Tao Geoghegan Hart vraagt om ‘solidariteit’ in degradatiestrijd

woensdag 31 augustus 2022 om 11:40
Tao Geoghegan Hart vraagt om ‘solidariteit’ in degradatiestrijd

Hart op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Verschillende teams zijn in een fikse strijd verwikkeld om maar niet te degraderen uit de hoogste afdeling van de wielersport. En dat in een tijd waarin het peloton wordt geteisterd door het coronavirus. Tao Geoghegan Hart ziet het met lede ogen aan en roept op tot solidariteit.

Aan het einde van dit seizoen vindt er dus promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen.

Dit zorgt voor de nodige hoofdbrekens bij teambazen, ploegleiders en renners. In de onderste regionen van de driejarenranking zien we ploegen als Cofidis, EF Education-EasyPost, BikeExchange-Jayco, Movistar, Lotto Soudal en Israel-Premier Tech vechten tegen degradatie. Bij deze strijd moeten teams ook nog rekening houden met een onvoorspelbare factor: het coronavirus. Een positieve test van een puntenpakker bij uitstek kan weleens catastrofaal uitpakken voor een formatie.

“Dit voelt gewoon niet correct”
Zo moest BikeExchange-Jayco vandaag in de Vuelta a España afscheid nemen van zijn kopman Simon Yates: de Brit testte vanochtend positief op corona. Hierdoor loopt de ploeg mogelijk heel wat WorldTour-punten mis, wat funest kan zijn aan het einde van de rit. Tao Geoghegan Hart, die met INEOS Grenadiers niet hoeft te vrezen voor degradatie, voelt de noodzaak om aan de bel te trekken.

“Hoe kunnen we een degradatiesysteem hebben, waarbij de toekomst van traditionele teams op het spel staat, tijdens deze ongeziene tijden met ziektes? Sport is niet eerlijk, maar dit voelt gewoon niet correct aan. Niet nu en niet op deze manier. Ik zou graag solidariteit willen zien tussen alle renners van alle teams.” Opvallend: inmiddels heeft de winnaar van de Giro d’Italia van 2020 zijn tweet alweer verwijderd.

How can we have a relegation system, risking the future of decade old teams, during these unprecedented times of sickness. Sport is not fair, granted. But this just doesn’t seem right, not now and not like this. I would like to see solidarity between all riders, of all teams.

— Tao Geoghegan Hart (@taogeoghegan) August 31, 2022

Dit artikel delen:

44 Reacties

Wheely 31 augustus 2022 om 12:00

Deze jongen heeft het hart op de goede plaats, hij bedoelt het vast goed. Verder is er volgens mij geen sport ter wereld waar pech zo’n grote invloed kan hebben op de wedstrijd. Dat hoort er helaas gewoon bij.

Het hele degradatiesysteem is wat vaag en onnodig misschien maar gaat best wel eerlijk over een periode van drie jaar. Lotto en Israël staan behoorlijk terecht onderaan volgens mij.

6
Cochise 31 augustus 2022 om 12:27

Hart is een topmens. Sociaal geëngageerd, zijn mening geven in het maatschappelijk debat zonder in de woke clichés te vervallen. Schitterende vent

3
ThorHushovd 31 augustus 2022 om 11:50

Een beroemd filosoof zei ooit 'Dat is wielrennen', waarmee geduid werd op de onvoorspelbare elementen die deze sport altijd kent. En dat is een valpartij, een failliete sponsor, een overstroming, een dopeur, een natuurramp, een staking, een ziekte en een pandemie. Met andere woorden 'het is wat het is' en dat hoort nu eenmaal bij wielrennen. Dus het janken om oneerlijke uitslagen en punten… tja, dat is wielrennen. De emotie die er bij komt kijken is volkomen menselijk, maar tijdens een koersseizoen ga je geen regels meer wijzigen.

3
Dario Koelkast 31 augustus 2022 om 11:51

Hoe moet je dan solidair zijn? Yates mag niet verder koersen, dus laten we Mas ook afstappen?

3
JensVdB 31 augustus 2022 om 11:54

Nu valt Yates uit maar Ewan miste San Remo, Brugge De Panne en Gent Wevelgem

2
ssj 31 augustus 2022 om 12:02

Ja maar dat telt niet. Dat was aan t begin vh jaar. We kijken alleen naar de gevallen in de laatste 2 maanden.

0
Maarten_85 1 september 2022 om 00:25

Ik kan mij inderdaad inbeelden dat Hart dat een stuk minder relevant vindt.

0
Veloburto 31 augustus 2022 om 12:23

Wat een onzin. Bij elke sportcompetitite kun je degraderen door pech. Het is ook geen momentopname ofzo

2
Duh 31 augustus 2022 om 12:32

Precies en dat het over 3 jaar berekend wordt, maakt het juist extra eerlijk. De wielerwereld is gewoon nog niet gewend aan dit soort harde afrekeningen op basis van punten. In het voetbal kan je ook degraderen door een onterecht gegeven strafschop.

4
AWestie 31 augustus 2022 om 12:31

Tuurlijk VOELT zoiets onrechtvaardig, maar als je al (langer dan!) drie jaar bekend bent met de degradatieregeling, 2 jaar al moet dealen met COVID, ook gewoon te maken hebt met blessures én zelfs nog de mogelijkheid hebt om meer punten te sparen in extra wedstrijden, is de koek een keer op. Het zou onbetrouwbaar bestuur zijn als de UCI nu plots zou draaien.

PS: Is er ooit een officieel verzoek geweest van teams of is het bij statements gebleven door teambazen en renners het afgelopen jaar?

2
De Dikbilgorgel van Dorestad 31 augustus 2022 om 12:35

Hoe ver gaat zulke solidariteit? Zou Hart een contract voor een half miljoen tekenen bij een ploeg-in-nood in plaats van een contract voor een miljoen bij Ineos?

2
fransestinkkaas 31 augustus 2022 om 11:45

Alhoewel ik die hele degradatieregeling onzin vind, ben ik van mening dat het niet uit zou moeten maken dat corona er nog is of niet. Iedere ploeg kent hetzelfde risico om covid op te lopen. In het voetbal kan een ploeg toch ook nog degraderen als twee vedettes covid oplopen twee dagen voor de laatste wedstrijd? Tuurlijk is het wrang, maar het is onderdeel van het complete plaatje, een renner kan ook geblesseerd raken.

1
Maenhout 31 augustus 2022 om 12:04

Het gaat om een periode van drie jaar, niet alleen om de laatste maand. Gemiddeld zal elk WT-team ongeveer evenveel last hebben gehad van covid.

3
VerstandOpNul 31 augustus 2022 om 11:53

Ik vraag me nog steeds af welk probleem precies met dat degradatiesysteem wordt opgelost..

1
Maillot à Pois 31 augustus 2022 om 11:55

Het probleem dat er meer kandidaten voor een WorldTeam licentie zijn dan licenties?
Degradatiesysteem is eigenlijk ook niet helemaal correct: mochten de 18 WorldTour ploegen ook in die ranking de 18 beste ploegen zijn degradeerde er niemand van hen.

5
VerstandOpNul 31 augustus 2022 om 12:39

Het huidige systeem biedt ook enige ruimte voor teams om de stap naar WT-niveau te maken.. En individuele renners vinden ook hun weg wel..

0
Gerard Dekker 31 augustus 2022 om 13:07

Je het Worldtour ploegen en je hebt Protourploegen. Wanneer je als Protourploeg een Worldtour ploeg wil worden (je mag dan overal starten), dan moet je je inveschten.

Nu is Alpecin Fenix druk en goed bezig om een Worldtourploeg te worden. Ze gaan daarom ook promoveren. En zonder degradatie geen promotie.

1
Shinzawai 31 augustus 2022 om 13:00

Eigenlijk zouden er maximaal 16 World Teams moeten zijn, die overal mogen starten. Dat geeft organisaties voldoende ruimte om hun chauvinistische impulsen te combineren met het uitnodigen van sterke ploegen.

Helaas is dat niet de realiteit en leveren de licenties voor het hoogste niveau een flinke zak geld op. In de huidige situatie kan ik me dus voorstellen dat we een seizoen krijgen met 20 World Teams, zodat Alpecin en Arkea terecht kunnen promoveren, maar er geen slachtoffers vallen. De grote rondes kunnen dan een 23e ploeg uitnodigen, iedereen blij.

1
SolitaryShell 31 augustus 2022 om 13:19

Denk niet dat de organisatoren van de grote rondes daar dolgelukkig van worden om het eufemistisch uit te drukken.

0
Dumoulist 31 augustus 2022 om 11:43

De degradatieregeling lijkt nu toch wel definitief van de baan. Als de UCI (in 2020) heeft gezegd dat de gevolgen van Corona geen invloed gaat hebben op de WT licenties dan hoeven de ploegen zich dus geen zorgen te maken. Het heeft letterlijk 3 jaar enorme invloed gehad.

0
Maillot à Pois 31 augustus 2022 om 11:53

De ProTeam ploegen die zich uit de naad werken om de begeerde WorldTeam licentie te bemachtigen zullen niet akkoord gaan, vrees ik.
Tenzij er gewoon extra licenties uitgedeeld worden uiteraard.

3
Dumoulist 31 augustus 2022 om 11:57

Het zal een juridische strijd worden vrees ik. Of de UCI moet met een compleet andere opzet komen.

0
Samamba 31 augustus 2022 om 12:35

@Maillot
Heb het al eens gezegd. Wordt strenger op de andere criteria om licenties uit te delen, met name de Financiële en Ethische. Op ethisch vlak zitten zowel Bahrain, Arkea en Astana in de problemen (maar dat is niet genoeg om ze geen licentie te geven), op financieel vlak echter is het nu jaar op jaar dat Astana in een slecht daglicht komt. Geef Astana gewoon geen licentie meer en geef er tegelijk 19 ipv. 18. Iedereen tevreden zo (buiten Astana natuurlijk). 1 PCT team dat automatische wildcards (Total) krijgt zoals het was tot 2021 (toen Qhubeka nog bestond).

0
Shinzawai 31 augustus 2022 om 12:57

Arkea en Bahrain zitten helemaal niet in de problemen. Dat kunnen sommige mensen wel graag willen, maar juridisch gezien zijn een paar huiszoekingen en een tramadolgeval geen redenen om een ploeg een licentie te weigeren. Daar is toch echt meer voor nodig.

0
Samamba 31 augustus 2022 om 13:26

Ik zeg toch letterlijk dat het niet genoeg is om hun licentie te weigeren en dat de enige echte mogelijkheid Astana is.

0
Maillot à Pois 31 augustus 2022 om 13:40

De financiële criteria zijn er inderdaad ook nog. Ook Movistar heeft de financiering voor volgend jaar nog niet rond, meen ik gelezen te hebben.
Uiteraard moet de UCI deze financiële criteria streng toepassen, maar de criteria zelf nu verstrengen houdt juridisch ook geen stand. Ik heb er geen idee van hoe de situatie rond Astana nu exact is, maar als Astana er uiteindelijk in slaagt aan die criteria te voldoen, heeft de UCI geen andere keuze dan hen een licentie te geven.

0
De hongerklop 31 augustus 2022 om 11:47

Sport is niet alleen niet fair, maar ook hard.

Als je als ploeg zo afhankelijk bent aan Simon Yates om je punten te halen…
Je kan er ook op voorsorteren en je kansen spreiden. Strategie en beleid zijn ook onderdeel van de sport.

0
Bahamontes Fanclub 31 augustus 2022 om 12:14

Solidariteit bestaat niet in topsport. En al zeker niet op dat niveau.

0
Brabander 31 augustus 2022 om 12:39

Dubbel gevoel: nobele gedachte van Hart. Vooral omdat zijn ploeg totaal niet in de degradatiestrijd verwikkeld is. Hij preekt dus geenszins voor eigen parochie.
Aan de andere kant hoort ‘de corona’ er wel gewoon bij tegenwoordig evenals valpartijen enzo. Dat heb je ook niet altijd in de hand. De pechfactor zeg maar

0
djerkson 31 augustus 2022 om 13:05

Klopt, maar hij spreekt wel voor een persoonlijke vriend. De gedwongen opgave van Crass voor Lotto-Soudal was ook een ferme streep door de rekening voor die ploeg, gezien er nog voldoende punten te verdienen zijn voor plaats 14-20 (waar je hem mocht verwachten) en gezien hij bij de top 10 van Lotto staat. Je zal maar moeten knokken om 'erin' te blijven. Corona – gezien de protocollen daarrond – is helaas een deel van de hedendaagse wielerrealiteit.
Ik ben wel van mening dat solidariteit bestaat tot op bepaalde indivuele hoogte (zie Vingegaard – Pogacar na diens laatste zijn val), maar op ploegenniveau is het een andere zaak. De gedachte van Hart is dus zeker nobel, maar de uitvoering zal wellicht een utopie blijven, helaas.

0
Maillot à Pois 31 augustus 2022 om 13:59

Zoals ik het begrijp spreekt hij niet alleen voor Yates/BikeExchange, maar roept hij op tot solidariteit met alle ploegen in de gevarenzone, dus ook Lotto en Movistar.

1
zietemgaan 31 augustus 2022 om 13:09

Wat n moedige actie. Respect

0
Cyclekiller 31 augustus 2022 om 13:41

Mogelijke toevoeging om het reglement eerlijker/rechtvaardiger te maken. Het wordt namelijk ook in andere sportdisciplines toegepast.- o.a. zeilen. Stel ploegen in de gelegenheid om de slechtste (in aantal of percentage) uitslagen niet mee te nemen in de uiteindelijke eindlijst.

0
DunJay 14 september 2022 om 16:13

Haaha. Dat doen ze bij het schaatsen inderdaad ook. Bij de jeugd tm 12 jaar welteverstaan. Daarna leren ze al om te gaan met tegenslagen en dat uitslagen zijn zoals ze zijn.

0
SCIC 31 augustus 2022 om 15:53

Het kan ook opgelost worden door de grootte van de teams terug te schroeven naar 6 of 7. Dan krijgen ploegen als Uno-X en Caja Rural ook een kans in een grote ronde.

0
toiletduck 31 augustus 2022 om 16:02

Dat lijkt altijd op het eerste gezicht een interessante maatregel, maar met ploegen van 6 (vs 8) heb je nog altijd net zoveel kopmannen per ploeg die voorin willen rijden, net zoveel volgauto’s en net zoveel bussen. Daar schiet je dus bar weinig mee op.

0
Maarten_85 1 september 2022 om 00:37

Er zullen meer kopmannen zijn, want meer ploegen (omdat je anders een deel van de renners op wielerpensioen zal moeten sturen). Op die manier kan je wel naar twintig WT-ploegen, maar dan duiken er inderdaad andere complicaties op.

0
Baukema Tomoulin 31 augustus 2022 om 12:42

Hart is een Brit en ziet nu dat Bex met Brit en en tweelingbroer in zijn team een knauw krijgt. Zijn solidariteit ligt niet bij de 'eerlijkheid' van alles maar bij een ploeg die qua cultuur dicht bij zijn eigen ploeg staat. Mocht dit Movistar, Israël of Arkea overkomen dan hoor je hem niet. En dit reken ik hem niet aan aangezien iedereen zijn sympathieën zou hebben bij nauw verwante ploegen: AG2R met FDJ, QSA met Lotto, TJV met DSM. het is alleen een zeer onprofessioneel berichtje juist hierom. Geen wonder dat het alweer verwijderd is.

-1
The98Joker 31 augustus 2022 om 13:58

Tao is gewoon een moraalridder x

-2
Romāns Vainšteins 31 augustus 2022 om 11:50

Het hele WT gebeuren is een regelrecht fiasco.

Maak gewoon een goed puntensysteem dat de top 10 startRECHT geeft, geen plicht, en ga vanaf daar met gezond verstand (aan)vullen. Aanvullend: verkassende renners laten de helft vd punten bij de oude ploeg achter.

Reken maar dat je er gewoon de juiste startvelden bij de juiste koersen van krijgt.

-8
Krist The Vanma 31 augustus 2022 om 12:15

Ik vind het systeem helemaal niet verkeerd en het is altijd ook zo geweten en gecommuniceerd geweest. Het was en is ook helemaal niet vaag, maar je kan ook gewoon doen alsof het niet bestaat, veel te laat in actie komen en er dan achteraf over zeuren. Dit zal de volgende keer niet meer gebeuren, dus het regelt zichzelf wel.

4
Duh 31 augustus 2022 om 12:35

Als je de grens bij de top10 legt, is er toch nog steeds een puntenstrijd waarbij een ploeg 11e kan worden door een uitvallende kopman?
Daarnaast willen sponsors zekerheid, voor meer dan 1 jaar, vandaar 18 WT teams en 3 jaar vast.
Dat het startplicht ipv startrecht is, lijkt idd krom, maar zal een UCI dingetje zijn om mondialisering (/inkomsten) te bevorderen…

0
Oblomov 31 augustus 2022 om 12:36

Daar gaan de organisatoren natuurlijk nooit mee akkoord..

Het hele idee van de World Tour is dat er een balans is tussen de belangen van de verschillende partijen. Ploegen zijn gegarandeerd van deelname terwijl organisatoren een garantie hebben op de aanwezigheid van grote ploegen.

Elke logica om voor een World Tour categorisatie over de brug te komen, zou wegvallen voor koersen in Canada, Australië en China, waar dan het gros van de teams niet meer zou komen opdagen.

Zou ook voor het peloton waarschijnlijk een hard gelach zijn, aangezien teams dan het aantal renners wel eens drastisch terug zouden kunnen brengen, omdat de verplichting dubbele programma's te rijden wegvalt.

0
Maarten_85 1 september 2022 om 00:17

Daar kan ik je in volgen, RV. Alleen heb ik toch geen goed gevoel bij een systeem waarbij renners een percentage van hun punten kunnen meenemen naar een andere ploeg. Dan zie je zo het puntenshoppen onder de degradatieploegen op gang komen. De rijkste ploegen in de staart kopen zich dan letterlijk naar de redding ten koste van hun minder gegoede concurrenten. Die laatste kunnen dan ondanks een respectabel financieel beleid en prima prestaties toch achter het net vissen.

Hoe zit het trouwens met de overige ploegen? Volgorde bij elke koers om te beslissen of je als ploeg wil meerijden of niet, de elfde eerst, de laatste laatst? Dat zou de kleinere ploegen dan niet ten goede komen, laat staan de (pro)continentale teams. Combinatie met andere criteria, zoals voorrang voor lokale teams en aanwezigheid tijdens voorgaande edities?

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone