Thibau Nys mogelijk toch naar WK: “Zijn herstel evolueert zeer gunstig”

woensdag 12 januari 2022 om 16:06
Thibau Nys mogelijk toch naar WK: “Zijn herstel evolueert zeer gunstig”

foto: Cor Vos

De kans dat Thibau Nys het WK veldrijden haalt, wordt steeds groter. Na een valpartij op het BK veldrijden leek het einde seizoen voor de belofte, maar de schouderblessure lijkt zeer snel te herstellen. “Het gaat écht wel de goeie kant uit”, zegt ploegdokter Jan Mathieu van Baloise Trek Lions.

Aanvankelijk vreesde Nys junior voor een sleutelbreenbreuk, maar onderzoek wees uit dat zijn sleutelbeen ‘slechts’ ontwricht was. Eerder dit seizoen brak hij wel zijn sleutelbeen en het metalen plaatje dat toen geplaatst werd, lijkt hem nu te redden. “Uiteraard is nog niets definitief en wordt de knoop pas volgende week woensdag, na een training op de Balenberg, doorgehakt”, vertelt de dokter aan Het Laatste Nieuws.

“Maar zijn herstel evolueert zeer gunstig. Het gaat écht wel de goeie kant uit. Niets wijst er op dit moment op dat het WK problematisch zou worden. Hij heeft zijn eerste fietstripje achter de rug. Op het gemak, uiteraard”, gaat Mathieu verder. “Gelukkig was er niets echt kapot in die linkerschouder. Wat dokter Toon Claes hem de raad deed geven: Als je kúnt bewegen binnen de pijngrens: zeker doen!”

Bondscoach Sven Vanthourenhout heeft Thibau Nys alvast wel opgenomen in de selectie voor het WK veldrijden voor beloften, dat op zaterdag 29 januari gereden wordt in Fayetteville, Verenigde Staten.

Dit artikel delen:

16 Reacties

De Cabybara van de Conradkade 12 januari 2022 om 16:22

Zijn er mensen in België die Mathieu Mathieu heten?

Alfons Haavers 12 januari 2022 om 16:28

Neen, wel een Willy Willy.

Dikke Man 12 januari 2022 om 17:37

Er schijnt ook een Steven Vereecke rond te lopen. Ik ken hem verder niet.

lo squalo dello Stretto 12 januari 2022 om 16:35

Na de oh zo onwaarschijnlijke valpartij en gevreesde sleutelbeenbreuk 3 weken later toch de wereldtitel pakken, niemand achtte het nog voor mogelijk. Ik zie de tranen al in zijn gezicht en bijhorende documentaire.

Theo Bovengemiddelkamp 12 januari 2022 om 19:06

En Heilig Verklaring door paus Michellus Wuytus d’n Eerste.

Arie den Blanken 12 januari 2022 om 20:52

Ik hoop dat je volledig gelijk krijgt

Zwarte Panter 12 januari 2022 om 17:50

Word de nr 8 van de belofte uit nederland ook op een belgies forum gezet haha…wie is dat eigenlijk

Steven_E 12 januari 2022 om 18:48

Nederland stuurt maar 3 beloften. Maar soit: al 3x Belgisch kampioen veldrijden bij de jeugd, 1x wereldkampioen veldrijden bij de jeugd, 1x Europees wegwielrennen bij de jeugd, 3 klassementscrossen gewonnen, en dat als 19-jarige. Als morgen Ronhaar/Kamp/Hendriks zwaar valt en overmorgen daar goed nieuws over komt, zou het best ook op Sporza kunnen staan (afh van hoeveel ander nieuws er die dag is)

Zack 12 januari 2022 om 19:27

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Franco Ballerini 12 januari 2022 om 19:37

Het advies van dokter Toon Claes hield ik ook wel eens aan mijn vrouw voor. Helaas trapte zij daar niet in…

Zwarte Panter 12 januari 2022 om 21:17

Dat is nog geen enkele garantie op succes bij de elite

Steven_E 13 januari 2022 om 07:09

Wat voor een dooddoener is dat nu? Kan je even goed al het jeugdwielrennen gaan negeren…

Romāns Vainšteins 13 januari 2022 om 07:41

Je merkt al wel hier en daar dat die kleine Nys niet over de hele linie gepruimd wordt onder mijn landgenoten…

Ik vraag me af of hij niet beter doet wat zijn vader naliet en meteen vd weg kiest aangezien hij best een goede skill set heeft om daar leuke dingen te doen.

Maillot à Pois 13 januari 2022 om 09:53

Als je al moet stoppen met crossen omdat je niet door elke Nederlander (in Thibau zijn geval ook niet door elke Belg trouwens) gepruimd wordt, dan kan Eli maar beter gaan kantklossen in Brugge.

Wel akkoord dat Nys misschien wel een grotere toekomst op de weg heeft dan in het veld.

Alfons Haavers 13 januari 2022 om 10:03

Ik denk wel dat Nys nog meer zelfs dan een vdP verstrengeld is met de cross, die zie ik dat eigenlijk nooit volledig opgeven. Dat is al sinds jonge leeftijd 1 grote speeltuin voor hem.

Zwarte Panter 13 januari 2022 om 17:46

Wie zegt dat ik hem niet kan pruimen. Ik zeg hup kleine Nys

Headlines

Materiaalzone

Populair