Steven de Jongh over sneeuw: “Een verloren dag”

Steven de Jongh over sneeuw: “Een verloren dag”

foto: Sirotti

woensdag 9 maart 2016 om 17:57

Ploegleider Steven de Jongh baalt van de geannuleerde sneeuwrit in Parijs-Nice. Volgens de Tinkoff-ploegleider was er een hoop ellende te voorkomen. “Gisteravond gaven de weersvoorspellingen al aan dat de sneeuw voor problemen zou kunnen zorgen”, zegt hij tegen De Telegraaf.

Gevecht voor klassement
Op de slotklim Mont Brouilly had De Jonghs poulain Alberto Contador een eerste slag voor het klassement kunnen slaan. “Waarom niet gewoon tekenen in startplaats Cusset en vervolgens met de bus naar Mont Brouilly rijden om daar via plaatselijke omlopen te koersen?”, vraagt de ploegleider zich af. “De sneeuw is immers een probleem boven de zeshonderd meter en die slotklim ligt onder die grens. We hadden hier nog een mooie finale kunnen rijden, maar nu is het een verloren dag geworden. De jury en de organisatie hadden hier op moeten anticiperen.”

Lefevere: “Juiste keuze, maar te laat”

PIC536838362

foto: Sirotti

Ook Etixx-Quick-Step-manager Patrick Lefevere aanschouwde de winterse taferelen. Uit zijn zetel in België, wel te verstaan. “De rit annuleren was de juiste beslissing, maar zoals ik het gehoord heb, kwam die beslissing opnieuw veel te laat”, vertelt hij aan Sporza. “De organisatie wist al voor de start dat er sneeuw lag, maar er werd pas ingegrepen bij de bevoorrading. Toen lag er al een laag sneeuw op de weg. Hoe dat komt? Ik denk dat ze blijven hopen tegen beter weten in. Maar je mag ook niet vergeten dat de start- en aankomstplaatsen geld betalen. Parijs-Nice is al niet zo’n winstgevende koers. Die motivatie gaat ten koste van bijna alles.”

[poll id=”193″]

Dit artikel delen:

11 Reacties

TaDo 9 maart 2016 om 18:09

Oftewel, de UCI in samenspraak met de organisatie moet nog slagvaardiger zijn. Geen gek idee van Steven in plaats van inderdaad afwachten op beter. Maar ze zijn het er allemaal over eens dat rijden op besneeuwde wegen gekkenwerk is.

Othello 9 maart 2016 om 18:13

Tja als je als ploegleider in je auto stapt en keurig mee doet… Achteraf is het makkelijk praten. Hier lag een taak voor renners en ploegleiders

kroeschke 9 maart 2016 om 19:18

Ik was dit weekend fietsen in Wallonië. Ze voorspelden voor alle dagen (natte) sneeuw en veel regen. Uiteindelijk bleef het beperkt tot wat miezer, een beetje regen en op de Mur de Huy natte sneeuw. Ik was blij dat ik me niet heb laten tegenhouden door Buienradar en het KMI.
Natuurlijk, pelotontrijden is wat anders. Maar ik snap toch wel dat ze gewoon starten. Het weer is slecht voorspelbaar, en als je dan niet rijdt, dan is het zonde.

JasperVG 9 maart 2016 om 19:20

Toch vind ik dat de koers organisatie een plan B achter de hand had moeten hebben zoals dat van Steven.

Sjon 9 maart 2016 om 20:25

Die Lefevre toch. Soms onuitstaanbaar, maar een moment later heel redelijk en zelfs een hele sterke analyse die de gemiddelde wielervolger (ik in ieder geval) niet zo maar maakt (over die start- en finishplaatsen).

Turtlehead 9 maart 2016 om 21:14

Wat een gezeur. Het was niet te doen, ze zijn gestopt, morgen weer een dag. Natuurlijk is het business, en nee: je kunt niet zomaar een etappe inkorten tot een soort criterium en dan volhouden dat je met topsport bezig bent.
Ik houd het erop dat het vandaag is gegaan zoals je mag verwachten. Ruimte voor verbetering is er altijd. Morgen weer een dag!

sven241 9 maart 2016 om 21:36

Gewoon goed gedaan vandaag, je kan niet op voorspellingen alleen de koers annuleren.

Romāns Vainšteins 9 maart 2016 om 21:52

‘Plan B’ is leuk roeperderoep maar totaal onuitvoerbaar, ik vind het sowieso al bijzonder dat ze al die wielerkoersen door kunnen laten gaan, da’s het lastiger type ‘event planning’. Rondjes draaien is ook maar K*t als alternatief ja, 1 x in de zoveel tijd kap je er mee en dat is het, helemaal eens met turtlehead dus.

Birillo 10 maart 2016 om 01:23

Eens met Steven de Jongh. 2 of 3 keer die plaatselijke ronde van 32 km had een prima koers opgeleverd. Je hoeft niet eens ‘s-avonds al te beslissen, maar alleen in overleg met de ploegleiders afspreken wat te doen als de voorspelling bij de start nog hetzelfde zijn. De weerberichten zijn daar tegenwoordig accuraat genoeg voor.

pato45 10 maart 2016 om 09:19

Tja, etappe van gister konden best wel verschillen worden gemaakt

Spinergy 10 maart 2016 om 10:34

Achteraf is het mooi wonen… Lefevere is onderhand een karikatuur van zichzelf..

Headlines

Materiaalzone

Populair