‘Team DSM wilde zelf onder de verbintenis van Hirschi uit’
foto: Cor Vos
woensdag 6 januari 2021 om 20:05

‘Team DSM wilde zelf onder de verbintenis van Hirschi uit’

Het plotse vertrek van Marc Hirschi bij Team DSM en zijn transfer naar UAE Emirates deed veel stof opwaaien. Waarschijnlijk ging het vooral om geld, schreef het Zwitserse Blick. De waarheid ligt iets gecompliceerder, zegt Team DSM.

Marc Hirschi is nu fietsmiljonair’, kopte Blick eerder vandaag. Volgens de Zwitserse krant kan een meningsverschil niet worden uitgesloten, maar heeft de opvallende transfer waarschijnlijk voornamelijk financiële redenen en kan de winnaar van een Touretappe en de Waalse Pijl bij zijn nieuwe werkgever een miljoen Zwitserse frank (omgerekend zo’n 923.000 euro) verdienen. Naar verluidt verdiende hij in 2019 als neoprof nog het minimumloon van 29.370 euro.

De waarheid is iets gecompliceerder, liet Team DSM weten aan Het Laatste Nieuws. Volgens de ploeg van Iwan Spekenbrink is Hirschi niet weggekocht. Ook zondigde UAE Emirates niet tegen het herenakkoord tussen ploegen om niet elkaars renners over te nemen, terwijl die nog onder contract staan. Daarom zou UAE Emirates Team DSM ook geen afkoopsom verschuldigd zijn. Volgens de krant wilde DSM blijkbaar zelf onder de lopende verbintenis uit.

Om juridische redenen werd het vertrek van Hirschi pas laat bekendgemaakt. Over waarom de ploeg zonodig af wilde van de beloftevolle renner, doet Team DSM geen uitspraken.

RIDE Magazine
72 Reacties
Sorteer op:
6 januari 2021 20:07
Dus dan kunnen we zeggen. Zeer fair gehandeld van Uae? Ze hebben dus wel een dikke vis binnen gehaald zonder echt "veel" te moeten betalen.
    6 januari 2021 20:12
    Of een 'rotte' vis. Een ploeg die van een renner af wil zou ook kunnen wijzen op 'onjuiste praktijken' van de renner
    6 januari 2021 20:15
    Gohh ja, daarover kunnen we ons niet uit spreken. Ondanks dat blijft het uitgaand op resultaten voor mij een dikke vis.
    6 januari 2021 20:27
    Nee, we kunnen dus inderdaad nog niet zeggen of UAE zeer fair gehandeld heeft. Dat mes ('daar kunnen we ons nog niet over uitspreken') snijdt aan twee kanten.
    6 januari 2021 21:53
    Ik zie niet in hoe het mes in deze context aan 2 kanten snijdt.
    6 januari 2021 22:01
    Dat we nog niet kunt zeggen dat UAE hier een 'rotte vis' binnen haalt en dus ook niet dat UAE hier zeer fair heeft gehandeld. Dat één van beiden willen doen en het andere als iets bestempelen als iets waar we niets over kunnen zeggen, als vrijelijk shoppen in het wensenmandje bestempeld moet worden.
    7 januari 2021 10:26
    @piet lut: Hirschi een rotte vis? Kan zijn. Of DSM had gewoon geen centen om Hirschi te kunnen betalen. Dat kan ook ...
6 januari 2021 20:22
Het is toch telkens weer een soap met Sunweb/DSM en vertrekkende renners.
    6 januari 2021 20:59
    En ze maken het zelf altijd erger door dit soort berichten. Wel iets vertellen maar niet alles. En altijd Roomser dan de paus.
    6 januari 2021 21:19
    Eigenijk ben ik vanaf de giro van 2017 stelselmatig meer en meer afkeer aan het krijgen tegenover de ploeg. Het voelt echt alsof er een stel schijnheilige galbakken aan het roer staan daar...
    6 januari 2021 21:55
    Exact dat.
    Ze zeggen “niks” maar laten heel veel ruimte voor speculatie waar alleen de renner de dupe van kan worden.
    Haalt hij nooit meer het niveau van weleer? “Zonder ons kon hij niks”
    Overstijgt hij zichzelf? “wij waren ‘m liever kwijt dan rijk, vul zelf maar in”

    Helaas gezien de leeftijd van de gastjes is het meestal optie 1, mede vanwege de extreme druk die er ineens op komt door het vergrootglas waar ze ineens onder liggen dankzij Spekenbrink en cs.
    Doe mij dan maar een heerlijk open boek als Vino “presteer of vertrek”...
    7 januari 2021 15:44
    Vino een open boek??? Vraag eens naar zijn OS zege..
6 januari 2021 20:26
Proberen te suggereren dat het probleem bij Hirschi lag met zo min mogelijk woorden.
6 januari 2021 20:42
Toch shampoo gekocht?
6 januari 2021 20:42
Waarom wilde DSM zonnodig van Hirschi af? Doch ik niet de grootste fan ben van zijn uiterlijke stijl vond ik 'm best verstandig overkomen. Cancellara is dan weer tikje van een engerd. Ik gok op een bonusclausule in geval hij grote wedstrijden zou winnen. Eigenlijk het enige wat ik momenteel kan bedenken dus waarschijnlijk zit ik er naast.
6 januari 2021 20:44
Wat een onvoorstelbare (pieieiep) zijn het daar toch. Nooit zijn er problemen, altijd mooie praatjes en dan opeens gebeurt er iets absurds en dan heeft de ploeg hier natuurlijk altijd bewust voor gekozen, zeggen ze natuurlijk niets (tot een dag later). En dan veeg-veeg straatje schoon.

@redactie: mogen de comments aan onder die prijsvraag over vier jaar Sunweb? Kunnen we nieuwe vragen bespreken ;)
6 januari 2021 20:54
Kan van alles zijn natuurlijk. Wellicht iets met ketonen gebruik waar Sunweb daar nog niet achter staat ofzo. ;)
6 januari 2021 21:07
Hirschi zal wel eisen op tafel gelegd hebben waar DSM niet wou of kon op ingaan. Dan is het achteraf natuurlijk gemakkelijk om te zeggen dat ze "onder de verbintenis uit wilden".
    7 januari 2021 09:47
    Wat voor eisen. Contract liep gewoon dus als HIrchi meer wilde is nog altijd hij de contract breker en moet afkopen. Dat lijkt hier niet het geval.
6 januari 2021 21:17
Lekker speculatief artikel. Dus laten we ook gaan speculeren. Ik zal het netjes houden: ketonen. Je het schompes trainen en een normale jeugd opgeven en dan geen gebruik mogen maken van deze wonder gain waar je als puncheur juist naar streeft: minder benodigde zuurstof voor een zelfde output aan kJ.
    6 januari 2021 22:02
    Lekker speculatieve commentaar.
    6 januari 2021 23:20
    Zoals alles wat in deze draad wordt uitgebraakt, toch?
    7 januari 2021 08:01
    Puncheurs hebben precies niks aan ketonen. Lol.
    7 januari 2021 10:48
    Daar denk ik heel anders over Merlinappa. Lol.
6 januari 2021 21:22
DSM probeert Hirschi op een dikker salaris langer te binden dan 2021. Hirschi wijst het aanbod af want hij heeft via Cancellara gehoord wat hij elders kan verdienen. 'Gaan jullie nu dan met mij om zoals bij Kelderman in de Giro?' 'Nou ja, we gaan niet meer voor jou rijden, Bardet en Benoot zijn nu onze kopmannen in jouw koersen. Jij ondersteunt ze maar zoveel mogelijk' aldus de ploeg. 'Rot op, ik ga gewoon voor eigen kans, ik was de man dit jaar. Anders wil ik graag per direct vertrekken, dan trekken jullie maar je eigen plan.' Ok doei.
    6 januari 2021 21:27
    Ja!! Zo was het!
    7 januari 2021 09:49
    Dan nog breekt Hirschi het contract en hoeft DSM niets te doen om eraf te komen, anders dan geld vragen aan Hirschi ipv zelf contract verbreken.
6 januari 2021 21:31
ik verwacht ook dat hij een contract had met een clausule waarin een aanzienlijke salarisverhoging stond bij het winnen van tourritten of klassiekers.
ik heb de indruk dat spekenbrink een minimaal budget tot zijn beschikking heeft en renners als Matthews en Hirsschi simpelweg niet kan betalen.
    7 januari 2021 08:28
    Als dat zo is, kun je dat ook gewoon zeggen. Scheelt een boel onduidelijkheid met speculaties tot gevolg.
    7 januari 2021 09:50
    +1 jvd
    Precies dat. Daar kun je gewoon eerlijk over zijn en hoef je niet in nevelen te hullen.
6 januari 2021 21:33
Bijzonder om te stellen dat het geheel aan Hirschi ligt maar minimaal net zo bijzonder om zonder inhoudelijk inzicht nu Sunweb als volledig incapabel weg te zetten. Vrijwillig afstand nemen van het talent dat vorig jaar met afstand voor het meest exposure zorgde, vind ik op zijn minst opvallend.

Maar uiteindelijk is de soap Hirschi een enorme reeks aan nikszeggings.
6 januari 2021 21:34
Team DSM, het team wat altijd groter wil zijn dan hun kopman.
    6 januari 2021 22:13
    Vaak wel, maar Bardet kreeg wel Combaud en Soren z'n broertje erbij.
    6 januari 2021 22:43
    Treffend gesteld Wheely :)
    7 januari 2021 14:21
    Nee, het team dat zonder kopmannen werkt.
6 januari 2021 21:37
“Volgens de krant wilde DSM blijkbaar zelf onder de lopende verbintenis uit.”

Toch vreemd om dat te zeggen over je beste renner en daar dan verder geen commentaar over te willen geven. Rare toestand.
6 januari 2021 22:02
Zelfde reden waarom de Rabo indertijd van LLS af wilde?
6 januari 2021 22:05
Zal wel een conflict zijn met Cancellara, egotripper van het zuiverste water. Wilde een aantal jaren geleden met hulp van o.a.
Bauke Mollema in Bern een etappe in de Tour winnen. Werd slechts vijfde en stapte toen uit de Tour, terwijl ploeggenoot Mollema tweede stond. Had Bauke nog vele diensten kunnen bewijzen, maar daar voelde meneer Cancellara zich te groot voor. Misselijk mannetje.
    7 januari 2021 11:01
    Als ik me dat goed herinner heeft Cancellara die Tour Bauke meermaals uit de problemen gehouden in de windetappes. Verder is het uiteindelijk gewoon topsport en draait het om de centen. Cancellara wint 3 weken later de Olympische Tijdrit en had voor Bauke in de overgebleven bergetappes niet zo veel kunnen betekenen. Als je dan eruit stapt en die tijdrit wint lijkt me dat zowel voor jezelf als de sponsor de juiste keuze.

    Verder is het ook niet erg fraai om slechts een reactie te plaatsen en die te wijden aan het ongenuanceerd onderuit halen van een voormalig renner maar wie ben ik...
    7 januari 2021 13:36
    Dan was hier Mollema de eikel. Een etappezege in Bern levert heel wat meer publiciteit op voor de sponsor dan een ereplaats n het eindklassement een nobody.
6 januari 2021 22:06
Het minste dat je kan zeggen is dat er met Sunweb/DSM altijd wel wat te beleven valt.
    6 januari 2021 22:17
    Iwan doet het altijd goed op feesten en partijen..
7 januari 2021 00:11
Dit is nu eens een mooie casus voor de redacteur om hier duidelijkheid over te krijgen. Want waarom moet de ploegleiding van DSM ( voorheen Sunweb ) altijd zo duister doen en willen ze geen openheid van zaken geven. Dit is niet goed voor de sport want het roept bij iedereen weer vraagtekens op en dat is toch niet nodig. Maar het blijft vreemd om zo makkelijk afscheid te nemen van een eigen opgeleide coureur met winnaars kwaliteiten.
    7 januari 2021 08:27
    In 99% van de juridische overeenkomsten staat een verplichting tot geheimhouding dus zo gek is het niet dat geen van beide partijen hier verder iets over zegt. Want we kunnen allemaal zeuren over DSM, Hirischi zegt er zelf ook niks over.

    En dat stuk in HLN dat DSM verklaart dat: er wordt geen bron (woordvoerder, Spekenbrink, etc.) vanuit de ploeg aangehaald en officieel is er al helemaal niks over te vinden. Ik vraag me echt af in hoeverre het klopt wat er staat.
    7 januari 2021 11:08
    Je kan prima (in het belang van ploeg en renner) overeenkomen dat er een bepaald verhaal richting de media gaat. Maar schijnbaar is er geen verhaal waar beide partijen zich in kunnen vinden en zo ontstaat deze rare situatie waarin men gaat speculeren en zowel ploeg als renner beschadigd raken.
7 januari 2021 03:16
Als we de ploeg mogen geloven willen keer op keer van hun beste wielrenners af. Vreemd...
7 januari 2021 07:40
Zou DSM nog altijd blij zijn met het nieuwe sponsorschap? De eerste publiciteit die de ploeg krijgt is vooral negatief.
7 januari 2021 08:07
Kijk hier door krijg je weer speculaties, DSM maak niet bekend waar om hun beste renner weg gaat/moet
Of kikte ze op de aandacht die ze nou krijgen
    7 januari 2021 13:41
    Dat laatste waarschijnlijk. Sportsponsoring gaat om naamsbekendheid vergroten, niet om kwaliteit van je producten aan te prijzen. Voor dat laatste zijn andere strategieën. Dit is ook waarom sponsoren vaak als ze hebben gemeten dat hun naamsbekendheid groot genoeg is uit de sport stappen en hun geld in andere marketing stoppen.
7 januari 2021 08:50
Als al die geldbedragen kloppen, dan vraag ik me af hoe het kan dat de WK bij de beloften voor een minimum-salaris gaat rijden, én of 9 ton voor Hirschi nou zo ontzettend veel is, gezien zijn potentieel. Lijkt me een bedrag waar DSM best in de buurt zal kunnen komen.
7 januari 2021 09:10
Ik vermoed dat Hirschi toch meer dan een miljoen per jaar krijgt (als ik het lijstje grootverdieners zag enkele weken geleden). Kan me wel voorstellen dat ze hem laten gaan om budgettaire redenen. Misschien bepaalde zaken fout ingecalculeerd of onvoorziene kosten/mindere opbrengsten owv Corona. Lijkt me niet onlogisch om dan de grootverdiener van de ploeg te laten gaan of dat dit zal meegespeeld hebben in hun beslissing.
7 januari 2021 10:08
Ik vind dit steeds meer op een ontzettend domme ploeg lijken.
    7 januari 2021 10:23
    Tja, daar zit 'm natuurlijk de crux: is het een domme keuze of niet? Er is natuurlijk geen ploegdirecteur die het contract van zijn meest succesvolle (én attractieve) renner gaat verbreken zonder dat er écht iets serieus aan de hand is. Hoge bonussen kan ik me dan niet voorstellen, want zo'n contract stel je toch vooraf op binnen je budgettaire capaciteit - zelfs al zou Hirschi plots volgend jaar de Tour winnen en daarmee een enorme bonus krijgen, kan dat nooit opwegen tegen de positieve exposure. Er is meer aan de hand.

    Qua communicatie heb je helemaal gelijk, dat loopt al langer niet soepel. Wanneer je dit bericht de wereld in slingert dan vraag je bijna om dopinginsinuaties. Of zou dat zelfs hun bedoeling zijn? Beetje druk zetten op het kamp Hirschi?
    -> edit: Het hierboven genoemde punt over mogelijk verplichte geheimhouding is natuurlijk juist. Maar schieten beide kanten daar iets mee op?
    7 januari 2021 11:08
    Volledig eens met joowii.

    hopelijk komt er snel duidelijkheid (WF redactie, ik neem aan dat jullie daar mee bezig zijn), want dit is enkel voer voor speculaties waar niemand beter van wordt.
    7 januari 2021 11:11
    "Ik vind dit steeds meer op een ontzettend domme ploeg lijken."

    Zonder de reden te kennen vind ik dit best een domme uitspraak.
7 januari 2021 11:28
en zo wordt de geruchtenmachine meer en meer gevoed.
    7 januari 2021 13:43
    En wordt de extra publiciteit voor beide sponsoren in de komkommertijd extra gevoed.

Reacties zijn gesloten.