Tijdrithouding tijdens wegkoers mag ook niet meer

maandag 8 februari 2021 om 14:23
Tijdrithouding tijdens wegkoers mag ook niet meer

Deze houding mag vanaf 1 april 2021 niet meer - foto: Cor Vos

De UCI heeft de nieuwe regels die gelden vanaf 1 april 2021 doorgevoerd op haar website. Het innemen van ‘gevaarlijke’ posities in wedstrijden wordt onder een extra vergrootglas gelegd. Het dalen op de bovenbuis (de zogeheten super tuck) wordt verboden, maar nu blijkt dat ook de tijdrithouding tijdens een rit-in-lijn niet meer mag.

“Renners moeten de standaardpositie op de fiets in acht nemen. Het zitten op de bovenbuis van de fiets is verboden. Daarnaast is het verboden om de onderarmen te gebruiken als steunpunt op het stuur, met uitzondering van tijdritten”, zo luidt de nieuwe regel in de boeken van de UCI.

In WorldTour-wedstrijden kan dit bestraft worden met een boete van 1.000 Zwitserse Frank, 25 strafpunten op de UCI-ranking en een diskwalificatie of deklassering. In wedstrijden van lager niveau zijn de geldboete en de strafpunten wat lager.

Zwaardere straf op foutief weggooien van afval
Ook op het weggooien van afval buiten de daarvoor bestemde zones wordt strenger gehandhaafd. Hier staat vanaf 1 april een geldboete tussen de 200 of 1.000 CHF en vijftien strafpunten op de UCI-ranking op. In eendagskoersen kan een renner gediskwalificeerd worden voor dit vergrijp. In rittenkoersen krijgt een renner bij een eerste overtreding 30 seconden tijdstraf in het klassement, bij een tweede overtreding twee minuten tijdstraf en bij een derde overtreding een diskwalificatie of deklassering.

De UCI richt zich op dit onderwerp ook tot de organisatoren. Die moeten in elke wedstrijd elke 30 of 40 kilometer een zone aanwijzen waar renners hun afval weg moeten gooien. Daarna moet de organisatie ervoor zorgen dat deze afvalzones opgeruimd worden.

Dranghekken
Daarnaast heeft de internationale wielerunie de regels omtrent dranghekken langs de kant van de weg, zeker in de finishzone, beter controleren en de aanduiding van obstakels op en langs het parcours verbeteren. Die maatregelen had de UCI voor het weekend al aangekondigd.


De super tuck – foto: Cor Vos

Vorige week gaf 66% van de WielerFlits-lezers aan het eens te zijn met het verbod op de ‘super tuck’ in wedstrijden. Wat denk jij van het verbod op de tijdrithouding? Laat je stem horen in de poll hieronder.

Dit artikel delen:

137 Reacties

Glennovic 8 februari 2021 om 15:39

Lullig voor een Martin, de Gent of alle andere die 100k tot 200k op kop moeten rijden van het peleton. Het is voor hun toch even relexer om even de polsen niet te hoeven belasten.

Arie den Blanken 8 februari 2021 om 15:44

Dat is voor die renners gemakkelijk op te lossen. De koersen de helft korter.
En voor ons de helft minder slaapverwekkend. Snijdt het mes aan twee kanten.

Merlinappa 8 februari 2021 om 17:06

Polsbelasting heeft het natuurlijk geen fuck mee te maken.

Derierre de la course 8 februari 2021 om 20:32

Moet eerlijk bekennen dat het lekkerder rijdt op lange rechte stukken dan onder in de beugel. Snap aan de ene kant dat ze het verbieden, want je hebt minder controle, aan de andere kant zijn het profs, komop.

Panache 8 februari 2021 om 15:56

Ik roep het al jaren: om de door ons geliefde vorm van wegwielrennen te behouden zal je een bepaalde mate aan gevaren en ongelukken moeten accepteren.
Het continue gedram en ‘schande spreken’ bij valpartijen heeft de UCI wakker geschud, maar menigeen lijkt nu ineens verbaast dat deze mooie sport glans verliest door maatregelen die de sport qua veiligheid vooruit helpen, maar ons als fan niet zint.
Over 10 jaar is het gros van de kleine wedstrijden verdwenen en vindt de helft van hetgeen nog bestaat plaats op een criterium.

Kelder is de Man 8 februari 2021 om 17:36

Tsja.. Je mag als kapper niet een paar mensen ontvangen, terwijl de metro stampvol zat vandaag. Kan me eerlijk gezegd niet een val herinneren vanuit deze positie, terwijl in massasprints toch regelmatig een behoorlijke valpartij is. Wat voor zin heeft het dan.

Veloburto 8 februari 2021 om 15:58

Is dit de Speld of is dit echt waar? Wat een onzin zeg.

Romāns Vainšteins 8 februari 2021 om 15:59

Tergend belachelijk. Dit is zo onnatuurlijk en opdringerig dat je er simpel van wordt, wat is in godsnaam het hele idee hierachter joh? Dit gaat eerder valpartijen opleveren dan voorkomen, je gaat circus artiesten toch ook niet belemmeren in kunsten?

AvdS 8 februari 2021 om 16:59

Hoe gaat dit eerder valpartijen opleveren dan voorkomen?

josi 8 februari 2021 om 16:16

Er wordt hier door sommigen bijna gedaan alsof deze regel de essentie van het wielrennen aantast. In een niet zo ver verleden reed er echter nooit iemand met zijn onderarmen op het stuur.

Lalsacien 8 februari 2021 om 16:23

Wat een conservatieve wereld leven we in…
Misschien kan Wielerflits alle nieuwe regels op een rijtje zetten en niet alleen die voor de renners maar ook die wat betreft de eisen van de anderen (organisator, ploegleiders wagens, etc…).
Ik ben op zich niet tegen.

Wheely 8 februari 2021 om 16:27

Ik voorspel rellen.

Joaquim Agostinho 9 februari 2021 om 08:10

Terecht natuurlijk, alles wordt ons afgenomen, we leven in een dictatuur, allemaal de schuld van Soros en Bill Gates en de UCI…….

wielrenner 8 februari 2021 om 16:29

Hey, hebben we voor deze houding geen Engelse benaming ????

Wheely 8 februari 2021 om 16:33

De time trial position? Of wil je iets meer hips als de “Garmin grabber”

Botte de Bouilloire 8 februari 2021 om 16:59

Ik rijd met een Wahoo, dus dan hoef ik me er mooi niet aan te houden :D

Kelder is de Man 8 februari 2021 om 17:38

Vroeger shiftercable position zeker. Toen had je wel meer houvast.

Merlinappa 8 februari 2021 om 17:50

‘puppy paws’ ;)

Cyclinglife 8 februari 2021 om 16:36

Wat is er mis mee als je alleen in de ontsnapping bent dit in tijdrijdershouding te doen? Je brengt niemand anders in gevaar en je hebt een ietsiepietsie meer kans om uit te lopen en voor het peloton te blijven.
Wat wel fijn voor de kijk spanning is.

Wanneer gaan ze ademhalen verbieden? De lucht die we tegenwoordig inademen is al niet bijster schoon. Tussen de auto’s en motards is de lucht nog beroerder. Dit kan allerlei ziektes op den duur veroorzaken, levensgevaarlijk dus. ;) ;) :p

salem 8 februari 2021 om 17:00

Eerst werd er hier collectief geroepen dat de UCI moet ingrijpen voordat het mis gaat. Nu wordt er hier collectief de vraag gesteld wanneer het voor het laatst mis ging. Erg hypocriet, vind ik.

Bij veel valpartijen is het gedrag van het peloton de oorzaak:
– klassementsploegen die niets te zoeken hebben in een massasprint maar wel voorin gaan rijden.
– sprintaantrekkers die zich zonder omkijken laten afzakken.
– kopstoten die uitgedeeld worden.
– de 'deur dicht doen'.
– bidons weggooien die in het peloton stuiteren.
– Etc…

We kunnen de UCI overal wel de schuld van geven maar in mijn ogen is het toch echt het gedrag van het peloton. De regels gaan geen valpartijen voorkomen maar verkleinen wel het risico. Ook het verbieden van de tijdrithouding op een normale racefiets (waarbij de controle over de fiets minder is) helpt hierbij.

Ik denk dat iedereen hier zijn/haar kinderen ook leert om met beide handen het stuur goed vast te houden en een normale positie op de fiets aan te nemen, toch?

roeleur 8 februari 2021 om 17:19

Nogmaals dus: Wanneer is het misgegaan door deze positie? Je kunt evengoed beweren dat het afwisselen van houding en het even kunnen ontspannen van de bovenarmen en polsen bijdraagt aan de veiligheid over de gehele duur van de wedstrijd gezien. Wel alleen als het veilig kan natuurlijk. Overigens hoop ik wel dat er een regel komt om mensen met een andere mening niet als hypocriet te bestempelen.

josi 8 februari 2021 om 18:59

@roeleur, Ik vind het op zich niet echt een heel sterk argument dat het, althans in het profpeloton, nog niet echt mis is gegaan. Als er straks een renner een harde smak maakt in die houding, ben je dan ineens wel voor die maatregel? Je hoeft natuurlijk geen deskundige te zijn om in te zien dat je onderarmen je heel wat minder controle over het stuur bieden dan je handen. Ik geef toe dat het niet de eerste maatregel is waaraan ik zou denken om het wielrennen veiliger te maken, maar kwaad kan het zeker ook niet. Als je er een regel van maakt dat het alleen mag als het veilig kan, open je natuurlijk de deur naar controverse. Hoe bepaal je dan wat er veilig is?

roeleur 8 februari 2021 om 19:53

@josi Als het dan zo onveilig is, waar ik nog geen bewijs van heb gezien, sta het dan alleen toe tijdens een solo bv. Ik weet uit ervaring dat je armen volledig verzuurd kunnen raken na een lange rit wat dan ook onveilig wordt voor de renner zelf. Zoals gezegd, er zijn veel belangrijkere maatregelen te nemen die niet genomen worden vooral in de aankomstzones waar niemand nog met de armen op het stuur ligt.

josi 8 februari 2021 om 20:13

@roeleur Je hoort mij niet zeggen dat het zo onveilig is, alleen wel dat het onveiliger is dan je handen op het stuur houden. Tot voor enkele jaren terug reed er niemand zo en kan ik me niet herinneren dat er renners waren die klaagden over onveiligheid vanwege verzuurde armen. Dat lijkt me ook niet echt de reden dat ze zo fietsen. Mijn punt is dat het niet goed in regels zal zijn te vangen wanneer het wel of niet veilig is, dus zul je het altijd moeten verbieden of altijd moeten toestaan. Anders moet je echte elke mogelijke situatie beschrijven en dat is geen doen. Over een hobbelige weg of in een afdaling rijden zonder het stuur vast te houden lijkt me bijvoorbeeld ook solo niet aan te raden. Dat ze daarom maar in zijn algemeenheid stellen dat je je handen op het stuur moet houden, kan ik wel begrijpen, ook al ben ik het met je eens dat er andere veiligheidsaspecten een hogere prioriteit hebben.

Joaquim Agostinho 9 februari 2021 om 08:11

Ik heb nog nooit brand gehad in mijn huis, waarom zou ik mij verzekeren….?

roeleur 9 februari 2021 om 16:18

@josi De houding werd in de jaren negentig al vaak gebruikt door Bartoli. Een stylist pur sang en hierdoor nooit gevallen. Ik zal ook de stijlvolle solo van Matthieu vdPoel in de laatste Binckbank tour gaan missen. Ook niet gevallen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Volgens Bugno gaat het om het rolmodel zijn van de profs op tv. Met dat op de buis afdalen kan ik me daar wat bij voorstellen maar ik rij al 45 jaar rond op een racefiets en ben echt nooit een gevallen jongeling tegengekomen die Bartoli nadeed, zoals ik er zelf ook nooit door gevallen ben. Aan wegwielrennen zitten risico's. Profrenners zijn geen kinderen die je de soklengte moet voorschrijven. Straks ook nog de haarlengte? Je kunt je beter verzekeren voor brand, ja maar dan ga je natuurlijk niet steeds met lucifers spelen als volwassene. Dat doen renners met deze tijdrithouding dan ook niet. Helaas houden sommigen van veel regeltjes zodat ze zelf niet meer hoeven nadenken. https://m.gva.be/cnt/dmf20210208_95541818

Merlinappa 8 februari 2021 om 17:05

Jan-Willem van Schip lacht in z’n vuistje nu.

Wheely 8 februari 2021 om 17:07

Totdat ze zijn stuurtje ook verbieden.

antilek 8 februari 2021 om 17:19

Ik vind het ook heerlijk om met onderarmen op het stuur te liggen, maar ik ben hier door een keer flink op mijn bolus gegaan omdat ik door een kuiltje reed. Gelukkig reed ik opdat moment alleen. Op de club willen ze niet meer achter mij rijden door die tijdrit houding.

roeleur 8 februari 2021 om 18:22

Dan heb je de kast zeker vol met 1e prijs bekers van de clubkampioenschappen.

Lalsacien 8 februari 2021 om 20:17

@roeleur juist niet. Iedereen doet z’n uiterste best om voor hem te blijven fietsen.

boenk 8 februari 2021 om 17:22

Dit is in het nadeel van de eenzame vluchter. In groep/peloton wordt dit nooit gedaan tenzij dezelfde renner heel de tijd op kop rijdt. De scenario’s waar dit gevaarlijk is, zijn quasi onbestaande. Leg dan ook meteen de voedselbevoorrading aan banden, en verbiedt het dan ook maar meteen om nog een regenjasje aan te doen al fietsend. Dat is veel gevaarlijker.

schlunzi 8 februari 2021 om 17:32

Wen er maar aan, want dit is de toekomt! Alles wat maar even naar gevaar ruikt moet worden gecontroleerd en verbannen. Stel je voor, dat iemand iets overkomt! Vallen wordt ook verboden, want de ICs liggen te snel vol. Er wordt nu gewerkt aan een body-airbag, die door alle renners moet worden gedragen, mocht het er toch van komen… Dit is het nieuwe normaal!

antilek 8 februari 2021 om 17:33

Ben zelf ook een keer op mijn bolus gegaan door die houding, omdat ik door een kuiltje reed. Gelukkig reed niemand achter mij op dat moment. Veel schade aan fiets en lichaam. Toch wel geschrokken. Toch een fijne houding hoor. Op de club wordt ik nog wel verrot gescholden dat ik mijn kl… aan mijn stuur moet houden. En daar ben je 67 voor

VerstandOpNul 8 februari 2021 om 20:57

Kan het zijn dat je een beetje vergeetachtig bent geworden sinds die val?

john 8 februari 2021 om 17:33

Gelukkig mogen de Engelse Astma rijders hun doping nog gebruiken ,anders wordt het helemaal saai

Michelangelo 8 februari 2021 om 17:38

Ik ben groot voorstander van meer veiligheid in koersen. Maar dit zou toch niet de maatregel zijn die ik als eerste zou nemen. Aan de andere kant: het verandert niet de essentie van de sport, en twee handen aan het stuur is nou eenmaal veiliger dan met de polsjes er losjes bovenop.

Maar deze maatregel geeft net als het afdalen met je ballen op de bovenbuis het beeld dat de UCI niet met de juiste dingen bezig is. Dat er dit soort maatregelen genomen worden, maar dat de aandacht afgeleid wordt van de issues waar de UCI juist wel mee aan de slag zou moeten zijn: onveilig gedrag van renners (uitzakken, kwakken, kopstoten, etc) consequent aanpakken, organisatoren duidelijke richtlijnen geven voor veilige parcoursen en hierop consequent handhaven, etc.

Dit riekt vooral naar “symboolpolitiek”. Alsof we met een kopvoddentaks het immigratievraagstuk oplossen, een beetje dat idee.

Deel Koeper 8 februari 2021 om 17:44

Ik heb een veel groter "symbool-verontwaardiging" gevoel bij een hoop reacties.

Ze lossen probleem X op. Punt uit. Dat er ook nog een probleem Y is dat sommigen een groter probleem vinden, is niet relevant bij dit nieuwsbericht. Dit is gewoon klagen om te kunnen klagen met een hoop whataboutism.

Kelder is de Man 8 februari 2021 om 18:02

Zou ik met je eens zijn, ware het niet dat probleem X er niet is.

Michelangelo 8 februari 2021 om 18:07

@Kelder,
het probleem is een intrinsiek onveilige fietshouding. Zowel met de polsen op het stuur als met je ballen op de bovenbuis.
Is het het allergrootste probleem? Nee. En daar zijn we het allemaal wel over eens. Maar moet je er dan niks aan doen? Ook nee…

Kelder is de Man 8 februari 2021 om 18:17

Miche
Met de ballen op de buis vind ik zeer ongemakkelijk om naar te kijken en ook vaak met slingers bijna mis zien gaan. Mee eens. Met de polsen op het stuur kan ik me geen het ging maar net goed situatie herinneren. Van niet het allergrootste probleem, zou ik gaan naar geen probleem.

Merlinappa 8 februari 2021 om 17:54

Dingen die beter eerst veiliger gemaakt hadden moeten worden maar waar de UCI doof voor is:
-massasprints
-gekke vlakke aankomsten zonder 3km-regel in grote rondes
-bevoorrading langs de weg
-geblindeerde autoruiten verbieden in de caravaan
-hekwerk
-pers
-aantal motoren

Wat mij met name stoort is dat ze dingen die renners wél zelf onder controle hebben gaan verbieden. Terwijl het juist nuttig is om zaken die ze niet zelf onder controle hebben aan banden te leggen.

Ward 8 februari 2021 om 18:15

+1

thorsen 8 februari 2021 om 18:12

"Renners moeten de standaardpositie op de fiets in acht nemen."

Dit op zich is al een regel waar je een boek vol uitzonderingen voor kunt schrijven (hand omhoog bij pech is niet de standaard positie, achterom kijken is niet de standaardpositie, bij zadelbreuk heb je niet de standaardpositie en je mag dan vooral ook niet op de buis gaan zitten, tenzij?, sprinten gaat niet in de standaardpositie, hoort op de pedalen staan bij de standaardpositie? etc etc etc.

Het zijn allemaal (expres) 'lullige' voorbeelden, maar als je regels maakt moet je dit vastleggen. En dat terwijl de wielerwereld al genoeg problemen kent met het consequent toepassen van regels die er nu al zijn. Stayeren, van je lijn afwijken in de sprint, over de stoep fietsen, op plekken waar het niet mag afval weggooien, zelfs de lengte van de sokken ( ;) ) etc, etc etc.

Ward 8 februari 2021 om 18:17

Mag juichen aan de meet nog? Alle argumenten om de slappe handjes te verbieden, gelden ook en bij uitstek voor deze fietspositie.

roeleur 8 februari 2021 om 18:44

Nee juichen aan de meet wordt vervangen door een klein knikje met het hoofd. Maar niet teveel en te heftig, anders diskwalificatie.

Gala 8 februari 2021 om 18:49

Ik lees her en der een oproep voor “veiliger parcoursen”. Hier moeten we mee oppassen.
Wat gedacht van de ons zo geliefde koersen RVV, PR en AGR? Die parcoursen zijn allesbehalve veilig. Starks een RVV en AGR zonder smalle, bochtige wegen of PR zonder glibberige kasseiwegen. Ik mag er niet aan denken.

Timster 8 februari 2021 om 19:31

As we speak (19.28u) blijkt dat 22% van de stemmers nog nooit op een racefiets heeft gezeten.
Zeker, het kán fout gaan. Ondergetekende is ook wel eens bijna van zijn fiets geflikkerd in deze houding, maar dat was op een beroerd onderhouden fietspad. Deze gasten rijden op de weg en komen dan minder vaak een slecht onderhouden wegdek tegen. Onzinregel.

Panache 8 februari 2021 om 19:53

Malori (San Luis) en in iets mindere mate – want tijdrit – Lopez (Giro), zijn wel voorbeelden van zware ongelukken mede omdat de handen niet aan het stuur zaten.
Of dat de maatregel rechtvaardigt mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar ‘er gebeurt nooit iets’ is niet waar

Jan Blokland 8 februari 2021 om 20:01

UCI slaat weer eens door. Je zou maar Ganna heten en net als zaterdag alleen op kop komen en niet mogen doen waar je goed in bent.

re-cycle 8 februari 2021 om 20:10

Uci laagt de wielerwereld op stang, o nee ze helpen de wielerwereld weer in het zadel en wat minder overstuur

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair