Vuelta 2022: Simon Yates moet ronde verlaten wegens positieve coronatest

woensdag 31 augustus 2022 om 10:22
Vuelta 2022: Simon Yates moet ronde verlaten wegens positieve coronatest

foto: Cor Vos

BikeExchange-Jayco zal vandaag onthoofd aan de start verschijnen van de elfde etappe van de Vuelta a España. Klassementskopman Simon Yates heeft namelijk positieve getest op het coronavirus en moet de ronde met milde symptomen verlaten. De 30-jarige Brit stond vijfde in het klassement, op net geen vijf minuten van leider Remco Evenepoel.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Yates kreeg in de nacht van dinsdag op woensdag last van milde symptomen en testte deze ochtend positief op het virus, zo meldt zijn ploeg BikeExchange-Jayco in een persbericht. De klimmer, die vier jaar geleden al eens de Vuelta wist te winnen, wist dinsdagmiddag nog een uitstekende tijdrit af te werken naar Alicante. Yates eindigde als zevende in de daguitslag en steeg naar de vijfde plaats in het algemeen klassement.

“In de nacht van dinsdag op woensdag kreeg onze renner Simon Yates last van enkele COVID-klachten. Hij had lichte koorts en pijn aan zijn lichaam. We besloten deze ochtend een coronatest uit te voeren en die bleek helaas positief. Hij zal daarom niet meer aan de start verschijnen van de elfde etappe. De gezondheid en het welzijn van de renner staan voorop”, laat ploegarts Dani Castillo weten.

Yates is alweer de 27ste uitvaller sinds de start van de Vuelta a España in Utrecht, en de zeventiende renner die de wedstrijd moet verlaten wegens een coronabesmetting.

Uitvallers

Etappe 2
Etappe 3
Etappe 5
Etappe 6
Etappe 7
Etappe 8
Etappe 9
Etappe 10
Etappe 11
Etappe 12
Etappe 13
Etappe 14
Etappe 15
Etappe 16
Etappe 17
Etappe 18

Dit artikel delen:

82 Reacties

hjjanssen1973 31 augustus 2022 om 10:26

Het eerste kopstuk…

-1
Dario Koelkast 31 augustus 2022 om 10:27

na Bennett

-1
hjjanssen1973 31 augustus 2022 om 10:29

Owja das waar, Bennett was inderdaad weer een kopstuk deze Vuelta.

-1
Romāns Vainšteins 31 augustus 2022 om 10:29

Wat een zonde vd koers, die was zeker gaan aanvallen dit weekend.

4
Baukema Tomoulin 31 augustus 2022 om 10:30

Net als in de tour, de grootste klappen vallen niet door bergen, tijdritten of zelfs gevaarlijke afdalingen maar door corona

1
Shinzawai 31 augustus 2022 om 10:30

Pijnlijk voor BikeExchange, hierdoor kunnen ze zomaar degraderen.

4
Thoin 31 augustus 2022 om 10:33

Maar nee Matthews en Groenwegen zullen de punten van Lotto wel schaduwen. Er mag nu gewoon niks met Matthews gebeuren. Dan zitten ze echt in de penarie.

0
horsm 31 augustus 2022 om 10:56

Niet goed dat die degradatiestrijd nu medebepaald wordt door Corona. Valt Mas uit, dan degradeert Movistar bijvoorbeeld.

1
Groetjesaandevoetjes 31 augustus 2022 om 11:26

Corona zal Mas hopelijk niet treffen, aangezien hij 5 weken geleden nog corona had.

1
Maarten_85 31 augustus 2022 om 23:34

Dat kan zeker wel, aangezien de PCR-test geen levend virus opspoort, maar dode restmaterie van wat dan ook. Dat kan gemakkelijk iets zijn wat zich al weken in je lichaam bevindt. Maanden kan ook, maar dat is eerder uitzonderlijk.

0
Gunther Leonhardt 31 augustus 2022 om 10:30

Hij was dan ook maar zevende gisteren. Het verkoudheidsvirus doet wat met een mens.
Doodjammer. Hij ging een smaakmaker zijn in de komende ritten.

3
Limal 31 augustus 2022 om 11:31

Gisteren was hij nog niet ziek, vanochtend wel. Zo gaat dat met virale infecties die plots doorbreken.

2
Dik Overdetop 31 augustus 2022 om 10:32

Alle ballen op Groves, te beginnen vandaag

0
Stims 31 augustus 2022 om 10:35

Ik blijf dat bijzonder vinden dat er zo veel 'geisoleerde' gevallen. Steeds 1 of 2 renners per ploeg, redelijk random verspreid over het peloton.

Eigenlijk is dat niet helemaal logisch gezien de besmettelijkheid en zou je veel meer grote en geconcentreerde uitbraken verwachten.

2
Thoin 31 augustus 2022 om 10:37

Bij Lotto waren het kamergenoten Drizners en Sweeny net zoals bij DSM Arndt en Donovan. Dus de 1/2 per ploeg zijn wel redelijk aanwijsbaar.

1
ssj 31 augustus 2022 om 11:29

Vooral vreemd dat er in grote rondes nog mensen op dezelfde kamer slapen. Zou toch aan meer risicospreiding doen.

2
KJP 31 augustus 2022 om 10:36

Hopelijk kunnen we na deze winter weer gewoon een periode in gaan waarin het lichamelijke klachten zijn die renners dwingen tot opgeven en niet het verplicht testen.

4
AnderJ 31 augustus 2022 om 13:05

Hoewel ik het niet met je oneens bent, impliceert je reactie dat er bij Yates geen lichamelijk klachten waren. Dat is volgens het bericht niet zo: hij had (lichte) koorts. Lijkt me niet verstanding om met koorts te fietsen.

1
advocaat van de duivel 31 augustus 2022 om 17:45

@ander: dat zou een renner zelf moeten bepalen. Dit is broodroof en koersvervalsing

1
Thoin 31 augustus 2022 om 10:37

Had iedereen nu maar een camper zoals Froome en Porte destijds bij SKY.

0
Peterke 31 augustus 2022 om 10:40

Ik blijf het toch ongeloofwaardig vinden. In de ronde van Zwitserland was de helft van het peloton ineens besmet. In de Tour amper een gevalletje, en nu vallen ze zogezegd ook weer als bosjes. Voor wie er geen zin meer in heeft, en lekker op tijd naar Australië wil vertrekken is dit weer een uitgelezen excuus.

-8
De Dikbilgorgel van Dorestad 31 augustus 2022 om 10:43

In Zwitserland was er een nadrukkelijke oorzaak aan te wijzen. En in Frankrijk was het natuurlijk niet ‘amper een gevalletje’.

In de Vuelta gaat het er allemaal bij iedereen nu eenmaal flink wat losser aan toe, dat merk je ook hieraan.

4
Shinzawai 31 augustus 2022 om 11:13

Daarmee doel je op renners als Bennett (niet naar het WK) en Yates, die vol voor het klassement ging?

2
Peterke 31 augustus 2022 om 11:35

Als Yates merkt dat hij zijn betere wattages trapt en alsnog niet kan volgen is ‘corona’ gemakkelijker dan ‘verliezen’.

-9
poekie 31 augustus 2022 om 17:28

Je slaat de spijker op zijn kop,één grote POPPENKAST waar we naar zitten kijken!

0
De Dikbilgorgel van Dorestad 31 augustus 2022 om 10:41

Dus hij heeft Covid-klachten namelijk ‘lichte koorts en pijn aan zijn lichaam’, maar de opgave komt door de positieve coronatest? Tuurlijk.

Het eerder gebruikte ‘na positieve coronatest’ zou de lading nog dekken, maar ‘wegens’ is wel heel suggestief.

1
mocca 31 augustus 2022 om 10:55

Op zich niet zo gek. Hij wordt wakker met lichte pijn en lichte koorts. Als de test negatief was geweest hadden ze waarschijnlijk gewacht om te kijken of het beter zou worden in de loop van de ochtend. Als uur voor start geen koorts meer, was hij mischien opgestapt omdat het een relatieve makkelijke etappe is.
Maar omdat test positief is, eruit. (is de regel voor de Vuelta)

4
De Dikbilgorgel van Dorestad 31 augustus 2022 om 12:14

Klopt. ‘Wegens corona’ was dan ook prima geweest, zoals inmiddels de voorkeur krijgt in het artikel over Sivakov. Maar niet ‘wegens positieve coronatest’.

-1
Panache 31 augustus 2022 om 10:43

Sneu en flinke tegenslag voor pechvogel Yates, toch een oud winnaar die nog wat ambitie had. Ook slim dat Evenepoel door zijn manier van koersen ruim anderhalve meter afstand heeft gehouden tot zijn concurrenten, dat geeft hoop op een sportieve beslissing deze ronde.

12
horsm 31 augustus 2022 om 10:57

hahaha… goeie!

-1
Limal 31 augustus 2022 om 11:26

De Hayter-tactiek om constant achteraan het peloton te rijden bleek inderdaad niet de goede…

0
Barrygoal 31 augustus 2022 om 10:43

Wat ik niet snap, bij het wielrennen is het de ene na de andere met corona.
Als ik naar andere sporten kijk, hoor je helemaal niemand. Voetbal bijvoorbeeld..

3
Gunther Leonhardt 31 augustus 2022 om 10:46

Goede observatie. In principe zouden hele teams besmet moeten geraken.

0
De Dikbilgorgel van Dorestad 31 augustus 2022 om 10:49

De ‘bubbel’ is bij wielrennen heel anders dan bij voetbal.

-1
Emergo 31 augustus 2022 om 10:50

Bij wielrennen willen renners nogal eens omringd zijn door toeschouwers en ander gepeupel. In voetbalstadions zitten die op een tribune. Nogal een verschil.

0
YogiBear 31 augustus 2022 om 10:51

Wellicht door een ander soort inspanning? Wielrennen duursport met een grotere ‘aanslag’ op het hart en de longen, waarbij veel renners ook nog eens volledig afgetraind zijn wat ook niet goed is voor de weerstand.

0
Natte spons 31 augustus 2022 om 10:51

Bij voetbal waren het ook hele teams tijdens de eerste twee coronajaren. Waarschijnlijk testen ze daar gewoon niet meer.

4
Wheely 31 augustus 2022 om 10:52

Ik vermoed dat Kleikers hier de superspreader is. ;-)

0
Baukema Tomoulin 31 augustus 2022 om 10:52

Als je bij wielrennen op dinsdag besmet raakt moet je eruit omdat elke dag een wedstrijd dag is. Voetballer spelen 1x per week en wij horen natuurlijk niet wie er welke week welke trainingen gemist heeft.

3
Wheely 31 augustus 2022 om 10:56

Heel simpel:

Bij voetbal duurt de wedstrijd anderhalf uur met 22 spelers op 1 locatie. De Vuelta duurt drie weken met 184 renners op meerdere locaties. Waar denk je zelf dat je meer besmettingen tegenkomt?

5
Veloburto 31 augustus 2022 om 12:22

Wielrenners zijn ook wat vatbaarder voor virusjes dan voetballers he. Zit weinig weerstand in die uitgemergelde lijfjes

0
Stabanger 31 augustus 2022 om 12:24

maar buiten hun beroep om, komen voetballers toch veel meer op openbare plekken dan die rare wielrenners?

1
Monsieur Bendy 31 augustus 2022 om 10:58

Misschien stoppen voetballers niet na elke niesbui een stok in hun neus..

-2
hjjanssen1973 31 augustus 2022 om 11:30

Nee, voetballers stoppen andere troep in hun neus… ;-)

0
Niballie 31 augustus 2022 om 11:14

Wanneer gaat het wielrennen kappen met testen van mensen die niet ziek zijn?

-10
Wheely 31 augustus 2022 om 11:19

Geen idee maar Yates is getest omdat ie ziek is.

11
mocca 31 augustus 2022 om 11:20

hij had lichte koorts en pijn. Dus ziek

3
Limal 31 augustus 2022 om 11:22

Pedersen haalde het na de finish ook nog aan: in deze Vuelta werden de renners voor en na de wedstrijd vaak omringd door mondkapjesloze fotografen e.d. die tot op minder dan anderhalve meter komen. Daarnaast waren die nauwe Baskische 'mensentunnels' misschien ook niet heel gezond…

Sinds gisteren heeft de organisatie de regels al wat verstrengd bij de start en finish. Hopen maar (tegen beter weten in) dat Yates en Bennett uiteindelijk de enige grote namen zijn die uitvallen.

2
Groetjesaandevoetjes 31 augustus 2022 om 11:28

Gesink heeft gisteren ook nog iets op zijn instagram gepost over het niet bedanken van de fans buiten de bus, aangezien ze de bubbel redelijk streng willen houden.

2
Limal 31 augustus 2022 om 11:38

Het is ook niet voor niets dat Evenepoel wat gepikeerd was aan het begin van de Vuelta over de gang van zaken: https://sporza.be/nl/2022/08/18/remco-evenepoel-aan-het-hotel-iedereen-moet-een-mondmasker-dragen~1660821910430/

Hopelijk blijven op zijn minst hij, Roglic, Mas en de Ineos-jonkies gespaard van het stekelige beestje.

3
Dikke Vrouw 31 augustus 2022 om 11:26

Pfff das snel voor bex hoop punten weg …goed voor lotto dat wel

0
jonkie28 31 augustus 2022 om 11:34

De vuelta stelt zo niks meer voor als maar 100 man overblijft in week 3

0
fransestinkkaas 31 augustus 2022 om 11:40

Sivakov ook, ook top 10. Benieuwd hoeveel invloed de grote C gaat hebben op deze wedstrijd…

0
mattje123 31 augustus 2022 om 11:41

Na Yates ook Sivakov naar huis. De Vuelta word flink onthoofd zo.

0
Dumoulist 31 augustus 2022 om 11:41

De degradatieregeling lijkt nu toch wel definitief van de baan. Als de UCI (in 2020) heeft gezegd dat de gevolgen van Corona geen invloed gaat hebben op de WT licenties dan hoeven de ploegen zich dus geen zorgen te maken. Het heeft letterlijk 3 jaar enorme invloed gehad.

0
AnderJ 31 augustus 2022 om 13:09

Ik ben inderdaad benieuwd wat er gaat gebeuren. Je zou je kunnen voorstellen dat je “vanwege Corona” (al dan niet gemeend) de periode een jaar verlengd of dat je voor 1 jaar met extra world tour ploegen gaat rijden. Heb de UCI nog nooit op een rechte rug kunnen betrappen.

0
Robin van Wijlick 31 augustus 2022 om 11:44

Toch maar eens na gaan denken over hoe houdbaar dit allemaal nog is? Op deze manier kun je geen grote ronde meer rijden zonder de onvermijdelijke wat-als-vraag. Laat ik die vraag dan maar eens anders stellen: wat als Evenepoel de volgende is?

-1
Romāns Vainšteins 31 augustus 2022 om 11:46

Dan zou de volger, minus wat speciale gevallen, met een enorme kater achterblijven.

2
Marik 31 augustus 2022 om 11:48

Als Evenepoel de volgende is? Dan gaat hij naar huis, net als Bennett, Yates, Sivakov en vele anderen.

4
Robin van Wijlick 31 augustus 2022 om 11:50

@Marik, hoewel ik dat mij afvraag, dan is de winnaar van de Vuelta bij heel veel mensen niet de winnaar van de Vuelta denk ik.

1
Marik 31 augustus 2022 om 11:51

Robin, zo gaat het toch al 2,5 jaar? Wat is nu het verschil?

1
Wheely 31 augustus 2022 om 11:52

Denk dat de renners er over het algemeen zelf voor zullen kiezen om af te stappen als ze echt corona hebben, de kans dat je een grote ronde nog gaat winnen met iets onder de leden is ook niet zo groot he.

2
Romāns Vainšteins 31 augustus 2022 om 11:53

Het verschil is met name dat er dit jaar, op van Aert voor de ronde na, nog geen geen kopstuk afgehakt is op het moment suprême. Als je dat niet ziet schort er wat aan je inzicht.

Dat Sivakov en Yates nu naar huis gaan moet te maken hebben met wel degelijk klachten want de regels staan toe om half positief en symptoomloos voort te zetten.

3
Marik 31 augustus 2022 om 11:54

Wat boeit het nou of er een kopstuk uitvalt. Hebben die meer rechten dan de knechten? Gelijke monniken, gelijke kappen. Het is niet zo moeilijk hoor. Het is wel erg jammer.

1
Romāns Vainšteins 31 augustus 2022 om 11:59

Niemand heeft het over (voor)rechten of ongelijkheden en wanneer Evenepoel corona heeft gaat ie gewoon naar huis. Doch als het gebeurt is dat naast van Aert’s forfait vd ronde de grootste jammerlijkheid binnen dit lopende wielerseizoen. Dat boeit het meer dan gemiddeld. Ook al zal de winnaar in dat geval ook gewoon de terechte winnaar zijn, zoals dat gaat in deze sport.

0
Marik 31 augustus 2022 om 12:02

Voor de teleurstelling boeit het zeker, als je kijkt naar de objectiviteit is het gewoon 1 van de vele (mogelijke) uitvallers van de afgelopen twee en een half jaar. Hoe treurig ook.

0
Robin van Wijlick 31 augustus 2022 om 11:53

Het verschil is dat men wel wil dat alles zo veel mogelijk terug naar normaal is, wat betreft publiek/journalisten en dergelijke, maar dat de gevolgen bij een besmetting nog steeds hetzelfde zijn

0
Gunther Leonhardt 31 augustus 2022 om 12:01

Zouden ze het testbeleid wijzigen als niemand de finish haalt?

-1
Romāns Vainšteins 31 augustus 2022 om 12:06

Ik had een linkje naar een artikel dat deze vraag uitdiept maar die loopt ineens dood?

0
Limal 31 augustus 2022 om 12:07

Als niemand de finish haalt dan heeft niet het testbeleid gefaald, maar de maatregelen om verspreiding tegen te gaan.

0

Net als in de TdF ?

0
horsm 31 augustus 2022 om 12:10

En ook Sivakov???

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone