Shirin van Anrooij wacht operatie na open wond door schijfrem

zondag 29 november 2020 om 17:05
Shirin van Anrooij wacht operatie na open wond door schijfrem

foto: Cor Vos

Update

Shirin van Anrooij zal de Wereldbeker van Tábor snel willen vergeten. De jonge veldrijdster van Telenet-Baloise was kort na de start betrokken bij een massale val en werd vervolgens met zware blessures afgevoerd naar het ziekenhuis. “Ze is bij bewustzijn, maar ik heb nog nooit zo’n wonde gezien”, vertelde ploegmanager Sven Nys op Telenet.

Direct na haar val greep Van Anrooij naar haar arm. “Het is een open wonde en er is ook een breuk”, aldus Nys. “Ook haar heup zag er niet goed uit. Ze heeft bovendien veel bloed verloren. Nu is ze met haar moeder naar het ziekenhuis. Dit wil je niet meemaken, koers is nu bijzaak. Het jammere is dat ze ook de gapende wonde zelf zag. Het is echt heel erg.”

Ook Loes Sels was betrokken bij de crash. “Ik hoorde Shirin roepen en moest wegkijken, want het zag er niet goed uit. Zeer bizar”, zegt ze. “Ze haakten in elkaar en ik ging er ook bovenop. Mijn rug was daardoor geblokkeerd en het was over na de eerste ronde. Ik denk niet dat het ooit al in de cross gebeurd is, zo’n hevige val.”


Update 17.05 uur – Operatie voor Van Anrooij

Telenet-Baloise, de ploeg van Van Anrooij, laat op social media weten dat de armblessure is veroorzaakt door een schijfrem. De Zeeuwse veldrijdster zal vanavond nog geopereerd worden aan de open wond. Volgens de ploeg lijken er geen spieren of pezen hevig beschadigd door het ongeluk.

Dit artikel delen:

42 Reacties

Dikke Vrouw 29 november 2020 om 13:58

Horrorval

Murcia 29 november 2020 om 14:03

Alles zit al tegen voor haar dit seizoen, maar de val is natuurlijk een ramp. Seizoen voorbij lijkt me, hopen op een volledig herstel maar was dat akelig zeg.

doorak 29 november 2020 om 14:15

Einde seizoen. Bijzonder jammer zoveel pech. Komt toch zelden voor in de cross en Nys echt onder de indruk daar kun je ook uit opmaken dat dit op dit moment echt aankomt.
Hopenlijk valt breuk toch mee voor snel en goed herstel.

Gilberto 29 november 2020 om 14:39

Denk eerlijk gezegt dat de breuk nog de minste zorg is

Emergo 29 november 2020 om 16:48

Knappe diagnose vanaf 1200 km.

Gilberto 29 november 2020 om 17:02

Zit je iets dwars Emergo?

doorak 29 november 2020 om 17:08

Wat is dan het probleem Gilberto?
Open wond kan zonder ontsteking ook snel en goed helen. En psychisch mag ik hopen dat indien nodig in de komende 6 – 8 weken dat ook op orde is mocht dat al een issue zijn.

Of denk jij ergens anders aan wat we niet weten?

Gilberto 29 november 2020 om 17:42

@doorak,
Ik was inderdaad vooral bang voor een pees of spier, maar ik heb grote blij om deze update, gelukkig geen pees of spier waarschijnlijk volgens de ploeg.

Franco Ballerini 29 november 2020 om 17:23

Fijn, deze positieve update! Sterkte, Shirin!

$kedel 29 november 2020 om 17:25

Exit schijfremmen?

Franco Ballerini 29 november 2020 om 17:35

In het wegwielrennen zie ik het nut van schijfremmen wel, maar in het veldrijden?

$kedel 29 november 2020 om 17:42

Minimaal nut maar wel een kans op hele vervelende wonden.

Gilberto 29 november 2020 om 17:43

Niet meteen weer doorslaan

CechRepublic 29 november 2020 om 17:52

Hebben ze juist in het veld niet meernut omdat ze minder last hebben van vuil?
Misschien volstrekte onzin, maar weet eigenlijk heel weinig van schijfremmen anders dan dat ze nog wel een verantwoordelijk worden gehouden voor forse snijwonden en dat ze een wiel wisselen niet sneller maken.

$kedel 29 november 2020 om 17:54

@Gilberto
Niet meteen dichtslaan.

chiller87 29 november 2020 om 17:56

Nut van schijfremmen is er absoluut. Vraag maar aan de renners wat ze verkiezen op een parcours als namen, koppenberg.. gewoon brutte pech dat ze net op de schijfrem valt.

$kedel 29 november 2020 om 18:04

“gewoon brutte pech dat ze net op de schijfrem valt.”

En dat gaan we dan jaarlijks meermaals aanvoeren als excuus voor een minimale winst aan remkracht/dosering

Merlinappa 29 november 2020 om 19:05

Juist in het veldrijden hebben schijven nut. Ooit eens met cantis op Carbon velgen gereden? Kan je net zo goed niet remmen als het nat is.

Massimo Bataille 29 november 2020 om 19:26

Heeft er iemand van jullie ooit al eens zelf gereden met schijfremmen? Het verschil is ver van miniem. En dan rijd ik nog aan trage snelheid tussen wat bomen en niet aan hoge snelheid over die lastige parcours zoals de profs.

Ze rijden al jaren met schijremmen in het MTB, al 10 jaar in de cross en al 3-4 jaar op de weg. Het aantal incidenten zoals dit zijn echt wel zeer zeldzaam.
Ik hoop dat ze nog manieren gaan zoeken om deze remmen aan te passen om deze ongelukken te verminderen, maar afschaffen zal niet gebeuren hoor. Zou gewoon stap terug zijn

$kedel 29 november 2020 om 20:11

De verbetering is miniem.. De remkracht van velgremmen is in ieder geval nog nooit tekortgeschoten voor zover ik weet, en de schijfrem maakt toch regelmatig slachtoffers.
Als veiligheid dus geen argument is, waarom zou je dan schijfremmen willen?

Merlinappa 29 november 2020 om 21:20

Velgremmen en cantilevers is een wereld van verschil $kedel. Ik spreek uit ervaring, heb met beide in cross gekoerst ;) Waarom denk je dat niemand meer met canti's rijdt?

yo-eddy 29 november 2020 om 21:40

Rij al jaren met schijfremmen (op de MTB) maar ook bij veldrijden is het 200% beter dan velgremmen. Discussie over velgremmen terug is echt kansloos.
Wellicht verplicht schijven wat af laten ronden aan bovenkant (doen sommige merken al geloof ik)

$kedel 29 november 2020 om 21:48

Dat het voor het gevoel een wereld van verschil is zegt me niet zoveel.. De extra remkracht en betere dosering wil ik ook niet in twijfel trekken maar je kan je dus prima afvragen of dit de horror-ongelukken waard is, want tot nu toe is het elke keer nog met een sisser afgelopen maar een ongelukkige val aan lage snelheid en je carriere kan al voorbij zijn.

Arie den Blanken 29 november 2020 om 22:12

Merlinappa heeft het juist. UIt wedstrijdervaring weet ik dat de ouderwetse zijtrek remmetjes (wist niet dat die cantilevers worden genoemd) heel slecht remmen als het een beetje nat is of wat vriest.. In mijn tijd, is de periode Zweifel , Liboton reed iedereen met die Mafac remmen.

KnightBiker 29 november 2020 om 22:24

@skedel, op de weg, als het droog is, valt het goed mee. Maar kanti’s zoals in cyclocross zijn echt wel wat anders dan de velg remmen op een weg fiets.

Fast Freddy 29 november 2020 om 22:33

Meerwaarde schijfremmen op de weg alleen bij natte afdalingen. Meerwaarde schijfremmen in de cross onder bijna alle omstandigheden, en zeker als het nat is. Ik hoorde laatst een prof zeggen dat het veldrijden door de schijfremmen een andere sport is geworden. Misschien wat zwaar aangezet, maar het verschil is echt enorm.

Gilberto 29 november 2020 om 22:59

En toch weet Skedel het beter, lekker puh!

Pils 29 november 2020 om 17:32

Nou durianrider, kom er maar in.

Bami Bal 29 november 2020 om 17:41

Bah!

doorak 29 november 2020 om 17:54

Overigens, beslist niet de laatste ernstige verwonding die se zullen zien veroorzaakt door een schijfrem.

$kedel 29 november 2020 om 20:08

Matteo Jorgenson
Francesco Ventoso
Owain Doull
Simon Pellaud
Katie Compton

Allemaal puur aan de schijfremmen te wijten

reusjen 29 november 2020 om 21:29

Het moet toch mogelijk zijn om een bescherming om de schijf de maken. Het is wellicht een probleem met wisselen, maar dat moet op te lossen zijn door wat slimme uitvinders.

yo-eddy 29 november 2020 om 21:41

scherpe zijkant vd schijf afronden en je bent al een heel eind

reusjen 29 november 2020 om 21:49

Goed punt, weet iemand waarom dit niet gebeurd?

Je zou ook de "rand" kunnen voorzien van een soort glad gebold dakje. Dan is het oppervlak waar je op valt groter en niet scherp.

$kedel 29 november 2020 om 22:06

Waarschijnlijk zal dit pas gebeuren als een groot kampioen hier de gevolgen van ondervind.. En dan schreeuwt iedereen van de daken dat dit nooit had mogen gebeuren ;)

Massimo Bataille 30 november 2020 om 10:04

De schijven zijn nu al ‘afgerond’ langs de rand. Maar het blijft natuurlijk een smal object die wel kan snijden. Een balpen is ook afgerond, maar het kan nog altijd lelijk steken natuurlijk.

Ik denk dat het zeer simpel is om plastic bescherming voor je voorrem en achter je achterrem te steken en deze vast te zetten op je vork (beetje zoals spatbord)
Misschien iets minder aero (minder van belang bij Cx) of wat risico van vuilophoping, maar ik zie niet veel problemen.

Michelangelo 30 november 2020 om 10:55

Ik denk inderdaad ook dat het prima mogelijk is om hier een oplossing voor te bedenken. Het is vooral een vraag van “willen” en niet van “kunnen” lijkt me.

Beste voorbeeld hebben we denk ik gehad gisteren in de Formule 1. Die HALO is lelijk, iedereen was tegen. Maar heeft er nu wel voor gezorgd dat Grosjean nog een hoofd op zijn schouders heeft.

Maar ook dit is pas gekomen na de dood van Bianchi in Japan. En ik vrees dan ook dat eerst iemand zijn complete enkel eraf moet snijden met een schijfrem voordat iemand bedenkt dat er wel een kapje / spatbord overeen kan.

Jan 29 november 2020 om 23:22

Die eerste zin klinkt volledig Logisch voor jou rv

Merlinappa 30 november 2020 om 13:25

Begrijp wel dat in de cross elke vorm van bescherming op de schijf alleen maar een plek is waar modder zich ophoopt.

En als we schijven moeten gaan beschermen mogen we ook wel kettingbladen, cassettes, spaken en andere dingen die eventueel schade kunnen veroorzaken gaan afdekken. ;)

Massimo Bataille 30 november 2020 om 13:29

Ophoping ga ik volledig akkoord.
Ik ga ook akkoord dat deze dingen niet zovaak voorkomen, maar laten we zeggen dat elke situatie één te veel is zekers.
Verschil met kettingwielenis natuurlijk wel dat er maar beperkte diepte kan gesneden worden en dat er maar maximaal een paar tandjes in je arm/been kan zitten. Die schijfremmen zijn dan wel stuk gevaarlijker

Marco 30 november 2020 om 16:50

Het is er al.. kwestie van kiezen

https://racefietsblog.nl/tune-maakt-met-disc-sheath-prototype-schijfremcover/

Headlines

Materiaalzone

Populair