Sunweb verwelkomt KPMG als datapartner

Door , woensdag 25 juli 2018 om 09:51

Sunweb gaat nauw samenwerken met de internationale accountants- en adviesorganisatie KPMG. In mei werd gespeculeerd dat het Nederlandse bedrijf co-sponsor zou worden bij de formatie van Iwan Spekenbrink, maar dat is dus niet het geval. KPMG zal Sunweb helpen om de organisatie meer op data te laten draaien met behulp van innovatieve technologie.


“Beter gebruik van technologie moet Sunweb helpen op structurele basis in de top van de internationale wielersport mee te draaien de komende jaren”, zegt manager Spekenbrink. Hij doelt daarmee op de verschillende takken van de ploeg, waaronder ook de vrouwen- en de opleidingsploeg.

“Met deze samenwerking kunnen we de enorme hoeveelheid gegevens die we al verzamelen schaalbaar maken en vervolgens effectievere voorspellende modellen maken. Dit verhoogt ons prestatiemodel onmiddellijk naar een nog hoger niveau”, aldus de ploegmanager, die aangeeft dat er binnen de organisatie ook veranderingen zullen plaatsvinden. “We kijken naar wielrennen als de ultieme teamsport, waarin zowel renners als experts moeten excelleren om het team sterker te maken.”

Menselijke factor
“Data, technologie en de menselijke factor moeten nauw op elkaar worden afgestemd om vooruitgang te boeken die de mens stevig de baas blijft”, licht KPMG-voorzitter Rob Fijneman toe. “Dat is people-driven progress. Deze verandering vereist aanpassingen, van mensen, processen en de systemen binnen de organisatie. KPMG en Sunweb zullen samenwerken om deze verandering te realiseren, die de menselijke factor centraal stelt.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

mattje123 25 juli 2018 om 09:53

Sky 2.0

Spruch 25 juli 2018 om 10:01

@mattje
Leg jezelf eens uit? Waarom is dit Sky 2.0. Of roep je maar wat voor de grap? Sky had het vooral over vage ‘marginal gains’. Inmiddels weten we allemaal dat die marginal gains vooral in de tramadol, puffers, etc. zitten. Als ik Poels hoor over de trainingsmethoden bij Sky, dan zijn die allesbehalve revolutionair. En het kijken op een tellertje, of je er nog een tramadolletje bij moet nemen, vind ik ook niet spectaculair.

Stoempert 25 juli 2018 om 10:02

Klopt, ik denk dat, na Sky, Sunweb het meest wetenschappelijk bezig is. Al Jaren.
En het legt ze geen windeieren

peterwinnen 25 juli 2018 om 10:11

dat wetenschappelijke is ook helemaal niet verkeerd. Laten we wel zijn: in bijna elke sport moeten trainers eerst een stevige cursus volgen om voor een groep te mogen staan. In wielrennen zijn het over het algemeen renners die de fiets aan de wilgen hebben gehangen en zomaar ploegleider worden. Zonder opleiding, zonder theoretische kennis, alleen de kennis van de weg. Kennis die ook nog is opgedaan in de jaren dat het wielrennen aan elkaar hing van list en bedrog.

ikbenprocycling 25 juli 2018 om 10:12

Managers, consultants en labrats heaven. Een levende computergame (nog wel met echte ongelukken). Renners nog meer rijdend als marionetten.
Mij best als wielrennen (en overigens de mensheid) hell-bent is daarheen te willen (of meent te moeten), maar ik ben in elk geval blij nog een andere -vast dommere- tijd te hebben meegemaakt (geldt ook voor o.a. muziek).
En nee, ook als Sunweb met Tom straks meerdere tours gaat winnen op een saaie berekende manier zal (voor mij) de lol er heel snel af zijn. Ik haakte eerder al een tijd af ten tijde van Indurain en daarna Armstrong. Gek genoeg ben ik tijdens het Sky-tijdperk bij de sport gebleven. Er leek een nieuwe dageraad van procycling te gloren. Vermogensmeters en oortjes gaan niet uit de koers verdwijnen, het zal alleen maar erger worden.

FBahamontes 25 juli 2018 om 10:13

Vooral veel marketing PR en bla-bla in dit persbericht.

fvtende 25 juli 2018 om 10:16

We weten natuurlijk ook niet waar ze precies vandaan moeten komen. Maar dit bericht geeft toch een hint daarop.

“Met deze samenwerking kunnen we de enorme hoeveelheid gegevens die we al verzamelen schaalbaar maken en vervolgens effectievere voorspellende modellen maken.”

Als ik dat lees dan bekruipt mij toch het gevoel dat er vooralsnog wel data werd verzameld, maar dat dit werd vastgelegd in enorme spreadsheets waar alle nuance vervolgens niet meer terug te vinden was.

Geit in mijn Kelderman 25 juli 2018 om 10:25

Data om je voorbereiding op een koers te optimaliseren, om trainingen te professionaliseren, prima. Data tijdens de koers mag van mijn part prima worden teruggeschroefd. Hoe Sky, met wiskundige precisie kan uittekenen hoeveel wattage er precies waar op het parcours getrapt moet worden om een grote ronde te winnen, maakt, de onvoorspelbaarheid van de koers kapot. Verbied die wattagemeters in de koers en laat ze weer meer op gevoel koersen.

HoofdIsVrij 25 juli 2018 om 10:40

Als je ziet hoe Sunweb bijvoorbeeld afgelopen tour reed met Matthews en Barguil kan je toch niet stellen dat dat er saai uit zag.

Wel opvallend dat KPMG dus geen sponsor meer wordt. Zou er een andere sponsor komen of heeft Sunweb genoeg budget? Ik vermoed dat Dumoulin toch nog gaat eisen dat er weer wat extra ervaren klimmers bij moeten komen. De Australische talenten zijn nog wel heel jong en Ten Dam stopt, dacht ik.

ir-jardinero 25 juli 2018 om 10:47

KPMG kan ze vast wel helpen met wat belastingconstructies zodat ze bruto salarissen netto worden. Dan helpen ze de ploeg toch min of meer aan extra budget, zonder dat ze zelf de knip hoeven trekken.

hophop 25 juli 2018 om 10:50

Ben benieuwd of eea effect zal hebben eerst zien en dan geloven……….

fvtende 25 juli 2018 om 11:06

Ik ben dan ook wel benieuwd of de huidige data wel of niet bruikbaar is…

Kan KPMG nu al werken met de gegevens van Giro (en zelfs misschien van vorig jaar) en Tour van nu? Ik hoop het wel. Anders moeten ze eerst nog een nulpunt gaan maken.

Errit 25 juli 2018 om 11:11

Mooi, maar nu nog een partner die een paar miljoen inbrengt.
Dan kunnen ze knechten kopen die Tom in een finales bij kunnen staan.
De ploeg is in de breedte veel te zwak.

Magikdatzeggen 25 juli 2018 om 12:25

De marginal gains van Sunweb…

Twisted-D 25 juli 2018 om 12:27

Ik vraag mij af of KPMG nu wel echt enige impact gaat maken in prestaties van het Subweb wielerteam. Klinkt gewoon als sponsoring waarin ze kunnen claimen dat ze een aandeel hebben in de prestaties.
Zou hetzelfde zijn als Vifit gaat claimen dat het zo goed gaat met Lotto-Jumbo omdat de renners nu iedere dag een pakje yoghurtdrink wegwerken.

Stablinksy 25 juli 2018 om 12:27

Ze gaan misschien ook de boekhouding optimaliseren, zodat er meer centen overblijven!

steven2743 25 juli 2018 om 12:57

Goed nieuws! Het persbericht is natuurlijk een hoop blabla. Belangrijk: KPMG behoort tot de “Big Four” van de wereld en kan dus een enorme hoeveelheid geld inbrengen. De grote vraag voor mij: Hoeveel geld gaan ze inbrengen?
Daarnaast is het wel leuk dat een groot internationaal bedrijf sponsor wordt. Bij wielerploegen is dit (helaas) vaak een nationaal bedrijf.

arjando.ooms 25 juli 2018 om 13:05

Ik denk dat dit echt een “leren van ” samenwerking is. Voor KPMG een enorme kans om met topsportdata aan de slag te gaan en voor Sunwev een kans om een stap te maken in dr eigen data analyse.

Olly 25 juli 2018 om 13:15

Een beetje zoals SKY!?! Alsjeblief niet zeg. Graag een zak geld en het goede advies om renners met hun hart te laten koersen en een beetje met de vermogensmeter, niet andersom svp.
Tegenwoordig is de vermogensmeter onmisbaar wil je met de top mee, en uitlezen van data ook.
Maar de uitspraak van SK afgelopen week vond ik fantastisch!!
SK: ” je moet durven verliezen om te kunnen winnen”

DemarrErik 25 juli 2018 om 15:12

Dit is denk ik een hele mooie kans, op het gebied van data is er nog veel te winnen denk ik. Denk aan het analyseren van trainingsdata, hoe reageert een renner op een bepaalde methode? Maar ook voor de scouting van talenten is het interessant. Met name om tests uit te voeren en te analyseren hoe lang een renner een bepaald soort watt kan trappen. Of anders om aan de hand van wedstrijden en klimtijden bepaalde prestaties van mogelijke talenten naar boven te halen, denk aan moneyball.

Dit hoeft dus niet te betekenen dat Sunweb verdedigender zal rijden. Het kan ze ook brengen dat ze van zichzelf weten dat ze een bepaald soort inspanning een x periode kunnen vasthouden, zonder dat ze daar de volgende dag last van hebben. Kennis is macht.

Met andere woorden; door data goed te analyseren kun je een ‘gevoelskwestie’ voorkomen. Dat je een bepaald besluit op basis van gevoel neemt terwijl dat in de praktijk niet hoeft te kloppen.

montventoux 25 juli 2018 om 23:00

Yeah! People-driven progress! KPMG Praise the Lord

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair