Timothy Dupont over strijd tussen ProContinental teams: “Dit is niet plezant koersen”

Door , vrijdag 18 oktober 2019 om 07:27
Timothy Dupont over strijd tussen ProContinental teams: “Dit is niet plezant koersen”

foto: Cor Vos

Niet onbelangrijk in deze laatste week van het seizoen: de strijd om de beste plaatsen in de ranking van de ProContinental Teams. Zo moet Wanty-Gobert in de Tour of Guangxi vol aan de bak. “Het is een koers in de koers. Maar plezant is het allerminst”, aldus Timothy Dupont.


Punten pakken. Het is de enige opdracht die de renners van Wanty-Gobert hebben meegekregen voor de start van de Tour of Guangxi. “Ik moet daar niet over liegen. Dat klopt volledig”, vertelt Timothy Dupont aan WielerFlits net voor de start van de tweede rit. “Voor mij persoonlijk zeker niet evident, want in de ritten zijn alleen UCI-punten te rapen voor de top drie. Ik doe mijn best. Maar belangrijker is het eindklassement. Daar liggen de meeste punten te rapen. Met Guillaume Martin moeten we hier zeker kunnen scoren. Hij is dus onze uitgesproken kopman.”

Guillaume Martin
Dat het niet fijn koersen is, weet Dupont. “Echt niet. Het is een koers in de koers. Corendon-Circus is hier niet. Maar als een mannetje van Total Direct Energie aanvalt, moeten we onmiddellijk in de achtervolging. Omgekeerd ook. Er is zelfs een strijd met Cofidis aan de gang. Het Franse team moet blijkbaar nog punten pakken om zeker te zijn van het WorldTour-statuut dat het heeft aangevraagd.” Navraag leert ons dat Cofidis gespreid over drie jaar het beste ProContinental team moet zijn om te kunnen promoveren.

Opmerkelijk: Wanty-Gobert-kopman Guillaume Martin verhuist straks naar… Cofidis. Hoe blij is zijn toekomstige werkgever met het feit dat Martin vandaag nog punten moet pakken voor een rechtstreekse concurrent? “Dat is een zeer bizarre situatie”, beseft ook Dupont. “Maar Guillaume is professioneel genoeg om daar mee om te gaan. Hij zal deze week nog wel een laatste keer voluit gaan voor ons.”

‘Tevreden van 2019’
In de openingsetappe in Guangxi kwam Dupont niet in aanmerking voor een dichte ereplaats. “Ik heb mijn sprint veel te vroeg ingezet. Door de aanval van Campenaerts in de finale reden mijn ploegmaats vol om de kloof te dichten. Daardoor zat ik veel te snel in de wind. In de laatste kilometer van de finish werd ik langs alle kanten gepasseerd. Maar als de sprint normaal verloopt, moet ik wel in staat zijn mee te doen voor een goed resultaat. Hopelijk loopt het vandaag beter.”

Dupont (31) blikt overigens tevreden terug op zijn seizoen. “Veel heb ik niet gewonnen, maar ik vond mezelf zeer regelmatig en ik heb een hoop punten gepakt. Daar is de ploeg tevreden mee. Door een hamstringblessure moest ik passen voor de Tour de France, maar veel spijt heb ik daar niet van. Ik ben eerlijk gebleven met de ploegleiding en aangegeven dat ik niet honderd procent fit was. Dat werd geapprecieerd en dat voelt goed.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

hanzul 18 oktober 2019 om 08:10

Als ik tussen de regels doorlees kunnen Arkea en Cofidis dus niet promoveren.

Nico Dick 18 oktober 2019 om 08:25

Cofidis wel, naar verluidt. Als Wanty in Guangxi niet te veel punten pakt. Maar ik heb voorlopig die bewuste ranking (gebaseerd op de voorbije drie jaar) nog nergens teruggevonden. UCI zou hiermee wel iets transparanter mogen zijn

Cyclinglife 18 oktober 2019 om 10:52

Hoe moet je gespreid over 3 jaar de beste interpreteren? Betekent dat elk jaar de beste zijn? Of de beste qua punten, opgeteld van 3 jaar? Of op basis van plaats op de ranking , bv je bent 3e 2e en 1e geworden, gemiddeld dus 2e en geen ploeg kan dat evenaren, ofzo?

Romāns Vainšteins 18 oktober 2019 om 08:28

Dat met die punten is stomvervelend en iets waar de normal kijker geen bout van snapt en alleen maar last heeft.

Polleke 18 oktober 2019 om 08:45

Sterker nog… het is van de pot gerukt dat er geen duidelijk, dus openbaar gemaakt, reglement is…. nu koersen een 5 tal ploegen om punten te halen die ze misschien niet eens nodig hebben….zelfs DD moet nu blijkbaar nog vrezen uit de WT boot te vallen ondanks een dure en al betaalde licentie…..ga als team maar aan volgend seizoen werken als je in november nog niet weet in welke divisie en met hoeveel personeel, want dat scheelt ook nogal, je moet gaan rekenen….trieste situatie UCI….

Panache 18 oktober 2019 om 08:59

Alles wat niet in hapklare brokken gepresenteerd worden is ‘van de pot gerukt’ blijkbaar. De spelregels zijn redelijk duidelijk, echter niet in een one-liner samen te vatten. De ploegen die willen profiteren van hun ranking weten na een paar uurtjes research precies waar ze aan toe zijn.

Maglia Rosa 18 oktober 2019 om 10:40

@Panache,
Zo duidelijk is het allemaal niet. Net op het moment dat je denkt dat je de puntentelling door hebt blijken er allerlei andere zaken een rol te spelen. Wat de 2e plek in die ranking waard is hangt bijvoorbeeld af van het aantal WT-teams dat er volgend jaar is. En dat hangt er dan weer oa af van of een Arkea en Cofidis hoog genoeg scoren op een andere ranking.

Het gebeurt bijna jaarlijks dat de UCI met nieuwe sportieve criteria komt die bepalen welke ploegen het jaar erna WT rijden, maar elke keer opnieuw zijn er nieuwe, lastig te achterhalen puntentellingen en steeds als het erop aankomt blijkt er helemaal geen sprake te zijn van automatische promotie/degradatie. Hoeveel verschillende rankings hebben we de afgelopen jaren gehad? En dan ook nog eens steeds gebaseerd op andere periodes (bijv obv 1 jaar en obv de laatste 2jaar). Wellicht is het dit keer anders, maar het heeft er alle schijn van dat de UCI dit soort regelingen zo vaag mogelijk houd zodat de licentiecommissie zoveel mogelijk vrijheid behoudt.

Polleke 18 oktober 2019 om 11:54

Ok Panache… kan je het ons dan eens uitleggen hoe het nu precies in elkaar zit…?

Samlambeej 18 oktober 2019 om 12:56

Het is helemaal niet duidelijk. Op dit forum misschien een handvol freaks die de tijd uitgetrokken hebben om via verschillende websites dit te gaan snappen.

De UCI legt als een slecht gerepareerd wegdek maar couche over couche over couche van regeltjes en het nieuwe platform is voor niemand nog overzichtelijk, laat staan werkbaar. (situatie DD en Cofidis)

Panache 18 oktober 2019 om 13:09

Je bent lui Polleke. Ik heb al gezegd dat dit niet te reduceren is tot one-liners. Je moet dus investeren (in tijd en moeite doen) om het te snappen. Start eens bij inrng.com (nieuwsarchief oktober) – die zich baseren op de Franstalige regels, die sowieso een stuk duidelijker zijn dan de Engelse UCI regels.

Samlambeej 18 oktober 2019 om 13:13

@Panache
De promotie van het één na hoogste naar het hoogste niveau moet in gelijk welke sport voor de simpelste leek met 1 oogopslag verstaanbaar zijn.

Polleke 18 oktober 2019 om 13:27

Zo Panache… koffietje te veel op ? Dus jij hebt de Franse tekst doorgenomen en vastgesteld dat die anders is dan de Engelse…dat maakt het nog mysterieuser….

Panache 18 oktober 2019 om 14:01

Polleke, je hebt dus niet eens mijn bron bekeken. Als je iets wilt weten, zal je toch zelf je best moeten doen. Ik ga het je niet voorkauwen.

west 18 oktober 2019 om 08:44

"Plezant is het allerminst" is niet een uitspraak die wat mij betreft bij een topsportmentaliteit hoort. Krijg je een keer een uitdaging waarbij je (als ploeg) eindelijk echt op je prestaties afgerekend wordt, met een directe tegenstander bovendien. En dan gaan we gelijk zitten miepen. Uit je comfortzone gehaald worden en onder druk moeten presteren is toch waarom je topsporter wordt?

Covadonga 18 oktober 2019 om 11:40

+1
Helemaal top dit. Jammer is wel dat er nergens een bijgewerkte ranking te lezen is. Of staat die op uci.cf? Daar staat in de europe jaarranking 2019 Correndon nu op twee, achter Total.
De regels staan er overigens ook (in part II). Misschien dat wf hier iets mee kan.

Samlambeej 18 oktober 2019 om 12:58

@west
Heb je de situatie van Guillaume Martin ook doorgelezen? Dat kan toch niet?!

Brabander 18 oktober 2019 om 13:17

Vond deze uitspraak ook nogal opvallend hoor. In plaats van extra motivatie uit dit hele gebeuren te halen, lees ik op deze manier inderdaad alleen angst om buiten de comfortzone te geraken

west 18 oktober 2019 om 15:28

@sam
Dat is toch gewoon wat er gebeurt in iedere sport die met transfers te maken heeft? Als ze bang zijn dat Martin in eigen doel gaat schieten moeten ze em op de bank laten zitten.

ivo001 18 oktober 2019 om 09:25

Mij lijkt punten halen als een renner juist een mooi doel! Niet met zijn allen rijden voor 1 renner, maar als collectief sterk en attractief willen koersen.

vluggejapie 18 oktober 2019 om 09:47

Hè bah, het lijkt wel een wedstrijd!

thorsen 18 oktober 2019 om 10:25

Snapt hij eindelijk waar die voetballers het steeds over hebben. “We speelden slecht, maar de 3 punten zijn binnen, dat is het belangrijkste”

Romāns Vainšteins 18 oktober 2019 om 10:35

Punten vloekt totaal met wielrennen, het gaat niet om achterlijke punten maar koers, ranglijsten zijn er voor een paar % nerds met tunnelprojectie-eritus.

Straks zien we nog ergens in een gedecimeerde spurt te China de nr 18 tot tranen geroerd en met de handen ten hemel de meet overschrijden omdat het team waarvoor hij de aankomende jaargang rijdt hiermee die laatse wilcard voor de lange ontsnapping in dwars door vlaanderen bemachtigt heeft.

Cyclinglife 18 oktober 2019 om 10:58

Zal allemaal wel. Maar het creëert ook koers. Op hoe meer fronten er gestreden kan worden op zoveel meer manieren kan je je onderscheiden. En als alleen overwinning telt van het einde koers, zullen vele ploegen er wel mee kunnen stoppen.

mackie 18 oktober 2019 om 11:15

Ik ben juist voor een puntentelling, zeker voor de gegarandeerde wildcards, de beste PC ploegen komen daardoor aan de start en niet de ploegen met het meeste geld ( leesICA in de Giro) of weer 4 franse teams waarvan 2 met een niet eens een PC waardige selectie

thorsen 18 oktober 2019 om 11:16

Voor beide valt wat te zeggen.

Aan de ene kant ‘doet men maar wat’. Teams krijgen een licentie (of niet) en daarmee moeten we het doen. Iets meer transparantie en duidelijkheid lijkt mij niet verkeerd. Een ranglijst (mits goed uitgevoerd, wat nu niet het geval is…) zou dit kunnen bereiken. Nu is er vaak een rare onzekerheid wat sponsoren ook niet echt bemoedigt.

Aan de andere kant ben ik het wel met Romans eens dat wielrennen niet om ranglijsten draait. Dat haalt het mythische een beetje uit de sport. Ik vind het zelf bijvoorbeeld prachtig als er ‘kneuzige’ Italiaanse teampjes meedoen aan de Giro, en ‘kneuzige’ teampjes meedoen aan de Ronde van Vlaanderen. Het is gewoon sadisme om (het is alweer even geleden, maar toch) Euskaltel te verplichten mee te doen aan Paris-Roubaix.

Brabander 18 oktober 2019 om 13:20

Haha Romāns. Wat heerlijk verwoord dit.
En toch lijkt het me wel wat, die situatie die je ons nu schetst. Een koers in de koers. Vooral met genoemde emoties erbij vind ik het wel een leutige toevoeging zoiets

Monsieur vdS 18 oktober 2019 om 11:33

In de titel staat dat ze rijden voor punten voor de Europe tour, kun je in de Tour of Guangxi ook daar nog punten voor scoren?

Covadonga 18 oktober 2019 om 11:41

Zo, dat is schrander opgemerkt. Hoe zit dit??

Nico Dick 18 oktober 2019 om 12:43

terechte opmerking. Titel is aangepast! Dank

Jacco van Stierop 18 oktober 2019 om 14:50

Weet niet of het aanpassen van de titel nodig is geweest. Bekijk de uitslagen maar van Rein Taaramäe van Direct Énergie in de ranglijst van de Europetour op de site van de UCI. Hij heeft 90 punten behaald in Rwanda.
Op de ranglijst van de Europetour staan louter Europese ploegen; de punten kunnen echter ook in wedstrijden buiten Europa worden behaald.

josi 18 oktober 2019 om 11:47

Nee, de Tour of Guangxi is geen onderdeel van de Europe Tour, dus de titel is inderdaad nogal verwarrend.

kielabokki 18 oktober 2019 om 12:40

Op een gegeven moment krijg je toch de indruk dat de grootste nieuwswaarde is dat WF haar gelijk wil halen. Bij mij was dat 2 berichten geleden al.

Nico Dick 18 oktober 2019 om 12:51

@kielabokki: Ik heb bij Dupont en Wanty-Gobert gepolst of die punten belangrijk zijn voor hen in de Tour of Guangxi. Dit was zijn antwoord. Eerder werd me al hetzelfde verteld door een andere renner in de Memorial Van Steenbergen. Het is op dit moment gewoon een item in het peloton, dus vind ik het maar logisch dat ik er hier even aandacht aan besteed. Zonder ook maar enige intentie om iemands gelijk te halen. En al zeker het mijne niet ;-)

Samlambeej 18 oktober 2019 om 13:07

@Nico Dick
WF boft dat ze u en uw Belgische connecties hebben op dit moment.

Het is geen strijd om de schoonheid MAAR we willen wel “mee zijn”.

Dus ben ik het met u volkomen eens.

dikkechaap 18 oktober 2019 om 13:10

Het is gewoon een van de weinige nieuwswaardige zaken op wielergebied in deze periode. Logisch dat er over wordt bericht dus.

Romāns Vainšteins 18 oktober 2019 om 13:19

‘Het is op dit moment gewoon een item in het peloton’

Ik hoorde Mollema en Bernal er ook al over ja.

kielabokki 18 oktober 2019 om 13:26

Ik geloof je, zei ook indruk.

Dikkechaap dat is het precies. Blijft nog steeds overeind wat de daadwerkelijke nieuwswaarde nu echt is en of dit het aantal artikelen rechtvaardigt.

Polleke 18 oktober 2019 om 13:07

Toch mooi om de lange winter door te komen….wie gaat wel of niet maar vooral, waarom wel of niet…??

McMulenga 18 oktober 2019 om 14:23

Niet plezant koersen omdat die renners dan ineens wel wat moeten doen. Een beetje meetrappen zit er niet meer in, ik vind het mooi.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.