Terpstra na ijskoude editie GP Le Samyn: “Was een afvallingskoers”

Terpstra na ijskoude editie GP Le Samyn: “Was een afvallingskoers”

foto: © Tim De Waele

dinsdag 27 februari 2018 om 19:48

Niki Terpstra won vandaag voor de tweede maal in zijn loopbaan de GP Le Samyn. De klassiekercoureur van Quick-Step Floors wist de ijzige kou als beste te trotseren. “Het was een afvallingskoers, die met de kilometer zwaarder werd”, aldus de Nederlander tegenover CyclingPro.net.

Al vroeg in de koers nam de Belgische formatie het initiatief. “De wind stond perfect om een waaier te trekken. We wisten, toen we de wedstrijd in handen hadden genomen, dat er geen weg terug was. De samenwerking in de kopgroep was verre van optimaal, waardoor we onze numerieke meerderheid wel moesten uitspelen. Gelukkig hebben we de onderneming succesvol kunnen afronden.”

Terpstra wist uiteindelijk solo aan te komen, maar dat had door een sterke Damien Gaudin nog heel wat voeten in de aarde. “Gaudin is een ontzettend sterke renner, zeker in dit soort omstandigheden. Na de aanval van Philippe (Gilbert) dacht ik dat het beslist was, maar hij kwam nog sterk terug. Toen ik er solo vandoor ging, bleef hij ook nog een tijdlang hangen. Toen wist ik dat het nog een zware finale ging worden.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

KissMyAce 27 februari 2018 om 20:10

Absoluut

TykkeThor 27 februari 2018 om 20:22

Zeer benieuwd wat Terpstra nog kan dit voorjaar. Laatste twee jaren minder, mede door pech, maar ik acht hem nog steeds in staat om een grote vis voor de neus van de topfavorieten weg te kapen.

Romāns Vainšteins 27 februari 2018 om 20:41

Hij is gewoon zelf ook topfavoriet.

Spruch 27 februari 2018 om 21:06

Afvallingskoers? Mooi woord. Is dat Vlaams?

reusjen 27 februari 2018 om 21:35

@Spruch
Dat is speciaal voor de Kristoffs van deze planeet.

Titaantje 27 februari 2018 om 21:47

Zonder Boonen wellicht weer wat meer ruimte voor Niki om voor zichzelf te rijden. Hopelijk is hij net die paar procent beter dan vorig jaar, toen hij toch vooral tekort kwam op de kritieke momenten.

nickdt 27 februari 2018 om 23:14

Het is een afvallingskoers, maar hij wordt zwaarder… de logic?

Mwielerfan 27 februari 2018 om 23:41

Tip: ga eens baanwielrennen kijken

teunster 27 februari 2018 om 23:51

Begreep ik nou goed van Wuyts dat Terpstra 4 kilo lichter staat dit jaar?

Kaasjekaas 28 februari 2018 om 00:25

@teunster dat hoorde ik hem ook zeggen idd, volgens mij deed hij dit tijdens het commentaar geven van de omloop

Stenalic 28 februari 2018 om 00:30

topper dit.

waar is maarenhoek btw?

LucasR 28 februari 2018 om 01:14

@Teunster: yes, en dat ‘ie volgens collega’s over de hellingkjes lijkt te vliegen. Ik hoop op RvV dit jaar!

schipperaar 28 februari 2018 om 01:24

Ziet er vlijmscherp uit in zijn gezicht in ieder geval en oogt iets ontspannender dan zijn collega links.

fietsvriend 28 februari 2018 om 07:52

Terpstra lijkt idd een stukje scherper te staan. Prima, dat het een mooi voorjaar voor hem mag worden – heerlijke eigenzinnige renner.

2018 toch wel prima begonnen voor NL wielrennen – een pak overwinningen door een diverse groep rijders. Als het een afspiegeling is voor de rest vh jaar, laat maar komen.

LB117 28 februari 2018 om 09:21

@ Schipperaar, hij ziet er inderdaad zeer afgetraind uit.
@Tykkethor, Terpstra heeft vorig jaar podium gereden in 2 klassiekers, 4e op het WK 4e in Gent Wevelgem. Ik zou zeggen dat het een prima jaar zonder bekroning was voor Terpstra.

Hij is wat mij betreft neerlands beste renner van de afgelopen jaren.

Wheely 28 februari 2018 om 10:29

Heerlijke renner, gemaakt voor dit werk. Niki schenkt QS zijn 12e zege en Nederland zijn 8e. Dat laatste is wel eens anders anders geweest maar Niki heeft er altijd wel gestaan.

skylimit 28 februari 2018 om 10:56

Mooie overwinning. Weet niet of Gilbert nu zo blij is, dat Terpstra over hem heensprong.
Terpstra wilde Gilbert nog wel laten aanhaken, maar Gilbert leek niet meer te kunnen of had er
geen zin in.

reusjen 28 februari 2018 om 12:18

@skylimit
Dat is toch gewoon de enige manier om Gaudin te slopen. Om de beurt aanvallen en hem het gat laten dichten, degene die weg blijft heeft geluk.

skylimit 28 februari 2018 om 12:34

@reusjen dat snap ik wel, maar ik bedoel eigenlijk dat Terpstra al wegsprong voordat Gilbert was terug gepakt door Gaudin. Dat was toch niet helemaal netjes.
Gaudin was wel sterk en bleef inderdaad nog lang hangen op korte afstand.

Headlines

Materiaalzone

Populair