Tirreno-Adriatico zonder aankomst bergop, kans voor de klassieke renners

donderdag 13 december 2018 om 11:59

foto: ANSA

Tirreno-Adriatico heeft géén bergen opgenomen in het parcours voor 2019. Van de zeven etappes zijn twee tijdritten en twee met aankomst heuvelop. Die wending zorgt er mogelijk voor dat Tirreno-Adriatico weer interessant wordt voor klassiekerrenners.


De hoogste aankomst is al op de tweede dag, als de renners na 189 kilometer aankomen in Pomarance. Dat is 364 meter boven zeeniveau. Etappe vier naar Fossombrone kent een heuvelachtige finale, met twee keer de beklimming van I Cappuccini in de laatste twintig kilometer. De vijfde etappe speelt zich af rond de klim van Recanti. Die beklimming wordt in totaal vier keer aangedaan in de slotfase.

De derde en de zesde etappe zijn gemaakt voor de sprinters. Traditioneel wordt afgesloten met de individuele tijdrit in San Benedetto del Tronto.

Verschuiving van klim naar klassiek
De parcourswijziging heeft mogelijk een verandering van favorieten tot gevolg. Waar de laatste jaren renners als Michal Kwiatkowski (2018), Nairo Quintana (2017 en 2015) en Alberto Contador (2014) met de drietand naar huis gingen, lijkt de komende editie meer voor de klassieke renners gemaakt.

In 2016 streden Greg Van Avermaet en Peter Sagan om de eindzege. Dat was aanvankelijk niet de bedoeling van de organisatie, ware het niet dat de enige aankomst bergop onbegaanbaar was door sneeuwval. Mogelijk zien we komend seizoen dezelfde namen als in 2016 in de top van het klassement.

Tirreno-Adriatico staat op de WorldTour-kalender voor 13 tot en met 19 maart 2019.

Tirreno-Adriatico 2019 (13-19 maart)
Etappe 1: Lido di Camaiore (21,5 km, ploegentijdrit)
Etappe 2: Camaiore – Pomarance (189 km)
Etappe 3: Pomarance – Foligno (224 km)
Etappe 4: Foligno – Fossombrone (223 km)
Etappe 5: Colli al Metauro – Recanti (178 km)
Etappe 6: Matelica – Jesi (195 km)
Etappe 7: San Benedetto del Tronto (10,05 km, individuele tijdrit)


Bekijk hieronder alle profielen in een galerij

Dit artikel delen:

24 Reacties

jessevdalen 13 december 2018 om 12:02

Wat een kansloze bedoeling weer

kelderfan 13 december 2018 om 12:06

Dat kan ik alleen maar beamen. Dat is echt een tegenvaller voor Roglic.

ChefSpijker 13 december 2018 om 12:24

Dit is toch juist een prima parcours voor Roglic met de nadruk op de tijdritten en lastige heuvelfinales. Afgelopen jaar won ie nota bene nog zo’n etappe.

bidon colle 13 december 2018 om 12:29

@jessevdalen: Ik vindt dat juist geen kansloze bedoeling. Het mag ook eens een parcours zijn voor de klassieke mannen en extra goede voorbereiding op het verdere verloop van de Vlaamse klassiekers.

kielabokki 13 december 2018 om 12:59

Hahahaha de Tirreno die zich op moet stellen als voorbereiding voor Vlaamse koersen. Koekoek.

kiryienka 13 december 2018 om 14:33

Heren, de T-A is heel vaak een klassieke etappekoers geweest, kijk alleen al naar de oud-winnaars. Bettini, Cancellara, Freire, Pozzato e.v.a.

kielabokki 13 december 2018 om 14:45

Tuurlijk, maar ze doen daar in Italië natuurlijk (terecht) wat ze zelf geschikt vinden en houden daarin weinig tot geen rekening met welke buitenlandse koersen dan ook.

bidon colle 13 december 2018 om 18:23

@kielabokki: Dus ik vertel onzin volgens jou?

Mathieu Moller 13 december 2018 om 12:33

Goed parcours voor Kwiat om zichzelf op te volgen.

ditisdavid 13 december 2018 om 13:12

Dynamiek van deze race zou zo een stuk interessanter moeten worden dan voorgaande jaren. En Parijs-Nice met een parcours vergelijkbaar aan vorig jaar zou ik ook graag met de meeste toppers willen zien. Goede zaak dus.

vluggejapie 13 december 2018 om 13:18

Heuveletappes zijn natuurlijk ook leuk, maar dit is wel erg gortig. Enfin, eerst zien dan oordelen.

KnightBiker 13 december 2018 om 13:23

Als voorbereiding op Milan San remo is Het wel ok… verder had Ik toch wel een paar middengebergte klimmen vlak voor De finale ingezet om vluchters meer kansen te geven, nu kan Het peleton Het wel erg makkelijk onder controls houden.
Ik zie dit niet herrinert worden als een epische editie Met dit parcours, meer als een voorbereiding voor Het echte werk.

Liefhebbertje 13 december 2018 om 14:50

en de start ergens in Nederland?

Japsie 13 december 2018 om 15:03

Prima toch, doet me denken aan vroeger :) Bettini, Boogerd, di Luca, Freire, Rebbelin, Bartoli. Allemaal kleine EPO-poefertjes. Goeie ouwe tijd.

Ruben_ 13 december 2018 om 15:28

Ik vind dit een prima ontwikkeling. Terug naar de jaren toen mannen als Bettini, Rebellin, Di Luca en Boogerd en co om de zeges streden. Toen sloot de Tirreno ook veel beter aan op Milano San Remo als voorbereiding.

Niet meer het zoveelste klimrondje, maar terug naar hoe de Tirreno meestal was, een feest voor de klassieke mannen. Laat Parijs Nice maar voor de klimmers zijn.

Jelle 13 december 2018 om 17:18

Helemaal mee eens prima zo. De Tireno weer voor de klassieker renner. Een mooie klim editie van Parijs-Nice (al wat over bekend?). Geeft een beter verdeling van koersen op de kalender

Tuubke 13 december 2018 om 19:29

Het mooiste zou natuurlijk zijn als de organisatoren van TA en PN de koppen bij elkaar staken. Het ene jaar TA voor de klimmers, het andere jaar PN. Dan komt iedereen aan z’n trekken.

vlek 13 december 2018 om 22:06

Prima parcours! Niets vervelender dan de geestdodende wurggreep van die aankomsten bergop. Ik heb zelf de beste herinneringen aan edities van deze koers (en Parijs-Nice) uit de jaren voor de stempeldrukkende bergrit opeens een moetje leek te zijn geworden.

kelderfan 13 december 2018 om 23:36

Je kunt de T/A ook als voorbereiding gebruiken voor de Settimana Int. Coppi e Bartali.

rahimns 14 december 2018 om 08:33

Ik hoop toch dat je nu een serieuze poging doet tot iets wat op humor moet lijken… als je dit serieus meent dan begrijp je er toch heel weinig van.

tendam 14 december 2018 om 10:32

@rahimns
Erik Dekker heeft de Tirreno ooit gewonnen. Cancellara ook. Dat er nu steeds een zware bergrit in moet verlamt de koers nogal, daarin heeft vlek gelijk.

Edit: al denk ik nu dat je op kelderfan reageert, excuus.

Wheely 13 december 2018 om 22:16

Je moet ook helemaal niet de bergen in willen in die tijd van het jaar, beter een parcours uitkiezen waar je van op aan kunt dan dat je ritten plant die uiteindelijk toch niet doorgaan.

ruudenkit 14 december 2018 om 07:58

Wheely slaat de spijker op zijn kop, ik wilde ook juist zeggen dat het te maken zal hebben met de tijd van het jaar waneer er gefietst word.

leor 16 14 december 2018 om 09:40

Belachelijk parcours natuurlijk. Niet omwille van het missen van een bergrit, wél door de aanwezigheid van een ploegentijdrit.

Deze competitievervalsende zijtak van de sport is sowieso al niet geschikt voor het rondewielrennen, maar in een etappewedstrijd van slechts een week, zonder andere obstakels die voor grote verschillen kunnen zorgen, is het natuurlijk helemaal absurd.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.