Sunweb-renner Edo Maas (19) zwaar gewond na aanrijding in Italiaanse koers

maandag 7 oktober 2019 om 15:06
Sunweb-renner Edo Maas (19) zwaar gewond na aanrijding in Italiaanse koers

foto: Cor Vos (archief)

Edo Maas is gisteren met zware verwondingen opgenomen in het ziekenhuis van Milaan. Zijn toestand is stabiel en hij is buiten levensgevaar. De 19-jarige renner van de opleidingsploeg van Team Sunweb kwam in Il Piccolo Lombardia in botsing met een auto. Dat gebeurde in de afdaling van de Madonna del Ghisallo.


Het ongeluk is veroorzaakt door een automobilist die het parcours opreed. Door de botsing heeft Maas ernstig letsel opgelopen: er zijn breuken in zijn nek, rug en gezicht geconstateerd. Er volgt nog nader onderzoek naar de blessures. Om die te behandelen is hij naar de eerste hulp gebracht in het Niguarda-ziekenhuis. Daar is zijn familie bij hem.

Maas is bezig aan zijn eerste seizoen in dienst van Sunweb Development.

Update

De Fransman Edouard Bonnefoix heeft op Twitter zijn ervaring gedeeld. Hij reed samen met Maas op het moment van de botsing. “We achtervolgden om in een groep te komen in de afdaling”, aldus Bonnefoix. “Daarna stak een auto van rechts de weg over. Ik weet niet hoe dat mogelijk was, maar ik denk dat de bestuurder van zijn privégrond kwam en ons niet zag aankomen. Het was een verschrikkelijk ongeluk aan 70 kilometer per uur.”

“Omdat we slechts met zijn tweeën waren, denk ik dat slechts enkele toeschouwers getuige waren”, vervolgt de belofterenner van UC Monaco. “Ik wist de auto op het laatste moment te ontwijken. Omdat we uit een bocht kwamen, begreep ik de situatie niet helemaal.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Arema Pro Cycling Team 7 oktober 2019 om 15:13

Beterschap gewenst!

HoofdIsVrij 7 oktober 2019 om 15:41

Pff… Gelukkig buiten levensgevaar. Je vraagt je toch af hoe telkenmale auto’s weer het parcours op kunnen komen.

Veel sterkte in het herstel gewenst.

KnightBiker 7 oktober 2019 om 20:30

Het wordt hier toch duidelijk verteld: De bestuurder van de auto kwam van zijn erf. Zo’n incident is dan bijna niet te voorkomen, vooral omdat de bestuurder niet op de hoogte is dat er een koers gaande is en de renners zich op dat moment ook niet aan de verkeersregels hoeven te houden.

josi 7 oktober 2019 om 16:04

Ontzettend balen voor die jongen en hopelijk zal hij goed herstellen. Hoe naar het ook is, ik ben in ieder geval blij om de woordjes “buiten levensgevaar” te lezen.

Ton van Wieringen 7 oktober 2019 om 16:44

Lijkt op het ongeluk van klimtalent Jelle Lugten in 2010 in Zuid-Frankrijk. Toen 18 jaar en lid van AVC Aix en Provence. Lag met zwaar letsel in coma, maar kwam er bovenop. Echter een gezichtsveldbeperking verhinderde een rentree in de wielersport. Dit jaar werd Jelle uit Utrecht Nederlands Kampioen run-bike-run en bracht hij de heuvelachtige Ironman van Wales binnen 10 uur tot een goed einde! Hopelijk komt ook Daan er bovenop. Sterkte!!!

DeGroteMolen 7 oktober 2019 om 17:08

Edo heet de pechvogel.

Kaasjekaas 7 oktober 2019 om 16:59

Vervelend nieuws, beterschap gewenst

DeGroteMolen 7 oktober 2019 om 17:09

Wat een gevaarlijke ‘rotsport’ begint dat (weg)wielrennen te worden. Ongehoord wat een zeer ernstige ongelukken de afgelopen jaren.

Emergo 8 oktober 2019 om 10:48

Alsof het dat vroeger ook al niet was.

guyremgabdel 7 oktober 2019 om 17:20

Misschien moet men maar eens gaan kijken hoe in Spanje de weg wordt afgezet. Een peloton van minstens 25 motards van de Guardia Civil rijdt voorop en spant elk simpel weggetje, ja ook een boerenwegeltje, af met politielint. Zo weet elke automobilist die uit een zijstraatje komt dat er “iets” gaande is en hij niet zomaar mag doorrijden. Achteraan zijn er dan een 4-tal motards mee die de linten weer doorsnijden.

koos1 7 oktober 2019 om 17:56

Een simpele en prima oplossing is dat. Alleen is de vraag of dat haalbaar is voor kleinere koersen zoals beloften koersen.

KnightBiker 7 oktober 2019 om 20:36

Mooi als Het lukt, maar Het lijkt me onmogelijk om echt ieder erf af te sluiten maar wellicht is 90 % te halen. (Wellicht niet voor iedere koers, daarom ook koersen op een parcours bestaan De uit een loop zijn veel beter te controleren en veel praktischer voor kleine organisaties.)

The Whaler 7 oktober 2019 om 18:50

Beterschap vooral.

Franco Ballerini 7 oktober 2019 om 19:24

Gevaarlijkste sport. Ik las vanmorgen een interview met Sagan en hij reageerde vrij nuchter over de gevaren in de wielersport. Sunweb wel zeer het slachtoffer de laatste jaren. Daar suggereer ik niets mee, botweg pech.

wielrenner 8 oktober 2019 om 06:47

Tsja, Sagan, wat heeft hij zelf nou mee gemaakt in zijn sportcarriere??

VerstandOpNul 7 oktober 2019 om 19:34

Vreselijk, hopelijk herstelt hij volledig..

Maar wat een nachtmerrie als je in koers aan het dalen bent en dit gebeurt! Denk dat je nooit meer voluit durft te gaan dan..

KennyKlimmen 7 oktober 2019 om 22:03

Koersen met minder organisatorische middelen dan maar op een gesloten parcours laten plaatsvinden?
Hoe het ook zij, ik hoop dat deze jongen er volledig bovenop komt en sterker dan ooit het leven (als wielrenner) vorm kan gaan geven…

kielabokki 8 oktober 2019 om 05:52

Herformuleer toch eens wat er uit Google Translate rolt. Gemakzuchtige pulp.

castroviejo 8 oktober 2019 om 08:21

@Guyremgabdel
Klinkt inderdaad als een mooie oplossing maar stond dit jaar bij de Vuelta maar dat was niet de praktijk. Zoiets verschrikkelijks als met Edo had ook hier kunnen gebeuren.

Charlie33 8 oktober 2019 om 11:53

Hoe gaat het nu met Edo?