Colbrelli wint oplopende massasprint in Dauphiné, Pöstlberger blijft leider

Colbrelli wint oplopende massasprint in Dauphiné, Pöstlberger blijft leider

foto: Cor Vos

dinsdag 1 juni 2021 om 15:57

Sonny Colbrelli heeft de derde etappe van het Critérium du Dauphiné gewonnen. De Italiaan van Bahrain Victorious was na een etappe van ruim 172 kilometer naar Saint-Haon-Le-Vieux de snelste sprinter in een oplopende aankomst. Drie keer is scheepsrecht voor Colbrelli, want hij eindigde in de eerste twee etappes tweede. Lukas Pöstlberger blijft de leider in het algemeen klassement, al nadert Colbrelli hem tot op twee seconden.

Loic Vliegen mee in de ontsnapping
Direct na het startsein trokken twee renners ten aanval. Loic Vliegen (Intermarché-Wanty-Gobert) en Omer Goldstein (Israel Start-Up Nation) kregen direct een voorsprong van ongeveer vier minuten in het peloton, dat vroeg in de rit opgeschrikt werd door een valpartij. Het grootste slachtoffer was voormalig wereldkampioen Mads Pedersen, die besloot op te geven na zijn crash.

Vliegen en Goldstein in de ontsnapping – foto: Cor Vos

Diverse sprintersploegen hielden het verschil met Vliegen en Goldstein klein, want ze wilden na de zeges van Brent Van Moer en Lukas Pöstlberger een nieuwe geslaagde vluchtpoging voorkomen. Naast het BORA-hansgrohe van de gele trui zetten ook Deceuninck-Quick-Step en Trek-Segafredo een mannetje bij. Die teams hielden het verschil lange tijd rond de twee minuten.

Veel nervositeit
Door enige nervositeit in het peloton ging het tempo ook de hoogte in. Goldstein werd daardoor op 27 kilometer van de finish al opgeslokt. Vliegen deed nog een verwoede poging om voor het peloton uit te blijven, maar die poging strandde een paar kilometer later. Wel werd hij beloond met de prijs voor de strijdlust. Vervolgens was het voornamelijk aan de sprintersploegen om het tempo hoog te houden.

Vijftien kilometer voor de finish kwamen in alle drukte onder meer Guillaume Martin en Warren Barguil ten val, maar zij konden hun weg vervolgen. Door het hoge tempo in volle finale brak het peloton in enkele stukken uiteen. Cofidis en Martin zaten aan de verkeerde kans van de breuk, maar konden terug aansluiten.

foto: Cor Vos

Oplopende sprint
In de laatste kilometers richting finishplaats Saint-Haon-Le-Vieux liep het wegdek enigszins omhoog. Eerst vals plat en in de laatste honderden meters flink omhoog. Deceuninck-Quick-Step, BORA-hansgrohe, Jumbo-Visma, INEOS Grenadiers en Bahrain Victorious meldden zich daar aan kop.

In de slotkilometer nam Michal Kwiatkowski het peloton op sleeptouw. De sprint werd vervolgens aangetrokken door de mannen van UAE Emirates, maar het was Alex Aranburu die het speelde op de verrassing. Colbrelli schoof mee in zijn wiel en remonteerde Aranburu in de laatste meters, waardoor de Italiaan – na twee tweede plaatsen – zijn felbegeerde ritzege binnenhaalde.

Aranburu werd tweede, voor Brandon McNulty. Met Jasper Stuyven (vierde) en Wilco Kelderman (vijfde) eindigden twee renners uit de Lage Landen in de top-5.

Pöstlberger blijft leider
Colbrelli pakte door zijn ritzege tien bonificatieseconden. Maar omdat er geen verschillen gerekend werden in de oplopende massasprint, staat hij nu op twee seconden van klassementsleider Lukas Pöstlberger. De Oostenrijker gaat woensdag als leider van start in de individuele tijdrit.

Dit artikel delen:

34 Reacties

Landeirovic 1 juni 2021 om 15:59

Verdiende zege! Is hem gegund! Als Uae de kaart Mcnulty had getrokken en hem in goede positie bracht had hij zomaar kunnen winnen! Wat een indrukwekkende sprint reed hij seg! Kwam van enorm ver

Kelderman ook netjes 5e!

horsm 1 juni 2021 om 16:01

Voor wie trok Kwiat nou de sprint aan?

Verweggistan 1 juni 2021 om 16:07

Colbrelli? bij gebrek aan Bahrain mannen ;)

Ik denk dat hij er gewoon voor probeerde te zorgen dat het niet stilviel, want dan kan het wat gevaarlijker worden, op een lint is beter voor zijn kopmannen. En om uitvallen van concurrenten te voorkomen.

Turtlehead 1 juni 2021 om 16:07

Thomas denk ik. Gunstige startplek houden voor de TT van morgen?

elrio 1 juni 2021 om 16:04

Kruijswijk lijkt sterker dan ik hem dit jaar gezien hem, op zijn aankomst 16de worden is voor hem goed.

Nul verstand 1 juni 2021 om 16:27

Misschien wel ja. Maar hopelijk is Kruijswijk nu niet wat beter in explosiviteit dan in langere klimmen. Ik bedoel dat die misschien te veel op explosiviteit heeft getraind. Geen idee hoor:)

horsm 1 juni 2021 om 16:34

Ik hoop het, Elrio. In tijdritten vond ik hem al eerder goed dit jaar, maar bergop viel het steeds wat tegen. We zullen het zien. Wat mij betreft blijft hij tot hij stopt de vleesgeworden gun-factor.

assen 1 juni 2021 om 16:50

Kruissie maakt op mij deze rittenkoers een erg scherpe indruk. Tijdritten gingen dit jaar al goed. Bergop zien we hoe hij er NU voor staat.

Marco 1 juni 2021 om 16:07

Wat een zever koers zeg.. 3 dagen onderweg van de 8 nog geen klap gebeurt.. morgen een tijdrit en daarna weer een zever rit.

en de enige seconden in het AK komen van bonificatie seconden. Dus de tijdrit winnaar van morgen pakt geel en moet die verdedigen op 1 fatsoenlijke berg etappe..

lo squalo dello Stretto 1 juni 2021 om 16:08

Was op voorhand wel bekend toch? Zal van het slotweekend moeten komen. Misschien dat de renners het ok vinden om zo weer terug in competitie te komen na het voorjaar en als opbouw richting de Tour. Het blijft maar een voorbereidingswedstrijd hé

Lalsacien 1 juni 2021 om 16:30

@Marco twee en een halve bergetappe….

De Siepel 1 juni 2021 om 17:15

We zijn ook verwend geraakt met al die prachtige wedstrijden met MvdP, WvA en JAlaph. Merkte het bij mezelf al tijdens de Giro.. vond het allemaal al minder dat de voorjaarsklassiekers. En nu zo’n kabbelende Dauphine..het is allemaal nogal tam en voorspelbaar.

Franco Ballerini 1 juni 2021 om 16:07

Geen idee of het statistisch klopt, maar gevoelsmatig lijkt het of de Italianen dit seizoen de ene ritzege na de andere behalen. De Giro was toch ook wel een klein Italiaans feestje. Mooi!

lo squalo dello Stretto 1 juni 2021 om 16:08

Inderdaad, mooi om te zien! Blijft jammer dat er geen Italiaans WT-team is ook al hebben ze in veel WT-teams een zeer grote invloed en blijft het één van de voertalen in het peloton.

debarreman 1 juni 2021 om 16:16

Italie staat inderdaad op 1 (op dit moment):
https://www.procyclingstats.com/rankings/me/wins-nations

Massimo Bataille 1 juni 2021 om 16:16

Als ik kijk op PCS dan heeft in de laatste 10 jaar, Italie 7x de meeste overwinningen ( en 3x de fransen). Dus ze halen elk jaar bijna de meeste overwinningen binnen.
Voorlopig staan ze ook op 1, maar niet met zo’n grote voorsprong, dus voorlopig relatief normaal jaar.
De colombianen zijn voorlopig wel goed bezig ( met een 3rde plaats, waar ze normaal 5-8 staan). Omgekeerd zijn de Australiërs maar slecht bezig.

Is natuurlijk maar ranglijst van overwinningen en niet van kwaliteit van overwinningen.
Zie wel voor me dat er veel ‘kleine’ italiaanse en franse wedstrijden zijn bijna uitsluitend thuisrijders aan de start staan.

Franco Ballerini 1 juni 2021 om 17:56

Bedankt voor de bevestiging. En inderdaad hopen dat er snel weer een Italiaanse WT ploeg komt.

lo squalo dello Stretto 1 juni 2021 om 16:07

Deze was hem echt gegund!

Krakowic 1 juni 2021 om 16:07

Verschrikkelijk zware sprint, maar zo mooi om te zien. Colbrelli zal blij zijn dat die overwinning binnen is. Hij leek zich ook een klein beetje te misrekenen op hoe zwaar het was, maar Aranburu op waarde geklopt.

Jakobsen komt hier nog niet voor in aanmerking lijkt me, geen schande.

Derallleur 1 juni 2021 om 16:25

Was Jakobsen voor z’n crash wel goed in dit soort aankomsten? Ik dacht dat hij vooral rap was op vlakke aankomsten, maar kan het mis hebben.

Turtlehead 1 juni 2021 om 16:31

Klopt, Dit liep teveel omhoog, ook voor de ‘oude’ Jakobsen. Niet erg. Goed om in de voorbereiding mee te zitten en nou overmorgen kijken of je in een snelle aankomst mee kan doen.

josi 1 juni 2021 om 16:36

@Turtlehead, Het lijkt me sterk dat hij overmorgen die klim van 12% in de finale gaat overleven.

Michelangelo 1 juni 2021 om 17:07

Dat was inderdaad op een heel zwaar mes harken tot de streep…

Murcia 1 juni 2021 om 16:11

Loon naar werken voor Sonny, gisteren ook al gezegd dat hij aan een sterk seizoen bezig is. Aranburu ook sterk net als McNulty, Stuyven en Wilco. Morgen de tijdrit waar de AK-jongens hun eerste echte afspraak hebben.

josi 1 juni 2021 om 16:12

De verwachte winnaar, en verdiend. Kruijswijk wil blijkbaar morgen graag laat starten in de tijdrit. Zowel gisteren als vandaag redelijk kort in de uitslag voor een renner zonder sprint van betekenis. Hopelijk is dat een goed teken.

xistnc 1 juni 2021 om 16:16

Hoe ver kijkt de VAR de sprint terug? Sonny gaf Cher Van Wilder (of een ander wittig truitje?) een flinke beuk.

arviidd 1 juni 2021 om 16:18

Kelderman de top 10 koning zonder te winnen! Kan er weer 1tje bij optellen. https://twitter.com/StatsOnCycling/status/1399728719841931267?s=19

Turtlehead 1 juni 2021 om 16:32

Hij zal toch nog wel in een ander staatje zijn terug te vinden ook? ;)

Huubi 1 juni 2021 om 16:21

Kelderman en Kruijswijk in orde.

Turtlehead 1 juni 2021 om 16:33

Hopelijk neemt Kelder niet de wijk en kan er geen kruis door de man.

Kelderman morgen voor de verrassing?

Rufusvb 1 juni 2021 om 17:04

Inderdaad, nu hopen dat ze heel blijven…

antilek 1 juni 2021 om 18:42

Ik zag veel liever Kelderman of Kruiswijk winnen.

Panache 1 juni 2021 om 19:56

Van der Poel is de enige Nederlander die hier kans zou hebben gemaakt. Realiteitszin is ook wel prettig.

antilek 1 juni 2021 om 20:00

Misschien wel, weet je niet weet je wel

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair