Sky legt Brits talent Tao Geoghegan Hart vast

Sky legt Brits talent Tao Geoghegan Hart vast

Geoghegan Hart als junior op het WK van 2012 - foto: Sirotti

woensdag 17 augustus 2016 om 10:55

Tao Geoghegan Hart koerst komend seizoen voor Sky. Het Britse talent maakt de overstap van Axeon Hagens Berman, de opleidingsploeg van Axel Merckx. De 21-jarige renner was al eens stagiair bij de grootste wielerploeg uit Groot-Brittannië.

Als neoprof zal Geoghegan Hart een contract van minimaal twee jaar tekenen. De Britse beloftenkampioen wist dit jaar in de U23-wedstrijd Trofeo Piva de zege te pakken en toonde zich sterk tussen de profs in de rondes van Californië en Utah. In beide 2.HC-koersen eindigde hij als twaalfde in het eindklassement.

“Het is spannend voor mij. Ik zat in de opleiding van British Cycling tot mijn achttiende, toen ging ik naar Axeon. Er zijn renners waar ik een tijd lang tegen op heb gekeken. Om nu ploeggenoot van hen te worden, is heel bijzonder. Hopelijk zal het de stap naar de WorldTour een beetje makkelijker maken”, zegt Geoghegan Hart in het persbericht.

“Dit seizoen ging om het sterker worden, constanter worden en het ontwikkelen als renner en persoon”, zegt het talent “, voordat ik de grote stap kan maken van een continentaal team naar een WorldTour-team. Ik ben nu 21, dus ik denk dat het het perfecte moment is om de stap te maken. Ik ben super, super enthousiast.”

Bij Sky stond Geoghegan Hart al lang op de radar. “We volgen Tao al heel lang”, erkent ploegbaas Dave Brailsford. “We hadden hem al als stagiair aan het eind van vorig jaar. Hij is dit jaar doorgegaan met het tonen van zijn ontwikkeling. We zijn blij dat hij zijn volgende stappen in zijn carrière zal maken bij Sky. Tao is een nieuwe toevoeging aan de groep van jonge, talentvolle renners die we hebben bij Sky.”

Eerder al maakte Sky de komst van Owain Doull wereldkundig. Na zijn olympische succes met de Britse achtervolgingsploeg is hij per direct beschikbaar voor Sky, dat Doull overneemt van de Wiggins-ploeg. Eerst zal hij nog als stagiair rijden, vanaf 2017 maakt hij officieel deel uit van de ploeg.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Cadellie 17 augustus 2016 om 11:06

Wel mooi zo’n ploeg als Axeon Hagens Berman. Komen mooie profs uitvoor..

wijnand007 17 augustus 2016 om 11:11

Kan TLJ daar ook niet eens gaan ‘shoppen’

Japsie 17 augustus 2016 om 11:15

Klopt, zit nog steeds veel talent. Deze jongen heeft ook veel potentie.

Dayer Quintana 17 augustus 2016 om 11:19

In Utah gevallen dacht ik anders had hij veel dichter kunnen eindigen. Groot talent, hopelijk krijgt hij ook af en toe eens een vrije rol bij Sky.

Il Cavaliere 17 augustus 2016 om 11:22

Die kan lekker rustig fietsen volgend jaar. De UCI jury zorgt toch wel op de een of andere manier dat hij als Brit in de top-10 terecht komt.

finton 17 augustus 2016 om 11:40

Groot talent inderdaad. Iemand enig idee waarom hij zo’n rare naam heeft? Welsh of zo?

daffodil 17 augustus 2016 om 12:07

Rare naam? Nee, Hartthijs is een normale naam, pff.

Marszzz 17 augustus 2016 om 16:51

Dat wordt Tao Hart binnenkort

Romāns Vainšteins 17 augustus 2016 om 16:52

Zijn (lievelings)oudoom is een Gualonees, die houden er vreemd vertakte naamstradities op na.

mhp88 17 augustus 2016 om 17:45

Het was te verwachten dat hij naar Sky heen gaat. Eén van mijn favoriete renners op continentaal niveau. Ondanks dat ik niet zo’n Skyfan ben, hoop ik toch dat hij een mooie toekomst tegemoet gaat.

bilthoven 17 augustus 2016 om 18:46

Volgens de Britse media heeft hij slechts voor één jaar getekend. Tao vormt samen met Owain Doull op dit moment het grootste Britse wielertalent. Nu beide renners voor Sky hebben getekend lijkt de dominantie van deze ploeg in de grote rondes ook de komende jaren verzekerd!

DerPantzerwagen 17 augustus 2016 om 19:23

@ blithoven De Yates broertjes hebben wel nog wat meer talent denk ik & moeten neoprofs niet altijd een twee-jarig contract krijgen?

Koersmaniak 17 augustus 2016 om 22:05

Benieuwd of Sky eindelijk eens een talent kan opleiden en zich kan laten ontwikkelen.

bilthoven 17 augustus 2016 om 23:15

@der Pantzerwagen Ik bedoelde van de neoprofs. Ik dacht eigenlijk ook dat die altijd een tweejarig contract moeten tekenen, maar Cycling Weekly heeft het toch echt over een eenjarig contract. En ja…. natuurlijk zijn de Yates broertjes op dit moment de allergrootste Britse talenten , die gelukkig niet voor het grote geld van Sky zijn bezweken. Hopelijk blijft dat laatste ook nog even zo!!!

SolitaryShell 19 augustus 2016 om 11:58

@Pantzerwagen

Britten hoeven zich niet aan regels te houden. Pa Cookson regelt het wel.

Headlines

Materiaalzone