Tadej Pogacar reageert op insinuaties: “Er is niets illegaals aan mijn fiets”

zaterdag 17 juli 2021 om 12:13
Tadej Pogacar reageert op insinuaties: “Er is niets illegaals aan mijn fiets”

foto: Cor Vos

Volgens de Zwitserse krant Le Temps zijn enkele renners in de Tour de France uit eigen beweging een onderzoek begonnen naar UAE Emirates, Deceuninck-Quick-Step, Jumbo-Visma en Bahrain Victorious. De fietsen van deze ploegen zouden ‘een vreemd geluid’ maken.

“Het is een vreemd geluid en komt van de achterwielen. Het klinkt metaalachtig, zoals een slecht afgestelde ketting. Ik heb het nooit eerder gehoord”, liet een Tourdeelnemer na de eerste week aan Le Temps weten. Een andere renner zei: “We hebben het niet over een motortje in de crank of een elektromagnetisch systeem in de velgen, maar om energieterugwinning via de remmen. Over ‘inertie’ die wordt opgeslagen zoals in de Formule 1.”

Enkele etappes later had de eerste renner zijn eerste conclusies getrokken. “Vier ploegen hebben die kleine kraak in het achterwiel. Het gaat om UAE Emirates, de ploeg van geletruidrager Tadej Pogačar, Deceuninck-Quick-Step, dat successen had met Julian Alaphilippe en Mark Cavendish, Jumbo-Visma, de ploeg van nummer twee in de stad Jonas Vingegaard, en Bahrain Victorious. De vier mastodonten.”

Politie-inval bij Bahrain Victorious
Bahrain Victorious kreeg woensdagavond in het ploeghotel in Pau de Franse politie over de vloer. De inval was op bevel van het parket van Marseille, dat donderdag aangaf dat het op 3 juli een vooronderzoek was begonnen naar de dopingbeschuldigingen bij de ploeg. Volgens Le Temps deed de politie geen onderzoek naar de fietsen van het team omdat technologische doping geen strafbaar feit is volgens de Franse wet.

De UCI voerde in de eerste twee weken van de Tour 720 fietscontroles uit en die waren allemaal negatief. Meerdere renners denken echter dat de huidige opsporingsmethodes via röntgenstraling en elektromagnetische tables ongeschikt zijn voor nieuwe soorten fraude. Twee fabrikanten van fietsmaterialen wuiven de aantijgingen van de renners weg. “Het geluid kan komen van bepaalde keramische componenten of andere onderdelen.”

Tijdens de persconferentie na de negentiende etappe, vrijdagavond, kreeg Tadej Pogačar een vraag over het artikel. Of hij is illegaals in zijn fiets gebruikte. “Ik weet het niet. Wij horen geen enkel geluid. We gebruiken niets illegaals. Het zijn allemaal Campagnolo-materialen. Ik weet niet wat ik erover kan zeggen”, citeerde Cyclingnews de Sloveense renner die nog twee etappes is verwijderd van zijn tweede Tourzege op rij.

Dit artikel delen:

45 Reacties

PeterUitKampen 17 juli 2021 om 12:22

“een Tourdeelnemer”, “een andere renner” ? Namen en rugnummers graag !

Turtlehead 17 juli 2021 om 12:34

Moet iemand zijn die klaagt over anderen. G. Martin? ;)

S'mon 17 juli 2021 om 12:25

Weet iemand hoe een groot verschil die energieterugwinning via de remmen zou kunnen maken in snelheid? (Vraag het me gewoon af, lijkt me een gek idee.)

Turtlehead 17 juli 2021 om 12:33

Ik denk bijna niks.
Er wordt relatief weinig geremd (heel anders dan in autosport, waarbij je steeds een grote massa op hoge snelheid brengt en weer afremt).
Dit nog afgezien van de vraag waar je die energie in opslaat en hoe je die energie weer vrijgeeft. Dat zal dan toch met accu en elektromotor moeten zijn, of met een veer-mechanisme. Dat klinkt toch zeer onrealistisch?

Daniel17 17 juli 2021 om 12:34

Niets, want die technologie bestaat niet voor racefietsen. In principe wordt de voorwaartse energie bij remmen omgezet in temperatuur bij de remblokken/schijven. Het zou zichtbaar anders eruit zien als je dat wilt omzetten in energie. En ook niet erg effectief zijn overigens. Van een paar bochten remmen kan je echt geen Mont Ventoux beklimmen.

Daniel17 17 juli 2021 om 12:28

Energieterugwinning via de remmen, dat is echt het gekste dat ik ooit heb gelezen. Ik zou echt niet weten hoe dat zou moeten werken met de remmen die ze gebruiken. Er is sowieso nergens plaats voor zo’n systeem

vevie 17 juli 2021 om 12:36

Deze jongen is de komende jaren het ultieme doelwit van media en volgers. Er wordt door velen aan zijn prestaties getwijfeld en ook in het peloton twijfelen renners aan zijn prestaties. Denk aan de renners van Jumbo Visma in de afgelopen Tour, die zich afvroegen hoe zijn tijdrit mogelijk was en met stomheid waren geslagen. Kung die zeer verbaasd keek naar de eerste tijdrit van Pogacar deze Tour. Hij keek zoals Jumbo Visma keek na de ‘beruchte’ tijdrit vorig jaar. Poga krijgt al veel doping vragen over zich heen. Nu weer renners die vreemde geluiden horen. Het lijkt erop dat men zal zoeken tot ze wat vinden. Of dit nu uit argwaan, haat, jaloezie of wat dan ook is.

Hij heeft een nuchtere kop erop zitten, dus hij zal het wel aankunnen. Hij zal zich echter steeds moeten verdedigen tegen de buitenwacht, lijkt het.

Ook de andere vier genoemde ploegen zullen dus al op de radar staan in het peloton. Wellicht zuivert het peloton zich uiteindelijk eindelijk een keer zelf.

zacht 17 juli 2021 om 12:40

Bij de Deceuninck-Quick-Step hebben de mecaniekers al moeite met een balhoofd afstellen, dus daar vind ik het slecht-afgestelde-ketting-verhaal wel plausibel. ;P

Maar serieus, energie-terugwinning? En dan? Veel ruimte voor een vliegwiel is er niet op een fiets, en dan kom je toch uit bij een condensator of een accu. En een motortje, anders heb je nog niets. Oftewel: Het enige dat een ERS zou toevoegen aan ‘reguliere mechanische doping’ is het opladen van de stroomvoorziening onderweg.

evanderwel 17 juli 2021 om 12:43

Dus het klinkt als een slecht afgestelde ketting, maar hij heeft het geluid nog nooit gehoord. Iets klopt er niet aan zijn verhaal. Daarnaast zou een KERS systeem alsnog een electro motor moeten aansturen. Ik zou niet weten wat er in de fiets moet zotten dat je er niet uithaalt met de huidige controles. Ik zeg absoluut niet dat die ploegen schoon zijn, maar ik denk dat we mechanische doping hier toch wel uit kunnen sluiten.

S'mon 17 juli 2021 om 13:28

Wie zegt dat die “Tourdeelnemer” Pogacar is?

evanderwel 17 juli 2021 om 22:32

Nee, het is duidelijk niet Pogacar die het over dat geluid heeft. Het verhaal van deze persoon trek ik dan ook in twijfel.

jooprioolpijp 17 juli 2021 om 12:46

Zo, naast de winnaars van de diverse truien kunnen we in Parijs ook de winnaar van het aluminium hoedje bekend maken. Is helaas nu nog anoniem, maar ik verwacht van deze strijder voor gerechtigdheid toch minimaal een open vizier. Uiteraard kan dit niet waar zijn, de redenen staan hierboven al. Armstrong zei het al, ‘it’s not about the bike’. Waarbij ik niet wil zeggen dat Pogacar voor de rest op Armstrong lijkt.

vlaamse ardennen 17 juli 2021 om 12:48

Heel eenvoudig te testen en eventueel op te lossen: Allemaal dezelfde fiets.

Koers 17 juli 2021 om 12:54

Dan ga je wel voorbij aan de vele fietsponsoren die veel geld in het laatje brengen. Uiteraard zou ook dezelfde fiets gesponsord kunnen worden, maar dan wordt het wel een enorm duur geintje voor de sponsor.

Turtlehead 17 juli 2021 om 13:35

Allemaal dezelfde band is in de F1 ook niet zo succesvol gebleken..,

vlaamse ardennen 17 juli 2021 om 14:03

@koers Eventueel, zou uci zich moeten over buigen.
@turtlehead Slechte vergelijking die nergens op slaat

Rico. 17 juli 2021 om 14:07

Ik vind het juist een treffend voorbeeld van dat het geklaag niet over is als iedereen hetzelfde materiaal gebruikt.

Michelangelo 17 juli 2021 om 12:52

Klinkt voor mij ook als iets onwaarschijnlijks.

Ten eerste omdat je met het beperkte remmen in de TdF ook betrekkelijk weinig energie zult terugwinnen
Ten tweede omdat je dan een niet detecteerbaar systeem moet hebben om de teruggewonnen energie op te slaan. Vraag me af hoe ze dat voor zich zien.
Ten derde omdat je dan een behoorlijk complex remsysteem moet hebben: veel complexer dan een blokje en een schijfje. En dat allemaal onzichtbaar.

Ten vierde omdat dit dan iets moet zijn wat met medeweten van de hele ploeg, inclusief mechaniekers, georganiseerd moet zijn. En als dat uitkomt, dan is dat meteen het failliet van de hele ploeg. Dat kan ik me toch echt niet voorstellen…

Ik ben vooral heel benieuwd naar namen en rugnummer van renners die dit beweren…

joowii 17 juli 2021 om 13:02

Die quote uit de kop komt volledig anders terug in het artikel. Rare bedoeling.

nickdt 17 juli 2021 om 13:02

Tja, aangezien Carapaz, Vingegaard en Pogacar kon volgen, zal INEOS ook wel met een motortje rijden.

Waarom is Bilbao dan niet hoger geindigd. Waarom kon Alaphillipe niet meer winnen na de eerste zaterdag.

S'mon 17 juli 2021 om 13:29

Carapaz wint de Tour 2021 dus!! ;)

xistnc 17 juli 2021 om 13:03

Als mijn fiets geluid maakt (al dan niet zoals een slecht afgestelde ketting) is er in het algemeen iets mis en ga ik daar niet harder van fietsen.

En als ik door iemand ingehaald word die een pak sneller is, wil dat ook wel eens een zoemend of zoevend geluid maken.

zacht 17 juli 2021 om 13:10

Herkenbaar, het ergste is nog dat ze meestal ook nog eens een jaar of 20 ouder zijn dan ondergetekende.

Dolfy 17 juli 2021 om 13:10

Bij het bekende geval in het veldrijden begon het ook met een raar geluidje, die lastig te horen was door het vele publiek maar toch verschillende veldrijders het lichtjes hoorde en zo kwam de bal aan het rollen.

Er kan dus iets mis zijn maar dat het al op grote schaal wordt gebruikt denk ik niet, als het al wat is. Dit kan je denk ik zien aan iemand als Poels, die rijdt eigenlijk zoals hij altijd heeft gereden. Alaphillipe kan je ook afvragen of die ermee rijdt, ik bedoel ik denk dat die graag nog een etappe had willen pakken en gezien zijn aanvalslust heeft hij die kansen wel aangrepen maar kwam te kort. Als hij er wel mee zou rijden mag je best de vraag stellen wat voordeel hij er dan heeft uitgehaald, behalve dan in de eerste etappe.

iLLan 17 juli 2021 om 13:18

Hoewel ik best geloof dat ze regelmatig de grenzen opzoeken, vind ik dit toch wel een heel onwaarschijnlijk verhaal. Dit heeft toch veel te weinig effect voor het risico dat je hiermee loopt?
Gelukkig vinden de meesten hierboven dat ook.

de adelaar 17 juli 2021 om 13:26

Man man man, als het niet het verleden is zijn het weer azijnzeikers uit hun eigen professie die zelf niet beter kunnen, deze manier is echt weer lekker voor de geloofwaardigheid. Natuurlijk is er technische vooruitgang, net als voeding…. Maar er zijn ook teams( lees Franse ) die rijden nog met zelfde koerstactiek en trainingsmethoden van jaar kruik)

Pole Pole 17 juli 2021 om 13:34

"De fietsen van deze ploegen zouden ‘een vreemd geluid’ maken."
hahaha

Ik zou graag een quote van Tom Boonen aanhalen:
"Geen enkele zichzelf respecterende renner zou dit toch doen."

Je hebt overal een doorgedraaide gek. Maar dan gaat het om een enkeling. Ik denk dat zelfs Ricardo Ricco dit beneden zijn stand zou vinden.

the student 17 juli 2021 om 15:12

Ik denk inderdaad dat menig wielrenner zich liever volspuit met doping en anabole zooi dan met mechanische doping te rijden…

Ze hebben een ding gemeen en dat is liefde voor de sport.

Lendilonus 17 juli 2021 om 16:31

Geen enkele zijn zichzelf respecterende renner gooit zijn neus meerdere malen vol met cocaïne en dat deed Tommetje toch ook. Ondanks dat ik dit verhaal ook vreemd vind, vind ik de manier waarop het peloton nu zichzelf controleert een stuk hoopvoller en beter dan in het verleden. Ik zie liever dat jongens gewoon zeggen dat ze een ander niet vertrouwen dan dat we allemaal onze mondjes weer gaan dichtritsen als we over de finish komen.

wielrenner 17 juli 2021 om 13:54

Dan had Pogacar op de Ventoux dus waarschijnlijk een “eerlijke” fiets?

Pole Pole 17 juli 2021 om 14:00

Je moet niet elke dag je geluk testen. En als je zover voor staat hoeft dat risico ook niet. Alleen wat dat mannetje van 66kg op het vlakke neerlegt he. Met geen al te beste Cda, dat blijft me een raadsel.

TheBigShow 17 juli 2021 om 15:06

Vingegaard is nog 5 kilo lichter en zoveel langzamer was ie niet

Pole Pole 17 juli 2021 om 23:51

Daar sta ik ook stomverbaasd van.

Jose Maria 17 juli 2021 om 14:04

Dit is een soort viruswaarheid logica. Vooral zo vaak mogelijk blijven roepen dat er valsgespeeld wordt, op wat voor manier dan ook en uiteindelijk zijn er altijd wel simpele zielen te vinden die het daarmee bewezen vinden dat er wordt valsgespeeld, want ‘waar rook is, is vuur’.

Dit is gewoon smaad, gebaseerd op quatsch.

HSV 17 juli 2021 om 14:34

daar ben ik het mee eens

Pietspeed 17 juli 2021 om 15:11

Smaad, jegens KERS, campagnolo onderdelen. Zou even de betekenis van smaad opzoeken.

Reiger 17 juli 2021 om 15:17

Helemaal mee eens!

Petje 17 juli 2021 om 14:25

Kung vertelde dit

Piet 17 juli 2021 om 14:27

Haha als je dat beetje remenergie moet opslaan en hergebruiken dan ben je al behoorlijk wat extra gewicht in je fiets aan het aanbrengen. Helemaal voor die paar keer dat je remt. Dat is de eerste paar honderd meter bergop al verdwenen. En dan moet je die hele toestand wel mee omhoog fietsen.

ssj 17 juli 2021 om 14:32

Ik zie weinig overeenkomsten qua materiaal van deze 4 ploegen. Vier verschillende fietsmerken, verschillende groepen (UAE Campi, rest Shimano (?)), verschillende wielen, etc. Zou dan wel heel toevallig zijn als al deze ploegen dezelfde innovatieve ontwikkeling daarnaast dan hebben. Hoe komen ze daar aan? Lijkt me meer in het hoofd af te spelen van die anonieme renners dan dat er echt iets is.

Merlinappa 17 juli 2021 om 14:54

Als het nog niet officieel verboden is, is het natuurlijk niet illegaal. ;)

Pietspeed 17 juli 2021 om 15:03

Geweldig om zulke ‘verdenkingen’ te lezen. Waar of niet waar, de techniek staat voor niets. En tsja, wat kan Pogacar daarop antwoorden, als hij een fiets onder z’n gat krijgt geschoven door zijn ploeg waarvan hij vermeend niets van weet hoe die ‘werkt’

S.t.B 17 juli 2021 om 18:27

Een metaalachtig geluidje duidt meestal op wrijving, en wrijving duidt meestal op remmende krachten.
Een motorachtig geluidje duidt meestal op voortstuwing, en voortstuwing duidt meestal op aandrijvende krachten.

Tot zover mijn zeer elementaire kennis omtrent het fenomeen verplaatsing per vehikel.

rennerske 17 juli 2021 om 19:35

Hé, hè, eindelijk de langverwachte verklaring waarom een veldrijder in de sprint, tijdrit en bergop iedereen aan barrels rijdt en zijn debutant-ploeggenoot plots tweede wordt in de zwaarste wielerronde. Maar goed dat Pogacar ook met deze wonderremmen rijdt anders hadden die fraudeurs van TJV zomaar met de Tourwinst gaan strijken.

Pogacar_GOAT 17 juli 2021 om 23:43

Zielige reactie! Ga jij je nu maar druk maken om een volstrekt uitgerangeerde sprinter die 5 jaar lang geen platte prijs rijdt om vervolgens bij de oplichtersploeg van Lefevre 4 etappes in de tour te winnen.

Headlines

Materiaalzone

Populair