Tinkoff gaat alleen verder: “Tot ziens, Saxo!”

zaterdag 18 juli 2015 om 20:23
Tinkoff gaat alleen verder: “Tot ziens, Saxo!”

foto: Sirotti

Oleg Tinkov gaat met zijn Tinkoff Bank alleen verder als sponsor van zijn Russische ploeg. De excentrieke baas van de WorldTour-ploeg vertelt dat tegen het Deense BT. “Er is geen noodzaak voor twee namen op het shirt, dus tot ziens Saxo!”

Ook al is Saxo Bank al acht jaar geldschieter van de wielerplog, Tinkov verwacht het alleen af te kunnen met zijn Tinkoff Bank. “Waarom zou ik een co-sponsor nodig hebben? Het ziet er mooier uit met slechts één naam”, vertelt de Russische miljardair.

Lars Seier Christensen, de eigenaar van Saxo Bank, vertelde op de rustdag in Pau na Parijs in gesprek te gaan met Tinkov. “Nou, als Lars een voorstel inlevert, dan kijken we er naar. Maar we hebben geen problemen met sponsoren voor het volgende seizoen”, vertelde Tinkov eerder al tegen DR.

BT zegt dat een eventuele scheiding tussen Tinkoff en Saxo zou kunnen leiden tot een terugkeer van Bjarne Riis in de wielersport. De Deen verliet eerder dit seizoen de ploeg waar hij al jaren als manager fungeerde. Met enkele miljoenen van Saxo Bank zou hij een comeback kunnen maken in het peloton.

Dit artikel delen:

22 Reacties

YNhuis 18 juli 2015 om 20:28

Was te verwachten, maar de manier waarop Tinkov nu een trouwe sponsor afdankt vind ik zeker niet netjes. En dan heb ik het vooral over zijn taalgebruik.

schmielerflits 18 juli 2015 om 20:34

Saxo-Cult Energy kom er maar in; weten we ook meteen waar Juul Jensen heen gaat;)

Met de kop in de wind 18 juli 2015 om 20:44

Logisch gevolg. (Als hij gisteren al een b&o tv set in elkaar heeft geslagen ;) )
Riis is saxo bank dus geen wonder dat hij daar niet mee verder wil gaan.
Wat ik misschien nog wel storender vind is dat saxobank nog wel gewoon met riis in zee wil gaan na dat beschuldigende deens rapport.

Koersmaniak 18 juli 2015 om 21:07

Gaat Oleg dan zeker door met de ploeg?
Want paar maanden geleden sprak hij daar nog zijn twijfels over uit

Do Ping 18 juli 2015 om 21:12

Hij gaat volgend jaar dus ALLES bepalen en Steven de Jongh mag meeknikken, ik ben benieuwd hoe lang dat circus goed gaat.

Do Ping 18 juli 2015 om 21:17

Sagan zakte af naar de auto om iets te bespreken met de Jongh en die Tinkov hing ook uit het raam alsof ie iets toe te voegen had, en dat alleen voor de camera.

Verweggistan 18 juli 2015 om 21:20

Saxo-Cult, mooie naam voor een wielerploeg.

Coldeportes 18 juli 2015 om 21:31

Zo ga je toch niet met een trouwe co-sponsor om? Man man man, waarom moet ie toch elke keer de wereld overtuigen van zijn groteske ego en weinig fatsoen? Denkt hij dat we dat na 30 andere voorbeelden niet onderhand snappen ;)

brecht_vdk 18 juli 2015 om 21:39

Welke renner wil nu nog rijden voor zo een ‘dictator’, ja je krijgt veel geld, maar is dat het enige dat belangrijk is? De druk moet toch enorm zijn met Tinkoff als grote baas?

molovin 18 juli 2015 om 22:02

Dit soort kleurrijke figuren vind ik ook wel leuk, hij maakt van zijn hart in ieder geval zeker geen moordkuil ;) Ben het overigens niet altijd eens met wat die verkondigt maar hij zorgt wel voor reuring en dat houdt het interessant.

Angus 18 juli 2015 om 22:02

En zo wordt ook het wielrennen overgenomen door de Russische maffia.

ti-raleigh 18 juli 2015 om 22:06

Ja, laten we er vooral vanuit gaan dat iedereen in Rusland lid is van de maffia.

albertooo 18 juli 2015 om 22:17

Nederlandse en Belgische ploegen zijn in de handen van loterijen, het is maar wat je erger vindt.

TeamNL 18 juli 2015 om 22:33

Fantastisch zo’n persoonlijkheid in de wielersport. Het is goed om af en toe de wielersport vanuit een ander oogpunt te zien dat zorgt ervoor dat er vooruitgang geboekt kan worden. Van mij mogen er nog wel een paar miljardairs de wielersport instappen.

Met de kop in de wind 18 juli 2015 om 22:33

En nog wel een staats lotterijen net zoals een franse ploeg.
Die andere belgische ploeg is in handen van een rijke Tsjech.
En er is ook nog een nederlandse ploeg die haar ziel (en haar) verkocht heeft aan een duitse sponsor.
En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan

Wim Kruithof 18 juli 2015 om 22:35

waarvan akte…

MooieMario 18 juli 2015 om 22:37

Voor een goede wielerploeg heb je een budget nodig van tussen de 15 en 20 miljoen euro per jaar. Das peanuts voor Tinkov. Ik mag hem wel het is gewoon een wielerfanaat met idioot veel geld. Man met teksten en vaak ook goede ideeen.

123poetertjes 18 juli 2015 om 23:28

Dit betekent dus de terugkeer van Tinkoff Credit Systems, waar Serrano, Hamilton en Jaksche nog reden in 2007.

Er zijn de afgelopen jaren ook opvallend veel ex-Tinkoffrussen van opvolger Katusha naar Saxo overgestapt (Rovny, Trusov, Petrov, Brutt). Tijd om Kiryienka, Ignatiev en Serov weer terug te halen.

Grote Meneer Terpstra 18 juli 2015 om 23:38

Allemaal nog minder erg rijden voor een Russische metaalgigant, dat genoemd is naar een anti-tankwapen en nog altijd in de wapenindustrie te vinden is en onder ander buks bouwt.

Het liedje met het dezelfde naam is dan wel weer behoorlijk catchie. https://www.youtube.com/watch?v=vHO6rTgG_W0

Met de kop in de wind 19 juli 2015 om 00:16

@grotemeneerterpstra

Ik zou eens googelen want het is allemaal onzin wat je hierboven neerschrijft (behalve het liedje dan)

Grote Meneer Terpstra 19 juli 2015 om 00:42

@mdkidw
Ietwat vrij geïnterpreteerd, maar zeker niet allemaal onzin
http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/weblog/2015/07/wie-zijn-sponsors-van-de-tour-de-france-ploegen/index.xml

John hiatt 19 juli 2015 om 07:44

Ach neem dan Etixx QS. Cocaïne snuivers, belastingontduikers, een reeks van misdragingen tijdens de koers, nee, geef mij maar Tinkov.