Slagter: “Trainer Cannondale-Drapac was voor mij niet echt het beste”

woensdag 27 september 2017 om 17:15

Tom-Jelte Slagter kon in het eerste deel van het seizoen weinig potten breken. Nadat hij na de Giro d’Italia het roer rigoureus omgooide, volgden in het tweede deel van het seizoen kortere uitslagen. “Ik wilde weer trainen zoals ik eerder deed”, legt de Cannondale-Drapac-renner uit in WielerFlits Live. Hij keerde terug naar trainer Robbert de Groot, met wie Slagter voorheen ook werkte.

Meer explosiviteit
Door de hernieuwde samenwerking, kwam de geboren Groninger bovendrijven in de WorldTour-koersen GP de Québec (zesde) en GP de Montréal (derde). “Met het trainingsschema van Cannondale-Drapac trainde ik meer op inhoud. Langere blokken. Dus niet heel erg intensief, maar wel lang hard rijden. En ik heb gewoon dat hele specifieke nodig. Veel uren, maar het specifieke werk heel intensief. […] Ik werd wel sterker door het schema van Cannondale-Drapac en mijn conditie was ook goed, maar ik miste mijn punch die ik altijd had. De explosiviteit en de scherpte waren er een beetje af.” Deze winter maakt Slagter de overstap naar Dimension Data, waar hij in de heuvelklassiekers zijn gang mag gaan.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

15 Reacties

TykkeThor 27 september 2017 om 17:46

Op zich positief dat hij de oorzaak gevonden lijkt te hebben. Welke vraag ik wel mis is of hij deze trainer ook al had in zijn eerste jaar bij Garmin. Toen ging het hem tenslotte wel voor de wind.

mackie 27 september 2017 om 17:59

Maar als hij ooit echt grote een dag koersen wil winnen 250km+, heeft hij de inhoud ook nodig. Proberen explosiever te worden met behoud van inhoud.

LutsenkoFan 27 september 2017 om 18:11

Dimension Data vind ik eerlijk gezegd ook niet de beste stap. Ploeg heeft een klein aantal aan goede (top)renners. Daarmee krijgt hij wel de kansen maar of het de juiste keuze is om weer terug te gaan naar het oude niveau weet ik niet.

josi 27 september 2017 om 19:00

Gelukkig ligt het niet aan hem zelf.

schipperaar 27 september 2017 om 19:03

Explosiviteit bepaal jezelf, niet de trainer, zoek jezelf Tom.

Titaantje 27 september 2017 om 19:34

@Lutsenko: Tsja, Dimension Data is zeg maar een beetje de VVV, NEC of NAC van de world tour. Slagter zal kopman zijn in zijn wedstrijden, maar weinig ondersteuning hebben. Maar gezien zijn prestaties afgelopen jaren, was het ook niet mogelijk om een kopmanschap te krijgen bij een grotere ploeg denk ik. Dus al bij al wel een goede keuze waarschijnlijk qua programma. Hij moet de klassiekers gewoon slim in de wielen zitten en top 10’s noteren. Dat heeft hij eerder gedaan.

Explorer 27 september 2017 om 20:05

Sagan rijd bij bora, heeft nauwelijks ondersteuning en wint zowat alles wat hij rijd. Is natuurlijk appels en peren vergelijken maar goed.
Slagter kan prima uit de verf komen bij een klein team als kopman!
Ik hoop op een goed nieuw wielerjaar voor slagter.

tendam 27 september 2017 om 20:13

Laat dat ‘trainer’ maar weg. Hij is feitelijk gewoon weggedeemsterd bij die ploeg, heel jammer want hij is in potentie een soort Nederlandse Gerrans. Maar blijkbaar kan hij het nog wel.

Sephiroth 27 september 2017 om 20:40

De opmerking waarvan je wist dattie ging komen. Ik hoop dat hij zn machtige eindspurt weer terug vind. Net zoals Hofland vroeger veel meer leek te kunnen.

jooprioolpijp 27 september 2017 om 21:14

Interessant inkijkje in de wereld achter de schermen. Ik heb me vaak afgevraagd (nog steeds eigenlijk) hoe groot nu de verschillen in trainingsaanpak tussen WT ploegen zijn. Zo te horen dus best significant. Klinkt, tussen de regels door, als het verschil tussen ouderwets ‘heul veul’ kilometers maken en ‘modern’ veel gevarieerder en meer (persoon-)specifiek trainen. De ene ploeg lijkt ook veel beter in staat dan de andere om renners beter te maken, hoewel je uiteraard nooit van elk ‘talent’ een Sagan of Froome kunt maken.

horsm 27 september 2017 om 23:10

Hopelijk wordt hij weer zo goed als in zijn Belkin tijd.

Blijft bizar hoeveel renners echt minder gaan presteren als ze daar weg zijn… Wilco en Bauke dijn de uitzonderingen.

schipperaar 27 september 2017 om 23:20

@joop
Altijd geleerd om op de ochtendpols af te gaan, is ie verhoogd, rustig aan doen en vdp zal vnl op intensiviteit trainen waar Adri soms 300km trainde, was veel minder explosief.

teunster 28 september 2017 om 12:57

Het grappige is wel dat nu juist Vaughters (van Cannondale dus) bij ik dacht Pierre Rolland aangaf dat hij zo ouderwets trainde bij Europcar en dat varkentje zouden ze wel even gaan wassen bij Cannondale. Laten we het er maar op houden dat de manier van trainen voor de een wel goed uitpakt en voor de andere niet. :)

Mwielerfan 28 september 2017 om 14:35

Ik ben benieuwd hoe veel tijd een trainer heeft per rainer. Als 1-2 trainers alle renners doen en ook nog wat externe klanten, is er natuurlijk geen tijd voor maatwerk

ghostwriter 29 september 2017 om 11:55

Het vreemde is dat ik van een aantal mensen hier op WF keer op keer berichten lees dat bij de LottoNL ploeg wielrenners zich niet goed ontwikkelen. Toch kan ik zelf geen enkele wielrenner in het recente verleden noemen wiens ontwikkeling na zijn vertrek bij LottoNL in een stroomversnelling is geraakt. Een behoorlijk aantal wielrenners (zoals Langeveld en Slagter) die vertrekken komen stil te staan in hun ontwikkeling en andere (zoals Mollema en Kelderman) ontwikkelen zich wel door maar niet sneller dan dat ze bij LottoNL deden.

@TykkeThor
In zijn eerste jaar bij Cannondale werkte hij nog samen met dezelfde trainer (Robert de Groot) waar hij nu weer mee is gaan werken.

Headlines

Materiaalzone

Populair