergelijke situatie meemaakt. Hij zal er best weleens over hebben nagedacht; wat zijn de risico's van mijn gedrag? Past het bij mij?
Als hij de risico's van zijn gedrag accepteert en als dit gedrag bij hem past, dan kan hij tot een dergelijke actie van gisteren komen en is dus verantwoordelijk voor zijn actie.
Hij is onderdeel van een circus, maar het is zijn keuze om een collega de hekken in te sturen met alle gevolgen van dien.
"Groenwegen deed niets bewust gisteren in de spint, alles ging op intuïtie. Als je gaat nadenken in een sprint dan verlies je altijd. Voor de mensen die in discussie willen gaan over het feit dat Dylan wel degelijk zijn elleboog bewust uitstak wil ik adviseren: lees het boek “Thinking fast and slow” ( Ons feilbare denken) van Daniel Kahneman eens en je bent iets meer op de hoogte van de onbewuste acties van ons brein."
Ik denk dat het wel bewust was alleen heeft Dylan pech dat dit de uitkomst was: Fabio in levensgevaar. Dat heeft Dylan nooit gewild natuurlijk. Maar die sprinters voelen best wel wanneer ze ingehaald worden en zelf aan het stilvallen zijn hoor. En ja ook de Ronde van Polen zelf is in fout door dit onveilige formule 1 parcours.
Jij hebt het over crashes in zijn algemeenheid zeker? Noem mij anders maar een voorbeeld van een soortgelijke in de afgelopen 2 jaar.
Niet te vinden, omdat niemand zo achterlijk rijdt als Groenewegen.
Wat uitmaakt voor de schade bij Fabio zijn de ondermaatste kwaliteit van de hekken. Als die gewoon waren blijven staan zoals hoort had Fabio nog steeds lelijke wonden gehad maar niks van dit formaat. Even los van mogelijke schijfremmen/sturen etc die misschien in m waren geknald van andere renners.
De actie van Dylan was verkeerd, de aanloop was verkeerd maar de grootste schade komt door hoe de hekken waren geplaatst. Die staan bij de tour etc. veel steviger, en nee dat komt niet door de toeschouwers de er tegenaanleunen! Waren de hekken blijven staan had je een schuiver met evt. achteroprijdende renners gehad. Doordat de hekken te slap gemonteerd waren vlogen die in het rond en kreeg je a) meer vallende renners en b) ergere verwondingen door de snelle stop en uitstekende objecten (zie van aert in de tour)
Wbt het vaker zien: ga sprints terugkijken en zoek de renner die 2 meter opschuift over 100m afstand, je zal er genoeg vinden. Echter meestal zonder erg.
Er is natuurlijk een groot verschil met 2 meter opschuiven, maar er is nog steeds ruimte, en 2 meter opschuiven en iemand bewust de hekken in rijden. Jakobsen zit er al naast en Groenewegen douwt gewoon door, ik vind het ronduit walgelijk.
Als ik iemand een zomaar een duwtje geef, is er inderdaad weinig risico. Als ik iemand een duwtje geef die aan de rand van de afgrond staat, ben ik belachelijk bezig.
Wat betreft de hekken, daar wacht ik de analyse wel voor af, of die de schade verergerd hebben.
Groenewegen deed de deur te laat dicht, toen Jakobsen al aan het komen is. Dat voel je als renner (meestal) Ik heb dit zo expliciet maar 1 x eerder gezien van Groenewegen: het is in het geheel genomen geen kamikaze.
De consequentie is niet wat Groenewegen wilde, maar de regels voor het afwijken van zijn lijn zijn duidelijk: Groenewegen verdient een Flinke schorsing, maar de reactie is nu zo groot doordat het effect zo ernstig is, niet doordat dit soort sprints nu eenmaal gebeuren. Het is aan de UCI om actie te ondernemen, de sprint regels aan te scherpen en bijvoorbeeld kussens in de laatste 50 meter verplicht te maken.
Alleen Groenewegen straffen is misschien heel bevredigend nu, maar alleen dat en dan geen verdere actie ondernemen zal er namelijk niet voor zorgen dat het niet meer gebeurt: Sprints zijn lastige en gevaarlijke ondernemingen en zelfs als alles volgens de regels gaat kan het goed misgaan.
Tuurlijk heeft de ernst van de uitkomst invloed. Ik zie echter niet in waarom dat nuance moet aanbrengen?
Groenewegen weet toch ook dat hij daarmee speelt. Er altijd vanuit gaan dat een crash zal meevallen en daarom maar wat aankloten met de risico's... Is dat dan wat we in de toekomst willen? Dat is wat hij doet en daarvoor moet hij gewoon geschorst worden.
Dat het in dalende lijn gaat, dat de hekken slecht zijn, dat de jury inconsequent jureert... is allemaal geen excuus om iemand zo in de hekken te rijden.
Ik hoop dat de UCI nu eindelijk verantwoordelijkheid neemt zodat dit soort parcoursen en dit soort gedrag verdwijnt.
Boven alles hoop ik dat Fabio volledig kan herstellen.
Verder lijkt het mij goed om eindelijk entree te gaan vragen voor wielersupporters op bepaalde plekken. Mensen blijven toch wel komen, maar je hebt meer geld beschikbaar voor veiligheid.
Ik denk nu niet dat zo'n actie 5x per jaar gebeurt.
Een lang betoog met maar één motief: het gedrag van Groenewegen relativeren. Je voert aan dat alles op intuïtie gebeurde, dat er wel meer gevaarlijke sprints zijn geweest en dat zelfs het "circus" schuldig is aan wat hier is gebeurd. Prachtige volzinnen, maar ja gaat volledig voorbij aan het discutabele gedrag van Groenewegen. Op de beelden is duidelijk te zien dat hij twee keer over zijn schouder kijkt en natuurlijk ziet dat Jakobsen meer snelheid heeft dan hij. "Op intuïtie" . volgens jou, wijkt hij fors van zijn lijn af en drukt Jakobsen in de hekken. Niks intuïtie, maar berekend en bewust. Niks goedpraterij en verbloemen, gewoon naar de beelden kijken en je conclusies trekken. Al het andere wat jij er bij sleept is nonsens.
Groenewegen verdient een forse straf en ik hoop voor hem dat hij hier mentaal overheen komt en in de toekomst gewoon netjes sprint, zoals andere collega's dat doen. En natuurlijk weet ik dat er geduwd en getrokken wordt, natuurlijk heb je de overwinningsroes en je adrenaline, maar dat is heel wat anders dan "intuïtie" . Een bewuste manoeuvre van Groenewegen. Voor mij hoeft hij niet de gevangenis in, maar ik laat de strafmaat liever bepalen door de UCI en zeker door zijn eigen ploeg, die niet blij zal zijn met dit gedrag van een werknemer.
Gisteren vermeed ik al te snelle reacties vanwege de grote emoties die speelden. Maar jouw bijdrage vraagt om een weerwoord. Bij deze dus !
Enige schuldige is gewoon Groenewegen, wat die doet is gewoon schandalig. Het is ook niet dat hij een beetje van zijn lijn afwijkt maar meters! En dan duwt hij ook nog gewoon door met zijn ellebogen, walgelijk. Snap werkelijk niet wat het parcours hier mee van doen heeft.
Tot slot vraag ik me dan ook af hoe iedereen die naar organisatoren en UCI wijzen het dan voor zich zien? Alleen sprints bergop? (Dag koersen in NL buiten Limburg) Maximum snelheid? Hoe dan? Of misschien renners in motorpakken laten rijden oid? Marik zegt dan wel mooi dat we in een wielercircus zitten. Ik zeg dat het net als het echte leven is. Als ik als een idioot over een bochtig weggetje race in mijn auto en vervolgens een fietser omver kegel is er echt geen rechter die mee zal gaan in mijn verweer; “ja maar, de weg was zo bochtig en gevaarlijk”.
* Gedegen hekken zoals in de tour
* consequente DSQ voor meer dan 1m van je lijn afwijken, ongeacht afloop
* Krijt (oid) strepen ter analyse van wat rechtdoor is cq. je lijn houden, vanaf 500-300m voor de streep
* Uitloop baan aan de zijkant waar je niet mag sprinten (/trappen?) --> wel is DSQ
* Uitrollen zonder trappen/remmen door het midden mag niet. Lead outs moeten dus of naar de zijkant of iig blijven trappen zodat het snelheids verschil kleiner is. Zie acties van Richeze en Morkov bijv in enige sprints die daar remmen door het peleton heen.
* Consequente DSQ voor headbut/ handmatige duwtjes etc.? in de laatste 3 km.
denk dat je daarmee al een aardig begin hebt. De schade is nu gewoon veel groter door rondvliegende hekken, wat helemaal niet had gehoeven met een degelijk hekwerk (zie Tour Cav/Sagan, motorsport, schaatsen etc. etc.)
Verder zal het allemaal wel, maar Groenewegen dient natuurlijk gewoon voor een x periode geschorst te worden van minimaal in de maanden. Alles daarboven gaat niet eens gebeuren door de positie van sportrecht in het gewone recht. Dat laatste is mijns inziens bezopen, maar goed. Een verdiende schorsing op zich staat ook verder los van een eventuele geschiedenis: deze actie is zelf dermate smerig dat zelfs iemand zonder wielerstrafblad voor een substantiële periode geschorst dient te worden.
Een concurrent uitschakelen door middel van extreem uitwijken van de ene kant van de weg naar de andere kant, alsof de dader ladderzat is, en het oneigenlijk uitsteken van lichaamsdelen is ook NIET
- de schuld van de UCI en haar gebrekkige toezicht op het gebied van dramatische parcoursen/finales
- de schuld van de organisatie in relatie tot bovenstaande
- de schuld van de UCI door het inconsequent handhaven van de sprintregels
- een normale foute wijken van je lijn actie in een sprint. Check voor de gein de overtredingen waarbij declassering genoeg is ipv diskwalificatie
Zou dat kunnen? Mogelijk dat je daarvoor dan wat gekloot krijgt.
- In de laatste km alleen 3-tallen per ploeg laten sprinten? (Hoe is dat te reguleren?) Rest krijgt zelfde tijd. Zal alleen kunnen in etappe koersen natuurlijk.
Kan de beelden niet zien. :-(
Hierin goed te zien wat het allemaal heeft verergert
„..geen hersenbeschadiging niets aan z’n ruggenwervels alleen bijna alles in zijn hoofd gebroken dat is op het moment het kritische punt ze gaan afwachten wat de zwellingen doen als dit te erg wordt en te veel druk veroorzaakt moeten ze de schedel lichten maar voor de rest blijkt het enigszins mee te vallen nog wel in een kunstmatige coma vanwege de pijn.”
Helaas is dit typisch voor het wielrennen. Er zijn regels, maar er wordt niet consequent mee om gegaan (sprinten, maar ook stayeren en plakbidonnen bijvoorbeeld).
UPDATE
Fabio Jakobsen is buiten levensgevaar. De renner van Deceuninck-Quick-Step onderging afgelopen nacht een operatie van vijf uur aan zijn gezicht na zijn zware crash van gisteren in Polen. Van een levensbedreigende situatie, waarvan gisteren werd gerept, is geen sprake meer nadat de operatie zonder complicaties is verlopen.
Sportredactie 06-08-20, 08:51 Laatste update: 10:51
Fantastisch nieuws lijkt me.
Deze crash moet een wake-upcall zijn op veel vlakken: veiligere parcoursen, veiligere infra, geen sprints in dalende lijn meer en structurelere (en wat mij betreft zwaardere) straffen uitdelen voor het afwijken van de rechte lijn. Zo voorkom je dat we de volgende keer weer met z'n allen met holle ogen voor de tv zitten na de zoveelste levensbedreigende crash.
Hopelijk komt het goed met Jakobsen.
Als het dan toch moet, maak een sprintzone tussen 2 witte strepen, en aan weerszijden 2 meter 'pechstrook' waarover niet gereden mag worden. Verbied treintjes in de laatste km en laat elke ploeg 1 sprinter meedingen voor de overwinning (met 15 man ipv 60 naar de finish). Voldoende brede aankomsten die niet in dalende lijn mogen zijn.
Gedachten zijn bij Fabio.
Juist gisteren was er de situatie dat je het verlies moest nemen, Jakobsen ging er op en er over. Maar een winnaar verliest niet, ten koste van alles.
Door zijn strategie vooraf bewust te overdenken kun je niet meer spreken van onbewust.
In de wedstrijd kijkt hij zeer bewust verschillende keren onder zijn arm en ziet een tegenstander dichterbij komen. Daarna heeft hij zeer bewust zijn tegenstander in de dranghekken gestuurd met nog een zeer bewuste elleboog erbij.
Fijn dat jakobsen buiten levensgevaar is.
Juist gisteren was er de situatie dat je het verlies moest nemen, Jakobsen ging er op en er over. Maar een winnaar verliest niet, ten koste van alles.
Dit betekent dat Groenwegen in de genen dit gedrag zal vertonen. Het zit in zijn genen om er alles voor te doen om iemand het onmogelijk te maken van hem te winnen.
Wat is onbewust gedrag dan eigenlijk?
Toch niet het podium of jodium gedrag. Want dit is goed ingestudeerd en niet onbewust.
DG vertoonde het Alfa mannetjes "Ik ben de baas" gedrag en dulde geen concurrentie voor de winst. Bewust, of onbewust, dat laat ik in het midden.
Ik hoop voor beiden dat FJ (en alle andere betrokkenen) goed herstelt.