‘Sponsor uit Abu Dhabi redt TJ Sport’

dinsdag 13 december 2016 om 17:45
‘Sponsor uit Abu Dhabi redt TJ Sport’

Het noodlijdende TJ Sport zou de helpende hand toegereikt krijgen uit onverwachte hoek. Volgens Cyclingnews zouden nog onbekende investeerders en sponsors uit Abu Dhabi bijspringen om de eerste Chinese WorldTour-ploeg te redden.

TJ Sport, de Chinese opvolger van Lampre-Merida, zit als laatste ploeg nog altijd bij de UCI in de wachtkamer voor zijn licentie. De ploeg heeft noodgedwongen uitstel moeten aanvragen om de vereiste registratiedocumenten rond te krijgen. Een sleutelfiguur in China is ziek geworden, waardoor dit proces vertraging zou hebben opgelopen, stelt de ploeg.

Daarnaast zouden geldproblemen de ploeg teisteren. Begin december werd het eerste trainingskamp van de ploeg afgezegd, waarna berichten naar buiten kwamen over mogelijke geldzorgen. Teammanager Giuseppe Saronni en coördinator Mauro Gianetti zouden problemen hebben met het verkrijgen van toegezegde financiering vanuit China.

Volgens Cyclingnews zou de ploeg inmiddels aan alle eisen van de UCI voldoen om in aanmerking te komen voor een WorldTour-licentie. Met name fietsenmerk Colnago zou een grote rol hebben gespeeld in het werven van nieuwe financiers.

Verschillende bronnen hebben verklaard dat nog onbekende investeerders en sponsors uit Abu Dhabi de ploeg hebben gered. Het project TJ Sport zou daardoor beschikken over een budget van acht tot negen miljoen euro. Het is de verwachting dat de UCI op 15 december bekendmaakt of het team zijn licentie krijgt. Ook wordt dan bekend wat de naam van de ploeg wordt en wie de nieuwe geldschieters zijn.

Dit artikel delen:

20 Reacties

achtpuntzes 13 december 2016 om 17:49

ik heb helemaal niks met deze club, maar ik hoop toch voor de renners dat het rond gaat komen.

ah-ja 13 december 2016 om 17:51

Nog meer oliedollars & wat Chinese Yen.. Beetje triest allemaal.

TykkeThor 13 december 2016 om 17:53

Volgend jaar waarschijnlijk dus zomaar twee nieuwe ploegen in de WT die drijven op oliedollars, dat had je vorig jaar niet kunnen bedenken. In ieder geval goed nieuws voor de renners.

Leukefans 13 december 2016 om 17:58

Vind het toch allemaal wat triest, de hypocrisie op dit forum. Om de zoveel tijd roepen we hier allemaal nog eens een keer om het luidst over de noodzaak van globalisering van de wielersport, maar als er dan investeerders komen uit voor ons onbekende hoek is het meteen allemaal verdacht, laakbaar en krijgen mensen er enge gevoelens bij.
Dat dit gebeurt indien iemand die beschuldigt wordt van schending van de mensenrechten geld in een ploeg wil pompen, daar kan ik begrip voor opbrengen, maar als dit ook de eerste reacties zijn bij nog onbekende investeerders, gewoon omdat ze uit een bepaald land komen kan ik daar echt niet bij!

klootje kriekeljon 13 december 2016 om 18:18
Quote:
Om de zoveel tijd roepen we hier allemaal nog eens een keer om het luidst over de noodzaak van globalisering van de wielersport

Daar zie ik hier helemaal niets van terug hoor. Wie roept hier luid om globalisatie van de wielersport dan? Je bent in de war met veldrijden denk ik.

Quote:
maar als er dan investeerders komen uit voor ons onbekende hoek is het meteen allemaal verdacht, laakbaar en krijgen mensen er enge gevoelens bij.

Zoek anders voor de gein ff China en VAE op bij Amnesty International. En neem in je totaaloordeel ook even de recente wielerfiasco's in China en Zandbakkistan mee. Tel daarbij het totaal afwezig zijn van enige interesse voor wielrennen bij de bevolking van die landen op en je hebt genoeg verklaringen voor de algemene opinie op WF.

Hypocrisie zeg je, daar dacht ik ook aan maar dan bij de UCI. Ga er maar vanuit dat Chinezen en bedoeïenen op hun wenken bediend worden op het moment en niet 1 maar heel wat streepjes voor hebben bij de geldwolven van de UCI. Deze ploeg moet er komen zeg ik je en de initiatiefnemers kunnen zich heel wat meer permitteren dan andere projecten uit andere landen vermoed ik. Sowieso, als klopt wat hierboven staat dan is de gang van zaken precies dat wat jij zegt: verdacht en laakbaar.

Romāns Vainšteins 13 december 2016 om 18:28

‘coördinator Mauro Gianetti’

Schimmiger vind je ze nauwelijks , ..

KnightBiker 13 december 2016 om 18:30

Colnago is hier toch wel erg goed bezig, ze kunnen geen team laten rijden zoals BMC dat doet, maar het imago/traditie van Colnago spreekt die oliesjeiks zo aan dat ze er graag mee in zee gaan, als ware het het Ferrari van het fietsen.

Het is toch ook wel triest gestelt in Italie dat ze straks niet 1 world tour ploeg hebben, maar als het moet dan maar olie-dollars om italie bij de sport betrokken te houden.

klootje kriekeljon 13 december 2016 om 18:42

Knightbiker, want die oliesjeiks die kennen Colnago goed en zijn heel zorgvuldig in het trekken van de portemonnee?

Verweggistan 13 december 2016 om 18:57

Tuurlijk joh, dat hangt daar in China allemaal van 1 man af en als die ziek wordt gaat het niet door. En dan gered worden door AbuDhabi.
En Gianetti als coördinator…
Ik ben het enigszins met Klootje eens; sponsors uit het midden oosten zijn gewoon bedrijven die direct eigendom zijn van de regerende vorst; dus moreel laakbaar.
China is net even anders; daar lijkt men moeilijk over de brug te komen met geld, en het lijkt erop dat men daar wat moeite heeft met een scheiding tussen financierder en teammanager. Maar er zijn in China genoeg koersen en in Hainan staan ook mensen langs de kant, ze hebben een tiental continentale ploegen (vaak ook met buitenlanders, maar goed) en heel veel Chinezen hebben een fiets en er beginnen ook wat Chinezen aardig mee te komen in het continentale circuit. Dus een Chinese sponsor zou welkom zijn, maar in het geval van TJ sports was er helemaal geen sponsor; dat lijkt dus een beetje luchtfietserij te zijn geweest.

@klootje: De UCI heeft ook heel lang geduld gehad bij DirectEnergie en Europcar. Berneaudeau had vaak ook pas half december de boel op orde en tot die tijd alleen zijn woord dat het goed kwam.

klootje kriekeljon 13 december 2016 om 19:17

Verweggistan, maar in Peking is het tot tweemaal toe een blamage geworden. Met de OS en met het nieuwe WT-rondje. Daar doelde ik op. Ook moesten er fans ingehuurd worden om langs de kant van het parcours te gaan staan.

Mbt laatste alinea: ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat ze uit de hand eten van de financierders uit bepaalde landen. Azerbaidjan is er ook zo een.

Verweggistan 13 december 2016 om 19:47

Qua koersen klopt dat wel ja.

TiesW 13 december 2016 om 19:59

Nee, dit vind ik top. Misschien wel oliegeld maar zo’n ploeg red je echt wel vanwege een bepaalde liefde voor de sport. Denk dat dit heel anders is dan Bahrain. Dankjewel Abu Dhabi.

Laatste man 13 december 2016 om 20:15

Voorlopig positief. Colnago en Lampe zijn tradities die erbij horen, daarnaast waarschijnlijk niet +50man op straat.

Verweggistan 13 december 2016 om 20:19

@TiesW: Dat lijkt mij inderdaad het belangrijkste. Het was meer in algemene zin bedoeld, die jongens van Lampre zullen inderdaad gewoon blij zijn dat ze volgend jaar koersen; en ik ook :)

Leukefans 13 december 2016 om 21:12

@Klootje Kriekeljon
Dan ben ik misschien een van de enigen die om die mondialisering vraagt. ;)
Wat me vooral opvalt is dat bijvoorbeeld bij een team als Dimension Data terecht veel enthousiasme bestaat, omdat ze mikken op de ontsluiting van een hele regio of zelfs continent vol onaangeboord wielertalent -en enthousiasme. (En zoek bij Amnesty of andere organisaties ook eens iets op over Zuid-Afrika, ook nog altijd niet allemaal rozegeur en maneschijn).
Gezien de invloedssferen van de twee landen waar het in dit geval om draait zouden investeringen als deze, mits de juiste bijhorende toekomstvisie, eenzelfde aanzet kunnen vormen, wat mij betreft. Ik geef toe dat deze visie voorlopig nog ontbreekt, maar geloof wel dat dit een begin kan betekenen. Investeringen zullen altijd terugverdiend willen worden en zeker in China zie ik dat wel gebeuren door ter plekke het enthousiasme in de sport aan te willen wakkeren, wat op lange termijn dan weer de deur openzet voor ploegen met een grotere nadruk op renners van eigen bodem.
Ook in de Emiraten en Kuweit lijkt dit trouwens een beweging die aan steeds meer momentum wint, al is dat voorlopig vooral op het continentale niveau te merken, aangezien de twee landen toch al vier ploegen op dit niveau hebben.
Als investeringen vanuit deze landen deze evolutie dus kunnen versnellen, graag!

En wat betreft de ethische gronden waarop je je baseert, zoals ik in mijn eerste post al aangaf, ben ik het ermee eens dat investeerders met een dubieuze achtergrond uit de sport weerhouden mogen worden (we hebben al genoeg dubieuze figuren binnen het wielrennen), maar vraag ik om niet meteen louter op nationaliteit alleen te bepalen dat dat een sponsor niet deugd.

RiGHT 14 december 2016 om 00:03

Wel bijzonder. China zit zo enorm veel geld. Maar het rondkrijgen (en houden…) van sportsponsoring lijkt onmogeljik te zijn. AZ ging er bijna door onderdoor en nu TJSports ook al… iets met cultuur?

finton 14 december 2016 om 00:19

@ Leukefans Hier nog iemand die graag meer globalisering ziet! Prachtig dat er in alle uithoeken van de wereld gefietst wordt. Toen ik het wielrennen ging volgen (opa vertelt) was een Australiër als Phil Anderson al heel bijzonder.
On topic: ik ben heel erg blij met deze financiële injectie. Je moet er toch niet aan denken dat dit project geklapt was? Tientallen mensen op straat en het laatste (half)-Italiaanse WT-team uitgeschakeld. Ook in Abu Dhabi lopen er sportgekke mensen rond, laten we er blij mee zijn.

Haanaf 14 december 2016 om 07:49

Voor niets gaat de zon op. Ik ben benieuwd welke tegenprestatie deze sponsor Abu Dhabi verwacht.

klootje kriekeljon 14 december 2016 om 08:20

Right, denk dat je ADO bedoelt?

Moski 18 december 2016 om 18:28

Het schijnt zo te zijn dat bedrijven uit China goedkeuring moeten vragen bij de overheid alvorens ze kunnen ondergaan tot investeren in het buitenland. Een moeizaam proces dus, zeker wanneer het de eerste keer is.

Headlines

Materiaalzone

Populair