Shirin van Anrooij zal de Wereldbeker van Tábor snel willen vergeten. De jonge veldrijdster van Telenet-Baloise was kort na de start betrokken bij een massale val en werd vervolgens met zware blessures afgevoerd naar het ziekenhuis. “Ze is bij bewustzijn, maar ik heb nog nooit zo’n wonde gezien”, vertelde ploegmanager Sven Nys op Telenet.
Direct na haar val greep Van Anrooij naar haar arm. “Het is een open wonde en er is ook een breuk”, aldus Nys. “Ook haar heup zag er niet goed uit. Ze heeft bovendien veel bloed verloren. Nu is ze met haar moeder naar het ziekenhuis. Dit wil je niet meemaken, koers is nu bijzaak. Het jammere is dat ze ook de gapende wonde zelf zag. Het is echt heel erg.”
Ook Loes Sels was betrokken bij de crash. “Ik hoorde Shirin roepen en moest wegkijken, want het zag er niet goed uit. Zeer bizar”, zegt ze. “Ze haakten in elkaar en ik ging er ook bovenop. Mijn rug was daardoor geblokkeerd en het was over na de eerste ronde. Ik denk niet dat het ooit al in de cross gebeurd is, zo’n hevige val.”
Update 17.05 uur – Operatie voor Van Anrooij
Telenet-Baloise, de ploeg van Van Anrooij, laat op social media weten dat de armblessure is veroorzaakt door een schijfrem. De Zeeuwse veldrijdster zal vanavond nog geopereerd worden aan de open wond. Volgens de ploeg lijken er geen spieren of pezen hevig beschadigd door het ongeluk.
Shirin Van Anrooij her forearm was injured by a piece of a disc brake in the crash following the start of the race. She will undergo surgery this evening. At this moment, it looks like no muscles or tendons are heavily damaged. @x_shirin #CXWorldCup
— Telenet Baloise Lions (@Telenet_Baloise) November 29, 2020
42 Reacties
Horrorval
Alles zit al tegen voor haar dit seizoen, maar de val is natuurlijk een ramp. Seizoen voorbij lijkt me, hopen op een volledig herstel maar was dat akelig zeg.
Einde seizoen. Bijzonder jammer zoveel pech. Komt toch zelden voor in de cross en Nys echt onder de indruk daar kun je ook uit opmaken dat dit op dit moment echt aankomt.
Hopenlijk valt breuk toch mee voor snel en goed herstel.
Denk eerlijk gezegt dat de breuk nog de minste zorg is
Knappe diagnose vanaf 1200 km.
Zit je iets dwars Emergo?
Wat is dan het probleem Gilberto?
Open wond kan zonder ontsteking ook snel en goed helen. En psychisch mag ik hopen dat indien nodig in de komende 6 – 8 weken dat ook op orde is mocht dat al een issue zijn.
Of denk jij ergens anders aan wat we niet weten?
@doorak,
Ik was inderdaad vooral bang voor een pees of spier, maar ik heb grote blij om deze update, gelukkig geen pees of spier waarschijnlijk volgens de ploeg.
Fijn, deze positieve update! Sterkte, Shirin!
Exit schijfremmen?
In het wegwielrennen zie ik het nut van schijfremmen wel, maar in het veldrijden?
Minimaal nut maar wel een kans op hele vervelende wonden.
Niet meteen weer doorslaan
Hebben ze juist in het veld niet meernut omdat ze minder last hebben van vuil?
Misschien volstrekte onzin, maar weet eigenlijk heel weinig van schijfremmen anders dan dat ze nog wel een verantwoordelijk worden gehouden voor forse snijwonden en dat ze een wiel wisselen niet sneller maken.
@Gilberto
Niet meteen dichtslaan.
Nut van schijfremmen is er absoluut. Vraag maar aan de renners wat ze verkiezen op een parcours als namen, koppenberg.. gewoon brutte pech dat ze net op de schijfrem valt.
“gewoon brutte pech dat ze net op de schijfrem valt.”
En dat gaan we dan jaarlijks meermaals aanvoeren als excuus voor een minimale winst aan remkracht/dosering
Juist in het veldrijden hebben schijven nut. Ooit eens met cantis op Carbon velgen gereden? Kan je net zo goed niet remmen als het nat is.
Heeft er iemand van jullie ooit al eens zelf gereden met schijfremmen? Het verschil is ver van miniem. En dan rijd ik nog aan trage snelheid tussen wat bomen en niet aan hoge snelheid over die lastige parcours zoals de profs.
Ze rijden al jaren met schijremmen in het MTB, al 10 jaar in de cross en al 3-4 jaar op de weg. Het aantal incidenten zoals dit zijn echt wel zeer zeldzaam.
Ik hoop dat ze nog manieren gaan zoeken om deze remmen aan te passen om deze ongelukken te verminderen, maar afschaffen zal niet gebeuren hoor. Zou gewoon stap terug zijn
De verbetering is miniem.. De remkracht van velgremmen is in ieder geval nog nooit tekortgeschoten voor zover ik weet, en de schijfrem maakt toch regelmatig slachtoffers.
Als veiligheid dus geen argument is, waarom zou je dan schijfremmen willen?
Velgremmen en cantilevers is een wereld van verschil $kedel. Ik spreek uit ervaring, heb met beide in cross gekoerst
Waarom denk je dat niemand meer met canti's rijdt?
Rij al jaren met schijfremmen (op de MT
maar ook bij veldrijden is het 200% beter dan velgremmen. Discussie over velgremmen terug is echt kansloos.
Wellicht verplicht schijven wat af laten ronden aan bovenkant (doen sommige merken al geloof ik)
Dat het voor het gevoel een wereld van verschil is zegt me niet zoveel.. De extra remkracht en betere dosering wil ik ook niet in twijfel trekken maar je kan je dus prima afvragen of dit de horror-ongelukken waard is, want tot nu toe is het elke keer nog met een sisser afgelopen maar een ongelukkige val aan lage snelheid en je carriere kan al voorbij zijn.
Merlinappa heeft het juist. UIt wedstrijdervaring weet ik dat de ouderwetse zijtrek remmetjes (wist niet dat die cantilevers worden genoemd) heel slecht remmen als het een beetje nat is of wat vriest.. In mijn tijd, is de periode Zweifel , Liboton reed iedereen met die Mafac remmen.
@skedel, op de weg, als het droog is, valt het goed mee. Maar kanti’s zoals in cyclocross zijn echt wel wat anders dan de velg remmen op een weg fiets.
Meerwaarde schijfremmen op de weg alleen bij natte afdalingen. Meerwaarde schijfremmen in de cross onder bijna alle omstandigheden, en zeker als het nat is. Ik hoorde laatst een prof zeggen dat het veldrijden door de schijfremmen een andere sport is geworden. Misschien wat zwaar aangezet, maar het verschil is echt enorm.
En toch weet Skedel het beter, lekker puh!
Nou durianrider, kom er maar in.
Bah!
Overigens, beslist niet de laatste ernstige verwonding die se zullen zien veroorzaakt door een schijfrem.
Uit de oude doos:
https://www.wielerflits.nl/nieuws/slachtoffer-ventoso-schijfremmen-zijn-machetes/
Matteo Jorgenson
Francesco Ventoso
Owain Doull
Simon Pellaud
Katie Compton
Allemaal puur aan de schijfremmen te wijten
Het moet toch mogelijk zijn om een bescherming om de schijf de maken. Het is wellicht een probleem met wisselen, maar dat moet op te lossen zijn door wat slimme uitvinders.
scherpe zijkant vd schijf afronden en je bent al een heel eind
Goed punt, weet iemand waarom dit niet gebeurd?
Je zou ook de "rand" kunnen voorzien van een soort glad gebold dakje. Dan is het oppervlak waar je op valt groter en niet scherp.
Waarschijnlijk zal dit pas gebeuren als een groot kampioen hier de gevolgen van ondervind.. En dan schreeuwt iedereen van de daken dat dit nooit had mogen gebeuren
De schijven zijn nu al ‘afgerond’ langs de rand. Maar het blijft natuurlijk een smal object die wel kan snijden. Een balpen is ook afgerond, maar het kan nog altijd lelijk steken natuurlijk.
Ik denk dat het zeer simpel is om plastic bescherming voor je voorrem en achter je achterrem te steken en deze vast te zetten op je vork (beetje zoals spatbord)
Misschien iets minder aero (minder van belang bij Cx) of wat risico van vuilophoping, maar ik zie niet veel problemen.
Ik denk inderdaad ook dat het prima mogelijk is om hier een oplossing voor te bedenken. Het is vooral een vraag van “willen” en niet van “kunnen” lijkt me.
Beste voorbeeld hebben we denk ik gehad gisteren in de Formule 1. Die HALO is lelijk, iedereen was tegen. Maar heeft er nu wel voor gezorgd dat Grosjean nog een hoofd op zijn schouders heeft.
Maar ook dit is pas gekomen na de dood van Bianchi in Japan. En ik vrees dan ook dat eerst iemand zijn complete enkel eraf moet snijden met een schijfrem voordat iemand bedenkt dat er wel een kapje / spatbord overeen kan.
Die eerste zin klinkt volledig Logisch voor jou rv
Begrijp wel dat in de cross elke vorm van bescherming op de schijf alleen maar een plek is waar modder zich ophoopt.
En als we schijven moeten gaan beschermen mogen we ook wel kettingbladen, cassettes, spaken en andere dingen die eventueel schade kunnen veroorzaken gaan afdekken.
Ophoping ga ik volledig akkoord.
Ik ga ook akkoord dat deze dingen niet zovaak voorkomen, maar laten we zeggen dat elke situatie één te veel is zekers.
Verschil met kettingwielenis natuurlijk wel dat er maar beperkte diepte kan gesneden worden en dat er maar maximaal een paar tandjes in je arm/been kan zitten. Die schijfremmen zijn dan wel stuk gevaarlijker
Het is er al.. kwestie van kiezen
https://racefietsblog.nl/tune-maakt-met-disc-sheath-prototype-schijfremcover/