Sjoerd Bax laat Qhubeka schieten voor Alpecin-Fenix

Sjoerd Bax laat Qhubeka schieten voor Alpecin-Fenix

foto: Cor Vos

Door Nico Dick & Youri IJnsen
vrijdag 29 oktober 2021 om 15:53

Sjoerd Bax koerst komend seizoen voor Alpecin-Fenix. De 25-jarige Nederlander heeft bij Metec-Solarwatt een ijzersterk jaar achter de rug, met diverse overwinningen in het continentale circuit. Bax’ hoogtepunt is een tweede plaats op het NK wielrennen op de weg. Aanvankelijk had hij bij Qhubeka NextHash getekend, maar daar kan hij onderuit.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

De Zuid-Afrikaanse WorldTour-formatie deed hem afgelopen zomer een voorstel toen de toekomst er daar nog een stuk rooskleuriger uitzag dan nu het geval is. Doug Ryder zag sindsdien een nieuwe hoofdsponsordeal tot tweemaal toe op het laatste moment afketsen, waardoor Qhubeka nu nog altijd zonder hoofdsponsor zit. Die zoektocht is nog druk gaande, maar conform UCI-regels moeten ploegen op 30 september hun renners duidelijkheid scheppen over de toekomst. Dat deed de Zuid-Afrikaanse formatie, waardoor renners vrij waren om te gaan.

Daarop besloten Victor Campenaerts (Lotto Soudal), Giacomo Nizzolo (Israel Start-Up Nation) en Łukasz Wiśniowski (EF Education-Nippo) hun doorlopende verbintenis te verbreken en ook Bax kiest nu dus eieren voor zijn geld. In eerste instantie was zijn keuze gevallen op Qhubeka NextHash, omdat hij daar voor twee jaar kon tekenen. Toen hadden onder meer Jumbo-Visma én Alpecin-Fenix interesse. Het Belgische ProTeam deed Bax toen ook al een aanbieding en deed dat recent opnieuw. Rally Cycling was de laatste weken eveneens in de markt.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Westland95 29 oktober 2021 om 15:56

Zeer verstandig. Mooie ploeg ook.

0
Ronellenfitsch 29 oktober 2021 om 16:00

Goed voor hem en de ploeg, zeer benieuwd naar zijn 2022.

0
De Cabybara van de Conradkade 29 oktober 2021 om 16:01

Mooi dat er weer een Nederlander bij Alpecin komt. Nu met drie man sterk.

0
Lay On 29 oktober 2021 om 16:27

Met ‘nu’ bedoel je 2021 neem ik aan?

0
Scott Sunderland 29 oktober 2021 om 16:02

Goed gedaan. Verstandig besluit. Qhubeka is misschien een trein waarop je wacht, maar die nooit komt.

0
Yeez 29 oktober 2021 om 16:27

deze stond vanmorgen al op HLN en jullie zijn er in de reacties op gewezen. Niet de manier dit.

0
Lay On 29 oktober 2021 om 16:30

en dus mag WF er niks over schrijven???

0
xistnc 29 oktober 2021 om 16:41

Jawel, maar dat ‘weet Wielerflits’ staat nogal pathetisch.

0
Yeez 29 oktober 2021 om 16:43

Als je andere media vraagt wf te quoten bij een primeur moet je dat andersom ook doen. Hln schreef alleen bakx ipv bax, waardoor er verwarring ontstond tussen Kelvin Bakx of Sjoerd Bax. Daar is handig gebruik van gemaakt, maar het lijkt eerder op een vergissing van hln en wisten zij wel degelijk dat het om Sjoerd ging

0
Youri IJnsen 29 oktober 2021 om 16:55

Ik heb het struikelblok (‘weet WielerFlits’) weggenomen, ondanks dat wijzelf dit ook al weken weten. De vraag waarom wij nu pas komen: ik wil graag complete informatie geven. Daarom heb ik vandaag nog getracht de contractduur te achterhalen. Als dat was gelukt, had ik wél sowieso ‘weet WielerFlits’ geschreven. Was de kritiek dan hetzelfde? ;-)

0
Kelder is de Man 29 oktober 2021 om 17:05

Ongeacht de bron, WF weet het wel. Zie het probleem niet.

0
Chasse_patate 29 oktober 2021 om 17:18

@Yeez yeezus man. Doe niet moeilijk. Wees blij dat je WF hebt om alles op wielergebied bij te houden. Blijf anders alleen HLN lezen en niet WF.

0
Maxim Horssels 29 oktober 2021 om 17:21

@Yeez, je mist nog een fout van HLN. Overigens behoorlijk veel aannames in je reactie.

0
Yeez 29 oktober 2021 om 18:20

@maxim daar is idd handig gebruik van gemaakt en had ik via een ander platform al genoemd.

@chasse rustig aan stijn

0
DonSelf 29 oktober 2021 om 21:18

‘Al op hln’. Zozo, prijs dat belgiese flutlectuurtje nog wat meer. Lees wat IJnsen zegt en besef hoe goed hij is. Go Youri!

0
Chaba Jimenez 29 oktober 2021 om 22:03

netjes Youri (y)

0
Wheely 29 oktober 2021 om 17:14

Mooie combo. Leuk om te weten! ;)

0
HSV 29 oktober 2021 om 17:28

eigenlijk vind ik Pjotr Havik ook wel bij AFC passen..

0
Geel Zwarte Bril 29 oktober 2021 om 21:17

Eens. Moet wel gewoon een mooi team krijgen.

0
DonSelf 29 oktober 2021 om 21:32

tlanta Hawks?

0
Chaba Jimenez 29 oktober 2021 om 22:05

Vind ik ook. Veel ijver, al kan domweg ijverig ook niet handig zijn maar ik denk zeker sterk genoeg om van waarde te zijn in (semi-)klassiekers.

0
lampje 29 oktober 2021 om 17:38

Had bij Q misschien iets meer voor eigen kans mogen rijden, maar mooie match dit denk ik!

0

Headlines

Populair

Materiaalzone