Strubbelingen bij contractverlenging Greipel: “Ik lead-out? Ik ben sprinter!”

maandag 11 juni 2018 om 12:36

foto: Sirotti

Waar het normaliter een formaliteit was, gaat het ditmaal niet van een leien dakje bij de contractverlenging van André Greipel bij Lotto Soudal. De ploeg en de renner verschillen op praktisch elk punt van mening. “Ik heb altijd gezegd dat ik graag mijn loopbaan bij Lotto zou eindigen, maar als dat niet kan, zit er niets anders op dan naar iets anders uit te kijken”, zegt Greipel na afloop van de tweede etappe in de Ronde van Zwitserland tegen Het Nieuwsblad.


Greipel zou een contract voor twee jaar, de rol als absolute sprinter nummer één en een minimale salarisverlaging eisen van Lotto Soudal. De formatie van Marc Sergeant zou daarentegen denken aan een contract voor één jaar, een aanzienlijke loonsverlaging en mogelijk een rol als lead-out in de koersen waar hij met de nieuw aan te trekken kopman start.

“Ik lead-out? Dat zal nog niet meteen gebeuren. Ik ben sprinter. Punt. Ik wil zelf uitmaken wanneer ik daarmee stop. Dat zal nog niet volgend jaar zijn”, is de Duitser heel duidelijk over zijn toekomstbeeld. Hij hoopt dit bij zijn huidige ploeg te doen, maar realiseert zich dat dit er mogelijk niet in zit. “Ik besef best dat iedereen vervangbaar is.”

25 Reacties

Handige Harry 11 juni 2018 om 12:40

Greipel lijkt mij sowieso niet echt een lead-out, is echt een gentleman in de sprints en geen beuker.

ditisdavid 11 juni 2018 om 12:48

Als beide partijen inderdaad zover uit elkaar liggen wordt dit gewoon een transfer.

Veloburto 11 juni 2018 om 12:49

Hij was toch ooit lead-out voor Cav?

Tommytom 11 juni 2018 om 12:51

Een transfer waarheen dan? Ik betwijfel of er veel ploegen zitten te wachten op een sprint kopman die, voor zover dat niet nu al het geval is, in de komende twee jaar toch wel wat op zijn retour zal raken. Maar die toch een behoorlijke stempel op de begroting en de ploeg samenstelling drukt.

Youri IJnsen 11 juni 2018 om 12:55

Ik zie niet snel een probleem. Greipel zou prima terecht kunnen bij BORA-hansgrohe of Sunweb, dan wel bij alle ploegen met minder dan twee topsprinters.

roelieman2 11 juni 2018 om 12:57

Buiten dat Greipel een topsprinter is, kan hij in klassiekers ook voor de winst meespelen. Kortom, altijd behouden deze sympathieke toprenner

Shinzawai 11 juni 2018 om 13:01

Bora heeft al Ackermann, Bennett en Sagan, dus dat zie ik niet gebeuren. Sunweb ook niet, die halen liever jonge talenten en zullen willen investeren in het ondersteunen van Dumoulin. Voor EF zal hij wel te duur zijn, dus dan kom je al snel uit bij Trek of Bahrain.

KnightBiker 11 juni 2018 om 13:01

De prestaties in sprints zijn al een paar jaar minder (dan voorheen), daar liggen blessures en breuken aan ten grondslag maar als je analyseert dan zijn de beste gewonnen sprints van de laatste jaren toch vooral als het een beetje oploopt (giro van reen paar jaar terug) en niet de standaard vlakke sprints.
Greipel heeft een goede tour met een paar etappe winsten nodig om LOTTO-SOUDAL te overtuigen denk ik, en dat zit er in want hij is eindelijk weer op dreef de laatste weken: wachten en vertrouwen hebben is het devies.
Als ik lotto was zou ik Greipel houden toch die 2e top sprinter halen en ze een paralel program laten rijden
Ook zou ik een einde maken aan de kassei klassieke ambities van Greipel: hij kan het daar goed maar gaat er geen prijzen winnen: geen ronde van vlaanderen of Parijs-Roubaix meer

Vinyakke 11 juni 2018 om 13:01

Er is maar 1 manier om uit deze impasse te geraken: ritzeges in de tour! Maar ik betwijfel of LTS en/of C Ewan zoveel geduld zullen hebben. LTS kan moeilijk enkel gokken op een oud paard, ik begrijp hen wel. Ik zou zeggen: er zijn genoeg koersen voor 2 sprinters toch?

Col du Bramont 11 juni 2018 om 13:09

Noem het een motie van wantrouwen, natuurlijk de leeftijd begint te tellen, toch heeft ie dit jaar al de nodige overwinningen op zijn naam staan.
Hij is zeker nog niet afgeschreven maar er hangt wel een prijskaartje aan hem, een dure jongen.
Etappe winst in de tweede of derde tourweek nog steeds reëel. Met zijn voorseizoen was weinig mis in ieder geval.

the student 11 juni 2018 om 13:14

Gewoon zes overwinningen dit jaar. Dan wel niet meer per se in de topkoersen. Maar er zijn nog altijd veel slechtere sprinters.

MDKIDW 11 juni 2018 om 13:22

Handige harry. Nou volgens mij deed greipel het niet onaardig als leadout van cav

Veloburto 11 juni 2018 om 13:23

Misschien wat voor UAE, naast Kristoff?

Arema Pro Cycling Team 11 juni 2018 om 13:45

Bij Sunweb? Haha..no way..veel te duur en ze hebben al Matthews,Arndt en Walscheid.

hartstikkebedankt 11 juni 2018 om 13:46

Of gewoon voor Mitchelton als Ewan daar vertrekt….

samuello 11 juni 2018 om 13:51

Ik denk dat als lotto of een andere ploeg aan een van de eisen van greipel voldoet (salaris of kopman) dat ze hem kunnen behouden/binnen halen. Ik zou proberen hem te overtuigen de Giro te rijden en een andere sprinter voor de Tour aantrekken. Lead out is hij net iets te goed voor.

dnDaris 11 juni 2018 om 14:42

Direct Energie of AG2R?

vanSpringel 11 juni 2018 om 15:24

Dan zie ik geen andere mogelijkheid voor hem dan ………… Roompot !

Veloburto 11 juni 2018 om 15:37

Als lead-out van Wippert?

Handige Harry 11 juni 2018 om 16:11

@mkwikd

Toen was er echt nog een treintje en dus veel minder gedrang.
Daarnaast was hij toen nog niet in de positie om eisen te stellen, maar ook toen waren er al strubbelingen met Cavendish.

Chaba 11 juni 2018 om 16:23

Een topper die geen tweede viool wil spelen als sprinter en zeker niet als leadout wil fungeren. ik begrijp dat heel goed maar hij zal toch alleen maar minder gaan presteren dus ik begrijp Lotto Soudal wel. Er zal een hoop budget vrijkomen voor Lotto dus ik zou hem laten gaan en bedanken voor zijn fantastische overwinningen die hij de ploeg heeft gebracht en hem een eervolle afscheid geven.

Mwielerfan 11 juni 2018 om 17:00

Hij reed juist altijd een tegengesteld programma als cavendish. Greipel vaak giro en cavendish tour. Hij werd opgesteld in de koersen die overbleven en verhuisde daarom naar lotto.
Is dit niet gewoon onderhandelingen tactiek om dit soort dingen te zeggen?

nickdt 11 juni 2018 om 18:02

Maar Greipel, een Lead-Out is een sprinter.

Gebruikersnaam 11 juni 2018 om 19:40

Beetje belachelijk om er een lead-out van te proberen maken, maar dat Greipel zelf absolute nummer 1 wil blijven, lijkt me ook weinig realistisch. Doe dan Ewan in de Tour en Greipel in de Giro of de Vuelta, die zijn zo zwak bezet dat Greipel er daar met zijn ogen dicht minstens een stuk of 3 wint.

ONCE 11 juni 2018 om 20:04

Idd, zon scenario is toch best voor de hand liggend zou je denken, blijkbaar niet.
Met Debusschere heb je eigenlijk ook niet zoveel in een GT te zoeken