‘Team Sunweb haalt Belgisch klimtalent Henri Vandenabeele’
foto: Cor Vos
maandag 19 oktober 2020 om 17:55

‘Team Sunweb haalt Belgisch klimtalent Henri Vandenabeele’

Henri Vandenabeele staat op het punt om de opleidingsploeg van Lotto Soudal te verlaten. De 20-jarige klimmer maakt de overstap naar Team Sunweb, meldt Het Laatste Nieuws. Vandenabeele begint in 2021 bij de opleidingsploeg, om in 2022 door te stromen naar de WorldTour-ploeg.

De West-Vlaamse klimtalent werd afgelopen zomer tweede in de Giro d’Italia U23 achter Tom Pidcock en ook in de Ronde de l’Isard liet hij zich bergop zien, met ritwinst en een tweede plaats in het eindklassement.

Vandenabeele verlaat Lotto Soudal, waar ze ook het plan hadden om hem nog een jaar als belofte te laten rijpen en hem in 2022 naar de WorldTour te halen. Naar verluidt is de Belgische formatie niet te spreken over het aanstaande vertrek van de klimmer.

Vorig seizoen pikte Team Sunweb ook Ilan Van Wilder al op bij de opleidingsploeg van Lotto Soudal. De 20-jarige coureur maakt deze week zijn debuut in de Vuelta a España.

RIDE Magazine
30 Reacties
Sorteer op:
19 oktober 2020 18:05
Drie, vier decennia lang komt er geen enkel serieus klimtalent uit België en nu in twee jaar tijd klotst het er tegen de plinten omhoog. Mooie zet van Sunweb weer.

Als je de verhalen van Lotto en Sunweb tegenover elkaar zet, is het ook niet heel raar dat hij voor de laatste kiest: "Rij eerst nog maar een jaartje bij de beloften" versus "Wij specialiseren in jonge talenten en zijn niet bang om jongens van jouw leeftijd grote rondes te laten rijden".
    19 oktober 2020 18:13
    Het is nochthans hetzelfde verhaal: eerst een jaar bij de opleidingsploeg, in 2021 naar de WT-ploeg.
    19 oktober 2020 18:14
    Als ik het goed lees, zou hij ook bij Sunweb nog eerst een jaar in de beloftenploeg rijden. Bovendien lijkt Lotto dezelfde weg op te willen gaan als Sunweb en de kaart van jonge talenten te willen trekken, ook bij de World Tour ploeg.
    Niet zo veel verschil dus, alleen heeft Sunweb wel al bewezen dat hun aanpak succesvol kan zijn.
    19 oktober 2020 18:15
    Vraag maar eens aan vervloesem of vervaecke hoe hun overstap hen bevallen is. Of aan dumoulin, of Matthews. Het is niet altijd beter daar hoor, ik ben er vrij zeker van dat mannen als Hirschi in elke ploeg een tour-etappe hadden gewonnen. Het zit daar nu allemaal wat mee (toegegeven, wel dankzij een uitstekende ploegtactiek buiten in de RVV dan). En een grote ronde mogen ze elders ook rijden hoor. Ik zie maar 1 echte reden voor deze overstap: CENTEN
    19 oktober 2020 18:24
    Als je de podcasts met Tiesj Benoot luistert gaat het er wezenlijk anders aan toe bij Sunweb dan bij Lotto. Waar bij Sunweb lijnen worden uitgezet met de renner en begeleiding wordt geboden, lijkt het erop dat bij Lotto je als renner zelf alles moet verzorgen en men wacht op hetgeen komt bovendrijven.

    Lijkt mij een logische keuze, waarbij Sunweb een CT is en de renner vergoeding krijgt. Lotto een vereniging is waaraan je verbind als een ieder
    19 oktober 2020 18:27
    @Vinyakke nu noem je met Vervaecke en Matthews net twee renners die niet in de jeugd al daar begonnen zijn dus een beetje vreemde vergelijking in deze. En Dumoulin heeft er van 2012 tot en met 2019 daar gereden. Ik geloof niet dat je 8 jaar bij dezelfde ploeg blijft als het zo erg zou zijn. Het enige waar Sunweb moeilijk mee om lijk te kunnen gaan is met gearriveerde renners. Deze hebben een iets andere aanpak nodig dan de jonkies. Renners met jarenlange ervaring weten vaak al wat goed voor ze en hebben daarin een iets mindere strakke / andere begeleiding nodig dan de opkomende mannen. Het is een beetje zoals in het voetbal waar je een ster als Messi echt niet hoeft te leren voetballen maar het vooral gaat om hem zo te prikkelen dat hij het maximale uit zichzelf haalt.
    19 oktober 2020 18:37
    https://wielerverhaal.com/2020/05/05/antwerpse-klimbelofte-verklaart-contractontbinding-mijn-waarden-en-normen-kregen-geen-aandacht/
    19 oktober 2020 19:12
    1 verhaal zegt niets Vinyakke. Verhaal Tiesj laat geheel wat anders horen waarbij vrijwel alle jongelingen dat bevestigen. Bovéndien in Tour en nu Giro wordt dat gewoon aangetoond en verder doen ze het ook goed in ééndaagse koersen waarbij RVV dan toevallig niet.
    Gewoon Sunweb smetvrees dus :-)
    19 oktober 2020 19:19
    @Vinyakke
    Exact wat ik al stelde, bij Lotto neem je eigen begeleiding mee.
    En verders gaat het bij Sunweb niet werken als je eigengereid bent om je eigen plan te bepalen. Je doet het samen of niet.
    19 oktober 2020 19:24
    Dat verhaal van die Vervloesem hangt van vanalles en nog wat in elkaar. Met alle respect voor hem maar heel veel dingen lijken toch vooral af te hangen van zijn eigen houding (alles zelf willen bepalen) en bijzaken waar niemand iets aan kan doen (zoals een inbraak). Alsof Sunweb zegt: Ja we negeren al onze specialisten en ervaring en gaan nu doen wat een 19-jarige renner van het development team wil. Zelfs Dumoulin kreeg vaak zijn zin niet.
    19 oktober 2020 21:56
    Denk dat 9 van de 10 talenten eerder voor Sunweb kiest
    19 oktober 2020 22:02
    @freirefreire

    Ja, bij de beloften hebben we inderdaad zoveel klimtalent dat het omhoog tegen de plinten klotst.

    Maar eens ze prof zijn komt het er totaal niet meer uit. Zie maar naar Vervaeke, Cras of Vanhoucke. Vansevenant en Van Wilder zijn nog vraagtekens.

    Er was er één die het wel kon bij de profs is en dat is wijlen Bjorg Lambrecht.

    Ik hoop enkel dat het nu wel goedkomt. Maar het blijft afwachten.
    19 oktober 2020 23:39
    Jullie stellen het volgens mij veel te zwart-wit, langs beide kanten.
    De Sunweb aanpak werpt nu haar vruchten af en veel jonge renners ontwikkelen er zich fantastisch.
    Maar het werkt niet voor iedereen, en dan gaat het niet enkel over gearriveerde renners. Beste voorbeeld hier is Kamna.

    Ik ga er van uit dat Vandenabeele in de eerste plaats voor de aanpak kiest omdat hij denkt dat voor hem de juiste is, en niet (alleen) voor de centen.
    19 oktober 2020 23:45
    @merzbow
    Beetje vroeg om Cras en vooral Vanhoucke al af te schrijven.
    Het kunnen niet allemaal Pogacars zijn die er dadelijk staan.
    20 oktober 2020 21:18
    @Maillot à Pois

    Toch doe ik het bij beiden al. Ok, Cras had pech afgelopen TdF. Maar zijn debuut in de Vuelta vorig jaar was ook slecht.

    En kijk naar Vanhoucke zijn uitslagen vanaf rit 12 in de Giro van dit jaar. Dat zegt ook genoeg. Dat gaat het dus ook nooit worden.

    Kortom samenvatting van het Belgisch wielrennen:

    Beloften: Topklimmers
    Profs: Het komt er totaal niet meer uit.
19 oktober 2020 18:11
Sunweb is nu hot en dan trekken talenten er naar toe als Winnie the Pooh naar honing.
Lotto-Soudal richt zich op de sprints en klassiekers dus is 1 +1 twee. De leiding daar mag zich toch wel eens achter de oren krabben want een opleidingsploeg voor andere teams kan toch niet de bedoeling zijn. TJV deed dit slimmer met Kooij, wat goed is moet je snel bij de world tour ploeg laten aansluiten anders ben je de sjaak.
    19 oktober 2020 18:21
    Hij gaat zoals in het artikel te lezen staat niet gelijk naar de WT maar net zoals bij Lotto het plan was nog een jaar in opleiding. Het verschil is alleen dat Sunweb al wat meer bewezen heeft jonge klimtalenten te kunnen opleiden en het is inderdaad dat de WT ploeg van Lotto zich amper richt op klimmen en klassementen.
19 oktober 2020 18:27
Ik vond het brengen van Lambrecht eigenlijk wel bewijs dat ze bij Lotto wel dat type renner kansen geven. Heel makkelijk om te zeggen dat ze niks met hun klimmers doen... Lambrecht is er niet meer, Van Wilder ging ook weg voor hij prof kon worden en Vervaeke is niet enkel bij Lotto geflopt.
Dit soort zaken zijn weer maar eens het bewijs dat het business-model van het wielrennen langs alle kanten rammelt.
    19 oktober 2020 18:35
    Je hebt gelijk dat ze alle kansen aan Lambrecht wilden geven, maar de ploeg maakt ook duidelijk de afgelopen jaren dat de prioriteit ligt bij klassiekers en sprints mede om budgettaire redenen wat volstrekt begrijpelijk is. Dat betekend natuurlijk wel dat eventuele klim en AK talenten in de opleiding al snel hun blik op andere ploegen gaan richten en natuurlijk speelt net als in het voetbal het grote geld een rol. Lotto-Soudal is een zeer kleine vis aan het worden in de World Tour.
    19 oktober 2020 18:52
    Klopt, maar zou Sunweb dan echt zoveel meer bieden op basis van een paar rittenkoersen in een corona-seizoen?
    Bovendien vind ik hen in het opleidingsteam wel heel gericht werken met klimmers en minder focussen op het klassieke werk. Er is de sprinttrein in de Tour, en als de twee zelfverklaarde koningen van de ploeg (Wellens en De Gendt) de Tour willen rijden mogen ze mee, maar het feit dat ze zelfs Cras meenamen dit jaar bewijst toch wel dat een getalenteerd Belgisch klimmer zijn kans wel zou krijgen?
    Natuurlijk weet je niet wat het verhaal is dat ze kunnen/willen verkopen aan zo'n belofte richting profcontract. Ik weet niet wie daar moet proberen renners te overtuigen.
    19 oktober 2020 20:23
    @Cochise
    Cras werd meegenomen om te werken op het vlakke, in functie van Ewan. Eigenlijk misdadig, zo maak je (met alle respect) een tweede Montfort. Complete miscast dus.
    Daartegenover kan je zetten dat LTS voornamelijk klimmers binnenhaalt op dit moment. Niet moeilijk, bij de beloften is Lotto de norm wat het rondewerk betreft en het talent ligt voor het rapen. Met Vandenabeele missen ze wel een hele grote vis. Netzoals ze Van Wilder ook zijn kwijtgespeeld. Ook daar waren ze kwaad om, want Van Wilder was bij de junioren het grootste talent, na Evenepoel.
19 oktober 2020 18:31
Sunweb mag natuurlijk hun ct coureurs ook af en toe met de profs mee laten doen. Dat kan bij Lotto niet.
19 oktober 2020 18:50
Er kan nog meer bij, er kan nog meer bij...
Nou ja, ploeg A met alleen leeftijdsgenoten of ploeg B met bijna alleen leeftijdsgenoten, wat is het verschil?
19 oktober 2020 19:30
Is hij familie van Peter Vandenabeele?
    19 oktober 2020 19:43
    Achternaam werd anders geschreven: https://nl.wikipedia.org/wiki/Peter_Van_Den_Abeele
19 oktober 2020 19:49
Wat een klimtalent ineens in Belgie, de vraag blijft waar zijn de Nederlandse klimmers in wording? Arensman en dan stilte...

Overigens de zoveelste renner die "weggepikt" wordt op jonge leeftijd door een andere ploeg. Vraag me af hoelang het nog gaat duren voordat de opleidingsvergoeding en transfervergoedingen, ala het voetbal, zijn intrede gaan doen in het wielrennen.
    19 oktober 2020 19:55
    Niet, transfervergoedingen is geen onderdeel van de UCI statuten.
19 oktober 2020 19:51
Zou het opmerkelijker hebben gevonden als ze van pure vreugde over zijn vertrek op de tafels stonden te dansen bij Lotto.
19 oktober 2020 20:50
Sunweb gewoon echt heel goed bezig
    19 oktober 2020 21:32
    Sinds het vertrek van Dumoulin gaat het lekker daar.

Reacties zijn gesloten.