Corendon-Circus maakt reuzensprong en is Wanty-Gobert voorbij

Door , maandag 14 oktober 2019 om 09:38
Corendon-Circus maakt reuzensprong en is Wanty-Gobert voorbij

Dries De Bondt wint Memorial Rik Van Steenbergen - foto: Cor Vos

Corendon-Circus is opgeschoven naar de tweede plaats als het gaat om ProContinental-teams op de UCI World Ranking. De Belgische ploeg van Mathieu van der Poel is daarom virtueel zeker van een gegarandeerde wildcard voor alle grote WorldTour-eendagsklassiekers in 2020. Er bestaat zelfs een kans op een gegarandeerde wildcard voor de grote rondes.


Dat laatste hangt samen met de beslissing die de UCI straks neemt. In de hervormingsplannen staat dat bij achttien WorldTour-teams (zoals nu het geval is), de beste twee ProContinental-ploegen van het jaar ervoor een gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-wedstrijden krijgen. In dat geval zou het, op dit moment, betekenen dat Total Direct Energie en Corendon-Circus recht hebben op een wildcard voor alle grote WorldTour-eendagsklassiekers, maar daarnaast óók op een startbewijs voor de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España. Startplicht hebben ze in alle gevallen overigens niet.

Corendon-Circus zit echter in de wachtkamer. Naast de huidige achttien WorldTour-teams, hebben ook Cofidis en Arkéa-Samsic een aanvraag gedaan om in 2020 over een WorldTour-licentie te beschikken. Besluit de UCI om meer dan achttien teams toe te laten in de WorldTour, dan vervalt de gegarandeerde wildcard voor de grote rondes en de overige WorldTour-etappekoersen voor het tweede ProContinental-team op de UCI World Ranking. Het beste ProContinental-team behoudt dat recht voor komend seizoen in ieder geval wel en daarom lijkt Total Direct Energie op dit moment in een zetel te zitten.

Terpstra lijkt met Total Direct Energie goed te zitten – foto: Cor Vos

Punten verdedigen
De Franse equipe eindigt virtueel namelijk als eerste. Het verschil met nummer twee Corendon-Circus is een kleine tweehonderd UCI-punten. Total Direct Energie komt nog in actie tijdens de Tour of Guangxi (WorldTour) en Chrono des Nations. Daar kunnen de Fransen enkel pluspunten scoren, omdat de eerste tien renners van hen daar in 2018 geen punten pakten. Wanty-Gobert zakte deze week naar de derde plaats. De Belgische formatie is op dit moment actief in de Tour of Taihu Lake en heeft verder ook nog de Tour of Guangxi op het programma staan.

Corendon-Circus reed zondag met de Mémorial Rik van Steenbergen de laatste wedstrijd van het seizoen. Daarin sloten ze af met een klapper en bovendien was dan puntentechnisch een meesterzet: met een eerste, tweede, vijfde, negende en twintigste plek, pakte de Belgische ploeg in één keer liefst 288 UCI-punten. “De UCI Ranking was een heel grote motivator”, stelde winnaar Dries De Bondt na afloop. “We wilden graag nog zo veel mogelijk punten verzamelen, ten opzichte van Wanty-Gobert. Daarom ook onze gedurfde aanval in het begin van de koers. Daarmee hebben we Wanty in de verdrukking geduwd.”

UCI World Ranking – per zondag 13 oktober (WorldTour-teams weggefilterd)
1. flag-fr Total Direct Energie – 5084,67 punten
2. flag-be Corendon-Circus – 4890 punten
3. flag-be Wanty-Gobert – 4831 punten
Volledige World Ranking zonder WorldTour-teams

Resterend programma Corendon-Circus

Resterend programma Total Direct Energie
flag-cn Gree-Tour of Guangxi (2.UWT) – 17 tot en met 22 oktober
flag-fr Chrono des Nations – 20 oktober

Resterend programma Wanty-Gobert
flag-cn Tour of Taihu Lake – 9 tot en met 15 oktober (nu bezig)
flag-cn Gree-Tour of Guangxi (2.UWT) – 17 tot en met 22 oktober

Vorige week maakten we deze explainer over dit onderwerp


Meer over dit complexe verhaal:

Dit artikel delen:

42 Reacties

Grobbel 14 oktober 2019 om 09:59

Stel dat Wanty het net niet gaat redden na Taihu en Guangxi; krijg je dan nog zo'n bizarre situatie dat ze puur voor de punten nog in Hainan gaan koersen? Of telt die ronde sowieso niet meer mee voor de 2019 kalender?

hartstikkebedankt 14 oktober 2019 om 11:04

Hainan gaat niet door, dan zou het Fuzhou moeten zijn eind november

Maillot à Pois 14 oktober 2019 om 12:03

Als ik het goed heb wordt het seizoen 2019 op 22 oktober afgesloten.
Op de officiële site van de UCI behoren wedstrijden vanaf 23/10/2019 tot het seizoen 2020, ook Fuzhou.
@Youri, klopt dat? En nog een vraagje: telt Chrono des Nations eigenlijk mee? Rijd je daar niet voor je land?
ps Hainan verplaatst naar eind februari trouwens.

FDJ 14 oktober 2019 om 18:50

Al die koersen in Azië buiten de WT kalender vallen onder de Asia Tour en niet onder de Europe Tour. Dus ook geen punten.

Maillot à Pois 14 oktober 2019 om 20:48

@FdJ
In jouw redenering zou de Tour van Taihu Lake die nu bezig is ook van geen tel mogen zijn. Klopt dus niet.

horsm 14 oktober 2019 om 10:02

Mocht Corendon inderdaad volgend jaar de Giro willen rijden, dan zou de ervaring van de contractloze Weening best van pas komen. Of zelfs die van Boom.

Barry Batsbak 14 oktober 2019 om 10:14

Dan liever Weening.

A.M.M. Jonkers 14 oktober 2019 om 10:34

Nou, Boom lijkt me eerder een verzwakking. Kan beter beseffen dat zijn (heel goed betaalde) seizoenen definitief voorbij zijn. Rijdt al 5 jaar geen platte prijs meer!
Pieter Weening zou daarentegen een perfecte aanwinst zijn voor de beste ProTeams zoals Wanty & Corendon.

toiletduck 14 oktober 2019 om 11:36

Weening zou zelfs zónder Giro een meer dan welkome versterking zijn!

TheBFG 14 oktober 2019 om 12:00

Als ik het goed lees hebben ze eigenlijk aleen kans op de 1-dags koersen.

Al meerdere keren gelezen dat Arkéa-Samsic zo goed als zeker WT is volgend jaar, dus dan gaat automatisch startrecht in etappe koersen (incl grote rondes) alleen naar de nummer 1. En Direct Energie gaan ze niet meer inhalen (althans, dat is als TDE niet nog meer dan 200 punten te verdedigen heeft de rest van het jaar, maar dat lijkt me niet).

Nou zou ik Weening nog steeds wel graag terug zien volgend jaar, dus doe toch maar :-)

EddyB1958 14 oktober 2019 om 15:23

Ik vind dat noch Cofidis, noch Arkea een WorldTour statuut verdienen. Vier Franse ploegen is dat niet wat veel van het goede?
Verder wat Weening betreft. Een jaar geleden zou ik ja gezegd hebben. Maar nu? Ok is nog steeds gemotiveerd, maar ik zie niet in wat een surplus hij vandaag zou betekenen voor het team. Ervaring hebben ze dit wielerjaar genoeg opgedaan. En Weening is geen winnaar en ook geen UCI puntenpakker. Daarbij welke renners er volgend jaar vertrekken en bijkomen, dat is ons zorg niet, maar die van de broers Roodhooft.

Baik-Baik 14 oktober 2019 om 10:21

Hoe zit het eigenlijk met renners met veel punten in je team halen? Hebben die invloed op deze ranking?

Youri IJnsen 14 oktober 2019 om 10:37

Nee. Het gaat om de punten die een ploeg haalt over de laatste 52 kalenderweken. Daarbij tellen de punten van de beste tien renners per ploeg. Punten van stagiairs tellen niet mee en als een renner tijdens het seizoen overstapt, tellen enkel de punten die hij voor zijn nieuwe werkgever haalt. De punten die degene haalde bij zijn oude ploeg, blijven daar.

JaBo 14 oktober 2019 om 10:32

Let op Wanty heeft Hilaire aan het roer. Deze is zo slim en heeft zoveel ervaring en daar naast veel vrienden in het peleton. Gaat volgens mij dus goed komen met Wanty.

A.M.M. Jonkers 14 oktober 2019 om 10:40

Hilaire is 1 van de slimste ploegleiders en veel (ex-) renners lopen weg met hem.

debarreman 14 oktober 2019 om 10:38

En dan rijden ze volgend jaar WT-koersen, wat dan ten koste gaat van koersen in de Europe-tour.
Punten halen in de WT-koersen zal heel wat moeilijker gaan, dus volgend jaar mag je verwachten dat CC weer zakt op de ranglijst.

Oblomov 14 oktober 2019 om 11:00

Het probleem zal vooral het verdedigen van Van der Poel’s punten zijn, met een beperkter wegprogramma voor hem i.v.m. Tokyo.

west 14 oktober 2019 om 12:06

Da’s natuurlijk geen nadeel, toch? Da’s een luxeprobleem. Je hoeft voor 2021 helemaal niks te verdedigen. Je kan er voor kiezen. Net als dat je ook gewoon alle wildcards zou kunnen inleveren. In 2020 zit je sowieso gewoon gebakken en de rest komt later.

Oblomov 14 oktober 2019 om 12:15

Het zou natuurlijk wel bijzonder lullig zijn als je in een na-olympisch jaar waarin Van der Poel openstaat voor een uitgebreid wegprogramma weer moet bedelen om wildcards.

Mbogers 14 oktober 2019 om 10:50

Wanty haalt Corendon nog wel in normaal gesproken.

Oblomov 14 oktober 2019 om 10:56

Normaal gesproken niet hoor. Staan op het punt om meer dan vijftig punten te verliezen in China. Zullen dus in Guangxi meerdere etappes moeten winnen of de top 6 in het eindklassement halen.

Mbogers 14 oktober 2019 om 11:03

Het deelnemersveld in guangxi is niet zo geweldig, Zie Martin daar wel top 5 rijden. En de eerste 60 krijgen punten in het algemeen klassement dus andere teamgenoten kunnen ook nog punten sprokkelen.

Tonydepony 14 oktober 2019 om 11:08

Vallée is net tweede geworden in Taihu Lake. Vraag me wel af of de punten van Merlier er nu wel bijgerekend zijn?

Youri IJnsen 14 oktober 2019 om 11:22

Die zijn er intussen bijgerekend.

Grobbel 14 oktober 2019 om 11:26

Vallée won dit rondje vorig jaar met vier top 4 plekken. Hij zal op z’n minst moeten winnen om te voorkomen dat Wanty punten verliest.

Tonydepony 14 oktober 2019 om 11:27

Ow, wist ik niet. Dan toch CC die het haalt misschien.

HaxVanMeeswijk 14 oktober 2019 om 12:22

Een 'gegarandeerde wildcard' bestaat niet. Dat is geen wildcard meer, want niet 'wild' te verdelen door de organisatie van een koers. Het is gewoon een startgarantie.

Retro Lex 14 oktober 2019 om 12:48

is daarom virtueel zeker van een gegarandeerde wildcard ?????

de buschauffeur 14 oktober 2019 om 12:50

Waarom rijdt Corendon niet in Putte-Kapellen ? Als je toch voor de punten gaat kan je er hier nog een paar sprokkelen.

A.M.M. Jonkers 14 oktober 2019 om 13:16

In de Sluitingsprijs Putte-Kapellen zijn geen punten te verdienen, alleen PINTEN leeg te drinken……

EddyB1958 15 oktober 2019 om 05:59

Corendon Circus rijdt er wel. Renners van ploegen die niet op de deelnemerslijst staan, kunnen er ook individueel starten. Alsook elite zonder contract en U23 meen ik. Maar Corendon Circus staat er wel op. Download maar de deelnemerslijst.
https://www.schaalsels.be/sluitingsprijs-putte/sp-info

hanzul 14 oktober 2019 om 12:52

Putten kapper is geen UCI koers meer dus ook geen punten te halen.

EddyB1958 15 oktober 2019 om 06:07

Heren of dames kapper?

leegloper 14 oktober 2019 om 13:07

Ergens is het wat krom dat je punten kan pakken in koersen die je concurrenten niet mogen rijden.

EddyB1958 15 oktober 2019 om 06:08

Mogen of willen?

Cochise 14 oktober 2019 om 13:19

Zouden niet veel WT-ploegen jaloers zijn op het statuut dat Total heeft volgend seizoen? Als proconti hoeven ze qua budget en renners aan pak minder voorwaarden te voldoen als de echte WT-teams en ze krijgen het recht om hun eigen worldtour-programma te kiezen. Zo’n Movistar zou volgens mij toch ook heel graag het recht hebben om hun kat te mogen sturen naar de Vluchtheuvel euh Binckbank-Tour.

leegloper 14 oktober 2019 om 13:31

Zeker. De UCI wilde de betere proconti-ploegen wat extra geven, maar daardoor krijgen ze (bijna) meer dan de WT-teams.

Koers 14 oktober 2019 om 16:03

Zeker niet franse(en ook spaanse/italiaanse) teams zijn hier enorm bij gebaat. Startrecht in de tour kan natuurlijk zorgen dat er veel exposure is voor de ploeg, wat mogelijk resulteert in nieuwe sponsers danwel extra geld van huidige sponsers.

Als je kijkt naar jumbo visma dan heeft die ploeg volgens mij voornamlijk nederlandse sponser (al is visma dat niet), zij moet echter wel starten in china en abu dhabi, ik heb eigenlijk geen idee of dat uberhaupt in nl wordt uitgezonden, dat zal waarschijnlijk meer kosten dan dat het oplevert. Kortom alle ploegen zullen waarschijnlijk jaloers zijn op het startrecht(en niet plicht) van total

EddyB1958 15 oktober 2019 om 09:05

Voor Jumbo zal de Chinese markt niet zo interessant zijn, maar voor Visma als leverancier van bedrijfssoftware wel. Of ben ik weer verkeerd?

Sammysosa 14 oktober 2019 om 14:03

Ik snap er nu niks meer van. Er werd toch met klem ontkend dat Mathieu meer weg had gereden vanwege de punten. Zei die Roodhooft niet iets als ‘punten spelen bij ons geen enkele rol’?

vluggejapie 14 oktober 2019 om 16:43

Vallée helpt Wanty morgen alweer naar plek 2 en dan rijdt Martin straks ook nog Guangxi. En Corendon-Circus kan al geen punten meer pakken. Dus waar hebben we het over.

Samlambeej 14 oktober 2019 om 17:19

een ware thriller

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.