UCI geeft groen licht voor systeem om bandenspanning al rijdend aan te passen

dinsdag 12 april 2022 om 14:15
UCI geeft groen licht voor systeem om bandenspanning al rijdend aan te passen

foto: Cor Vos

De UCI heeft groen licht gegeven voor een systeem waarmee renners de bandenspanning kunnen aanpassen terwijl zij op de racefiets zitten. Het systeem moet voor meer comfort zorgen in ruwe omstandigheden, zoals tijdens Parijs-Roubaix. De techniek is per 1 april toegestaan, dus mag het peloton hiervan komende zondag al gebruikmaken in de Hel van het Noorden.

Milaan-San Remo was al de koers van de dropperpost: in La Classicissima maakte Matej Mohorič gebruik van een in hoogte verstelbare zadelpen en daarmee daalde hij af naar de overwinning op de Via Roma. Mogelijk is ruim vier weken later in Parijs-Roubaix wederom een nieuwigheid in het profpeloton de sleutel tot succes.

De Internationale Wielerunie heeft namelijk het gebruik van ingebouwde besturingssystemen voor de bandenspanning goedgekeurd voor professionele wegwedstrijden. Het systeem wordt bediend met knoppen op het stuur en maakt gebruik van mechanische kleppen om de luchtstroom tussen een luchtreservoir en de tubeless band te regelen.

Het Nederlandse Scope Cycling is een ontwikkelaar van zo’n systeem. Volgens het merk kan het systeem, de Scope Atmoz, tot 30 Watt verschil maken.

Meer over het systeem

Dit artikel delen:

42 Reacties

Duh 12 april 2022 om 09:15

Huh? Dit gaat toch enorm veel schelen voor juist Parijs-Roubaix? Beetje oneerlijk om dat dan enkele dagen voor de koers bekend te maken zodat enkel de high-end ploegen of zij die er al mee experimenteerden gebruik van kunnen maken…

S'mon 12 april 2022 om 09:22

Plus het feit dat het toch niet goedkoop is (als ik sporza mag geloven, want ik ken de budgetten van de ploegen niet). Daardoor gaan vooral de grote ploegen het hebben en resultaten boeken en blijven de kleinere ploegen met nog minder achter in koersen als deze.

Turtlehead 12 april 2022 om 09:44

Dat oneerlijke voordeel wordt gecompenseerd door de 6 minuten die een wiel-wissel kost.
Zeker als zo’n Shimanoman die hydraulische leidingen moet losmaken en weer aansluiten… ;)

Rsw85 12 april 2022 om 10:44

Is het dan ook oneerlijk dat het ene team op een betere specialized rijdt dan het andere op een colnago om maar iets te noemen?

way2go 12 april 2022 om 12:41

@Turtlehead: er zijn geen hydraulische leidingen tussen het frame en het wiel. Alles is geintegreerd in het wiel.

Turtlehead 12 april 2022 om 13:57

@way to go: dat was een dichterlijke overdrijving. Ik ben benieuwd hoe dat gaat als je lek rijdt.
Vooral als je daarna een ‘neutraal’ wiel krijgt.
‘t zou zo maar kunnen dat al je voordeel dan weg is.
Maar ja, plaatsje 29 of 31 maakt niet veel verschil uiteraard.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 12 april 2022 om 09:18

DSM is de enige WT-ploeg die gesponsord wordt door Scope en is ook in samenwerking met de ploeg ontwikkeld, dus dit is gewoon een standaard marketingverhaaltje.

Net als die Hans-Anders bril van een paar dagen terug, of de tenues met een zelf ontwikkelde nieuwe stof.

Hartstikke leuk al die R&D, maar het heeft wel iets komisch als je ploeg zo extreem slecht presteert.

Duh 12 april 2022 om 09:25

30 watt is natuurlijk marketing met hoogst mogelijke waarde als uithangbord, maar feit is wel dat je voor kasseien een stuk lagere bandenspanning wilt dan voor asfalt, waardoor bij een koers als Parijs-Roubaix altijd een soort afweging/gewogen gemiddelde gemaakt dient te worden. Als je voor iedere kasseistrook je bandenspanning kan verlagen en op het asfalt weer verhogen, zou je altijd optimaal ipv sub-optimaal zitten.

mackie 12 april 2022 om 10:38

Er is bij strandrace al vaker mee geëxperimenteerd
Volgens Thijs Z in de podcast in het wiel is het een vrij ingewikkeld systeem om te gebruiken zeker als je met 55km+ richting bos gaat. . Maar als je de 1e 120km zonder kasseien gewoon op 7/8 bar kan fietsen en zodra de 1e stroken er aankomen de spanning verlagen naar de gewenste bar ( 4,5?) heb je al wel 120km gespaard.

Ab Normaal 12 april 2022 om 10:59

@mackie
En dat kan dus

Merlinappa 12 april 2022 om 13:14

@mackie

Met de 30-32mm brede banden mag ik hopen dat ze op het asfalt al 4,5 bar rijden. Richting de kasseien kan je naar 3 bar gaan. Denk zelf dat het in de praktijk minder uitmaakt dan nu wordt geclaimd.

Lionel Gesink 12 april 2022 om 13:34

@mackie

De toppers kunnen ook gewoon een fietswissel doen na 120km, zelfde resultaat!

mackie 12 april 2022 om 13:48

@lionel Gesink
Zat ik ook aan te denken maar….
Vaak wordt er vanaf een km of 20 voor de 1e strook al dusdanig snelheid gemaakt in het peloton dat je gas moet geven om terug te komen en zie dan nog maar eens vooraan te komen

Michelangelo 12 april 2022 om 09:23

Vraag me af of je dat risico wilt nemen. Fietsen krijgen veel te verduren, stel je voor dat het systeem daardoor faalt en je met 7 bar in je wielen over de kasseien moet, terwijl de volgwagen 5 groepjes verderop vast zit.

Het klinkt in theorie leuk, maar alles zal vallen of staan met de betrouwbaarheid. En dan is een dropper m.i. een stuk meer “bewezen techniek in zware fietsomstandigheden” dan deze vinding. Alhoewel natuurlijk vergelijkbare systemen al jaren gebruikt worden in de rallysport, transport, terreinvoertuigen etc.

Duh 12 april 2022 om 09:27

Dat is inderdaad wel een dingetje. Niemand wil een nieuwe Museeuw op z’n damesfiets debacle…

odiel 12 april 2022 om 10:01

@Duh: ik wel, hoor, een van de mooiste momenten in de koers van de laatste 30 jaar. Museeuw op zijn vrouwenfiets kilometers in de achtervolging op Tsjmil en meer en meer begint te panikeren… Heerlijk was dat!

Elvs 12 april 2022 om 09:34

Opzich prima hoor zulke ontwikkelingen, maar wel pas als elke ploeg er gebruik van kan maken. Anders wordt het zo’n Formule 1 verhaal waar je vooral wint met het beste materiaal.

Peetvader 12 april 2022 om 10:30

Is toch een regel dat zo’n zaken in vrije verkoop moeten zitten voor ze goedgekeurd worden door UCI?

Ab Normaal 12 april 2022 om 10:30

Waarom? Zo werkt het toch in alle sporten? In het schaatsen, voetbal, enz. Ploegen doen het ook met voeding, waarom dus niet met materiaal?
Het is een ingenieus systeem, knap bedacht. Maar wel zoals Michelangelo zegt, het moet wel betrouwbaar zijn.

Wheely 12 april 2022 om 09:37

Binnenkort rijden ze op Barbapapa’s.

Turtlehead 12 april 2022 om 09:48

Ik houd het dan liever bij Barbamama.

DuMoullemAert 12 april 2022 om 11:57

Michelin mannetje wil ook wel helpen.

Geel Zwarte Bril 12 april 2022 om 09:51

Lijkt wel of wielrennen steeds meer F1 wordt. Het draait tegenwoordig om droppende zadelpennen, automatische bandenspanning meters, wattage vermogensmeters etc etc

Rsw85 12 april 2022 om 10:36

Of glucose button, foodapps, hoogtetenten, trainen trainen trainen, paar koersen rijden en dan weer een berg op. Het is net topsport.

Pietspeed 12 april 2022 om 10:35

Tot 30 Watt? Mag het mss een onsje meer of minder zijn?
De techniek staat voor niets, ok. Maar ze kan ook doorslaan. Volgende is een Kers op de fiets. Zoveel mogelijk en hard remmen dan heb je daarna gratis mechanische aandrijving en recuperatie oid. Als in dit geval de (rol) weerstand geoptimaliseerd mag worden, moeten andere aërodynamische aanpassingen aan de fiets of fietskledij ook toegestaan worden.

Rsw85 12 april 2022 om 10:42

Mooie ontwikkeling. Als het één of andere team op een fiets van 7kg ipv 6.8 rijdt dan lachen we ons suf en is het amateurisme. Komt er een team met een mooie innovatie dan is het opeens niet leuk meer.

In PR rijden veel renners de eerste honderden km vaak op een andere fiets met hardere banden waarna ze bij de eerste opvolging van kasseistroken een andere fiets pakken met lagere bandenspanning.

Er wordt ook gereden met Tubes en tubeless misschien zijn er wel rijders die inserts gebruiken. Zo’n systeem zal ook nadelen hebben zoals een dropper dat ook heeft, leuk toch hebben we weer iets om over discussiëren.

Pietspeed 12 april 2022 om 10:46

Technische ontwikkelingen, mooi idd. Maar wel voor een ieder op een tijdig moment beschikbaar. Komt nu ahw uit de lucht vallen.

Massimo Bataille 12 april 2022 om 11:55

Die dropper kwam toch ook wat ‘uit de lucht’ gevallen van Mohoric?
Is toch net de bedoeling dat ploegen dit het al wat getest hebben etc, en mogelijks zelfs wat mee ontwikkeld hebben, het voordeel hebben?
Als elke ploeg het al lang weet, kunnen ze ook testen etc
Nu zal je deze week vlug vlug dit systeem zien gebruikt worden op de verkenningen en zullen de mechaniekers/renners hun kop breken of ze het al dan neit durven gebruiken

Maillot à Pois 12 april 2022 om 16:00

@massimo
die dropper is standaard in het mountainbiken en is al jaren geleden goedgekeurd voor gebruik op de weg door de UCI. Dus uit de lucht vallen is het het woord niet, eerder vreemd dat het zo lang geduurd heeft voor ie in koers gebruikt werd.

Pietspeed 12 april 2022 om 16:06

Zoals hiervoor als gezegd ; het kan mi leiden tot concurrentievervalsing. Proteams met minder budget hebben er wellicht nog niet mee geëxperimenteerd. En sommige WT teams wel sinds het ter beoordeling van de UCI is. UCI zal dus zeggen dat het al een tijdje bekend is, en sinds 1 april toegelaten. Vind eigenlijk ook dat het eerst als een soort van gemeengoed in fietsenzaak te koop moet zijn. Lijken me ook risico’s aan te zitten als het systeem faalt. Of dat vergelijkbaar is met een klapband, geen idee.

Koers 12 april 2022 om 10:47

Weg met die troep, ik wil de stalen rossen van weleer. Als ik pussies wil kijken kijk ik wel naar voetballen.

Klein Verzet 12 april 2022 om 11:06

What's next? Een glucose-sensor op de arm om permanent de bloedsuikerspiegel te monitoren, of een tank zuivere zuurstof in 't frame met 'n slangetje naar de neus, of 'n temperatuursonde in de darmen met wifi verbonden aan de ritssluiting, of 'n wrijvingsloze lager dankzij supergeleiding, of 'n spiertonus-sensor in de hamstring draadloos verbonden met 'n dropper, of 'n defribilator verbonden met 112, of 'n lactaatmeter intraveneus aangesloten op 'n zuurbuffer naar keuze, of toch maar 'n pijnregistratie in de hersenen afleesbaar op 't dashboard van de ploegleidersauto, of… ???

Nee, doet u mij maar gewoon een fiets, waar alles VERPLICHT mechanisch is.

De UCI is de weg kwijt !

Pizzi 12 april 2022 om 11:23

Graag een app waarmee ik opdrachten naar de renners kan sturen als ik me verveel tijdens het kijken van de koers.

Turtlehead 12 april 2022 om 14:00

Dan wil ik een app om de bandenspanning op afstand te kunnen regelen :)

Iemand anders interesse in de ‘bedien-mijn-dropper-op-afstand-app’?

Ik zie ongekende mogelijkheden.

Pietspeed 12 april 2022 om 16:09

Is gewoon weer een nieuw product voor de fietsenmarkt, zodat je mss zin hebt om 20k af te tikken.

Gene 12 april 2022 om 11:38

Innovatie is oud als de uitvinding van het wiel. Fabrikanten zullen altijd iets nieuws proberen. De vraag is of het betrouwbaar is en of het überhaupt werkt na 250 km, regen, modder, stof, gestuiter, valpartijen etc

Jean Dumas 12 april 2022 om 12:25

Kijk, dat soort dingen zou ik juist wel verbieden. Ondertussen dondert het halve peloton het ziekenhuis in na een slecht uitgetekende finale, maar de UCI doet daar nauwelijks iets aan.

Polleke 12 april 2022 om 12:36

Geen angst… in deze versie gaat echt geen ploeg zich hier aan wagen, je moet al een halve ingenieur zijn om het te monteren, laat staan snel wisselen want je kan natuurlijk nog wel ouderwets lek rijden of het hele wiel naar de knoppen rijden…

willempie72 12 april 2022 om 13:58

Komt er ook een systeem om de bandenspanning van een ander aan te passen?

Maillot à Pois 12 april 2022 om 16:01

Dat heet een punaise/duimspijker ;-)

Ornor 12 april 2022 om 16:16

Ook handig als je de spanning van de koers kon bedienen

Headlines

Materiaalzone

Populair