Sunweb is ambitieus: “Hopelijk over zes jaar dicht bij Tourzege”

maandag 13 juli 2020 om 11:04
Sunweb is ambitieus: “Hopelijk over zes jaar dicht bij Tourzege”

Ploegleider Marc Reef met sprinter Cees Bol bij zich - foto: Cor Vos

Momenteel bereidt Team Sunweb zich in het Oostenrijkse skigebied Kühtai voor op de doelen op de korte termijn, in het tweede deel van het seizoen. Maar op de lange termijn wil de ploeg weer hoge ogen gooien in het klassement van de Tour de France.

In een interview met De Telegraaf zegt Sunweb-ploegleider Marc Reef: “We willen echt topsport, het hoogste van het hoogste. Daar hoort het winnen van de Tour bij, ja. Over een jaar of zes hopen we er dichtbij te zitten. We zijn niet op zoek om renners te plezieren. Onze ambities botsen weleens met renners, het draait erom dat je uit iedereen het meest wil halen. Dat is ons streven wat we steeds verder finetunen.”

Daar komt een bepaalde zienswijze bij kijken en een bepaalde verantwoordelijkheid die mensen ook moeten durven pakken, gaat Reef verder. “En dan moet je van die koers niet afwijken als de grond onder je voeten een beetje te heet wordt.” Hij doelt op de breuk met Tom Dumoulin. Er waren twee partijen die zich constant ontwikkelden. Eerst daagden we elkaar uit, naderhand ontstonden botsingen en concludeerden we beiden dat het niet meer werkte.”

Jeugd
De focus gaat bij de ploeg nu met name op de jeugd. “Toppers van morgen hebben van jongs af aan al een bepaalde kijk op de zaken. Het is wel een voordeel dat ze nog niet zo beïnvloed zijn door allerlei mensen om zich heen, dat ze nog aan het begin van hun carrière staan, en voor hen is alles nieuw”, stelt Reef vast. “Maar qua karakter zijn ze net zo sterk als de gearriveerde toppers.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

hartstikkebedankt 13 juli 2020 om 11:14

Ik zou hier tussen de regels door de conclusie uit kunnen trekken dat Bardet niet komt.

zipp404 13 juli 2020 om 11:43

Dacht ik ook meteen. Óf Bardet komt, maar ze hebben geen vertrouwen in tourwinst ;)

katerkop 13 juli 2020 om 11:46

6 jaar, dat is een enorm lange tijd in het wielrennen. Prima om een langetermijnvisie te hebben natuurlijk. Maar ook nu moet er gepresteerd worden. Heb grote twijfels of ze dat met deze jonge renners in de grote wedstrijden kunnen doen.

ChefSpijker 13 juli 2020 om 12:02

Toch al zeven zeges dit jaar. Al is ’t de vraag of je die overwinningen in de Herald Sun Tour serieus moet nemen gezien ’t zwakke deelnemersveld. Maar die van Cees tegen oa Jakobsen en Viviani en de ritzeges van Tiesj en Andersen in P-N tellen zeker.

katerkop 13 juli 2020 om 12:10

7 zeges is prima natuurlijk, maar het gaat om de grote zeges. Of ze die gaan behalen heb ik grote twijfels

harryjohan71 13 juli 2020 om 12:20

Paris – Nice was natuurlijk ook een zwak deelnemersveld. De toppers / topploegen waren niet aanwezig. Het blijven natuurlijk wel overwinningen.

ChefSpijker 13 juli 2020 om 14:01

Je kunt veel zeggen over afgelopen Parijs-Nice, maar toch niet dat ie een zwak deelnemersveld had? Niet alle topploegen waren aanwezig, maar kijk eens naar die top 10 van het algemeen klassement. Die had niet misstaan met alle topploegen aanwezig. Benoot legt ook gewoon een Higuita, Nibali, Pinot en Quintana erop in het AK.

harryjohan71 13 juli 2020 om 15:09

Tuurlijk, De ploegen Ineos, Astana, JV, Movistar, Michelton en UAE ontbreken. Deze ploegen hebben de beste klassementsrenners in hun rangen en jij beweert dat het geen zwak deelnemersveld is en de huidige top 10 niet misstaat. Tuurlijk Benoot legt de volgende renners erop in de bergen en wint een GT: Bernal, Thomas, Froome, Carapaz, Roglic, Dumoulin, Kruijswijk, Bennett, Pogacar, gebroeders Yates, Lopez, Haig, Valverde, Mas, Fuglsang, Ook bij Bora ontbraken de beste klassementsrenners. Schachmann is ook niet de gedroomde winnaar voor de organisatie. In de rondes met bergen nog nooit hoger dan top 10 geëindigd. Om nog maar niet te spreken over zijn prestaties in GT’s. @ chefspijker ook nog naar de toppers in de top 20 van Paris-Nice 2020 gekeken?

ChefSpijker 13 juli 2020 om 15:55

Leuke opsomming van (sub)toprenners, maar wat wil je daarmee zeggen? Niemand beweert hier dat een Benoot een grote ronde gaat winnen. Als je deze lijst erbij pakt is elk rondje (en eigenlijk ook elke Giro en Vuelta) zwak bezet.

Daarnaast onderschat je Schachmann. Juist rondes als Parijs-Nice kunnen renners als hij prima winnen. Waarbij het niet enkel op klimmen aankomt maar ook op waaiers overleven, koud weer trotseren en (meestal) één zware bergrit verlies beperken.

Als je naar de top 20 van 2020 wilt kijken, moet je die van 2019 misschien er ook bijpakken ter vergelijking. Met Naesen, Gilbert, Calmejane en Gautier onder anderen. Wat benadrukt dat Parijs-Nice niet het standaard rondje voor pure klimmers is.

Panache 13 juli 2020 om 16:12

Er lijken mij twee conclusies gerechtvaardigd.
1) Het deelnemersveld in Parijs-Nice was niet zo sterk in de breedte.
2) Renners die er niet zijn kan je niet verslaan, het podium heeft goed gepresteerd.

harryjohan71 13 juli 2020 om 20:04

Mijns inziens is een ronde waarin 6 world tour ploegen ontbreken met daarin de beste klassementsrenners gewoon zwak bezet. De top 5 heeft hier goed van geprofiteerd.

josi 13 juli 2020 om 12:00

In het wielrennen is 6 jaar een eeuwigheid. Als de ploeg tegen die tijd nog bestaat, zal er nauwelijks nog een renner van de huidige selectie nog steeds voor het team rijden. Het lijkt meer op een uitspraak die gebaseerd is op hoop dan op een specifieke planning.

Brabander 13 juli 2020 om 12:59

Vind het ook geneuzel van de bovenste plank hoor. Toch onmogelijk om 6 jaar vooruit te gaan plannen?

Panache 13 juli 2020 om 16:15

Ik denk dat je het niet zo letterlijk moet nemen en dat het meer een richtingsaanduiding is. De ploeg wil op termijn weer een GT klassementsploeg zijn en dus geen sprint, klassieker, of rittenkapersploeg.

Wheely 13 juli 2020 om 12:02

Lachen en dan ook nog een foto van Cees Bol erbij.

ProfrondeZevenbergen 13 juli 2020 om 20:38

Lol, maar dat doet de ploeg niet …

skylimit 13 juli 2020 om 12:09

Bestaat over 6 jaar ploeg Sunweb nog en wordt de Tour de France dan nog in zijn huidige vorm gereden? Lange termijn visie is volgens mij in topsport, waarin je nauwelijks tijd krijgt aan iets te bouwen een utopie.
M.a.w. de komende jaren hoeven wij van Sunweb weinig te verwachten aangaande het algemene klassement in de Tour de France c.q. grote rondes.

lathumnees 13 juli 2020 om 12:13

leuke opleidingsploeg vol talent, ben benieuwd :)

Guushovd 13 juli 2020 om 12:34

Ik dacht eerst dat ik op de website van de speld zat. De opvolging van de woorden ambitieus, 6 jaar, hopelijk en dichtbij vormen niet echt een overtuigende boodschap.

KimJungPoels 13 juli 2020 om 12:46

Goede ambitie. Als je naar de afgelopen 5 jaar kijkt is het maar 1 ploeg gelukt om de Tour te winnen, kijk je naar 6-8 jaar dan worden dat er twee, dus er zijn niet echt veel ploegen die dicht bij tourwinst zitten.

Deze ambitie uitspreken betekent natuurlijk ook totaal niet dat er voor eerdere seizoenen niet ook al volop ambities zijn.

hartstikkebedankt 13 juli 2020 om 13:11

Wat is dichtbij? Ik vind een minuut of 2 – 2,5 van de winnaar dichtbij. Dat is een achterstand die te overzien is. De afgelopen 6 jaar waren dan dichtbij:
– Quintana (MOV) in 2015: 1 minuut 12
– Urán (Cannondale / EF) in 2017: 54 seconden
– Bardet (AG2R) in 2017: 2 minuut 20
– Landa (Sky) in 2017: 2 minuut 21
– Dumoulin (Sunweb) in 2018: 1 minuut 51
– Froome (Sky) in 2018: 2 minuut 24
– Thomas (Ineos) in 2019: 1 minuut 11
– Kruijswijk (TJV) in 2019: 1 minuut 31
– Buchmann (Bora) in 2019: 1 minuut 56
Dan tel ik 6 ploegen die dichtbij waren, want Sky/Ineos tel ik niet mee. Ik vind ook dat je het podium gehaald moet hebben, want 3 man sneller is nog behoorlijk veel, dus streep Buchmann weg. Kom ik op 5 ploegen in 6 jaar.

KimJungPoels 13 juli 2020 om 13:41

Dat is moeilijk te definiëren natuurlijk inderdaad. Voor mijn gevoel is Bardet dus bijvoorbeeld echt nooit dicht bij de Tour overwinning geweest. Kruijswijk was ook niet dichtbij voor mij bijvoorbeeld.

Voor mij is het dan meer het idee hebben dat een bepaalde renner de Tour wel eens zou kunnen gaan winnen. En Froome was enkele edities zo dominant dat je nooit het gevoel kreeg dat het wel eens iemand anders zou kunnen gaan worden.

Romāns Vainšteins 13 juli 2020 om 20:34

Alaphilippe was ook dichtbij.

r525 13 juli 2020 om 12:48

De lange termijn visie van Jumbo wordt hier altijd geprezen.
Echter, dit is Jumbo niet, dus dan wordt het afgezeken.

Brabander 13 juli 2020 om 13:00

Zeggen die weleens zoiets vaags dan?

SnellePelle 13 juli 2020 om 19:37

Ik kan mij herinneren dat Rogla een etappe had gewonnen in Briançon en Plugge hem daarna voor langere tijd heeft vastgelegd, met de kanttekening dat hij er een rondewinnaar is zag op langere termijn.

Daarop waren de commentaren ook divers.

Nu is Reef een fase eerder met het uitspreken van visie op langere termijn, want spraakmakende resultaten zijn er (nog) niet, maar laten we hem het voordeel van de twijfel geven, hij geeft aan geleerd te hebben van het verleden maar hebben ook aangetoond dat ze renners op hoog niveau krijgen.

Terechte uitdaging om het hele team op ronde niveau te krijgen. En daar lijkt het inkoopbeleid op de langere termijn geheel bij aan te sluiten.

Verweggistan 13 juli 2020 om 13:05

Dan zijn hun renners ongeveer volwassen, dus best logische ambitie.

harryjohan71 13 juli 2020 om 13:37

Wie zegt dat deze renners dan nog voor deze ploeg rijden? De sponsors er nog zijn etc. De afgelopen jaren is er volgens mij ook veel verloop geweest. Dit jaar en vorig jaar 10 nieuwe renners.

Chrys 13 juli 2020 om 13:32

Ze waren best dichtbij een tourzege, maar hebben alle renners die ze daar voor nodig hebben laten gaan.

thorsen 13 juli 2020 om 13:42

2 jaar geleden werden ze nog 2e, en dan is 6 jaar ambitieus? Ik snap dat het team nu anders in elkaar steekt, maar het komt op zijn minst een beetje vaag over zo.

LB108 13 juli 2020 om 13:42

1. Denk toch niet dat Sunweb nog 6 jaar als sponsor blijft.
2. Moeten ze ook wel iets doen aan de groepssfeer lijkt me.. je renners demotiveren en het feit dat sommigen nu liever elders trainen dan bij de ploeg in Kühtai wil wel wat zeggen lijkt me..

ChefSpijker 13 juli 2020 om 14:03

Punt 1 Is toch niet heel boeiend? Wielerploegen wisselen constant van hoofdsponsor, maar daarmee vervalt ’t beleid niet.

LB108 13 juli 2020 om 14:12

Je kan toch maar een doel maken als je zekerheid hebt. Toen sky begon was ook het doel binnen de 5j een tourwinnaar omdat sky zeker 5j bleef.
Nu kan je wel zeggen dat je binnen 6j de tour wilt winnen maar de zekerheid dat ze er volgend jaar nog zijn is er niet eens

ChefSpijker 13 juli 2020 om 15:02

Dus een ploeg als Mitchelton kan geen doelen voor volgend jaar maken omdat ze nog geen zekerheid hebben wat betreft de hoofdsponsor? Dat is dan continu werken met kortetermijnplannen voor de meeste ploegen. Weinig sponsoren die contracten langer dan twee jaar tekenen.

Wheely 13 juli 2020 om 13:58

Hopelijk dichtbij is wel heel vrijblijvend maar goed als ze hadden gezegd volgend jaar winnen we de Tour werden ze ook uitgelachen natuurlijk.

Kannibaal van Schepdaal 13 juli 2020 om 14:01

Dus ze richten zich de komende seizoenen op de sprints (Bol en Dainese) en de klassiekers (Benoot, Hirschi en Andersen), om ondertussen een rondeploeg te bouwen rond Marco Brenner, die in 2026 op 23-jarige leeftijd meedoet voor het klassement in de Tour?

LB108 13 juli 2020 om 14:13

Van Wilder?

AdZ 13 juli 2020 om 14:16

Leknessund? Oh… en Arensman?

Johnny7 13 juli 2020 om 15:59

Die mensen bij Sunweb zijn echt helemaal de weg kwijt zeg. Dat waren ze al en dan ook nog deze rare uitspraken. Helemaal van t padje.

Panache 13 juli 2020 om 16:25

Ferme uitspraken vraagt om goede argumentatie. Onderbouwing graag.

bonimenier 13 juli 2020 om 15:59

Aangezien ze Bernal, Evenepoel of Pogacar niet gaan binnen halen, ziet het er naar uit dat ze rekenen op een snelle ontwikkeling van Brenner om een grote ronde te winnen. Het volgende grote talent na hem, Uijtdebroeks, zit nu al mee op stage met Deceuninck, dus ook op hem zullen ze niet moeten rekenen. Als een Van Wilder zijn progressie doorzet, geef ik hem ook een kleine kans om een grote ronde te winnen in de komende 6 jaar als er geen sterk deelnemersveld is, maar de Tour? Neen.

thorsen 13 juli 2020 om 17:05

Zo lineair is wielrennen gelukkig ook weer niet. 6 jaar geleden reed Roglic bij Adria en waren er nog maar weinig die hem als toekomstig grote ronde winnaar zagen.

6 jaar voordat Dumoulin bijna ‘per ongeluk’ de Vuelta won stond hij ook niet op het lijstje toekomstige grote ronde favorieten.

Had jij 6 jaar geleden Pogacar al opgeschreven? Of Bernal? Of Evenepoel?

AdZ 13 juli 2020 om 17:18

Samengevat is het uitstekend om ambitie te hebben. Het realisme ervan zit in de jonge leeftijd van de zeer talentvolle renners, die door de ambitie uit te spreken gemotiveerd en bij het lange termijn project betrokken blijven. Het zegt ook "wij geloven in jullie!" en daar is niks mis mee.

En waar dat dan over 6 jaar met deze renners uitkomt, gaan we nog beleven…

Titaantje 13 juli 2020 om 19:54

Klinkt mij teveel als een voetbalbeleid. In wielrennen werkt het gewoon niet zo dat je nu jeugd kan vastleggen, die talentvolle generatie verder opleidt en daar later de vruchten van plukt. In het wielrennen hebben de meeste renners een contract van 1-4 jaar en als dat afloopt zijn ze vrij om te gaan en staan waar ze willen, zonder transfersommen. Het vastleggen nu van veel jong talent geeft geen enkele garantie dat die jongens over 4-5 jaar nog steeds bij je koersen. Kamna is daar een goed voorbeeld van. Juist toen hij ging presteren voor Sunweb, werd hij ook gelijk weggeplukt.

Romāns Vainšteins 13 juli 2020 om 20:37

Deze uitspraken worden al snel minder dom op het moment dat 1 vd talenten een groeistuip ondergaat die er een serieuze ronde renner van maakt. Dan steek je de rest in dienst en was dit een helderziend verhaal hier.

Ze hebben kortom even snel weer vrienden als dat ze ze kwijtraakten, ik heb geen enkele variant echt gepruimd maar er zitten best wat lui die van top wielrennen verstand hebben daar.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair