Team DSM bijt van zich af: “Onze manier van werken is de toekomst”

Team DSM bijt van zich af: “Onze manier van werken is de toekomst”

foto: Nico Dick

woensdag 11 augustus 2021 om 08:00
Interview

Te strenge regels. Tegenvallende resultaten. Renners die willen opstappen. Materiaal dat niet in orde is. Team DSM krijgt het al maanden zwaar te verduren. Maar de ploeg bijt van zich af. In een exclusief interview met WielerFlits geven hoofdcoach Rudi Kemna (53) en ploegleider Matt Winston (34) tekst en uitleg. “Misschien doen we dat te weinig. Team DSM staat nochtans voor transparantie.” Vandaag het eerste deel van het gesprek.

13 juli van vorig jaar. De toen 23-jarige Michael Storer, een Australisch talent, moet onmiddellijk het Team Sunweb-trainingskamp in het Oostenrijkse Kühtai verlaten. De brave jongen was in een plaatselijke shop een bus shampoo gaan kopen. Het nieuws haalt alle media. ‘Geen toeval dat dit gebeurt bij de ploeg van manager Iwan Spekenbrink’, klinkt het. ‘Daar zijn de regeltjes immers bijzonder strikt en streng.’

Parijs-Nice dit jaar. Søren Kragh Andersen wil voor de start van een etappe zijn zadelhoogte laten aanpassen. Een paar millimeter maar. Maar de Deen krijgt een ‘njet’ van de ploegleiding. Het zijn maar twee voorbeeldjes waaruit blijkt dat de leiding van Team DSM, zoals de ploeg vandaag heet, met behoorlijk harde hand regeert. Tenminste, zo zien wij – de buitenwereld – dat toch.

Matt Winston, sinds eind 2018 ploegleider bij het team, is een beetje lastig als hij er naar gevraagd wordt. Winston bevestigt trouwens het verhaal. “Team DSM werkt met meerdere experts. De juiste mensen op de juiste plaats. Onder hen een bikefitter (gespecialiseerd in fietspositie, red.). Vóór het seizoen gaat de renner bij hem langs om alles op te meten. Dat gebeurt in overleg, waarna akkoord wordt gegaan met alle afmetingen en de positie op de fiets”, doet de Brit zijn verhaal.

‘Geen impulsiviteit’
“En dan is het seizoen aan de gang. Renners worden nerveus. We naderen bepaalde doelen. Er komen twijfels. En plots beslist een renner in z’n eentje om het zadel twee millimeter te laten verhogen. ’s Morgens, net voor de rit, notabene. Daarmee sluit de renner in kwestie niet alleen onze expert uit en toont hij geen respect voor hem, maar maakt hij de mecaniciens nerveus, enzovoort. Bovendien heeft elke renner zes fietsen en een tijdritfiets. Die zijn dan niét aangepast. En de renner loopt ook nog eens het risico dat spieren overbelast worden en rugklachten ontstaan. Dus nee, dat doen we niet impulsief.”

Kemna vult aan. “Stel je de ochtend voor een monument voor. Dan moet een topsporter gefocust zijn, niet aan de zadelpositie denken. Precies daarin willen wij het verschil maken. Zelfvertrouwen hebben, plezier beleven aan de uitdaging. Niet aan alles gaan twijfelen. We hebben renners die zich daar graag in laten begeleiden en snel ontwikkelen. Anderen zeggen ‘ja’, maar staan er minder voor open en durven de confrontatie met zichzelf niet aangaan.”

Mag een renner dan geen andere zadelhoogte willen? “Natuurlijk wel”, zegt Winston. “Buiten de wedstrijden kan hij contact opnemen met de bikefitter en het probleem bespreken. De kans dat er een aanpassing komt, is groot. Dan wordt dat in alle logboeken aangepast en alle fietsen worden aangepakt. Dat kan. Maar wij willen niet dat een renner slechte keuzes maakt. Gaan wij daarmee in de fout? Ik denk het niet. Maar de buitenwereld krijgt jammer genoeg maar één kant van het verhaal te horen. Waarom word ik niet gebeld om dit te duiden?”

Matt Winston, ploegleider bij Team DSM – foto: Nico Dick

“Weet je, voor de start van elke wedstrijd wordt de fiets exact gemeten. De bandendruk wordt vooraf bepaald. Ook op advies van een expert. De avond voor elke wedstrijd of rit krijgt elke renner een document met dat advies. Als er opmerkingen zijn, kan dat besproken worden. Als er niet gereageerd wordt, dan is het dát. Maar laat dan net voor de wedstrijd niet op eigen initiatief wat lucht uit de banden ontsnappen. Wielrennen is topsport. Het hoogste niveau en geen ‘old school’ meer zoals vroeger.”

“Ook het verhaal Storer in Kühtai lijkt me de logica zelve”, gaat Winston voort. “Toen (juli 2020, red) wisten we amper wat Covid-19 was. Maar we wisten wel dat het serieus was. Organisatoren vertelden ons dat, als er corona uitbrak in meerdere teams, er niet snel weer gekoerst zou worden. De Tour de France stond op het spel. Dan hebben alle partijen hun verantwoordelijkheden. Ook de teams. Sunweb, toen onze hoofdpartner, zorgde voor een fantastisch hotel op de top van een berg, in de middle of nowhere.”

“Maar de regels waren inderdaad streng. Vooraf kreeg iedereen een mail met onze intenties. ‘Alsjeblief, breng alles wat je nodig hebt mee van thuis, want ter plekke verlaten we onze bubbel niét.‘ Bij het begin van de stage is dat tijdens een meeting nog eens duidelijk herhaald. Zelfs alle medewerkers van het plaatselijke hotel hebben zes weken lang ín het hotel geleefd. Na de werkuren gingen ze niet naar huis, om geen risico’s te nemen.”

“En dan gaat er eentje snel een bus shampoo kopen… Wat moet je dan doen? Het door de vingers zien? Wat als hij drie dagen later positief test? Dan ga je andere dingen in de media lezen. Akkoord of niet? Trouwens, we zagen dit ook niet als straf! Het corona-gebeuren was een nieuwe ervaring voor iedereen. Eigenlijk moeten we het zien alsof Michael zijn verantwoordelijkheid nam.”

Wat deze voorbeelden betreft, akkoord. Maar ook de laatste maanden volgen de geruchten elkaar op. Meerdere renners willen opstappen bij Team DSM. Daar hebben jullie tot nu nooit op gereageerd, terwijl jullie beklemtonen een transparant team te zijn.
Kemna: “Dat zijn we ook! We willen heel graag onze doelen en de manier waarop we daar naartoe werken delen met de buitenwereld. Anderzijds vinden we ook integriteit belangrijk. De geruchten waar jij het nu over hebt, die gaan hoofdzakelijk over interne dingen. Dingen die niet naar buiten hoeven te komen. En daar gaan we uiteraard niet onmiddellijk op reageren in de media. Eén van onze kernwoorden is ‘cooperation‘. Samenwerking. Respect is een belangrijke pijler daarin. We verwachten van onze medewerkers en renners dan ook dat ze bepaalde ‘issues’ niet met de media delen.”

Door niet te reageren, voeden en versterken jullie de geruchten.
Kemna: “Als jullie horen dat renners willen opstappen, dan kan je bij ons wel om een reactie vragen. Maar ik heb de volledige Tour de France gedaan, ik heb een pak negatieve berichten over ons team zien verschijnen, maar niemand is me in de Tour ooit iets komen vragen. Natuurlijk heeft de media een observerende rol en moeten jullie nieuws brengen. Dat lijkt me fair, maar wij zijn betrokken partij. Dan kan je bij ons checken of het klopt.”

Uit ervaring weten we dat betrokken teams over zulke dingen de waarheid al eens durven te verdraaien. En als we vanuit andere ploegen horen dat Ilan Van Wilder er wordt aangeboden, dan gaan we er vanuit dat het klopt dat hij ontevreden is bij Team DSM…
Kemna: “Het spel van liegen willen wij niet spelen. Ik weet hoe het werkt in de wereld. Wij houden daar ook niet van en dat hou je op termijn ook niet vol. Als je hier vandaag één moment het gevoel hebt dat ik lieg, dan hoop ik dat je me dat vertelt.”

Afgesproken. Laten we beginnen met Van Wilder. Nemen jullie afscheid van hem?
Kemna: “Die vraag zal ik straks beantwoorden. Ik wil eerst nog even de filosofie van Team DSM uitleggen. Want die geeft je een antwoord op veel vragen. Kijk, we weten hoe we een topteam moeten maken. Door heel hard te werken, in combinatie met onze passie en overgave. En met cooperation, samenwerking, als sleutelwoord. Dat laatste is ontzettend belangrijk. Een groep uitermate gedreven en kundige mensen, op en naast de fiets, die met een gezamenlijke aanpak hetzelfde doel nastreven.”

Rudi Kemna en cooperation… ‘Daar draait het om’ –  foto: Nico Dick

“Jonge rennertjes koersen individueel. Ouders kopen een fiets, zoon- of dochterlief probeert wedstrijden te winnen. Dat is de normale weg. Maar naarmate je ouder wordt, evolueer je naar een teamsport, waarin je moet leren samenwerken. En die samenwerking – cooperation – is ons doel, dat is de sleutel tot succes bij Team DSM. Daarom hebben we overigens ook een Development Team opgericht. Over dat leren samenwerken wordt bij elke sollicitatie uitgebreid gepraat. En daar horen nu eenmaal afspraken bij. Afspraken tussen renners, coaches, experts. Dat is onze structuur, wat we doen en wat we ook gaan blijven doen.”

Winston: “We creëren een topsportomgeving. Straks vertrek ik naar de Vuelta. We zijn drie dagen vooraf ter plaatse en bespreken alles tot in de details. Daarna kunnen we met een heldere geest van start en spreken we alleen nog over koers. Ik kom van British Cycling, waar we ook zo werkten, weliswaar met de Olympische Spelen als hoofddoel. Ook bij Team DSM willen we in perfecte omstandigheden naar onze doelen toeleven.”

Maar dat lukt niet altijd even goed?
Kemna: “Wat we net vertellen, dat is de ideale wereld. Maar niet alle karakters zijn dezelfde. En daar loopt het bij ons soms nog fout. Dat is een proces waar we door moeten. Waar we aan werken. Dat ‘samenwerken’ betekent ook dat iedereen zich aan zijn rol houdt. Zoals een mecanicien zich niet moeit met de tactiek, zo moeten ook renners zich tot hun rol beperken. En aanvaarden dat hen verteld wordt dat iets beter is…”

“Wat dat betreft, hebben we nog werk voor de boeg. Nog niet elke renner in de ploeg zit vandaag op dat niveau. En dat leidt tot issues, kleine conflicten. Dat mogen wij, ploegleiders, onszelf verwijten. Opvoeden is een deel van onze job. Praten, motiveren, maar ook bekritiseren. Zo maak je elkaar beter en heb je een goede werkomgeving. Die balans van ‘cooperation’ missen we momenteel een beetje. Als een sprinter niet wint, moet hij niet alleen naar de prestatie van zijn lead-out, maar ook naar zijn eigen prestatie kijken. Iedereen is betrokken.”

Ilan Van Wilder… In februari vertelde jij me dat jullie met hem naar een grote ronde toewerken. Uiteindelijk rijdt hij er geen. Ook niet de Vuelta.
Kemna: “Klopt. Ilan is een talent. Een goede jongen. Maar hij heeft nog grote stappen te zetten in de factor ‘cooperation’. Dat is nog niet op het niveau dat we willen en dat is een reden om hem niet te selecteren voor de Vuelta. Fysiek was hij er klaar voor. Maar ook de onderlinge samenwerking is noodzakelijk om de ploeg boven zichzelf te laten uitstijgen. Beide aspecten zijn even belangrijk. Voor iedereen binnen Team DSM.”

Winston: “Het is een coaching proces. Off-bike en on-bike. Elke renner heeft een development plan. Op lange en op korte termijn. Maar dat kan uiteraard aangepast worden. Wat het off-bike plan betreft, heeft Ilan nog stappen te zetten.”

Hij werd niet vrolijk van die niet-selectie. 
Kemna: “Alle begrip! Ik had ook niet verwacht dat hij blij zou zijn. Maar de selectie maken, is onze rol. En die is gebaseerd op zijn evolutie.”

Ilan Van Wilder in actie op het BK tijdrijden – foto: Cor Vos

Een jaar geleden stelden jullie hem wel op voor diezelfde Ronde van Spanje, ondanks een knieblessure.
Kemna: “Gezien de medische vertrouwelijkheid kunnen we daar niet dieper op ingaan, maar feit is dat we hem niet meer konden vervangen omdat – mede door de corona-omstandigheden en verplichtingen – dat praktisch onhaalbaar was. We konden niet zomaar switchen. Belangrijk: wat vorig jaar gebeurd is, heeft geen enkele invloed op zijn niet-selectie van dit seizoen.”

“Maar blijkbaar zijn intussen wat frustraties geuit die de buitenwereld bereikt hebben. Dat hij wilde vertrekken, wist ik persoonlijk niet, tot ik het las op WielerFlits. Uiteraard was ik verwonderd…  Team DSM heeft de naam streng te zijn. Wel, eigenlijk zijn we nog niet streng genoeg. Ik hoop wel dat je dat optekent met ook onze kant van het verhaal. Wat erachter zit, namelijk iedereen beter maken. Maar dat gaan we niet versoepelen. Ik ben overtuigd dat onze manier van werken de toekomst is.”

Intussen kampen jullie wel met renners die willen opstappen.
Kemna: “Over Van Wilder: je hebt het antwoord zelf gegeven. Teams gaven aan dat hij aangeboden werd. Zijn management speelt daar uiteraard een belangrijke rol in. Als ik Ilan zijn resultaten zie, zou ik ook interesse hebben. Als je dan een manager hebt die hem aanbiedt… Zo werkt het normaal niet, hé. Meer zelfs, het is totaal niet toegestaan. En dát is het verhaal dat hier echt relevant is. Dan vind je het gek dat er wat wrijvingen ontstaan?”

“Wij zijn ook niet zinnens Ilan Van Wilder te laten vertrekken (hij ligt nog onder contract tot eind 2022, red). Wij willen met hem verder werken. Maar zijn management maakt het moeilijk en dat zorgt voor extra druk. Dat is geen voordeel voor hen. Zeker niet voor Ilan. Maar wij zijn gemotiveerd om hem verder op te leiden. Het is een talent dat iets meer tijd nodig heeft omdat zijn ‘cooperation’ nog niet op punt staat. We werken daaraan.”

Wat dat opstappen betreft, jullie hebben in het verleden uiteraard wel gemakkelijk afscheid genomen van een aantal renners. En zo een beeld gecreëerd dat een scheiding vlot mogelijk is.
Kemna: “We hebben bij al die renners wel een overeenkomst gemaakt om onder het contract uit te komen. Telkens met wederzijds akkoord. Maar ergens klopt wat je zegt. Misschien was dat fout. We hebben de naam dat dat mogelijk is in ons team. Daar leren we dan ook weer van richting de toekomst.”


Donderdag volgt het tweede deel. Over het ontstane imagoprobleem, het al dan niet vertrekken van een aantal renners, de kwesties Leknessund, Matthews en Hirschi, etc…

Dit artikel delen:

205 Reacties

assen 10 augustus 2021 om 11:38

Complimenten aan de schrijver van het stuk Nico Dick, en aan Wielerflits. Goed geschreven stuk op basis van het interview, en ook nieuwswaardig vind ik.

Over de inhoud: ik begrijp DSM nu beter en mijn sympathie voor de ploeg neemt weer wat toe, maar ben wel benieuwd naar het verhaal van de andere renners die zijn vertrokken.

‘Cooperation’ is inderdaad cruciaal. Ik moest denken aan de Wolfpack van DQS. Daar is dat OOK. Is het verschil misschien tussen DSM en DQS dat het bij DSM geinstitutionaliseerd is en bij DQS in de spirit van het team zit (dus intern, ipv extern opgelegd)?

Michelangelo 10 augustus 2021 om 12:39

Ik denk dan meteen aan de “camion opmerking” van Lefevere.

The wolfpack is vooral een imago ding. Ik denk niet dat de teamspirit daar nu compleet anders is dan pakweg in de bus van TJV. Het verschil is wel dat DQS vanwege de kwaliteit van de renners en de doelen die ze hebben het principe hanteren dat iedereen kan winnen en dat er voor iedereen gereden wordt. 5 of 6 kopmannen in hun klassieke ploeg, dat zie je eigenlijk nergens anders. En dat zal denk ik straks veranderen als ze voor eindwinst in een grote ronde gaan. Dan wordt het denk ik een verhaal van de leeuwenkoning en de leeuwinnen die op jacht moeten om de leeuwenkoning eten te geven.

girardengo 10 augustus 2021 om 11:57

Met een wetenschappelijke aanpak is weinig mis, wel met een uitvoering waarin de menselijke maat ontbreekt: je moet in je rol als blijven en je niet bemoeien met andere facetten. Maar, in tegenstelling tot die onzinnige bewering over ’17 miljoen virologen’, zijn renners ook experts, die willen en kunnen meedenken en -praten. Eddy Merckx zou hier geen voet aan de grond krijgen. Hij zat voortdurend aan zijn zadelstand te prutsen! Maar het interview maakt wel veel duidelijk; het bevestigt een beeld dat al bestond.

Mwielerfan 10 augustus 2021 om 12:03

Ik denk dat dit team 10 jaar terug het verschil kon maken door jonge renners net zo te behandelen als toppers in andere teams. Inmiddels zijn jongere renners veel meer gewend van de ontwikkelingsteams, waardoor ze met hetzelfde niet zoveel meer toevoegen bij dsm.

Pietspeed 10 augustus 2021 om 12:13

Om je aan al die afspraken, voorschriften, protocollen en regeltjes te houden kost zoveel energie en tijd, dat de focus en het plezier in het koersen en winnen verdwijnt. De profwielrenner in dienst wordt hier gewoonweg te veel eigen verantwoordelijkheid weggenomen. Dit is inderdaad meer een kwestie van meewerken ipv samenwerken. En terug in de tijd naar hiearchie. Weinig innovatie en samenwerking dus.

SpeedyLegs 10 augustus 2021 om 12:24

Het lijkt wel een verhaal over mensen die proberen te overleven in een verstikkende dictatuur. Compleet met manieren om regels teniet te doen, zoals dat werkelijk aan doenlijk verhaal over wat lucht laten weglopen uit een band.
Advies aan die renner: probeer eens een broek of handschoentjes met extra dikke zeem of gellaag.Totdat de leiding ook die gaat verbieden natuurlijk. Het blijft tenslotte een wedloop, naast de wedstrijd.

Spartacus 10 augustus 2021 om 12:24

Ik begrijp nu wel goed waarom de ploeg enige jaren terug voor een Duitse licentie heeft gekozen ipv een Nederlandse. Deze aanpak past meer bij een directief hiërarchische cultuur van Duitsland dan bij het poldermodel van Nederland.

ghostwriter 10 augustus 2021 om 12:29

De Duitse cultuur is volgens mij veel minder hierarchies dan je denkt. Werknemers hebben over het algemeen meer inspraak dan in Nederland. De werknemers bonden in Duitsland zijn dan ook een stuk sterker dan in Nederland.

platteprijs 10 augustus 2021 om 13:13

@ghostwriter daarom hebben de Duitsers pas een jaar of 5 een minimumloon. En hoe zat het ook alweer met die geweldige pensioenen in Duitsland … In beide landen hebben vakbonden in principe weinig macht, vooral omdat het gros van de werknemers zich er niet door vertegenwoordigd voelt.

ghostwriter 10 augustus 2021 om 14:32

Ze hebben pas sinds kort een minimumloon omdat de noodzaak daar minder groot voor was omdat bijna niemand minder dan wat nu het minimumloon is verdiende. Recent is daar de noodzaak voor ontstaan omdat werkgevers immigranten steeds minder gingen betalen.

Klein Verzet 10 augustus 2021 om 12:28

Na het lezen van dit interview mis ik een belangrijk uitgangspunt bij Team DSM: vertrouwen. Dat vertrouwen lijkt plaatsgemaakt te hebben voor “controle.” Het is dit typische “management-denken” dat een organisch dynamische structuur (zoals mensen zich in een groep gedragen) in de weg zit. Dit gebrek aan vertrouwen kwam pregnant aan het licht toen er gekozen moest worden tussen Kelderman en Hindley. Blijkbaar is men dusdanig gedisciplineerd in het nemen van beslissingen op basis van protocollen en regels dat men in uitzonderlijke situatie hopeloos de mist in gaat. Het Team-belang (wat nou “cooperation”) was toch het winnen van de Giro, niet dan?

AdZ 10 augustus 2021 om 13:31

Controle is klassiek management denken. Vertrouwen en loslaten is ècht het nieuwe adagium.

Wheely 10 augustus 2021 om 14:11

Ik mis vooral plezier, neem een voorbeeld aan onze estafette boys, die gaan naar een wedstrijd alsof ze naar een feestje gaan.

Victor S 10 augustus 2021 om 13:43

Triest gebeuren dit. Blijkbaar snappen ze niet dat een ongemotiveerde renner nooit succesvol zal zijn.

Een bikefitter die 1x per jaar jou zadelhoogte bepaald is natuurlijk absurd. Hij zal zijn dag net niet hebben haha. Als die rijder dan niet goed zit mag het niet aangepast worden. Dit is geen prof gedoe maar gewoonweg prutsers die denken dat ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden.

notriple 10 augustus 2021 om 13:48

Goed interview. Gewoon die belgen laten lullen

Glen Vandevyvere 10 augustus 2021 om 13:54

Ze spreken over niks dan specialisten.

Dit is het worldtourteam met het meest aantal los personeel die af en toe es met het team mee gaan als hobby.

Tom Dumoulin kwam om de Tour de France te winnen en kreeg ’s avonds massage van een verzorger die hij nooit eerder zag.

Noemen ze dit dan werken met specialisten?

Pole Pole 10 augustus 2021 om 14:11

willen weg (4):
Kragh Andersen
Van Wilder
Gall
Leknessund

vertrek in onvrede (8):
Dumoulin
Hirschi (wou niet alle, alle, alle privé gezondheidsgegevens delen met werkgever)
Matthews (had z'n huiswerk niet mee en mocht openingsweekend niet rijden)
Storer (na wegsturen van kamp door #shampoo)
Hindley (na Giro debacle)
Kämna
Barguil
Kittel (niet selectie Tour)

beleefd negatief uitgelaten (4):
Vervaeke
Bakelants
Waeytens
Theuns

15 op 4 jaar + de beste sprinter van het laatste decennium na Cavendish.

Het draait om talent. Dat wisten ze vroeger, nu en dan, in de juiste setting, tot wasdom laten komen. Er zit wat in hun aanpak of omgeving wat niet matcht met talenten. Als je dan met zo'n interview komt dan ben je een beetje wereldvreemd denk ik.

hjjanssen1973 10 augustus 2021 om 15:02

Het doet toch een beetje denken aan die Russische voetbalcoach uit 1988…

klootje kriekeljon 10 augustus 2021 om 15:12

Ik lees ook een aanklacht tegen de huidige luie vorm van journalistiek. Het is niet een wedstrijdje om het snelste, maar om het nauwkeurigste.

Pietspeed 11 augustus 2021 om 13:02

Dat heeft Nico Dick dan even netjes recht gezet. Strakke, scherpe vragen, wollige antwoorden!

PTT 10 augustus 2021 om 15:14

In veel van de reacties hierboven gaat het om het menselijke aspect. Wat me daarbij opvalt is dat daarbij slechts naar het ‘menselijke aspect’ van de renners gekeken wordt. Omdat de renners toevallig diegenen zijn die wij op TV zien geeft ze niet meer rechten (empathie, voorkeursbehandeling) dan andere werknemers.

Wielrennen is een teamsport waar je het meeste uithaalt als iedereen gemotiveerd is, inclusief verzorgers, voedingsdeskundigen, mecaniciens, enzovoort.

Dat zijn mensen die jaren studie en ervaring op hun vakgebied hebben en die op onmenselijke tijden aan de bak zijn om renners in de gelegenheid te stellen te presteren. Dat er dan iemand tegen jou zegt dat het allemaal leuk en aardig is maar dat hij het toch even anders gaat doen voelt ook niet fijn aan. Denk dat iedereen wel situaties uit zijn werk kan voorstellen waarbij je erg je best hebt gedaan op iets wat daarna doodleuk last-minute in de prullenbak wordt gegooid. Goed dat Kemna iedereen bescherming biedt, niet alleen de mensen in de spotlight.

madeinstars 10 augustus 2021 om 15:48

Als je ziet hoe groot het verloop van de staf is bij DSM, heb ik niet het idee dat die experts er veel beter afkomen binnen die ploeg dan de renners.

Napoleon 10 augustus 2021 om 16:53

Maar die staf van experts is faciliterend. Uiteindelijk gaat het om de prestaties die door de renners geleverd wordt.

En het lijkt me logisch dat het werk van experts niet zomaar aan de kant geschoven wordt, en dat je op het moment dat een renner een wijziging wil, daar een gesprek over gevoerd wordt, hij heeft immers zelf met de expert de hoogte bepaald, heeft er tot dusverre op getraind, dus dat schuif je niet zomaar aan de kant. Maar uiteindelijk lijkt me de wens van de renner leidend. Wel kun je die renner na afloop weer langs de expert sturen om het nog eens goed uit te zoeken.

Wel kan het zijn dat de renner in kwestie de neiging heeft om zijn eigen twijfels op het materiaal te projecteren. Dan kun je beslissen daar niet in mee te gaan, maar is het ook zaak hier met de renner over in gesprek te gaan, om deze mechanismen bij zichzelf te leren herkennen.

Uiteindelijk draait het om vertrouwen, en dat lijkt mij hier te ontbreken. Kemna schermt steeds met afspraken en vaste werkwijzen, maar het lijkt erop dat een aantal renners hier onvoldoende vertrouwen in heeft.

Op het moment dat een renner vertrouwen heeft in de beslissingen van de leiding, of van de experts, zullen ze deze aanvaarden. Als hij hier geen vertrouwen in heeft, zal hij zelf meer bij beslissingen betrokken willen worden, of het idee krijgen dat alles over zijn hoofd beslist wordt. Als er vertrouwen is, worden de meest vreemde beslissingen geaccepteerd, als er geen vertrouwen is, worden zelfs de meest logische beslissingen in twijfel getrokken.

Dat lijkt mij het cruciale punt, en daar hoor ik Kemna vooralsnog niet over: hoe zorgen we dat de renners vertrouwen krijgen in de staf.

Vivaveloeeftink 10 augustus 2021 om 17:46

@ptt absoluut met je eens ik denk dat je dat het management echt moet nageven dat ze die steun in experts absoluut verschaffen. Hoe makkelijk is het om mee te gaan met renners van een paar ton/miljoen. Kemna zegt bv ook niet dat die 2 mm niet mag, maar dat er zoveel professionele metingen, handelingen en gesprekken tot consensus aan voorafgaan. SKA heeft al 6 jaar op een rij dit soort gesprekken en weet heel goed wanneer het allemaal voorafgaand 100% afgekaart is. Dan is het logisch dat een renner (maar ook de staf die er vervolgens mee bezig moet) niet last minute door zenuwen je moet verliezen in deze details die meer stress en consequenties hebben dan dat het wat oplevert. Dan sideline je niet even al die afspraken en de expert, zodat het mentaal even beter is voor de renner. Wel zou ik er vervolgens werk met een sportpsycholoog van maken waarom dit bij SKA ineens speelt en of hij zijn focus niet elders op kan richten (misschien gebeurt dat al)

Silverlake 10 augustus 2021 om 16:24

Marc Sergeant en Herman Frison zijn ook vrij !!

Reiger 10 augustus 2021 om 17:14

Op zich is het een goed interview met de juiste vragen maar je merkt aan alles dat Kemna óf niet teveel mag zeggen of wíl zeggen. Dan krijg je dus een gesprek als dit waarbij hij constant teruggrijpt op de (waarschijnlijke) tekst in hun eigen mission statement waar de renners van de ploeg voor getekend hebben. Dat hebben ze gedaan toen ze bij hun volle verstand waren. Dus renners die tussentijds willen vertrekken moeten niet zeuren vind ik. Waarschijnlijk kunnen ze ergens meer verdienen en dus moet er een (drog)reden verzonnen worden zonder dat ze hoeven te melden dat het ze puur om meer kluiten gaat. Dit interview laat ook zien dat je óf een woordvoerder aanstelt die exact weet wat hij/zij mag zeggen, of de hoogste baas van de ploeg voert het woord want aan de algemeenheden en halve antwoorden van Kemna heeft niemand iets en roept alleen maar nog meer vragen op. Geef dan gewoon geen interview en scheep de journalist af.

SpeedyLegs 10 augustus 2021 om 17:18

Het lijkt wel op Oost-Duitsland daar. Is toch niet kenmerkend voor DSM zelf? Hopelijk lezen de verantwoordelijken daar dit interview en de vele reacties hier.

Fallguy 10 augustus 2021 om 17:34

Een hoop zwart-witte meningen.
Op zich geen verkeerde visie. In het voetbal zie je dit soort coaches ook, alles voor het collectief. Ook dit kan gewoon succesvol zijn alleen vaak zie je dat de echte talenten, die vaak toch iets bijzonders hebben niet aarden in een omgeving die weinig ruimte voor het individu toelaat.

veggerby 10 augustus 2021 om 17:35

Wel zeer paternalistisch….

oscarito1908 10 augustus 2021 om 17:35

Mocht ik jongere zijn zou ik nooit voor dit team willen rijden. Koers plezier, op je gevoel dingen doen gaat niet. Ook zogenaamde harde afspraken maken. Alleen als het de ploeg uitkomt stappen ze ervan af.

veggerby 10 augustus 2021 om 17:35

Wel zeer paternalistisch

Turtlehead 10 augustus 2021 om 22:03

Afschuwelijk zelfs. Het is goed dat je het herhaalt: kan niet vaak genoeg gezegd worden.
Onvoorstelbaar. ‘Opvoeden’….. rot toch op met je middelmaat.

oscarito1908 10 augustus 2021 om 17:49

Echt een hele ouderwetse manier van managen. Zou me daar klote voelen. Nu snap ik ook dat veel renners weg willen. Net een sektarisch clubje.

EricV 10 augustus 2021 om 19:14

Het lijkt me interessanter om de verhalen te horen van de renners die er graag weg wilden. Nu weet je natuurlijk nog niks

veggerby 10 augustus 2021 om 19:15

Paternalistisch!

Murcia 10 augustus 2021 om 19:23

Het komt inderdaad er op neer dat de renners eigenlijk in de kleuterklas bij Rudi zitten.
Die roept veel over hoe ze alles voor de mannen doen en dat die zo slecht luisteren maar een actie zoals bij het NK waar hun coureurs en de vrouwenploeg ook trouwens niet begeleid werden door hun eigen ploeg maar door SEG zegt al veel. Daar horen jouw werknemers toch niet zo in de steek te worden gelaten? Dat is de bespaarzucht waar DSM wel vaker mee opvalt.

siepelstad 10 augustus 2021 om 20:39

Ik lees van wilder wil niet meewerken cooperatio

Headlines

Materiaalzone

Populair