Ilan Van Wilder tekent voor drie jaar bij Team Sunweb

woensdag 9 oktober 2019 om 12:09
Ilan Van Wilder tekent voor drie jaar bij Team Sunweb

Team Sunweb heeft de komst van Ilan Van Wilder aangekondigd. De 19-jarige Belg maakt volgend seizoen zijn profdebuut voor de ploeg. Hij komt over van de opleidingsploeg van Lotto Soudal en tekent een contract voor drie seizoenen.

Eerstejaars belofte Van Wilder won dit seizoen de koninginnenrit in de Vredeskoers. Daarnaast werd hij derde in de Ronde van de Toekomst. Op het WK in Yorkshire vertegenwoordigde hij België op zowel de weg- als de tijdrit.

“We houden hem al in de gaten sinds begin 2018 en hij blijft ons imponeren als een van de grootste talenten van zijn generatie”, legt ploegleider Marc Reef uit. “In de komende jaren willen we geleidelijk werken aan zijn ontwikkeling als renner. We zijn van plan om verschillende soorten wedstrijden te rijden, maar de belangrijkste focus ligt op het verbeteren van zijn klim- en tijdritkwaliteiten.”

Van Wilder is de tiende nieuwkomer bij Team Sunweb. Eerder legde de ploeg Tiesj Benoot (Lotto Soudal), Jasha Süterlin (Movistar), Nico Denz (AG2R La Mondiale), Mark Donovan (Wiggins Le Col), Alberto Dainese en Thymen Arensman (SEG) vast. Nils Eekhoff, Felix Gall en Martin Salmon maken de overstap vanuit de eigen opleidingsploeg.


Bekijk ook onderstaande analyse over ‘De verjongingskuur van Team Sunweb’, die we drie weken geleden publiceerden.

Dit artikel delen:

36 Reacties

Vinyakke 9 oktober 2019 om 12:20

Pffff. Enorm spijtig vind ik dit….. ik zou echt wel eens de reden willen weten. Gaat het op geld, dan laat LTS zich echt te makkelijk aftroeven. Gaat het om iets anders dan vrees ik voor Van Wilder dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt. Sunweb heeft wat mij betreft zijn reputatie van talent-lanceerplatform wel wat verloren!

west 9 oktober 2019 om 12:23

Over drie jaar kan Lotto deze renner voor een prikkie overnemen. En dan is ie nog steeds U23.

ChefSpijker 9 oktober 2019 om 12:23

Ja inderdaad, Hirschi en Cees doen het als neo’s bij Sunweb dit jaar ook erg tegenvallend.

Vinyakke 9 oktober 2019 om 12:36

Cees bol is verrassend sterk maar daar kun je 10 voorbeelden tegenover zetten van mislukkingen. En hirschi is zo een talent, die zou zelfs presteren bij TDD ;)

Thoin 9 oktober 2019 om 12:36

@vinyakke

Van Wilder is geen type Lambrecht, hij gaat meer richting ronderenner, dus is er bij Lotto ook gewoon minder aandacht voor hem.
Lotto wil klassiekers winnen, moest hij LBL gewonnen hebben dan spraken we nu misschien anders

n92 9 oktober 2019 om 12:53

Heb je er weleens over nagedacht dat het wellicht veel logischer is dat 95% van de talenten nooit de wereldtop behaalt? Ik zou me pas echt zorgen maken over Team Sunweb op het moment dat alle talenten zich daar ontwikkelen tot rondewinnaars, topsprinters, tijdritkampioenen of klassiekerwinnaars.

ChefSpijker 9 oktober 2019 om 13:13

Noem die 10 voorbeelden dan eens van mislukkingen de laatste jaren? Kämna, Hindley, Hamilton, allemaal weer prima stappen gezet dit jaar. En met Eekhoff leverden ze in principe de wereldkampioen bij de beloften af.

west 9 oktober 2019 om 13:51

Lunke, Waldscheid, Olivier en Vervaeke* en een handvol kansloze Zweden lijken de meest in het oog springende mislukkingen. Plus het komen en gaan van Teunissen. En een aantal oudere renners die onder vage omstandigheden hun contract ingeleverd hebben. Maar gemiddeld over de jaren genomen is dat denk ik helemaal geen slecht gemiddelde.
Het is alleen denk ik heel moeilijk om op het hoogste niveau jongeren op te leiden na een grotendeels “mislukt” jaar. Er zal toch enige prestatiedruk op liggen?

ChefSpijker 9 oktober 2019 om 14:01

Walscheid een mislukking noemen gaat wel erg ver. Gewoon profkoersen gewonnen bij Sunweb en sloot ereplaatsen in WT-rondjes ook. Grappig dat je Vervaeke noemt. Die kwam juist naar Sunweb nadat hij juist bij Lotto op het hoogste niveau maar niet wist door te breken. Dan lijkt Lotto niet direct de betere keuze voor een jonge renner toch?

Die laatste regel is ook zo vaag als wat. Een mislukt jaar wat betreft de toppers wellicht, maar veel talenten hebben juist uitstekende resultaten geboekt dit jaar en voor hun was dit in de breedte een prima jaar bij Sunweb. Het ging immers om talenten en hun ontwikkeling.

Maar heb het gevoel dat veel mensen standaard een negatief beeld hebben gekregen over van-alles-en-nog-wat met betrekking tot Sunweb. Door de vertrokken renners en hun negatieve commentaar. En daardoor de feiten uit het oog verliezen. Nu is Sunweb plots een slechte ploeg voor talenten, terwijl talenten daar prima resultaten boeken…

Thoin 9 oktober 2019 om 14:12

@chefspijker Walscheid is toch vooral veel willen, weinig doen
Won als stagiair denk ik 5 ritten in Hainan tegen sus en klus en dan nog eens 4 koersen op 3 jaar als sprinter?
Dan ben je toch niet geslaagd e..

Cees Bol wint er 3 op één jaar en daar zit een mini-klassieker bij en WT ritzege bij en hij is niet eens een echter sprinter sprinter

west 9 oktober 2019 om 14:16

Toen Waldscheid begon was niet de verwachting dat het een renner was die max. één overwinning per jaar haalt toch?
Wat betreft het mislukte jaar; je gaat me niet vertellen dat Sunweb tevreden is met acht overwinningen en een zevende plek in de Vuelta als beste resultaat. Dit heeft dit jaar niks te maken met het opleiden van jongeren. Maar ik denk dat als de resultaten op papier onderin rechterrijtje van de WT blijven, dat er dan een manager/ploegleider/sponsor/fietsfabrikant in de paniek gaat schieten en beslissingen gaat nemen die niet bevorderlijk zijn. Dat is menselijk en dat gebeurt overal. En daar kan het opleiden van jeugd de dupe van worden.

ChefSpijker 9 oktober 2019 om 15:10

Voordat Walscheid naar Sunweb kwam won ie toch ook niet vaak in de jeugd. Waren de verwachtingen rond hem dan zó hooggespannen? Kan me dat eigenlijk niet herinneren. Is bij Sunweb toch ook vaak achter een Bauhaus geplaatst in de pikorde. Zijn mogelijkheden zijn natuurlijk ook wel beperkt doordat ie zo log is. Als er een viaduct in de finale ligt is ie vaak al kansloos. Dan is elk jaar een zege meepakken, stuk of zes podiumplaatsen in de WT en p2 in een semiklassieker als de Scheldeprijs zo gek nog niet denk ik. Maar wellicht is mijn verwachtingspatroon rond Walscheid dan totaal anders.

En nee het lijkt me sterk dat Sunweb tevreden is met dit jaar qua prestaties van de kopmannen. Wel een hoop pech natuurlijk met blessures. Maar dat dan volgend jaar de druk op de talenten wordt verhoogd lijkt mij heel erg onderbuikgevoel.

Maar om even verder te breien op de vergelijking met Lotto. Wat presteren de jonkies daar dan? Iversen, Dewulf, Mertz, Vanhoucke en Wouters zijn daar de beloften. Dewulf heeft zich nog wel een paar keer leuk laten zien, maar de rest zal enkel afschrikken voor een Dewilder.

west 9 oktober 2019 om 12:21

“In de komende jaren willen we geleidelijk werken aan zijn ontwikkeling als renner.”
Totdat er iemand geblesseerd raakt. Dan gaan we renners overal en nergens inzetten.

xistnc 9 oktober 2019 om 12:24

Of totdat een kopman opeens zijn programma omgooit.

Arema Pro Cycling Team 9 oktober 2019 om 13:52

Ze hebben nu al 29 voor het volgend seizoen, ze hebben dus wel geleed van de afgelopen jaren, waar het team slechts uit 24 a 25 renners bestond.

xistnc 9 oktober 2019 om 14:02

Dat is idd een stap in de goede richting. Hopelijk gaan ze ook wat meer koersen rijden waarin de jonge garde voor zichzelf mag rijden. Noorwegen en Polen dit jaar en Slovenië vorig jaar vond ik goede voorbeelden van hoe die gasten vaker zouden moeten kunnen koersen.

Chrys 9 oktober 2019 om 14:49

@arema
Van die paar miljoen voor Dumoulin kunnen ze inderdaad een paar extra renners erbij nemen.

Samlambeej 9 oktober 2019 om 12:27

Het steekt mij helemaal niet dat Van Wilder niet voor Lotto Soudal kiest. De evolutie DEGE-Gilbert IN – Campenaerts-De Weert OUT zegt veel, de feestelijke maaltijden in de Tour en misschien heeft Ilan wel met Tiesj gebeld. Lotto-Soudal is geen ronderennersploeg. Sunweb zet daar wel op in. Hun referenties zijn door een groot deel geleverd door het talent van Tom en Wilco. Nu komt het bevestigen met Oomen, Van Wilder en andere.

djerkson 9 oktober 2019 om 12:30

De Weert is nog aan boord hoor, sterker nog, hij heeft meer functies gekregen zelfs.

Thoin 9 oktober 2019 om 12:34

Lotto is nooit een rondeploeg geweest, heel even met Evans, maar dat heeft één jaar geduurd, toen bleek dat Evans met een ploeg minder goed reed dan alleen…
VDB heeft ook amper steun gehad in de bergen…

Samlambeej 9 oktober 2019 om 12:50

@djerkson
Klopt volledig. Brein liet me even in de steek. De hervorming Lelangue. Bedoeld om Sergeant en De Weert niet meer in elkaars vaarwater te doen komen.

Thoin 9 oktober 2019 om 13:14

Als je eens gaat kijken naar de renners die van Lotto U23 prof geworden zijn:

Net even snel geteld, er zitten 30 renners op dit moment bij PCT en WT ploegen die sinds 2010 (het officieel oprichten van de U23 ploeg) voor Lotto Soudal U23 hebben gereden, 27 Belgen + Honoré (DEN) en Mclay+Blythe (GBR). In de CT niveaus hebben we dan nog Wippert, Mc Cormick en enkele Belgen. Van die 30 rijden er 11 bij Sport-Vlaanderen en 9 bij Lotto-Soudal zelf. Lambrecht niet meer meegerekend…. Is toch ook mooi dat zoiets kan.. Jammer dat misschien wel de beste (De Plus) niet zelf voor Lotto heeft gereden..

Daar komen nu Goosens(LTS)-Jacobs(Movistar)-Van Wilder(Sunweb)- De Pestel (TSV) en Huys (Wallonië) nog bij.

Kan je ook niet stellen dat ze slecht werk verlenen daar…

Samlambeej 9 oktober 2019 om 13:38

Nee in de grote jeugdkoersen zie je Lotto soudal u23 altijd in de top 10. De profploeg kreeg van VDB en Vervaecke al een verwijt van oubolligheid. En volgens mij ligt daar ook het pijnpunt met De Weert en Campenaerts.

Vinyakke 9 oktober 2019 om 13:45

@thoin
Waarom neemt LTS dan deel met de beloften aan vredeskoers, toekomstroman, aosta, isard en dergelijke? Als je van tevoren al geen interesse hebt in het opleiden van rondetalenten? 90% van de etappes daar gaat ferm omhoog. Dan moet je maar enkel investeren in ééndagswerk bij de jeugd als dat het uitgangspunt is toch? Ik vind het persoonlijk geen goed idee het klimmerk te verwaarlozen. Hoeveel WT-ploegen doen dat nog?

Thoin 9 oktober 2019 om 13:58

@vinyakke

Ik heb niet gezegd dat ze geen moeite steken in bergop rijden.

Het is voor de WT ploeg gewoon minder interessant, ze winnen liever 3 ritten met Ewan en klassieker dan 5de worden met een GC man.

DNA van de ploeg of hoe je het ook wil noemen…

Neem nu de 8ste plaats van Hagen, iedereen vindt het fantastisch, terwijl er bij de ploeg enkel gesproken wordt over de vier ritzeges in de tour als het over hoogtepunten gaat.

Vinyakke 9 oktober 2019 om 14:31

@thoin
Ok, kan ik wel ergens volgen denk ik. Alleen, waarom dan überhaupt CF hagen aantrekken!? Ik vind dat net de revelatie van 2019 en heb 3 weken meer genoten van hem dan van de derde sprintzege van Ewan hoor. Wat moet ik me trouwens voorstellen van Goossens? Is dat de nieuwe armee? En van oldani? De nieuwe vanendert?

west 9 oktober 2019 om 14:50

Je moet toch als WT ploeg op zijn minst een beetje van alle markten thuis zijn? Zonder klassementsrenner rij je driekwart van de WT-rondes voor spek en bonen mee. Hagen zal wel de ronderenner zijn die het minst op hun budget drukt. Maar waarom, als het een moetje is, dan geen ronderenner uit de eigen jeugd?

Thoin 9 oktober 2019 om 15:41

Als ik naar de gegevens van Oldani bekijkt lijkt mij dat een echte klimmer, dus ik gok dat hij meer het echte hooggebergte gaat verteren.

CF Hagen werd aangetrokken omdat Soudal de Noorse markt op wil en omdat CF Hagen mogelijk de Ronde van Noorwegen kon winnen.

Zijn 8ste plaats in de vuelta is eigenlijk een even grote verassing als een zegen.

Goossens is iemand die graag met klein verzet klimt, ik denk dat ook hij meer de langere beklimmingen gaat verteren. Met zijn cross-verleden zou hij wel moeten kunnen meedoen in kleinere rittenkoersen op termijn.

De beste die ze nu hebben is Dewulf, die zie ik echt meedoen in Dwars door Vlaanderen-Kuurne-Nieuwsblad voor de winst

FritsvanHoefelen 9 oktober 2019 om 12:48

Leuke keus van beide partijen

Yob 9 oktober 2019 om 13:28

Team Sunweb wordt meer en meer een Hagens Axeon-Berman, met nog slechts twee renners +30 en maar liefst negen -23.

Heel veel talent, maar nog bijna niemand is oogstrijp.

Misschien moet Greipel hier maar heen gaan als mentor.

Oblomov 9 oktober 2019 om 15:08

Valt uiteindelijk wel mee. Hebben met Benoot, Matthews, Kelderman en Haga in elke discipline gewoon een volwassen kopman. Daarnaast zijn Kragh Andersen, Oomen, maar ook Bol, ondertussen ook gewoon midden twintig.

Arema Pro Cycling Team 9 oktober 2019 om 13:51

Renner 29 voor Sunweb 2020..Neem aan dat de max 30 is? Betekent dus geen contract voor of Bakelants of Frohlinger, of stopt deze?

EddyB1958 9 oktober 2019 om 14:05

Van Wilder is vrij om te rijden waar hij wilt. Begrijp al die drukte niet.

GreenDay 9 oktober 2019 om 16:00

Van Wilder heeft talent met hopen, maar ik zie hem niet graag zo vroeg de overstap maken. Dat is een bredere trend waarbij ploegen elkaar de loef proberen af te steken door zo snel mogelijk talenten aan zich te binden, ongeacht of dat voor een talent de best mogelijke move is. Van Wilder is Evenepoel of Bernal niet, en bovendien moet nog blijken of dat op lange termijn de verstandige zet was. Pozzato is ook uitgedoofd als een nachtkaars na het skippen van de beloftecategorie, bij Cancellara heeft het dan weer wel goed uitgepakt.

west 9 oktober 2019 om 16:41

Je bedoelt de Pozzato die Milaan-San Remo won? De E3, de Omloop, Tour- en Giro-etappes. De Tirreno, Hamburg, Plouay om maar wat te noemen, elf keer top 10 in een monument, carrière van 2003 tot 2018… Die?

Panache 9 oktober 2019 om 17:26

"Van Wilder is Evenepoel of Bernal niet"
Misschien is dat juist dé reden om iedere kans te grijpen, want zo veel kansen komen er dan niet.