Tijdrithouding tijdens wegkoers mag ook niet meer

maandag 8 februari 2021 om 14:23
Tijdrithouding tijdens wegkoers mag ook niet meer

Deze houding mag vanaf 1 april 2021 niet meer - foto: Cor Vos

De UCI heeft de nieuwe regels die gelden vanaf 1 april 2021 doorgevoerd op haar website. Het innemen van ‘gevaarlijke’ posities in wedstrijden wordt onder een extra vergrootglas gelegd. Het dalen op de bovenbuis (de zogeheten super tuck) wordt verboden, maar nu blijkt dat ook de tijdrithouding tijdens een rit-in-lijn niet meer mag.

“Renners moeten de standaardpositie op de fiets in acht nemen. Het zitten op de bovenbuis van de fiets is verboden. Daarnaast is het verboden om de onderarmen te gebruiken als steunpunt op het stuur, met uitzondering van tijdritten”, zo luidt de nieuwe regel in de boeken van de UCI.

In WorldTour-wedstrijden kan dit bestraft worden met een boete van 1.000 Zwitserse Frank, 25 strafpunten op de UCI-ranking en een diskwalificatie of deklassering. In wedstrijden van lager niveau zijn de geldboete en de strafpunten wat lager.

Zwaardere straf op foutief weggooien van afval
Ook op het weggooien van afval buiten de daarvoor bestemde zones wordt strenger gehandhaafd. Hier staat vanaf 1 april een geldboete tussen de 200 of 1.000 CHF en vijftien strafpunten op de UCI-ranking op. In eendagskoersen kan een renner gediskwalificeerd worden voor dit vergrijp. In rittenkoersen krijgt een renner bij een eerste overtreding 30 seconden tijdstraf in het klassement, bij een tweede overtreding twee minuten tijdstraf en bij een derde overtreding een diskwalificatie of deklassering.

De UCI richt zich op dit onderwerp ook tot de organisatoren. Die moeten in elke wedstrijd elke 30 of 40 kilometer een zone aanwijzen waar renners hun afval weg moeten gooien. Daarna moet de organisatie ervoor zorgen dat deze afvalzones opgeruimd worden.

Dranghekken
Daarnaast heeft de internationale wielerunie de regels omtrent dranghekken langs de kant van de weg, zeker in de finishzone, beter controleren en de aanduiding van obstakels op en langs het parcours verbeteren. Die maatregelen had de UCI voor het weekend al aangekondigd.


De super tuck – foto: Cor Vos

Vorige week gaf 66% van de WielerFlits-lezers aan het eens te zijn met het verbod op de ‘super tuck’ in wedstrijden. Wat denk jij van het verbod op de tijdrithouding? Laat je stem horen in de poll hieronder.

Dit artikel delen:

137 Reacties

Crown_Collective 8 februari 2021 om 20:52

Kan me niet herinneren dat er iemand ooit op deze manier is gevallen in het profpeloton…

Minne 8 februari 2021 om 20:58

Excuseer? Is dit een grap? Heeft iemand dit een renner in peloton al eens zien doen? Dit doen toch alleen maar vluchters?

Niets gevaarlijks aan op die manier. Alleszins veel minder gevaarlijk dan blind in een peloton over zeg maar de doorsnee Vlaamse betonbaan (waaruit de bitumineuze voegvulling reeds decennia geleden is weggeërodeerd) of Ardeense putjesbaan razen.

Wielrennen is gevaarlijk. Maximaal inzetten op signalisatie, wegnemen van wegmeubilair, nadenken over routes en inrichtingen van aankomstzones. Meer kan je niet doen.

nickdt 8 februari 2021 om 21:02

Doen ze ook wel eens op kop van het peloton om meer snelheid te maken in de achtervolging op een kopgroep.

Minne 8 februari 2021 om 21:13

Dat is inderdaad waar. Toch mag je van de doorsnee prof verwachten dat als hij op die manier vrije baan heeft hij niet zomaar op zen gezicht zal vallen. Vind het toch wat té betuttelend.

nickdt 8 februari 2021 om 21:03

Hoe zit het dan met ploegentijdritten, want dan is het ook gevaarlijk als je beredeneert als de UCI, omdat je met de hele ploeg rijdt.

VerstandOpNul 8 februari 2021 om 21:04

Ik vind het altijd wel mooi als renners solo wegrijden en dan de armpjes ontspannen op het stuur leggen.. Verstand op nul, blik op oneindig.. Die aanvallen lijken dan ook gelijk wat kansrijker..

Patrick 8 februari 2021 om 21:07

Dit is belachelijk. Hier moeten ploegen en renners niet mee akkoord gaan. Deze onzin moet stoppen.

Sjoerd102 8 februari 2021 om 22:11

Gelukkig gaat dit 1 APRIL in. Leuke grap

Stef Wouters 8 februari 2021 om 22:15

Ik vind dit echt een stomme regel. Renners gaan dit enkel doen wanneer ze voor het peloton uit rijden. Hierdoor gaan echt geen valpartijen gebeuren, dit zijn wel profrenners, hé. Als ze de koers veiliger willen maken, waarom doen ze dan niets aan de supporters die op beklimmingen zo dicht mogelijk tegen de renners aan gaan staan of versmallingen in de laatste kilometers van een vlakke etappe.

ruudenkit 8 februari 2021 om 22:23

Ik kan me er wel in vinden, vraag me alleen af hoe de renners hierover denken.
In mijn ogen niet je ten alle tijden kunnen remmen en dat gaat gewoon niet in tijdrit positie.
Bovendien is de balans veel beter in een traditionele houding.
Net zoals in een auto ook uit respect voor medeweggebruikers handjes aan stuur

arviidd 8 februari 2021 om 23:10

Juichen bij de finish, kasseien, een kleding stuk aan en/of uit doen en eten op de fiets ook maar verbieden dan. Een maximum snelheid lijkt mij ook verstandig.

klootje kriekeljon 9 februari 2021 om 00:43

F1 hebben ze ook zo veilig mogelijk gemaakt, ook geen reet meer aan. Maar goed het blijft een lastige discussie al die veiligheid, want sporters moeten natuurlijk ook geen kanonnenvoer worden.

Grote Man 9 februari 2021 om 06:14

nog even en alles is helemaal kapot gemaakt.
door die dwaze regelgeving en kansloze technologieën zal het niet lang meer duren of de wereld is volledig ontzield.
over een tijdje zit iedereen in een virtual reality (kunnen er ook geen ongelukken gebeuren zullen ze zeggen)

echt een walgelijke tijd waarin we zitten, hellend vlak zo de afgrond in.

hoe dan ook geniet ervan zolang het kan
het is nooit te laat om het tij te keren

SpeedyLegs 9 februari 2021 om 08:03

Eindelijk heeft deUCI, na enkele tragische incidenten, het issue Veiligheid omgezet in regels. Dit komt de wielersport ten goede. Niet alleen de rijders, doch ook de sponsors en de amateursport alsmede het beld bij het brede publiek. Je wilt toch niet dat je jonfw zoon of dochter live getuige is van een fataal ongeluk tijdens het kijken naar de koers? Of denk joue testosteron alles bepalend moetzijn?
Zo gerijpt (volwassen) als de F1 is het nog lang niet. De implementatie en handhaving vormen de volgende stappen.

Zjoske 9 februari 2021 om 09:24

Eindelijk! Goede actie van de UCI.
Handjes aan het stuur houden en renners hebben ook een voorbeeldfunctie.
Vorig jaar kwam iemand mij in de afdaling vanaf Tivoli bij Berg en Dal voorbij met de polsjes los op het stuur met 50+ op de teller.
Ik ga je niet helpen als je op je muil gaat. Onverantwoord gedrag is voor je eigen risico.

VespavanBern 9 februari 2021 om 10:28

In je laatste zin geef je al de reden waarom dit een belachelijke regel is.

Gala 9 februari 2021 om 09:32

De laatste, zware en/of dodelijk ongevallen in profkoersen die ik mij herinner, hadden niets te maken met de fietshouding:
Jakobsen (kwak), Lambrecht (straatreflectoren), Weylandt (uitstekende rotsblok), Demoitie (aanrijding motor), Casartelli (betonblok), …

Tijmuh 9 februari 2021 om 10:41

Wat een onzinmaatregel. Als de UCI echt om de veiligheid van de renners zou geven, zou het qua parcoursen beter in moeten grijpen. Dit is gewoon veinzen dat je het beste voorhebt met je renners.

Veleta 9 februari 2021 om 11:06

Het aspect houding is hier intussen voldoende uitgediept. Ik lees echter amper iets over het nodeloos weggooien van verpakkingen en bidons op plekken waar ze rustig de natuur blijven vervuilen, voor mij een doorn in het oog, met name de achteloze manier waarop dit gebeurt. Milieu wordt gelukkig steeds meer een item, maar veel renners trekken zich hier niets van aan, dus hier geef ik de UCI groot gelijk, als ze tenminste ook gaan handhaven!

Bami Bal 9 februari 2021 om 15:47

Het maakt de koers minder attractief. De groep heeft Aero voordeel t.o.v. het individu. De solo vlucht zal minder snel gaan slagen.

Emergo 9 februari 2021 om 15:55

Much ado about nothing !

Headlines

Materiaalzone

Populair