Spaans talent Errazkin langs de kant vanwege te hoge waarden astma-medicijn

woensdag 15 augustus 2018 om 14:05
Spaans talent Errazkin langs de kant vanwege te hoge waarden astma-medicijn

Xuban Errazkin staat voorlopig langs de kant vanwege te hoge waarden van het middel Terbutaline, een medicijn tegen astma. Dat meldt de Portugese krant Record. De 21-jarige renner van de bescheiden Portugese ploeg Vito-Feirense-BlackJack won vorige week in de Ronde van Portugal nog het jongerenklassement.

Terbutaline is een luchtwegverwijder. Artsen schrijven het voor bij astma en COPD. Tijdens een dopingcontrole tijdens de GP Abimota in juni waren de waarden van de jonge Spanjaard te hoog. Errazkin is hierdoor niet opgenomen in de Spaanse selectie voor de Ronde van de Toekomst, die vrijdag van start gaat.

Dit artikel delen:

14 Reacties

WernerFranke 15 augustus 2018 om 14:07

Positieve test op verboden middel of AAF?

xistnc 15 augustus 2018 om 14:13
Quote:
Terbutaline is een luchtwegverwijder

Een wat?

Wheely 15 augustus 2018 om 14:18

Xubanerrazkine, waar koop je dat?

Heesterboy 15 augustus 2018 om 14:22

Ik las in eerste instantie ”luchtwegverwijderaar”..

Wielerfan1987 15 augustus 2018 om 14:41

Dat is dus de eerste die na de vrijspraak van Froome het risico neemt.

Het is dan wel een andere werkzame stof, maar het doet hetzelfde en zou dus ook als dusdanig beoordeeld moeten worden.

Ik neem aan dat hij een TUE had en zijn waarden heeft overschreden??

Ik vrees alleen voor hem dat de UCI hem wel zal knippen en scheren aangezien hij niet bij Sky rijd en het geld niet zal hebben voor een legertje aan top advocaten

04398 15 augustus 2018 om 14:52

Dus een onbekend Spaans rennertje mag niet meer fietsen na een te hoog astma middel maar ene Froome mag wel nog een jaar door fietsen in afwachten van een uitspraak. Ben benieuwd of deze jongen ook een jaar moet wachten op een uitspraak of kan dit wel binnen paar weekjes worden afgehandeld?

rahimns 15 augustus 2018 om 14:52

Dit is hetzelfde middel waarop Yates is betrapt (vergeten aanvraag TUE). Dit is dus een andere situatie als met salbutamol waarvoor geen TUE hoeft aangevraagd te worden maar wel een maximale dosis voor staat. Dus of hij heeft ook vergeten een TUE aan te vragen of hij had er gewoon geen een.

Wielerfan1987 15 augustus 2018 om 15:01

Er wordt in het artikel toch echt gesproken over ‘waarden te hoog’ dat suggereert dus dat er wel sprake was van een TUE…. of het middel moet ook een lichaamseigen stof zijn?

Door aanwezigheid van een TUE maakt de dit de situatie 1 op 1 vergelijkbaar als met een overschrijding van de salbutamolwaarde… waar je bij Salbutamol geen TUE nodig hebt om mee te beginnen is in dit geval de TUE de rechtvaardiging om een x hoeveelheid van de betreffende stof in je systeem te mogen hebben.

rahimns 15 augustus 2018 om 15:21

@Wielerfan1987 Mijn Portugees is niet wat het geweest is ;) Maar volgens het artikel is hij betrapt op het middel en niet op te hoge waardes, dat maak ik er in ieder geval niet uit op. Hier wordt te tekst anders weergegeven als in het artikel in de Portugese krant. Hij is in die koers 2x positief geweest.

Abdoe 15 augustus 2018 om 16:04

Leuk rennertje voor LottoNL-Jumbo misschien?

Grobbel 15 augustus 2018 om 16:40

Maar is dit dan die befaamde ‘positieve’ uit de Ronde van Portugal? Want dan heeft die dubbele controle wel erg weinig opgeleverd.

dikkechaap 15 augustus 2018 om 17:10

@Grobbel
Zoals aangegeven betreft het tests uit juni.

@Vergelijkingen met Froome
Als hij uberhaupt geen TUE had, is het niet vergelijkbaar.
Als hij wel een TUE had, maar de waarde te hoog was, zou het vergelijkbaar kunnen zijn.

Waarschijnlijk weten we snel meer, speculeren heeft nu niet zoveel zin.

-edit
Volgens de Spaanse bondscoach Pascual Momparler is het een AAF, wat zou impliceren dat hij dus een TUE had maar te hoge concentraties. Dezelfde bondscoach beweert ook dat het testresultaat niets te maken heeft met zijn beslissing om hem niet mee te nemen naar Frankrijk. Spaans: http://www.ciclo21.com/errazkin-senalado-por-un-control-adverso/

Mwielerfan 15 augustus 2018 om 19:43

Ja zo is niks vergelijkbaar want het is een ander persoon.

Benito 15 augustus 2018 om 18:43

Voorzover ik kan zien is terbutaline geen “threshold substance”, wat betekent dat niet gemeten wordt hoeveel er van de stof aanwezig is, maar alleen of de stof aanwezig is. Dit i.t.t. bijv Salbutamol. Desondanks behoort terabutaline wel tot de catagorie van “specified substances”, wat betekent dat een AAF niet direct leidt tot een verplichte voorlopige schorsing in afwachting van het proces. Dus als het inderdaad klopt dat Errazkin geschorst is, dan zou het een vrijwilige schorsing betreffen, zoals in het geval van Ulissi.

Headlines

Materiaalzone

Populair