Tijdrithouding tijdens wegkoers mag ook niet meer
De UCI heeft de nieuwe regels die gelden vanaf 1 april 2021 doorgevoerd op haar website. Het innemen van ‘gevaarlijke’ posities in wedstrijden wordt onder een extra vergrootglas gelegd. Het dalen op de bovenbuis (de zogeheten super tuck) wordt verboden, maar nu blijkt dat ook de tijdrithouding tijdens een rit-in-lijn niet meer mag.
“Renners moeten de standaardpositie op de fiets in acht nemen. Het zitten op de bovenbuis van de fiets is verboden. Daarnaast is het verboden om de onderarmen te gebruiken als steunpunt op het stuur, met uitzondering van tijdritten”, zo luidt de nieuwe regel in de boeken van de UCI.
In WorldTour-wedstrijden kan dit bestraft worden met een boete van 1.000 Zwitserse Frank, 25 strafpunten op de UCI-ranking en een diskwalificatie of deklassering. In wedstrijden van lager niveau zijn de geldboete en de strafpunten wat lager.
Zwaardere straf op foutief weggooien van afval
Ook op het weggooien van afval buiten de daarvoor bestemde zones wordt strenger gehandhaafd. Hier staat vanaf 1 april een geldboete tussen de 200 of 1.000 CHF en vijftien strafpunten op de UCI-ranking op. In eendagskoersen kan een renner gediskwalificeerd worden voor dit vergrijp. In rittenkoersen krijgt een renner bij een eerste overtreding 30 seconden tijdstraf in het klassement, bij een tweede overtreding twee minuten tijdstraf en bij een derde overtreding een diskwalificatie of deklassering.
De UCI richt zich op dit onderwerp ook tot de organisatoren. Die moeten in elke wedstrijd elke 30 of 40 kilometer een zone aanwijzen waar renners hun afval weg moeten gooien. Daarna moet de organisatie ervoor zorgen dat deze afvalzones opgeruimd worden.
Dranghekken
Daarnaast heeft de internationale wielerunie de regels omtrent dranghekken langs de kant van de weg, zeker in de finishzone, beter controleren en de aanduiding van obstakels op en langs het parcours verbeteren. Die maatregelen had de UCI voor het weekend al aangekondigd.
- Lees hier de regelwijzigingen die de UCI vanaf 1 april 2021 doorvoert.
Vorige week gaf 66% van de WielerFlits-lezers aan het eens te zijn met het verbod op de ‘super tuck’ in wedstrijden. Wat denk jij van het verbod op de tijdrithouding? Laat je stem horen in de poll hieronder.
En voor ons de helft minder slaapverwekkend. Snijdt het mes aan twee kanten.
Het continue gedram en 'schande spreken' bij valpartijen heeft de UCI wakker geschud, maar menigeen lijkt nu ineens verbaast dat deze mooie sport glans verliest door maatregelen die de sport qua veiligheid vooruit helpen, maar ons als fan niet zint.
Over 10 jaar is het gros van de kleine wedstrijden verdwenen en vindt de helft van hetgeen nog bestaat plaats op een criterium.
Misschien kan Wielerflits alle nieuwe regels op een rijtje zetten en niet alleen die voor de renners maar ook die wat betreft de eisen van de anderen (organisator, ploegleiders wagens, etc...).
Ik ben op zich niet tegen.
Wat wel fijn voor de kijk spanning is.
Wanneer gaan ze ademhalen verbieden? De lucht die we tegenwoordig inademen is al niet bijster schoon. Tussen de auto's en motards is de lucht nog beroerder. Dit kan allerlei ziektes op den duur veroorzaken, levensgevaarlijk dus.
Bij veel valpartijen is het gedrag van het peloton de oorzaak:
- klassementsploegen die niets te zoeken hebben in een massasprint maar wel voorin gaan rijden.
- sprintaantrekkers die zich zonder omkijken laten afzakken.
- kopstoten die uitgedeeld worden.
- de 'deur dicht doen'.
- bidons weggooien die in het peloton stuiteren.
- Etc...
We kunnen de UCI overal wel de schuld van geven maar in mijn ogen is het toch echt het gedrag van het peloton. De regels gaan geen valpartijen voorkomen maar verkleinen wel het risico. Ook het verbieden van de tijdrithouding op een normale racefiets (waarbij de controle over de fiets minder is) helpt hierbij.
Ik denk dat iedereen hier zijn/haar kinderen ook leert om met beide handen het stuur goed vast te houden en een normale positie op de fiets aan te nemen, toch?
Maar deze maatregel geeft net als het afdalen met je ballen op de bovenbuis het beeld dat de UCI niet met de juiste dingen bezig is. Dat er dit soort maatregelen genomen worden, maar dat de aandacht afgeleid wordt van de issues waar de UCI juist wel mee aan de slag zou moeten zijn: onveilig gedrag van renners (uitzakken, kwakken, kopstoten, etc) consequent aanpakken, organisatoren duidelijke richtlijnen geven voor veilige parcoursen en hierop consequent handhaven, etc.
Dit riekt vooral naar "symboolpolitiek". Alsof we met een kopvoddentaks het immigratievraagstuk oplossen, een beetje dat idee.
Ze lossen probleem X op. Punt uit. Dat er ook nog een probleem Y is dat sommigen een groter probleem vinden, is niet relevant bij dit nieuwsbericht. Dit is gewoon klagen om te kunnen klagen met een hoop whataboutism.
het probleem is een intrinsiek onveilige fietshouding. Zowel met de polsen op het stuur als met je ballen op de bovenbuis.
Is het het allergrootste probleem? Nee. En daar zijn we het allemaal wel over eens. Maar moet je er dan niks aan doen? Ook nee...
Met de ballen op de buis vind ik zeer ongemakkelijk om naar te kijken en ook vaak met slingers bijna mis zien gaan. Mee eens. Met de polsen op het stuur kan ik me geen het ging maar net goed situatie herinneren. Van niet het allergrootste probleem, zou ik gaan naar geen probleem.
-massasprints
-gekke vlakke aankomsten zonder 3km-regel in grote rondes
-bevoorrading langs de weg
-geblindeerde autoruiten verbieden in de caravaan
-hekwerk
-pers
-aantal motoren
Wat mij met name stoort is dat ze dingen die renners wél zelf onder controle hebben gaan verbieden. Terwijl het juist nuttig is om zaken die ze niet zelf onder controle hebben aan banden te leggen.
Dit op zich is al een regel waar je een boek vol uitzonderingen voor kunt schrijven (hand omhoog bij pech is niet de standaard positie, achterom kijken is niet de standaardpositie, bij zadelbreuk heb je niet de standaardpositie en je mag dan vooral ook niet op de buis gaan zitten, tenzij?, sprinten gaat niet in de standaardpositie, hoort op de pedalen staan bij de standaardpositie? etc etc etc.
Het zijn allemaal (expres) 'lullige' voorbeelden, maar als je regels maakt moet je dit vastleggen. En dat terwijl de wielerwereld al genoeg problemen kent met het consequent toepassen van regels die er nu al zijn. Stayeren, van je lijn afwijken in de sprint, over de stoep fietsen, op plekken waar het niet mag afval weggooien, zelfs de lengte van de sokken ( ) etc, etc etc.
Wat gedacht van de ons zo geliefde koersen RVV, PR en AGR? Die parcoursen zijn allesbehalve veilig. Starks een RVV en AGR zonder smalle, bochtige wegen of PR zonder glibberige kasseiwegen. Ik mag er niet aan denken.
Zeker, het kán fout gaan. Ondergetekende is ook wel eens bijna van zijn fiets geflikkerd in deze houding, maar dat was op een beroerd onderhouden fietspad. Deze gasten rijden op de weg en komen dan minder vaak een slecht onderhouden wegdek tegen. Onzinregel.
Of dat de maatregel rechtvaardigt mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar ‘er gebeurt nooit iets’ is niet waar