Sondre Holst Enger (27) stopt met koersen

maandag 21 december 2020 om 08:30
Sondre Holst Enger (27) stopt met koersen

Sondre Holst Enger - foto: Cor Vos

De professionele wielercarrière van Sondre Holst Enger is voorbij. De snelle Noor maakte via social media bekend te stoppen.

“Ik zal me 2020 herinneren als het jaar van het eind van iets groots, maar ook als de start van iets nieuws. Ik zal jullie missen in het peloton”, kondigt Sondre Holst Enger zijn afscheid aan via Instagram. Enger, nog maar net 27, reed het afgelopen seizoen voor Riwal Securitas, maar mooie resultaten leverde dit niet op.

De twee seizoenen daarvoor was hij actief bij Israel Cycling Academy, na in 2017 een jaar bij AG2R La Mondiale te hebben gereden. In 2014 maakte de Noor zijn profdebuut voor IAM Cycling. Hij werd daar onder meer opgepikt na een derde plaats op het WK voor beloften in 2013. Hij zou de Zwitserse ploeg tot en met 2016 trouw blijven.

In 2016 reed hij namens IAM Cycling zijn enige grote ronde. In de Tour de France wist hij knap derde te worden in de etappe naar Bern. Voor de rest bleef het voor Enger bij een resem ereplaatsen in kleinere wedstrijden.

Enger viel overigens niet alleen op door zijn snelle benen aan de meet, hij was ook behoorlijk soepel in de heupen. Diverse podiumdansjes van hem gingen viraal, waaronder die na zijn overwinning in de zesde etappe van de Ronde van Kroatië in 2016. Dit was tevens zijn laatste profoverwinning. Verder boekte Enger een dagsucces in de Österreich Rundfahrt en werd hij eens Noors kampioen bij de beloften.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Dayer Quintana 21 december 2020 om 08:41

Jammer. Kwam als een heel beloftevolle sprinter met inhoud binnen bij IAM Cycling.
Nadien misschien voor het foute team gekozen (AG2R) waar een goede sprinttrein samenstellen nooit de prioriteit heeft gehad en waar hij ook al snel aan de kant werd geschoven. Bij Israel viel het in het eerste seizoen nog wel mee, daarna was het niets meer.

CechRepublic 21 december 2020 om 11:50

Van die hele goede lichting jonge Noren van een paar jaar geleden is er tot nu toe weinig uitgekomen bij de profs.

jappe666 21 december 2020 om 12:42

Weet niet of het echt zo is, maar ik heb bij de Scandinaven een beetje hetzelfde gevoel als bij de Colombiaantjes.
Ze hebben allebei een voordeel bij de jeugd (Scandinaven vroegrijp vs Colombianen de grote hoogte) waardoor ze er in de jeugdcategorieën vaak wat bovenuit steken, waarna ze door de op het eerste zicht mindere goden uit andere landen worden ingehaald en achtergelaten.
De stappen die zij nog kunnen zetten als prof lijken mij immers kleiner te zijn dan de rest, waardoor zij slechter lijken te gaan worden.

SnellePelle 21 december 2020 om 08:45

Tja, de plekken zijn schaars.

ThorHushovd 21 december 2020 om 08:53

Haha wat een gave podium performance in de video! Spontaan sympathie voor de persoon Sondre… de wielrenner was echter echt abominabel (voor profniveau).

Arry1337 21 december 2020 om 08:56

Abominabel..? Klinkt alsof je een nieuw woord hebt geleerd en die nu te pas en te onpas gebruikt omdat je het cool vind klinken, want ik zie niet in waarom.

ThorHushovd 21 december 2020 om 09:05

? Ik snap jouw reactie nu weer niet. Misschien voor jou een nieuw woord, anders google maar even. Maar ik vond 'm echt abominabel, hij was ook altijd 'goedkoop' om te spelen tijdens de diverse pooltjes vanwege z'n lage rating… maar telkens bleek dat hij op de juiste rating stond want meer punten haalde hij ook niet. Ben er net te veel in getrapt om zonder emotie z'n profbestaan serieus te nemen… Dus ja, abominabel :)

Arry1337 21 december 2020 om 10:04

Ik denk dat abominabel niet echt toepasselijk is in deze context, maar oké.

Panache 21 december 2020 om 10:12

Het is een boerenjaar voor een Neerlandicus op Wielerflits.

thorsen 21 december 2020 om 11:21

Abominabel voor profniveau gaat een beetje ver. Daar moet je pas van spreken als iemand niet verder komt dan DNF.

Verweggistan 21 december 2020 om 09:44

Kwam snel en verdween, helaas, ook snel.

FritsvanHoefelen 21 december 2020 om 09:52

Ja idd. Had er meer van verwacht

Helaas bleek het dansje zijn hoogtepunt

Panache 21 december 2020 om 10:08

Een van de meest veelbelovende talenten zo rond zijn 20e en wederom een bevestiging dat het niet altijd vanzelf en beter zal gaan. Zou destijds niet voorspeld hebben dat een etappe in de Int. Österreich-Rundfahrt uiteindelijk zijn grootste overwinning zou zijn…

Scott Sunderland 21 december 2020 om 10:16

Er zullen maar weinig renners van Riwal in 2021 in het peloton te vinden zijn. Als PCT ploeg een zwakke broeder. Een last resort voor veel jongens, letterlijk. Een ploeg die veel beloofde, maar weinig bracht.

Grobbel 21 december 2020 om 11:55

Denk dat het vooral niet heeft geholpen dat de ploeg nauwelijks heeft kunnen koersen, zoals voor meer ploegen geldt die het moeten hebben van het niveau onder de WT. Met een volledig .1 programma in een normaal wielerjaar had ik wel meer resultaten verwacht.

Joachim 21 december 2020 om 10:57

Een opkomend talent enkele jaren geleden en dat dansje was een leuk extraatje. Sondre Holst Enger leek toen een kleurrijke persoonlijkheid waar je graag voor zou supporteren, maar vooraleer hij echt veel fans had was de weg bergaf al ingezet helaas.

Wheely 21 december 2020 om 11:33

Zolang hij niet stopt met dansen maak ik me over Enger geen zorgen.

Arie den Blanken 21 december 2020 om 12:23

Als je duizend mensen die op de vraag of ze het wielrennen een beetje volgen met ja beantwoorden als de tweede vraag stelt of ze ooit van deze renner hebben gehoord dan zou het me verbazen als de positieve antwoorden het aantal van 2 of 3 overstijgt.

jappe666 21 december 2020 om 12:50

Hangt er vanaf hoe goed hun geheugen is.
Wie in 2016 de Tour heeft gevolgd zou hem toch moeten kennen, hij was daar (samen met in mindere mate Meintjes) toen immers de grote verrassing met een 3e, 6e, 6e en 9e plek in de sprints.
De jaren daarna moest je inderdaad al volger zijn van alle kleine obscure koersjes om zijn naam nog tegen te komen.

Murcia 21 december 2020 om 13:19

@ Arie
Is toch in elke sport zo, neem jouw favoriete tak van sport het veldrijden als je aan de wekelijkse kijkers vraagt wie Nicolas Cleppe is mag je ook blij zijn dat er 4 hem op kunnen noemen en dat is dan nog zijn familie.

Arie den Blanken 21 december 2020 om 17:13

Dat klopt . Dat is dan vier + mij =5 Je geeft een voorbeeld van een renner die ik persoonlijk niet ken maar wel toevallig ken ik Nicolas vader persoonlijk.
Het gaat er mij om dat de nieuws waarde over zo’n stoppende Noor hiervan nagenoeg nihil is.
Ik zou ook raar opkijken als hier een bericht zou komen mocht Nicolas Cleppe stoppen.

Headlines

Materiaalzone

Populair