Thibau Nys is Belofte van het Jaar op Belgisch Sportgala

zondag 19 december 2021 om 19:08
Thibau Nys is Belofte van het Jaar op Belgisch Sportgala

foto: Cor Vos

Thibau Nys is op het Belgische Sportgala uitgeroepen tot Belofte van het Jaar. De 19-jarige crosser, zoon van voormalig veldritlegende Sven Nys, verraste dit seizoen met winst op het EK wielrennen voor beloften. Op het EK veldrijden in zijn leeftijdscategorie werd hij derde.

Nys maakte samen met Florian Vermeersch kans om Belofte van het Jaar te worden. Lotto Soudal-renner Vermeersch stuntte afgelopen seizoen door tweede te worden bij zijn debuut in een modderige Parijs-Roubaix. De derde kanshebber voor de talentenprijs was gewichtheffer Nina Sterckx.

Met 565 punten kreeg Nys veruit de meeste punten bij de verkiezing, waardoor hij zich de opvolger mag noemen van voetballer Charles De Ketelaere, die vorig jaar won. Sterckx kreeg 413 punten en Vermeersch 383 punten.

Dit artikel delen:

9 Reacties

adelaarvanantwerpen 19 december 2021 om 19:19

Hoe T.Nys deze prijs heeft gewonnen over Vermeersch begrijp ik niet. Ik schat een tweede plek in PR + een derde plek op het WK TT U23 toch hoger in dan het EK winnen bij de beloften + een derde plek op het EK veldrijden voor beloften. Ook Nina Sterckx die Vijfde wordt op de OS is indrukwekkender in mijn ogen.

S'mon 19 december 2021 om 19:27

Maar Nys heeft meer media-aandacht gekregen.

Dikke Man 19 december 2021 om 20:03

De zoon van en een extreme focus op wielrennen. Wat mij betreft is de prestatie van Sterkx sterker, hoewel ik het wel een rare sport vind. Ik heb altijd een zwak gehad voor sporters die de weg naar de top vinden in een sport die in hun eigen land eigenlijk niks voorstelt. Extra hordes enzo.

Murcia 19 december 2021 om 19:43

Het is altijd moeilijk vergelijken maar bij mij telt een EK of WK titel zwaarder dan een tweede plek en al helemaal plek 5 op de OS. Dus verdiende titel voor Nys jr.

adelaarvanantwerpen 19 december 2021 om 19:50

Hij is europees kampioen geworden bij de beloften niet bij de profs. Vermeersch die voor renners zoals WVA en VDP eindigt in een van de grootste klassiekers ter wereld vind ik indrukwekkender dan in een categorie die veel lager ligt europees kampioen te worden.

Nico Dutronc 19 december 2021 om 20:26

Er waren tenminste 5 andere wereld kampioenen of europese kampioenen in de lijst, en hun titels waren meer representatief dan die van Nys (Sterkx wk, Hautekeette ek, Andries ek, Poppe wk, Verheyden ek).
En dan heb je nog Jutta Verkest, 15-jarige en top 25 in Tokyo.

Overigens begrijp ik dat Vermeersch gepasseerd is. Hij is tenslotte al 22 en prof.
Je kunt zijn prestatie niet vergelijken met 17-19-jarigen.

Chippen 19 december 2021 om 21:09

apart dat een sporter die belofte van het jaar kan worden niet genoeg is omdat hij enkel op het niveau van beloften heeft gepresteerd.

xistnc 19 december 2021 om 20:06

Ik zag laatst een poll waarin een zevenkampster (terecht) ver bovenaan stond. Typisch dat ze hier niet eens genomineerd was.

lo squalo dello Stretto 20 december 2021 om 09:32

Je bedoelt Nafi Thiam? Dat is al lang geen belofte meer; wellicht zag je een lijst van sportvrouw van het jaar.

Headlines

Materiaalzone

Populair