Sjoerd Bax maakt profdebuut bij Qhubeka NextHash

Sjoerd Bax maakt profdebuut bij Qhubeka NextHash

Bax (links) strijdt met Oscar Riesebeek om NK-zilver - foto: Cor Vos

Door Nico Dick & Youri IJnsen
maandag 30 augustus 2021 om 11:30

Sjoerd Bax ziet een uitstekend jaar op Continental-niveau beloond met een profcontract. De 25-jarige coureur uit Gorinchem is een akkoord overeengekomen voor twee jaar met WorldTour-ploeg Qhubeka NextHash. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd.

Bax werd in 2014 als mountainbiker Nederlands kampioen tijdrijden U19 en kwam in 2015 met goede papieren over van de junioren naar het opleidingsteam van Rabobank. Hij bleef er tot het stoppen van de ploeg, eind 2016. Door een slepende knieblessure kwam hij echter maar vijf maanden voor de ploeg in actie en daarna kon de Zuid-Hollander geen nieuw team op Continental-niveau vinden.

Na een reeks goede resultaten in nationale wedstrijden, besloot Delta Cycling Rotterdam hem eind april 2017 toch een tweede kans te bieden. Namens die ploeg werd hij daarna zesde op het NK U23 en twaalfde in Olympia’s Tour. Aan het einde van het seizoen won hij na een straf nummer dan misschien wel Nederlands zwaarste nationale koers, de Eurode Omloop in de Topcompetitie. Na 2018 stopt Delta en stapte Bax over naar Metec-TKH

Metec als opstap naar de profs

Bax’ tweede zege in de Eurode Omloop – foto: Cor Vos

Bij de zwart-blauwe formatie bleef hij goede resultaten opstapelen. In 2019 won hij een zware rit in de Alpes Isère Tour, goed voor een vijfde plek in het eindklassement. In de Luxemburgse Flèche du Sud werd hij vervolgens zesde in de eindrangschikking, gevolgde door een vijfde plek in de Ronde de l’Oise. Op het einde van het seizoen was hij andermaal de beste in de Eurode Omloop.

Vanwege de coronamaatregelen kwam hij in 2020 amper aan de bak, maar dit jaar drukt hij – in de weinige wedstrijden die hij met Metec-Solarwatt kon rijden – stevig zijn stempel. Op straffe wijze won de sterke allrounder twee ritten in de Alpes Isère Tour, gevolgd door eindwinst. Daarna won hij ook een rit in de Tour de la Mirabelle, waar hij tweede werd in het eindklassement.

Die goede vorm trok hij door naar het NK voor profs. In de finale bleek Bax een van de sterkste renners in de kopgroep, maar delfde hij het onderspit tegen een overtal van Jumbo-Visma. Achter solo-winnaar Timo Roosen pakte Bax een zilveren plek. Na het NK kreeg hij voorstellen van meerdere ploegen uit de WorldTour en van het ProTeam-niveau. Zijn keuze viel uiteindelijk op Qhubeka NextHash.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Casar 30 augustus 2021 om 11:39

Hier ben ik erg blij mee. Hij heeft zijn plaats meer dan verdiend!

rennerske 30 augustus 2021 om 12:20

Me too. Geweldig nieuws, hij kan in die omgeving wel eens hele mooie uitslagen gaan rijden. Geloof er wel in.

Ronellenfitsch 30 augustus 2021 om 11:43

Mooi, zeer verdiend en Qhubeka biedt vermoedelijk meteen mogelijkheid af en toe voor eigen uitslagen te gaan

Polleke 30 augustus 2021 om 12:52

Elke uitslag, van wie of hoe dan ook is daar welgekomen…

Wheely 30 augustus 2021 om 11:44

Zeker mooi, dit zat er aan te komen. Kijken of hij op een hoger niveau ook weet te winnen.

AnderJ 30 augustus 2021 om 11:44

Wat mooi. Ook dat hij meerdere voorstellen had liggen. Ben wel benieuwd of hij is getest door TJV. Als ze Vader halen staan ze duidelijk open voor Nederlandse renners die ze niet zelf hebben opgeleid…

Wheely 30 augustus 2021 om 11:54

Denk niet dat het een renner is die bij het profiel van TJV past. Zowel voor Sjoerd als de ploeg zou het niet de beste keus zijn. Denk dat ze het daarom niet eens overwogen hebben.

AnderJ 30 augustus 2021 om 12:47

@Wheely: misschien heb je gelijk. Zou je gevalletje Taco van der Hoorn kunnen worden, die bij TJV nooit voor die Giro etappe had kunnen gaan.

josi 30 augustus 2021 om 11:56

Prachtig nieuws voor hem, een verdiende transfer.

xistnc 30 augustus 2021 om 12:34

Mooi, het is altijd goed om een akkoord overeen te komen.

platteprijs 30 augustus 2021 om 12:53

Mooi nieuws. Zeer verdiend voor Bax. Hopelijk bewijst hij dat TJV verder moeten kijken dan hun korte neus lang is.

Ronellenfitsch 30 augustus 2021 om 13:33

Waarom die sneer naar TJV? Als die een korte neus hadden gehad, had Roglic er nooit gereden …

Murcia 30 augustus 2021 om 13:47

Voor TJV lijkt hij mij niet geschikt, hij is niet goed genoeg voor een rol als kopman, kan niet in de sprinttrein en dan blijft een rol als knecht over. Dat zal hij zelf niet willen en dan is een vrije rol bij een Qhubeka logischer. Dat ze een korte neus hebben voor Nederlands talent buiten de geijkte paden wordt nota bene dit weekend ontkracht met het aantrekken van Vader en daarvoor al jongens als Leemreize en nu weer Graat.

horsm 30 augustus 2021 om 13:49

Kijk je zelf wel verder dan je door TJV-geobsedeerde neusje?

platteprijs 30 augustus 2021 om 14:46

Heren (en dames?), het enige wat ik bedoel is dat TJV niet of heel weinig naar Nederlandse continentale ploegen kijkt. En dat is niet goed voor het Nederlandse wielrennen zolang we maar één Nederlandse profploeg hebben. TJV is geen obsessie, het Nederlandse wielrennen op lange termijn wel. Al zou ik het geen obsessie noemen maar een passie. Ik ben dan ook erg blij dat Bax is opgepikt.

S. Morgenstern 30 augustus 2021 om 14:53

Dit fabeltje blijft hardnekkig doorgaan, terwijl het tegendeel al lang is aangetoond; Jumbo kijkt heel breed rond voor versterkingen.

AnderJ 30 augustus 2021 om 14:56

@platteprijs: ik weet het antwoord oprecht niet, maar denk jij dat TJV niet kijkt of er talent in Nederlandse continentale ploegen rijdt die een aanvulling zou kunnen zijn op haar ploeg? Lijkt me een voor de handliggende plek om te kijken naar talent dat verder over het hoofd wordt gezien. Zou het niet gewoon zo zijn dat ze tot nu toe geen renners in conti ploegen hebben gezien waar ze voldoende in geloven?

platteprijs 30 augustus 2021 om 14:59

@Morgenstern: ik merk er niks van. Vertel me daarom svp wat je weet.

platteprijs 30 augustus 2021 om 15:03

@Anderj: ik denk het inderdaad. Het enige bewijs dat ik heb is dat ze geen of zelden renners uit NL continentale ploegen aantrekken. Tenminste ik kan er geen herinneren. Was bij de voorgangers volgens mij ook al zo. En dat er helemaal geen talent schuilt in de continentale ploegen geloof ik niet. Kijk maar naar Bax. Ik zit ook te wachten totdat Wielerflits deze vraag aan Jumbo stelt …

Daniel17 30 augustus 2021 om 15:29

Je vergeet Twan Castelijns.

Het is nu ook niet zo dat andere WT- teams wel talloze Nederlandse talenten uit NL conti teams halen. Dus dan is het toch duidelijk dat de renners die er rondrijden goed genoeg zijn (uitzonderingen daargelaten)?

Sjoerd Bax is natuurlijk wel goed genoeg, maar het is veel beter voor die jongen als hij vaker zijn eigen kans kan gaan.

S. Morgenstern 30 augustus 2021 om 15:32

Ik heb al drie keer eerder in draadjes met deze discussie een opsomming gedeeld van renners die ze kansen (stages, traingsstages en testen) hebben gegeven, waar duidelijk uit blijkt dat ze wel degelijk ook naar dit niveau kijken voor versterkingen. Die kun je vast wel terugvinden, mocht je ze toen werkelijk niet gelezen hebben.

lampje 30 augustus 2021 om 13:01

Heel mooi, hij heeft er alles voor gegeven. Verdient een plekje op het hoogste niveau en voor Qhubeka ook een mooie aanvulling op een toch niet al te opvallende selectie.

horsm 30 augustus 2021 om 13:51

Lekker van het voorjaar in de vroege aanvallen gaan, lijkt me. Daar krijgt hij bij dit team misschien wel de kans voor.

Anton van Valouwe 30 augustus 2021 om 15:12

Volgens mij stond hij zelfs niet op het lijstje van "kelderfan", dan maak je natuurlijk weinig kans.

user24111 30 augustus 2021 om 16:03

Sjoerd Bax uit het Zuid-Hollandse Gorinchem?
Toch echt een Brabander uit Uppel!

zero sugar 31 augustus 2021 om 09:40

Op naar de Vuelta 2022 en dan lekker slapen op de Uithof in zijn studentenkamer!

Headlines

Materiaalzone

Populair