Sven Vanthourenhout: “Mathieu richt zijn pijlen 100% op het WK, in tegenstelling tot Wout”

woensdag 24 november 2021 om 15:20
Sven Vanthourenhout: “Mathieu richt zijn pijlen 100% op het WK, in tegenstelling tot Wout”

foto: Cor Vos

Sven Vanthourenhout durft voorzichtig zijn eerste conclusies te verbinden aan de wedstrijdprogramma’s van Mathieu van der Poel en Wout van Aert. De wereldkampioen rijdt deze winter zeker elf crossen, terwijl de Belgische kampioen twaalf keer in actie komt. “Mathieu richt zijn pijlen 100% op het WK”, aldus de bondscoach van België.

“In tegenstelling tot Wout van Aert”, gaat hij verder in gesprek met Het Laatste Nieuws. Het WK in het Amerikaanse Fayetteville staat dan ook (nog) niet op het programma van Van Aert.

“Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat er geen enkele kans bestaat dat Wout het WK rijdt”, aldus Vanthourenhout. “Wat hem betreft, is het afwachten hoe het de komende weken in het veld zal verlopen. Breidt hij zijn huidige programma nog wat uit? Dat kan, maar dat zal dan eerder afhangen van de omstandigheden. Terwijl dat bij Mathieu niet het geval is.”

Alpecin-Fenix maakte woensdag het voorlopige veldritprogramma van Van der Poel bekend. Hij duikt op 18 december in eigen land, in Rucphen, voor het eerst dit seizoen het veld in. Van Aert gaat op 4 december al voor het eerst crossen in Boom. De eerste ontmoeting tussen beide kemphanen is op 26 december in Dendermonde.

Dit artikel delen:

45 Reacties

D.Koch 24 november 2021 om 15:28

Hij is de regerend wereldkampioen. Zou niet vreemd zijn toch

Koers 24 november 2021 om 16:04

Tuurlijk rijdt Wouteke het wk. Doet nu gewoon net alsof hij mogelijk na het bk stopt, zodat organisators met meer geld over de brug komen.

notriple 24 november 2021 om 16:44

Doe eens normaal me “Wouteke”.

Pietspeed 24 november 2021 om 16:53

Sinds wanneer is Sven persvoorlichter van MVDP?

Michelangelo 24 november 2021 om 17:34

Prima toch.

ik denk dat Wout in zijn hart en in zijn hoofd al veel meer wegrenner is dan Mathieu, waarschijnlijk ook ingegeven door de ploegleiding (AF heeft gewoon meer met veldrijden dan TJV). En dat bij Wout dus alles zal draaien om het voorjaar op de racefiets, en dat voor AF het commercieel net zo belangrijk is dat Mathieu wereldkampioen wordt in de cross als pakweg winnaar van De Omloop of E3…

Gebruikersnaam 24 november 2021 om 17:58

De relatie tussen Alpecin en het veldrijden valt me toch enigszins tegen. Mathieu doet maar sporadisch mee, maar is uiteindelijk nog de meest gedreven veldrijder van het team. Merlier zie je binnen 2 jaar gewoon niet meer in het veld, voor Vermeersch heeft het overduidelijk eveneens de allerlaagste prioriteit en ook David vdP lijkt figureren op de weg te prefereren boven figureren in het veld. Marcel Meisen…yep, ook meer wegrenner dan veldrijder tegenwoordig.

Enkele jaren terug was Alpecin een sterk blok naast team Mettepenningen en team Nys, nu is dat 3e blok gewoon Tormans, want Alpecin boeit het niet echt meer.

Boomie1 24 november 2021 om 18:31

En wat is het probleem @Gebruikersnaam? We weten toch allemaal dat de Gebroeders Roodhooft vooral in functie van Mathieu z’n carrière deze ploeg opgetuigd hebben. De weg en MTB hebben daarin prioriteit.

Gebruikersnaam 24 november 2021 om 21:56

Er is geen probleem, ik stel alleen dat Alpecin anno 2021 niet meer betekent of voelt voor het veldrijden dan Jumbo. Ze zuigen het veld leeg in functie van de weg en zijn ondertussen eigenlijk een slechte zaak voor de sport, terwijl vooral de broertjes Roodhooft daar eigenlijk alles aan te danken hebben. Opmerkelijk gebrek van loyauteit aan de grote (sport)liefde.

Dat is geen kritiek aan het adres van van der Poel, want dat is momenteel nog de grootste drijvende kracht met de grootste liefde voor de sport binnen die ploeg.

Michelangelo 24 november 2021 om 23:24

Misschien is het ook wel gewoon een teken dat de cross eigenlijk een lege huls is geworden, die enkel drijft op 1 of 2 sterren. En dat de echte kansen liggen op de weg en op de mtb, en niet in het veld.

Wat zou de cross zijn geweest in de afgelopen 15 jaar zonder Nys, Wellens en Albert? Die zou net zo onthoofd zijn als wat je nu ziet als Mathieu en Wout er niet zijn, en er zou nauwelijks volk langs de kant hebben gestaan. Want pakweg Klaas Vantornhout of Kevin Pauwels (de Toon en Eli van toen) zetten niet een hele wei vol met toeschouwers. En zeker niet in het buitenland.
Voor de cross was het goed dat Albert, Wellens en Nys niet het talent hadden op de weg zoals Mathieu en Wout. Want anders was de cross denk ik al eerder weggedeemsterd bij het grote publiek.

Maillot à Pois 24 november 2021 om 23:37

Ook ten tijde van Nys en Wellens stelde veldrijden al niet veel meer voor buiten de lage landen.
Ik stel me trouwens de vraag of zij met Mathieu en Wout hadden kunnen wedijveren. Misschien zijn zij en niet Vantornout en Pauwels de Toon/Eli van toen.

ChefSpijker 24 november 2021 om 23:46

Ik proef een beetje onwetendheid mbt de crossteams. Alpecin is slechts een van de sponsoren van Roodhooft in het veld. Ook 777 en IKO-Crelan zijn onderdeel van zijn team. Merlier en Vermeersch reden bijvoorbeeld ook niet in Alpecin-tenue tot vorig seizoen. Daarvoor had je Credishop-Fristads ook nog als extra sponsoren. En Roodhooft verdeelt dus zijn renners over zijn teams in het veld. Zal wel afhankelijk zijn van hoeveel de sponsoren betalen. Heeft dit seizoen in totaal 26 renners/rensters binnen zijn veldritteams. En die zou dan geen loyaliteit hebben naar de sport? Haha.

Mwielerfan 25 november 2021 om 12:56

Omdat alpecin minder doet, is het meteen net zo indifferent als jumbo???

Blackcanyon 24 november 2021 om 17:51

Nou Sven, wijze woorden … maar t klopt niet.

Ik denk niet dat MvdP de crossen waar hij aan de start staat alleen maar als trainingstochtje zal gebruiken. Dus hij richt zich niet 100% op het WK, maar ook op die andere koersen … en ook nog op komend wegseizoen. En die doelen hoeven elkaar niet per definitie allemaal in de weg te zitten.

Boomie1 24 november 2021 om 18:32

Zoals elk jaar wil MvdP ze allemaal winnen.

thorsen 24 november 2021 om 19:31

Het indekken is al begonnen, en de twee kemphanen hebben nog geen meter gereden.

Mwielerfan 25 november 2021 om 12:57

Indekken is toch altijd de taak van Belgische bondscoach

SpeedyLegs 24 november 2021 om 20:37

Betekent het gezegde dat Wout genoeg heeft aan 90% van zijn pijlen om het WK te winnen?

poeskescherens 24 november 2021 om 20:51

Het valt me op dat je in je meeste commentaren extreem anti-Belgisch bent. Nu kom ik dit soort sentimenten wel vaker tegen in mijn praktijk, maar dit soort nationalisme heb ik eigenlijk sinds van Speijk niet meer gezien. Ik adviseer een goeie therapeut, er zijn er genoeg :). Vriendelijke groeten uit Leiden.

Cochise 24 november 2021 om 22:01

De reacties hier zijn weer onbetaalbaar. Alsof Vantourenhout zelf z’n telefoon heeft genomen om z’n mening over het veldritprogramma van Mathieu te geven aan hln. Bovendien trapt hij gewoon een open deur in door te zeggen dat Mathieu z’n hoofddoel deze winter het WK is terwijl Wout zelfs twijfelt over z’n deelname daar.

evelineroos 24 november 2021 om 22:39

Ik vind België een vreselijk land. Therapie heb ik hier echter niet voor nodig. Laat mensen lekker hun eigen mening geven.

reusjen 25 november 2021 om 00:46

@Poeskescherens
Ik weet niet wat voor praktijk je hebt, maar ik hoop niet dat het praktijk voor psychologische hulp is. Het lijkt me zeer onaangenaam als je iemand bij binnenkomst al verteld wat diegene mankeert.

notriple 25 november 2021 om 11:48

@als "nep" therapeut mag je je ook af vragen hoe dat komt dat er zoveel mensen anti belg zijn. En als" therapeut"mag je je ook afvragen hoe je aan die aparte profiel komt.

Beer 25 november 2021 om 12:05

Gaat lekker hier met dat anti-Belgisch sfeertje. Mooi dat dat allemaal mag. Notriple4president!

Marik 25 november 2021 om 12:14

Ik zie de laatste tijd een hoop racisme light op deze site.

Reiger 25 november 2021 om 12:44

@Marik Flutterm van 2021. Met afstand.

Mwielerfan 25 november 2021 om 12:44

Zijn Belgen een ander ras dan? Nationalisme wordt wellicht bedoelt. Ikzelf ben verbaasd dat de Belgische bondscoach ze zo vergelijkt in een uitspraak, maar wellicht is het gewoon een vraag geweest en dan ben ik er weer niet over verbaasd

Gebruikersnaam 25 november 2021 om 13:00
Quote:
@als “nep” therapeut mag je je ook af vragen hoe dat komt dat er zoveel mensen anti belg zijn.

Gebrekkig inzicht waardoor elementen met een beperkt intellectueel vermogen hun aversie tegen bepaalde onderdelen van een groep altijd extrapoleren naar de volledige groep omdat een genuanceerde kijk op de zaken te moeilijk is en alles eenvoudig zwart/wit moet zijn. Denk ik.

Marik 25 november 2021 om 13:36

@ Reiger, is Calibero dan de topterm van 2021?

Reiger 25 november 2021 om 13:52

@Marik Absoluut de vondst van 2021 en de jaren erna!

Beer 25 november 2021 om 14:02

Van anti-Belgische posts naar persoonlijke spot; je moet het hier als volwassen (?) persoon maar willen neerschrijven.

Michelangelo 25 november 2021 om 14:05

@Marik,
ik dacht even aan een typvout, maar toen viel het kwartje!!! ik moest er wel om glimlachen ;-))

Michiel 25 november 2021 om 14:19

Belgen, geloof het meteen. Al ver voor het virus liep ik met een boog om ze heen

evelineroos 25 november 2021 om 14:21

Schijnheilig volkje, maar ze kunnen over het algemeen wel hard fietsen.

Michiel 25 november 2021 om 14:24

Alsof de duivel ze op de hielen zit

Beer 25 november 2021 om 14:26

En dan schrikken dat ze bier naar hun kop krijgen op het WK Veldrijden.

Headlines

Materiaalzone

Populair