Team DSM introduceert bandenspanningssysteem pas in Tour de France

zaterdag 16 april 2022 om 17:58
Team DSM introduceert bandenspanningssysteem pas in Tour de France

foto: Cor Vos

Team DSM zal het zogenoemde ‘Scope Cycling Atmoz’ systeem, een technisch snufje dat de ploeg eerder deze week aankondigde, aankomende zondag nog niet gebruiken in Parijs-Roubaix. Het apparaat, waarmee tijdens het fietsen de bandendruk geregeld kan worden, zal pas tijdens de Tour de France voor het eerst ingezet worden, laat Team DSM op haar site weten.

Maak de Tour nog spannender!
Met de game WielerFlits Ploegleider beleef je de Tour als een echte ploegleider. Stel je favoriete renners op in je eigen ploeg en verdien elke etappe punten. Kies jij renners uit deze ploeg?
Speel nu mee

Het Scope Cycling Atmoz Systeem bestaat uit twee drukknopjes aan het stuur die via mechanismen verbonden zijn met een luchtreservoir in de naaf van het voorwiel. Met de knoppen aan het stuur kan tijdens het rijden de bandendruk verhoogd of verlaagd worden. En de bandendruk zal af te lezen zijn op de fietscomputer.

Het systeem werd deze week door Team DSM uitgetest op de route van Parijs-Roubaix. “Deze week op de kasseien hebben bevestigd dat we vertrouwen kunnen hebben in het systeem en het materiaal in het algemeen. We hebben besloten om het voor het eerst te gebruiken in de Tour de France, waar we het zullen gebruiken in de kasseienrit (de vijfde etappe, red.).”

“Parijs-Roubaix vereist volledige focus”
Hoewel de techniek sinds 1 april is toegestaan door de UCI, zal Team DSM er in Parijs-Roubaix dus nog niet mee koersen. “Parijs-Roubaix is één van de meest chaotisch wedstrijden op de kalender en vereist volledige focus van de renners over de complete afstand van 259 kilometer. Om die reden moeten renners helemaal één zijn met hun fiets en alle componenten intuïtief kunnen controleren. We kunnen niet wachten om meer met het systeem te rijden en onderdeel te zijn van iets waarvan we geloven dat het een gigantische beweging in de sport zal zijn.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Het Jachtluipaard van Numansdorp 16 april 2022 om 18:08

Ze vertellen er logischerwijs niet bij dat dit voornamelijk komt omdat de renners intern geprotesteerd hebben en er eigenlijk helemaal niet mee willen rijden..

platteprijs 16 april 2022 om 18:47

Idd op Sporza vertelden ze dat de renners er geen vertrouwen in hebben.

Polleke 16 april 2022 om 18:08

Kansloze missie, was al direct duidelijk maar hebben wel een naam gemaakt voor een nutteloos product, goeie marketing…

platteprijs 16 april 2022 om 18:48

Vind je het goede marketing als de renners er geen vertrouwen in blijken te hebben!?

xistnc 16 april 2022 om 18:09

Ze houden de spanning erin.

Blackcanyon 16 april 2022 om 19:29

Je wilt in PR niet naar de knoppen gaan. De druk om te presteren is hoog. Maar het zal wel met een sisser aflopen. Hopelijk blijkt het niet allemaal gebakken lucht. Als het lukt krijg je een sterke band.

Baard 17 april 2022 om 00:05

Blackcanyon, je mag het hiet gerust ventileren, hoor. Ik snap wel dat ze er bar weinig vertrouwen in hebben. Al zullen ze zo’n gat in de markt wel willen dichtmelken. Tevens hebben ze, behalve voormalig winnaar Degenkolb, geen renners die aan het juiste profiel voldoen. Tja, dan loopt het spaak..

Mechanieker 17 april 2022 om 10:28

Blackcanyon : hoe kom je op deze woordspelingen?

zacht 16 april 2022 om 18:12

Klinkt als een omslachtige manier om te zeggen dat de renners het zelf niet zien zitten.

Franco Ballerini 16 april 2022 om 18:21

Quote:

Over de bandenkeuze bij Alpecin-Fenix laat de manager zich niet uit. “Als Team DSM graag in de krant zet met welke tubes en bandendruk ze rijden moeten ze dat zelf weten. Wij doen daar niet aan mee.” De renners van DSM zouden zondag als fietsend hun bandenspanning kunnen regelen. Roodhooft: “Dat is toch niet nieuw? Dat is tien jaar geleden al geprobeerd in de cross. Ze hebben al zoveel snufjes geprobeerd in Roubaix, maar het draait om de benen.”

De Cabybara van de Conradkade 16 april 2022 om 18:23

Klinkt inderdaad als dat er teveel bugs waren en het systeem nog verder ontwikkeld moet worden.

Ab Normaal 16 april 2022 om 22:26

Er waren geen bugs. Systeem werkt volledig en is 100% getest en goed bevonden.

Koers 16 april 2022 om 18:27

Op een droog Roubaix waar men over de zijkantjes fietst is het wellicht nog niet zo hard nodig. Bij een nat Roubaix, waarbij je die kanten niet kan gebruiken wellicht wel meer.

El Aguila 16 april 2022 om 18:39

Gebakken lucht, die banden

Verweggistan 16 april 2022 om 18:40

We wachten in spanning af

Bankzitter 16 april 2022 om 18:50

Als je met resultaten het nieuws niet haalt, dan moet je maar dit soort onzin teasen hè?

Aerosolo 16 april 2022 om 19:28

De renners vonden het niet leuk dat de ploegleiders vanuit de wagen hun bandenspanning wilden regelen.

Wheely 16 april 2022 om 19:50

Of de ploegleiding wil het systeem pas gaan gebruiken wanneer ze het inderdaad vanuit de auto kunnen bedienen. ;-)

Aerosolo 16 april 2022 om 19:58

Technisch gezien zou het moeten kunnen? Zou precies in het imago passen dat DSM de laatste jaren heeft opgebouwd. Dan is er een IT-team dat vanuit alle data een bepaalde bandenspanning per persoon per sector uitrekent en de ploegleiders kunnen het dan intypen op hun dashboard. Renners ondergaan dan niet alleen de koers, maar ook de bandenspanning. Dan raakt alle puf er wel uit.

Wheely 16 april 2022 om 20:43

Ja dat wordt wat, technisch kunnen ze ook gaan schakelen, remmen en de zadelhoogte aanpassen, hoeven ze alleen nog door de oortjes door te geven hoeveel Watt ze moeten trappen en waar ze hun handen op het stuur moeten zetten. Heerlijk voor die lui.

Baard 17 april 2022 om 00:09

En als de voortube dan plat valt moet men in de bergen maar met een wheely boven geraken. Zo ka, dan zou Sagan al jaren met die techniek rijden.

lamaarwaaien 16 april 2022 om 20:19

Bandenspanning is cruciaal morgen. Altijd lastig in het conservatieve wielrennen. Strand races en mtb zijn al om. Het Ligstuur was ook onzin, de ploeg die nu durft innovatief te zijn wint morgen.

KennyKlimmen 16 april 2022 om 20:35

Elektrisch schakelen, bandenspanningelektriek, dropperpost. Imho een ongewenste ontwikkeling. Het mooie van fietsen is de mechanica aangedreven door de mens. Dits

KennyKlimmen 16 april 2022 om 20:36

Dit soort sjeiz hoort in de f1 thuis.

re-cycle 16 april 2022 om 20:50

Eens met laat maar waaien. In de off road Triathlon is het systeem ook al succesvol beproeft. Volgens mijn weten zelfs een uitvinding van een triatleet.

Gene 16 april 2022 om 23:35

Dan maar hopen dat in de TdF niet afloopt met een sisser. Ik snap wel dat renners lucht nodig hebben om eigen beslissingen te nemen. Door deze PR bom, hoop je de concurrentie omver te blazen. Maar je legt nu teveel druk op je renners. Ik ben benieuwd morgen hoe beslissend de bandendruk zal zijn. Het zag er ogenschijnlijk bij de dames niet zo spannend uit in vergelijking tot verleden jaar.

Volg hier